1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kuulostaa ihan identtiseltä omani kanssa. AZP autossa veikkaisin kyllä olevan termarivikaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noniin, tänään saapui OP-Com postissa ja pääsin sillä loggaamaan dataa koeajolla. N. 20 km pyörittely, maantietä kahdeksaakymppiä ja pienempiä teitä 30-60 km/h ajelua. Kone oli lähtiessä reilu 30-asteinen, Eberi toimii ja keula täysin auki. Ulkolämpötila -7 astetta, ja lumipyryä, eli sinänsä lämpenemiselle ihan haastetta, muttei mikään arktinen keli.

Melko nopeasti lämmöt kipusi 75 asteeseen ja jämähtivät siihen. Ajon aikana välillä nousi 77 asteeseen ja välillä kävi 72 asteessa Riippuen vähän kuormituksesta ja nopeudesta. Lämpökäyrästä ei löydä selvää termostaatin avauyumista, eli että lämmöt olisi ensin noustuaan laskeneet yhtäkkiä 5-10 astetta, kun termari aukeaa ensimmäisen kerran. Eikä sen tietenkään noilla lämmöillä kuulukaan aueta. Vesiletkua en talliin palatessa huomannut kokeilla, siitähön olisi tuntenut että kiertääkö lämmintä vettä syylariin.

Tässä tuntuu olevan kaksi vaihtoehtoa: joko tuolla kelillä termostaatti ei koskaan aukeakaan, ja lämpö vakiintuu tuohon Eberin ylläpitämään n. 75 asteeseen. Tai sitten autossa on termari jumittanut siten auki, että se falskaa koko ajan vähän, jolloin sitä lämpökäyrässä näkyvää avautumishetkeä ei synny sen vuoksi. Alilämpöä tuo minun mielestäni joka tapauksessa on.

Tuli samalla havainnoitua tuota lämpömittarin asteikkoa. Se viimeinen pieni viiva ennen vaakatasoa näyttäisi olevan 75 astetta, 77 asteessa viisari jäi vain pari milliä vaakatasosta, ja 72 asteessa se roikkui 2-3 milliä sen 75 asteen viivan alla. Ja vaakataso lienee sitten se 80-115 astetta niinkuin jmaatta kertoi, ja tuolla välillähän lämmöt saisi olla mieluummin kuin 72-77.

Ovatko muut loganneet tai muuten seuranneet tarkkaa koneen lämpöä pakkaskeleillä obd:n kautta? Miten tuon kuuluisi lämmetä näillä keleillä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tänään pakkasta -12, keulan yläosa tukittu. Moottoritiellä nousee vaakatasoon ja pysyy siellä vaikka moottoritieltä tulee poiskin. Veikkaan että sulla se termari valskaa hieman koko ajan.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään nollakelillä ajellessa viisari pysyi melko hyvin vaakatasossa sekä maantiellä että pienemmillä nopeuksilla. Maantien jälkeen pidemmän moottorijarrutuksen jäljiltä lähti vähän roikkumaan. Pitänee koittaa vielä siten että lähtee täysin kylmällä koneella liikenteeseen ja katsoo miten lämpöjen nousu tapahtuu. Ja kokeilla sitä vesiletkuakin vielä ennen kuin alkaa termaria vaihtamaan.

Tässähän termari on sellainen iso mötikkä koteloineen kun vaihdetaan, voikohan sitä testata keittämällä niin kuin old school -termareita voi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Vähän tarkempi "analyysi" tältä aamua... Pakkasta -11, eberöintiä ~20min ennen starttia, lämmöt startissa ~50. 2.5km taajamaa moottoritien alkuun ja sen jälkeen moottoritietä. Lähtöpisteestä noin 6.5km (eli 4km moottoritieajon jälkeen) lämmöt ~77 ja eberi sammuu. Sen jälkeen hitaasti nousee; vajaa 3km myöhemmin 80 ja siitä edelleen hitaasti nousten 84-85 ja jää sahaamaan tuohon. Motarilta pois ja moottorijarrussa tippuu 83-82-81 ja valoissa hetken seistessä 80. Rampin jälkeen kilometri taajamaa jossa lämmöt taas nousee 82-83. Sammuttaessa 83.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään +3 asteessa koeajo, koneen lämmöt lähtiessä 19 astetta. Moottoritieajoa ensin reilu 100 km/h ja sitten 80 km/h. Lämmöt nousi ja jäi 77 asteeseen satasta ajaessa ja laski 75 asteeseen kahdeksallakympillä. Korkeimmillaan lämmöt kävi 79 asteessa. Tämän jälkeen pysähdyin ja koitin vesiletkuja ja syylaria, ja lämpimiähän ne olivat, eli termostaatti falskaa.

OP-Com tuotti koeajolta tällaisen lämpötilakäyrän. Eli lämpö nousi nätisti tuonne 75 asteeseen, jonka jälkeen nousu loppui, mutta lämpö ei tullut selvästi alas. Kun vauhtia nosti yli satasen, nousi lämpö 77 asteeseen, ja palasi 75 kun tultiin takaisin taas 80 km/h.

Käyrän lopussa näkyy moottorijarrutus alamäkeen sekä liikennevalopysähdys, jolloin lämpö laski 72 asteeseen. Valoissa kuulin, kun Eberi lähti tohottamaan, ja pysähtyi kun sai lämmöt nostettua 75 asteeseen.

Termostaatin aukeamista ei taaskaan pysty lämpötilakäyrästä havaitsemaan. Bensa-OG-kolkissa SID infosta näki selvästi koska termari aukesi, eli lämmöt kipusi kylmällä koneella tuonne 90 asteen paikkeille, jolloin kone hörppästi syylarista kylmää nestettä siten että lämpö tuli todella nopeasti alas 10-15 astetta talvikeleillä. Tietenkin voi olla että dieselissä on sivistyneempi termostaatti, joka avautuu niin hitaasti lämpötilan noustessa, ettei tällaista kylmäshokkia pääse koneeseen tulemaan, vaan lämpötila periaatteessa tasaantuu oikealle tasolle.

WIS:n mukaan termarin pitäisi alkaa aueta 88 tai 92 asteessa (riippuen mistä kohtaa lukee), ja olla täysin auki 103 tai 107 asteessa, joten aika kaukana ollaan uuden termostaatin asteista, kun lämpöjen ollessa alle 80 asteen on syylari ja letkut lämpiminä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja tturku »

mulla kuoleentui orkkistermari ex og9-3 2.2tidissä noin vuodessa. Tuolla eberin käytöllä saattaa olla asiassa osansa tai sitten sillä että tulee suurin osa ajoista ajettua motarilla?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Todella selkeä termarivika AZP autossa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ja tänään kun ajoin töihin, matka 4 km ja lähtö +6-asteisesta tallista ilman esieberöintiä, oli letkut lämpimät töihin saapuessa. Lämpömittari sojotti tuossa vaiheessa kuitenkin vielä jonnekin kello seitsemän ja kahdeksan välille, eli koneen lämpötila oli ehkä +60.

Onko Motonetin/muun tarvikeliikkeen termari käyttökelpoinen, vai onko tämä niitä mitkä kannattaa hakea Marmorilta? Ei muulla väliä, mutta sinne merkkitiskille on nykyisin niin pitkä matka verrattuna aikaisempaan, kun tuo Metro-Auto on tuossa kävelymatkan päässä ja Länsiauto naapurikaupungissa :?

Tai mahtaisikohan Fiatmyyjältä löytyä termostaattia tähän?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ainakin muiden koneiden osalta tarvikkeista huonoja kokemuksia joten alkuperäiseen ehkä sijoittaisin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja hz81 »

En tiedä alkuperäisen merkkiä, omaani laitoin eBayn kautta hankitun Gatesin termarin ja hyvin on pelittäny.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko DTH ja DTR koneissa sama termari? WIS kertoo että DT/DTH:n termari pitää vaihtaa koteloineen, mutta DTR:ään voi vaihtaa pelkän termariosan. EPC taas ei listaa DTR:lle termaria lainkaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tänään kattelin nollakelissä lämpöjä. Motarilla nousee 87 ja piirtää siinä suoraa viivaa. Motarilta pois niin laski 85 ja jäi siihen piirtämään suoraa viivaa taajama-ajossakin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Itsekkin olen ihmetellyt koneen lämpöjä: tuntuu että harvemmin nousee viisari vaakatasoon (jää pari milliä vajaaksi) ja eberi olisi aina päällä. Etumaski tukittuna.

Itsellä olis OBD lukija, mutta millä ohjelmalla olisi helpoin seurata lämpöjä? Lumia 925 tai samsung tab 3:seen ?
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Sportti »

SS kirjoitti:Onko DTH ja DTR koneissa sama termari? WIS kertoo että DT/DTH:n termari pitää vaihtaa koteloineen, mutta DTR:ään voi vaihtaa pelkän termariosan. EPC taas ei listaa DTR:lle termaria lainkaan.
DTR:n termari on Egr-jäähdyttimen yhteydessä. En tiedä päivän tilannetta, mutta aikoinaan sai vain marmorilta kotelon kanssa varsin suolaiseen hintaan. Pikaisella googlella löytyy näköjään jo tarvikevalmistajalta ilman koteloa.

Fiat/Lancia varaosatiskiltä brittifoorumin mukaan saisi pelkkää termariosaa, jos Saabilta ei.

Edit

Skandix tarjoaa orkkista kohtuuhintaan
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ex ... e/1052385/
93SC TTiD
Vastaa Viestiin