1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuosta lisää jeesiä:

https://www.autoluettelo.fi/wls/view_ar ... o=55697065

Meillä ei ole cabbessa Eberiä ja EGR on kytketty pois käytöstä.
Vaimo ajaa tuolla cabbella vuoden ympäri, ja hänellä on kotona ja töissä katospaikka lohkolämppärin pistokkeella, sekä sisällä tietysti sisälämppäri. Viime talvena pärjäsi aivan hyvin, mutta silloin ei ollutkaan hirveän kylmiä öitä. Ja starttimoottori ja akunkengät olivat lähes "förbi", mutta auto lähti silti käyntiin :twisted: Nyt nekin on uusittu.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mihin tuon egr:n moottorinlämmitys perustuu?

Siellä on siis egr cooleri missä kiertää jäähdytysneste, pakokaasut on tietty kuumemmat kuin neste (joita toi siis jäähdyttää) mut eikö egr vena aukea vasta lämpimällä koneella?

Niin eihän siellä silloin kierrä lämpimiä pakokaasuja jossei vena ole auki...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

tetammi kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 18:33
Mihin tuon egr:n moottorinlämmitys perustuu?

Siellä on siis egr cooleri missä kiertää jäähdytysneste, pakokaasut on tietty kuumemmat kuin neste (joita toi siis jäähdyttää) mut eikö egr vena aukea vasta lämpimällä koneella?

Niin eihän siellä silloin kierrä lämpimiä pakokaasuja jossei vena ole auki...
Pitää moottorin lämmöt paremmin siellä ylhäällä, kun moottori saa lämmintä kakkaa ja jäähdytysnestekin siinä lämpenee. Itsehän sen juuri selitit. :lol:

Ongelmahan on pääasiassa taajamaan tullessa sen lämmön tippuminen. Kun egr on käytössä, niin lämmöt pysyy paremmin. Toki se ehjä eberikin hoitaa sitten tilanteen.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No joo tuossa tilanteessa ymmärrän mut useempi on ilmoittanut et lämpenis hitaammin kun egr ei ole käytössä...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja APS »

Millos TiDissä hyppää flektit mukaan? Tuli testailtua eSIDiä, niin paikallaan kipusi 97C lukemiin.

Ilmastointi ja lämpötila-anturin poiskytkeminen herättävät flektit, eli virtaa ainakin saavat.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 18:38
tetammi kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 18:33
Mihin tuon egr:n moottorinlämmitys perustuu?

Siellä on siis egr cooleri missä kiertää jäähdytysneste, pakokaasut on tietty kuumemmat kuin neste (joita toi siis jäähdyttää) mut eikö egr vena aukea vasta lämpimällä koneella?

Niin eihän siellä silloin kierrä lämpimiä pakokaasuja jossei vena ole auki...
Pitää moottorin lämmöt paremmin siellä ylhäällä, kun moottori saa lämmintä kakkaa ja jäähdytysnestekin siinä lämpenee. Itsehän sen juuri selitit. :lol:

Ongelmahan on pääasiassa taajamaan tullessa sen lämmön tippuminen. Kun egr on käytössä, niin lämmöt pysyy paremmin. Toki se ehjä eberikin hoitaa sitten tilanteen.
Jos taajamaan saapuessa lämmöt notkahtaa niin paljon että eberi käynnistyy, ei termari enää ole iskussaan. Mulla ainakin termarin vaihto korjasi ongelman, tosin nyt 3...4v jälkeen viimetalvena alkoi olemaan taas hieman samaa oiretta.

Lämpenemisestä en sano mitään kun eberi avittaa tuon aika nopsaan lämpimäksi.

APS kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 17:11
Millos TiDissä hyppää flektit mukaan? Tuli testailtua eSIDiä, niin paikallaan kipusi 97C lukemiin.

Ilmastointi ja lämpötila-anturin poiskytkeminen herättävät flektit, eli virtaa ainakin saavat.
WIS kertoo että 98 asteessa käynnistyy eka nopeus ja siitä sitten portaittain kunnes 105 asteessa on täysi hönkä päällä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja APS »

SS kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 18:44
APS kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 17:11
Millos TiDissä hyppää flektit mukaan? Tuli testailtua eSIDiä, niin paikallaan kipusi 97C lukemiin.

Ilmastointi ja lämpötila-anturin poiskytkeminen herättävät flektit, eli virtaa ainakin saavat.
WIS kertoo että 98 asteessa käynnistyy eka nopeus ja siitä sitten portaittain kunnes 105 asteessa on täysi hönkä päällä.
Kiitän nopeasta vastauksesta! Asteen verran olisi vielä siis ollut varaa nostaa.

edit. Tuli testattua ja 98°C:ssa lähti puhaltimet pyörimään.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Vastaa Viestiin