Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Apua Apua!!!
Olen 3.0 2003 Tid:n omistaja. Pari kertaa on kone vaihdettu. Viimeisin korjaus on tehty ruotsissa Bollnäsissä (2011), koska suomessa ei osata korjata Saab auton mootoreita. Nyt kuitenkin kone on taas purettuna kansitiivisteen "palamisen" takia. Ajattelin jo luovuttaa mutta kori on huippuhienossa kunnossa, joten kerran vielä. Siis, kansitiiviste oli "palanut" ja syyksi epäilen kansipultin löysyyttä. Palamiskohta oli lähellä keskellä olevaa kansipulttia joka oli löysällä. Toisella puolellakin oli keskellä kaksi pulttia löysällä mutta siinä kansitiiviste oli vielä ehjä.
Mutta.
Esim Motonetistä ei löydy yläpään tiivistesarjoja ja kansipultteja.
Joten.
Ystävällisesti kysyn; Mistä saisin edullisesti yläpään tiivisteet ml kansitiivisteet?
Raisiossa Länsiautossa (Metroauto lopetti Saab huollon) tiivistesarja maksaa lähes tuhat (1000€). Haiskahtaa pahasti hädänalaisen tilan hyväksikäytöltä!
Olisin ikikiitollinen tiedosta joka johtaisi kohtuuhintaisen tiivistesarjan hankintaan.
Tiedä, että muutama Teistä forumilaisista on ko remontin tehnyt ja tiivisteet hankkinut, joten vetoan ystävällisesti teihin.
Haluaisin osoitteen josta kohtuuhintaisesti voisi tiivisteet ostaa.
Lopuksi kysyn vielä: A) Kun tiiviste, joka oli paikalla on n. 1,2mm paksu pitääkö olla saman paksuinen? B) Mitä trkoittaa esim kolme lovea tiivisteen valintaohjeessa? C) Vanhoissa tiivisteissä on numerosarja, toisessa 1691 810014801 ja toisessa 295 008006601. Mitä nämä tarkoittavat.
Lauantai terveisin. Crusell
Olen 3.0 2003 Tid:n omistaja. Pari kertaa on kone vaihdettu. Viimeisin korjaus on tehty ruotsissa Bollnäsissä (2011), koska suomessa ei osata korjata Saab auton mootoreita. Nyt kuitenkin kone on taas purettuna kansitiivisteen "palamisen" takia. Ajattelin jo luovuttaa mutta kori on huippuhienossa kunnossa, joten kerran vielä. Siis, kansitiiviste oli "palanut" ja syyksi epäilen kansipultin löysyyttä. Palamiskohta oli lähellä keskellä olevaa kansipulttia joka oli löysällä. Toisella puolellakin oli keskellä kaksi pulttia löysällä mutta siinä kansitiiviste oli vielä ehjä.
Mutta.
Esim Motonetistä ei löydy yläpään tiivistesarjoja ja kansipultteja.
Joten.
Ystävällisesti kysyn; Mistä saisin edullisesti yläpään tiivisteet ml kansitiivisteet?
Raisiossa Länsiautossa (Metroauto lopetti Saab huollon) tiivistesarja maksaa lähes tuhat (1000€). Haiskahtaa pahasti hädänalaisen tilan hyväksikäytöltä!
Olisin ikikiitollinen tiedosta joka johtaisi kohtuuhintaisen tiivistesarjan hankintaan.
Tiedä, että muutama Teistä forumilaisista on ko remontin tehnyt ja tiivisteet hankkinut, joten vetoan ystävällisesti teihin.
Haluaisin osoitteen josta kohtuuhintaisesti voisi tiivisteet ostaa.
Lopuksi kysyn vielä: A) Kun tiiviste, joka oli paikalla on n. 1,2mm paksu pitääkö olla saman paksuinen? B) Mitä trkoittaa esim kolme lovea tiivisteen valintaohjeessa? C) Vanhoissa tiivisteissä on numerosarja, toisessa 1691 810014801 ja toisessa 295 008006601. Mitä nämä tarkoittavat.
Lauantai terveisin. Crusell
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Kiitos vastauksesta Risto.
Mutta millä perusteella valitsen noista uuden tiivisteen. Mikä se on, joka sopii autooni?
Kone on "auki" ja pitäisi asentaa tiivisteet.
Halvempia on kuin Länsiautossa.
Mutta millä perusteella valitsen noista uuden tiivisteen. Mikä se on, joka sopii autooni?
Kone on "auki" ja pitäisi asentaa tiivisteet.
Halvempia on kuin Länsiautossa.
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
http://spareto.com/t/vehicles/saab/saab ... tid/engine
Tuolta tulee vakiotoimituksella muutamassa päivässä tavarat, on niillä kalliimpi pikatoimitusvaihtoehto myös. Ainakin tähänasti varastosaldot pitäneet paikkansa jos toimitusajassa lukee yksi päivä. En noihin oikean tiivisteen valintaan osaa muuta sanoa kuin lovien määrä näyttää korreloivan tiivisteen paksuuteen.
Tuolta tulee vakiotoimituksella muutamassa päivässä tavarat, on niillä kalliimpi pikatoimitusvaihtoehto myös. Ainakin tähänasti varastosaldot pitäneet paikkansa jos toimitusajassa lukee yksi päivä. En noihin oikean tiivisteen valintaan osaa muuta sanoa kuin lovien määrä näyttää korreloivan tiivisteen paksuuteen.
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Kysy PROCARSERVICE Jyväskylästä. Mulle tarjos jotain tiivisteitä ko. mottiin, kun joskus kysyin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
A=1 lovi,paksuus 1,15,,männänkorkeus lohkon yläpuolella 0.4-0.46......B=2 lovea,paksuus 1.20,,m.korkeus 0.47-0.53.....C=3 lovea,paksuus 1.25,,m.korkeus 0.54-0.60...L=etummainen tiiviste,R=takimmainen tiiviste.Miksi palanut tai löystyneet pultit,,,ettei vaan ois vähän vajonneet putket(tai ehkä vois sanoa,että nyt ovat asettuneet)....pikkusella nyt mittarissa 322550 tkm..
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Eikös sinne laiteta samanlaiset jotka ollut aiemmin alkuperäisenä? Ei kait ne männät itekseen lyhene/ kasva.
Mitä vaikutusta on tuolla jos männän korkeus on 0,53 ja laittaa 1,25mm tiivisteen, esim.käyntiinlähtöön?
Mitä vaikutusta on tuolla jos männän korkeus on 0,53 ja laittaa 1,25mm tiivisteen, esim.käyntiinlähtöön?
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Vanhassa koneessa kannattaa välttää liian pieniä toleransseja tuolla männän ja kannen välissä.
Laakerivälykset kuitenkin lisääntyneet kilometrien myötä, eli talttee lisää tilaa männän päälle.
Laakerivälykset kuitenkin lisääntyneet kilometrien myötä, eli talttee lisää tilaa männän päälle.
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Mistä WIS:n luettelemat 1,15/ 1,20/ 1,25 mm:n tiivisteen paksuudet on otettu, kun tarjolla on 0,60/ 0,65/ 0,70 tiivisteitä ( EPC )?
Mul on tuossa toisessa kulkineessa kannet auki ja mittasin männän korkeuksia.. 1. pytyllä oli korkeutta männässä 0,57. Paikoillaan ollut 2-loviset peltitiivisteet. Tosin mittausjigi voi aiheuttaa jo äkkiä pienen heiton , kun on pikaseen hitsailtu koje
Pikku heittoja putkissa, mutta siinä toleransseissa. 5. sylinteriputki oli vinossa. Toisessa reunassa, toiseen verrattuna 0,03 heitto
Olis ihan hyvä motti, kun olisi nuo putki ongelmat pois.
Mul on tuossa toisessa kulkineessa kannet auki ja mittasin männän korkeuksia.. 1. pytyllä oli korkeutta männässä 0,57. Paikoillaan ollut 2-loviset peltitiivisteet. Tosin mittausjigi voi aiheuttaa jo äkkiä pienen heiton , kun on pikaseen hitsailtu koje
Pikku heittoja putkissa, mutta siinä toleransseissa. 5. sylinteriputki oli vinossa. Toisessa reunassa, toiseen verrattuna 0,03 heitto
Olis ihan hyvä motti, kun olisi nuo putki ongelmat pois.
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Kyllä se 0.60 on kokonaispaksuudeltaan 1.15 Tiiviste on tehty kolmesta "pellistä" ja keskimmäisen paksuus on siis 0.6, 0.65 tai 0.70 Kokonaispaksuuteen tulee vielä n.2x0.275 olevat "reunapellit".Olen joskus yön pimeinä hetkinä miettinyt,miksi koneen tiiviste ei kestä,koska en usko pelkästään putkien vajoamisen olevan syynä.Elikkä tiiviste on siis kolme peltiä,ei joustoa,liekkirengas mitälie ainetta.Jos liekkirenkaan "jousto"tarvitsisi lisää kiristystä käytön jäljiltä,niin sitä ei paljon ole mahdollisuutta saada koska peltihän ei mene yhtään kasaan venymäpulteista huolimatta.Tämä vaan omaa ajattelua SAABISMIN ihmeellisessä maailmassa..
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Noinhan sen täytyykin olla kun ajattelee, eipä vaan tullut mitattua tiivisteen paksuutta irrotettaessa.
Liekkirenkaista irtosi jtn alumiini liusketta kun olivat irroitettu.
Miten tuo momenttiin vetäsy tuohon alumiinilohkoon.. Kannattaako pultit sivasta kevysesti vaikka rätissä joka on moottoriöljyssä? Tuleeko tuohon momenttiin tuossa 39Nm:ssä isoa heittoa kuiva vs. rasvattu pultti..
Kuten yksi mekaanikko kerran totesi " on jännittävä auto.."
Liekkirenkaista irtosi jtn alumiini liusketta kun olivat irroitettu.
Miten tuo momenttiin vetäsy tuohon alumiinilohkoon.. Kannattaako pultit sivasta kevysesti vaikka rätissä joka on moottoriöljyssä? Tuleeko tuohon momenttiin tuossa 39Nm:ssä isoa heittoa kuiva vs. rasvattu pultti..
Kuten yksi mekaanikko kerran totesi " on jännittävä auto.."
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Tossa aloitusmomentissa ei vielä ole paljoa kitkaa,mutta sit kun vetäisee 2x110 ja pidemmät pultit 2x130 astetta,niin sitten kyllä huomaat jos et ole voidellut kierteitä ja kantaa.Alkaa usko loppua kun vetäisee viimeisiä asteita,ettei vaan mee pultti tai jengat,,,,ei taida 16 kiloa riittää..
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
No jokos pikkudiiseli on herännyt taas henkiin?
Helpoimmalla kansirempassa pääsee kun ostaa koko yläpään korjaussarjan. Ainakin jokunen vuosi sitten sai Rikulta 400€ miinus klubialet hintaan. Siinä tulee mukana kaikki tarvittavat tiivisteet ja vielä jää varastoon stefaa yms. kilkettä muihin remppoihin.
Joskin silloin kun itse ostin niin sarjan kannentiivisteet eivät olleet alkup. elringiä ( itse tilasin lisäksi uudet vastaavat kaksloviset elringit saksasta samalla kuin kannenpultitkin). Korjaussarjan lisäksi tarttee ainoastaan uudet kansipultit.
Jos ei halua törsätä tohon satsiin niin paffien ja pulttien lisäksi olisi hyvä uusia aiankin pakosarjan ja turbon tiivisteet, venakoppien tiivisteet, kansien vesiletkujen tiivisteet ja suuttimien "kupari"tiivisteet.
Helpoimmalla kansirempassa pääsee kun ostaa koko yläpään korjaussarjan. Ainakin jokunen vuosi sitten sai Rikulta 400€ miinus klubialet hintaan. Siinä tulee mukana kaikki tarvittavat tiivisteet ja vielä jää varastoon stefaa yms. kilkettä muihin remppoihin.
Joskin silloin kun itse ostin niin sarjan kannentiivisteet eivät olleet alkup. elringiä ( itse tilasin lisäksi uudet vastaavat kaksloviset elringit saksasta samalla kuin kannenpultitkin). Korjaussarjan lisäksi tarttee ainoastaan uudet kansipultit.
Jos ei halua törsätä tohon satsiin niin paffien ja pulttien lisäksi olisi hyvä uusia aiankin pakosarjan ja turbon tiivisteet, venakoppien tiivisteet, kansien vesiletkujen tiivisteet ja suuttimien "kupari"tiivisteet.
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Tuossa tuli mieleen kun toista kantta aloitin puhdistelemaan, että kuin hitossa tuo imupuoli on niin karseassa kunnossa.. Egr? Öljyinen ahtojäähy, vai mikä? Venttiilit karseassa noki-piki-karstassa. No eihän siinä. Vaihtuu samalla ohjurin kumit.
Miten kun olette repinyt kansia pikkudieseleistä irti, niin onko ollu tarpeita kansia käyttää höyläämössä? Wis.stä ymmärsin ettei voisi koneistaa kansia/lohkopintoja. Omassa ei suoruus ongelmaa, mutta semmoiset ohuet urat painunut/ syöpynyt kannessa liekkirenkaiden kohdille. miksihän näin?
Ei tuo yläpään tiivistesetti marmorilla nyt niin paha kuin odotin, mutta tarpeeksi kuitenkin. Yksitellen ei kannata ainakaan suuttimen kupari o-rengas tiivisteitä ostaa = maksaa melkein saman verran kuin koko yläpään setti. Ohjurin kumeistakin äkkiä kertyy satanen kun erikseen ottaa.
Miten kun olette repinyt kansia pikkudieseleistä irti, niin onko ollu tarpeita kansia käyttää höyläämössä? Wis.stä ymmärsin ettei voisi koneistaa kansia/lohkopintoja. Omassa ei suoruus ongelmaa, mutta semmoiset ohuet urat painunut/ syöpynyt kannessa liekkirenkaiden kohdille. miksihän näin?
Ei tuo yläpään tiivistesetti marmorilla nyt niin paha kuin odotin, mutta tarpeeksi kuitenkin. Yksitellen ei kannata ainakaan suuttimen kupari o-rengas tiivisteitä ostaa = maksaa melkein saman verran kuin koko yläpään setti. Ohjurin kumeistakin äkkiä kertyy satanen kun erikseen ottaa.
Re: Saab 9-5 3.0 TiD yläpään tiivisteet
Minä kiikutin kannet suosiolla koneistamolle tarkistukseen ettei ole halkeamia yms. Kevyt plaanaus ja samalla läppäsivät kaikki venat yms. ja hyvä tuli. Hintaa taisi tulla rapiat parisataa, en tarkalleen ihan muista.B530HT kirjoitti: Miten kun olette repinyt kansia pikkudieseleistä irti, niin onko ollu tarpeita kansia käyttää höyläämössä? Wis.stä ymmärsin ettei voisi koneistaa kansia/lohkopintoja. Omassa ei suoruus ongelmaa, mutta semmoiset ohuet urat painunut/ syöpynyt kannessa liekkirenkaiden kohdille. miksihän näin?
Ei tuo yläpään tiivistesetti marmorilla nyt niin paha kuin odotin, mutta tarpeeksi kuitenkin. Yksitellen ei kannata ainakaan suuttimen kupari o-rengas tiivisteitä ostaa = maksaa melkein saman verran kuin koko yläpään setti. Ohjurin kumeistakin äkkiä kertyy satanen kun erikseen ottaa.