1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1579
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mites muilla, jaksaako pata pitää taajama-ajossa lämpöjä niin että mittariston viisari pysyy vaakatasossa kun pakkasta on -20 tienoilla tai kylmempää? Maantieajossa omassani pysyy obd:lla luettuna 80-85 välillä kun keulan yläosa on tilkitty mutta taajamassa tipahtaa niin että lämpömittarin neulakin alkaa "roikkua". Tässä vaan arvon että olisiko syytä termostaattia vaihtaa.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuntuuhan tuo neula pari milliä tipahtavan kunnes eberi korjaa tilanteen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1689
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja A.L. »

TTiD pitää melko hyvin, mutta TiDS hieman roikottaa viisaria. Jälkimmäiseen on jopa termarikin vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Molemmissa maskin alaosa tukittuna, joka vaikuttaa aika paljon lämpöjen pysymiseen/ lämpeämis nopeuteen.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2701
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Mulla asettui viisarin roikkuminen ja eberin jatkuva käynnistyminen heti taajamaan saavuttaessa termarin vaihdolla.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570

aero
-
Viestit: 6113
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuis monessa viisaria roikottavista/roikottamattomista on EGR vielä kehissä? Se antaa oman osansa motin lämpöihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1579
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ainiin, tuokin. Minulla ei EGR ole käyttöä haitannu tammikuun 2011 jälkeen. :roll:

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9151
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TTiD ja TiDS välinen ero on suurempi kuin EGR:n käytössä olemisen vaikutus. TTiD lämpeää nopeammin ja pitää lämmöt paremmin. TiDS roikottaa lämpöjä pakkasilla ilman eberin apua riippumatta EGR:n olemassaolosta. Toki termarin kunto vaikuttaa myös, mutta täysin kunnossa olevallakaan ei TiDS jaksa lämpöjä ylläpitää kun pakkasta on tarpeeksi (ellei tuki keulaa, käytä eberiä yms.)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1579
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mikä tuon TTiD parempaan lämpökykyyn vaikuttanee?

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9151
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa olla vain paremmin suunniteltu jäähdytysnesteen kierto kokonaisuutena, luultavasti Saab on ollut kehityksessä mukana paljon enemmän kuin TiDS:n tapauksessa ja painottanut kylmäominaisuuksia enemmän, onhan TTiD:n ahdinjärjestelmä ainakin Ruotsissa suunniteltu..
Sama huonon lämpenemisen ongelma on 1.9TiDS:n 5-sylinteisessä lähisukulaisessa 2.4JTD.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

saabillua
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Melko huonoa on kyllä auton lämpeneminen esim. 9 asteessa EGR tulpattuna, kun eberi ei lähde automaattisesti auttelemaan lämmöissä. Syksyllä olen ainoastaan siis huomannut tuon egr:n puuttumisen lämmöissä.

Rakentelin nyt myös maskin yläosaan suojan, ja perse-silmä yhdesteltämällä tutkittuna auto lämpenesi nopeammin. Nyt sitten taas mietityttää että viitsiikö pitää keulaa kokonaan tulpattuna, kun lämpötilat menee täällä etelässä taas kohta plussan puolella.

Nuo syksyn kokemukset heikosta lämmön nostosta ilman eberiä puoltaisivat sitä, keula voi olla tulpattuna koko talven.

Joku taisi joskus tuolla maskosuoja säikeessä epäillä että "kone keittää", mutta tuskimpa nyt sentään..
9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1579
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Joskus tutkin että tuonne 100 asteeseen nousee lämmöt nollakeleillä/pikkasen plussalla kun koko keulan tukkii. Eli ei se ainakaan keitä mutta en tiedä onko tuosta jotain haittaa kun lämmöt huitelee sen kympin optimin yläpuolella. Toisaalta kesäkuumalla taitaa kuitenkin käydä ainakin yhtä lämpöisenä?

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9378
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä roikkuu kyllä mittarin neula hieman alaviistoon niin kaupungissa kuin maantiellä jo nollakeleillä. Silloin tällöin mittari saavuttaa vaakatason, mutta 90 % ajasta se on hieman alaviistoon. Auto on hankittu kaksi viikkoa sitten, eli mitään kesäkokemusta itsellä ei vielä ole.

Odottelen postista OP-Comia, niin pääsee näkemään tarkemmin miten termostaatti toimii ja mitkä on todelliset lämmöt. Auton mittarin kanssa kun sitä voi vain arvailla, eikä voi oikein tietää onko riippuminen normaalia.

Eiköhän sitä jotain pahvia pidä maskiin viritellä, jos vikaa ei ole termostaatissa. Kabiinissa kyllä tuntuu lämpöä riittävän ihan ok ainakin vielä 10 asteen pakkasilla.

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1579
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Neulan ollessa vaakatasossa on nesteen lämpötila 80-115. Eli jos roikkuu niin alle 80 on lämmöt. Jos tuota tekee jo nollakeleillä niin termostaatti vaihtoon. Oletan että eberi toimii eli lämpötila kuiten nousee siihen 75 tuntumaan (pari-kolme milliä alle vaakatason) nopeasti?

Se alimmainen viiva mittariston asteikolla on muistaakseni 50 astetta.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9378
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jep, eberi toimii, ja koneen lämmöt nousee siihen vaakatasoa lähimmälle pienelle viivalle ihan hyvin. Tällöin korvakuulolta sanoisin että eberi sammuu, eli olisikohan tuo pieni viiva sitten 75 astetta? Siihen vaakatason ja pikkuviivan väliin se neula sitten jää seilaamaan, pikkuviivalle se tosin laskeutuu vain esim. pitkissä moottorijarrutuksissa.

Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Tänä aamuna -18C pakkasella vaati n. 17km moottoritieajoa että lämpömittarin viisari nousi vaakatasoon. Heti kun poistuin moottoritieltä niin viisari vajosi sen muutaman millin alaspäin. -10C pakkasella viisari nousee vaakatasoon suunnilleen matkan puolivälissä.

EGR pois käytöstä, keulan alaosa tukittu ja eberi esilämmittää 15-20min. Ei tietoa onko termaria vaihdettu joskus.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02

Vastaa Viestiin