1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Kiitos. Tässä nyt epäilyttää se, että Z19DTR termarin osanumero on marmorilla eri, 93166908. Hinta tolle olisi marmorilla noin 100e jos sitä sieltä saisi. Lokakuusta asti olen odottanut.
Myykö siis marmori samaa osaa kahdella eri numerolla ja hinnalla?
Myykö siis marmori samaa osaa kahdella eri numerolla ja hinnalla?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
eipä näyttäis olevan sama termari ng9-3 1.9tid ja 1.9TTID moottoreissa ja ng9-5 2.0 TID ja TTID moottoreissa.
Tässä olis ng9-3 termari:
SAAB OE-55203388 (55 202 510, 55 203 388)
http://ys3.se/catalogue/node/2005/3408/
ja
http://www.topautoosat.fi/gates-1238574.html
TH36988G1 gates osanumero, löytyy tuolta myös Wahleria ja paria muuta.
Tässä olis ng9-3 termari:
SAAB OE-55203388 (55 202 510, 55 203 388)
http://ys3.se/catalogue/node/2005/3408/
ja
http://www.topautoosat.fi/gates-1238574.html
TH36988G1 gates osanumero, löytyy tuolta myös Wahleria ja paria muuta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Tuo ei ole 9-3 TTiD:n (Z19DTR) vaan TiD:n (Z19DTH) termari, tuosta on keskusteltu aiempana tässä threadissa. DTH termari on metallikoppainen ja DTR muovinen. Näyttää fyysisesti ihan samalta kuin tuo linkkaamani Gatesin malli. Taidanpa kysäistä aiheesta suoraan Oriolta...Tässä olis ng9-3 termari:
SAAB OE-55203388 (55 202 510, 55 203 388)
http://ys3.se/catalogue/node/2005/3408/
ja
http://www.topautoosat.fi/gates-1238574.html
TH36988G1 gates osanumero, löytyy tuolta myös Wahleria ja paria muuta.
Jostain syystä monet varaosakaupat myy väärää mallia, yhden tuommoisen jo kerran tilasin ja palautin. Olen vääntänyt asiasta autonosat24:n kanssa saadakseni kaikki rahani takaisin
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Brittifoorumilla tiedetään Lancia 71770215 termarin käyvän tuplaturboon. Tämä numero kääntyy nykyään 55242072. Saa näköjään tarvikkeena n 40€ hintaan. Aluperäinen Fiatin tiskillä lienee luokaa 70€
93SC TTiD
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Lancian termostaatin sopiminen olisi sinänsä loogista, että Lancia Deltassa oli saatavilla sama TTiD-kone kuin 9-3:ssa ja Cadillacin BLS:ssä. Ei tainnut oikein missään muussa Fiat-konserninkaan autossa olla 1.9 tuplaturbodieseliä tarjolla?
Kun tietää Lancian, Saabin ja Sabillacin tuotantomäärät, niin ei ihme jos on vaikea löytää osia
Kun tietää Lancian, Saabin ja Sabillacin tuotantomäärät, niin ei ihme jos on vaikea löytää osia
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
joo, kiitos tarkennuksesta, tämän takia laitoin noi linkit että pääsee itse vielä tarkastamaan asian, noilla termareita myyvillä sivuilla taitaa olla järjestään väärin merkattuna tuo TTID:n termarin malli? Eipä tuolla venäläisten EPC:ssä olekaan DTR koneelle jostain syystä ollenkaan tietoja termarista. Löytyy vain DT ja DTH:lle. Onko toi ensimmäinen se 88kw malli sitten?
Mulle on tulossa tommoinen ng9-5 2.0tidin termari gatesin valmistamana ja voin kattoa onko itse osan kyljessä jossain osanumeroa jotta pääsisit vertaamaan TTID:ssä kiinni olevasta osasta numeroa, jos semmoista löytyy. Auttaisko ongelmaan? Kait marmorilta pitäisi saada oikea osanumero vai onko heiltäkin saatu tieto sama että pitäisi olla tuo TIDin termari kiinni?
Mulle on tulossa tommoinen ng9-5 2.0tidin termari gatesin valmistamana ja voin kattoa onko itse osan kyljessä jossain osanumeroa jotta pääsisit vertaamaan TTID:ssä kiinni olevasta osasta numeroa, jos semmoista löytyy. Auttaisko ongelmaan? Kait marmorilta pitäisi saada oikea osanumero vai onko heiltäkin saatu tieto sama että pitäisi olla tuo TIDin termari kiinni?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Joo DT on kasiventtiilinen 120 hv versio, DTH on 16-venttiilinen 150-heppanen.
Jostain syystä wississä ja epc:ssä löytyy olemattoman vähän infoa TTiD:n termostaatista. Äkkinäisempi luulee että mentäisiin DTH:n tietojen mukaan, mutta ei toimi.
Jostain syystä wississä ja epc:ssä löytyy olemattoman vähän infoa TTiD:n termostaatista. Äkkinäisempi luulee että mentäisiin DTH:n tietojen mukaan, mutta ei toimi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Sportti kirjoitti:Brittifoorumilla tiedetään Lancia 71770215 termarin käyvän tuplaturboon. Tämä numero kääntyy nykyään 55242072. Saa näköjään tarvikkeena n 40€ hintaan. Aluperäinen Fiatin tiskillä lienee luokaa 70€
108e ja vaativat jonkun ennakkomaksun ulkomaantilauksista. Noissa halvoissa tarvikevaihtoehdoissa on pelkkä patruuna. Ei huvittaisi kokeilla jos sopivuudesta ei ole 100% varmaa tietoa. Yhteen "varmaan" foorumitietoon jo luotin, mikä ei sitten pitänytkään paikkansa.SS kirjoitti:Myös Fiatin termarin (55242072) pitäisi olla vaihtokelpoinen, koteloa lukuunottamatta. Tähänkään en nyt kuitenkaan varmistusta löytänyt. Tuon hintakin huitelee 100e paikkeilla.
Numerosta olisi varmasti iloa, olisi hienoa jos tuon voisit katsoa osan kyljestä.Mulle on tulossa tommoinen ng9-5 2.0tidin termari gatesin valmistamana ja voin kattoa onko itse osan kyljessä jossain osanumeroa jotta pääsisit vertaamaan TTID:ssä kiinni olevasta osasta numeroa, jos semmoista löytyy. Auttaisko ongelmaan? Kait marmorilta pitäisi saada oikea osanumero vai onko heiltäkin saatu tieto sama että pitäisi olla tuo TIDin termari kiinni?
En kyllä ole osanumeroa marmorilta varmistanut vaan katsoin sen EPC:stä. Schwedenteile ja Skandix myyvät oikeaa mallia, kuva ja numero täsmää. Tosin ei heilläkään tuota varastossa ole. Vertasin myös ihan fyysisesti koneen kyljessä möllöttävää ja kourassani ollutta TiD:n termaria. Konepellin alla on tuommoinen muovinen malli.
No, mulla on Oriolle kysymys vetämässä, katsotaan mitä vastaavat.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Joo, TTiD:n termostaatti on jemmattu EPC:ssä EGR-jäähdytimen alle.AZP kirjoitti:Joo DT on kasiventtiilinen 120 hv versio, DTH on 16-venttiilinen 150-heppanen.
Jostain syystä wississä ja epc:ssä löytyy olemattoman vähän infoa TTiD:n termostaatista. Äkkinäisempi luulee että mentäisiin DTH:n tietojen mukaan, mutta ei toimi.
93SC TTiD
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
FCA-leirissä termari 71752884 on vaihtunut termariin 71770215, joka puolestaan on tosiaan korvattu termarilla 55242072. Fiatin varaosajärjestelmässä tuo on myös piilotettu EGR:n alle.
FCA:n malleja, joista yhteensopivuuksia voi kuikuilla, on:
-Fiat 4D Idea 2008-2012
-Fiat 24 Freemont 2011-
-Fiat 3L Nuova Bravo 2007-2009
-Fiat 3Y Nuova Bravo MY2010 2010-
-Fiat Professional 4X Nuovo Ducato MY2011 2011-
-Alfa Romeo Giulietta X7 2010-
-Lancia TN Lancia Delta MY2011 2011-
-Lancia TJ Musa 2007-2011
-Lancia 43 Musa FLL 2011-2012
-Lancia TH Nuova Delta 844 2008-2011
FCA:n malleja, joista yhteensopivuuksia voi kuikuilla, on:
-Fiat 4D Idea 2008-2012
-Fiat 24 Freemont 2011-
-Fiat 3L Nuova Bravo 2007-2009
-Fiat 3Y Nuova Bravo MY2010 2010-
-Fiat Professional 4X Nuovo Ducato MY2011 2011-
-Alfa Romeo Giulietta X7 2010-
-Lancia TN Lancia Delta MY2011 2011-
-Lancia TJ Musa 2007-2011
-Lancia 43 Musa FLL 2011-2012
-Lancia TH Nuova Delta 844 2008-2011
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
No niinpä tietenkin.Sportti kirjoitti:TTiD:n termostaatti on jemmattu EPC:ssä EGR-jäähdytimen alle.
Lämpöasiaan. Tänään oli oiva keli (-18 astetta) testailla koneen lämpöjä eri ajorytmeillä. Oli hetki ylimääräistä aikaa, niin laitoin OBD-lukijan kiinni ja tablettiin näkyville koneen lämmöt. Olin ajanut muutaman kilsan kaupunkiajoa eberöinnin jälkeen kun aloitin, ja koneen lämmöt näytti alussa noin 70 astetta. Auton keulaa ei ole mitenkään peitetty, EGR on disabloitu ja Eberi toimii hyvin.
Muutama kilometri erittäin hiljaista lähiöpyörittelyä, varmaan keskinopeus luokkaa 20 km/h, niin lämmöt vaihtelli 75-78 asteen välillä. Kone ei siis ollut käynnistämisen jälkeen lämmennyt kertaakaan 80 asteeseen, ja mittarin viiva roikkui vaakatason ja sitä seuraavaksi alemman pienen viivan välissä. Eberiltä kuului aina välillä toitotusta, kun lämmöt alkoi pyöriä 75 asteessa.
Sitten nappasin eberin sulakkeen irti, ajatuksena katsoa, mihin lämpöihin pääsee ilman apuja. Samanlaista hidasta pyörittelyä, ja lämmöt vakiintui välille 71-74. Eli -18 asteen kelillä eberille on jo ihan oikea tarve kaupunkiajossa. Tyhjäkäynnillä kun hetken piti autoa parkissa, laski lämmöt 70 asteeseen.
Sen jälkeen reippaammalla polkaisulla motarille, ja siellä muutama kilometri sata lasissa. Edelleen Eberi pois päältä. Lämmöt nousi hiljalleen 80-81 asteeseen ja jäi siihen. Siitä kun taas hidasti, lämmöt laski 77 asteeseen, puolisen kilsaa nurkka-ajoa ja kotipihaan tyhjäkäynnille. Muutaman minuutin päästä lämmöt oli 70 astetta. Olisi ehkä laskenut lisääkin, jos olisi jaksanut pidempään naapurustoa tyhjäkäynnillä kiusata.
Auton termostaatti on vaihdettu vajaa vuosi sitten. Keveämmällä pakkaskelillä kun testailin viikko sitten, tuntui termostaatti toimivan numeroiden perusteella ihan ok, 86 asteeseen nousi maantiellä lämmöt, ja sitten laski selvästi kun termostaatti aukesi. Avautumislämpötilahan on 88 astetta, mutta kuka noita niin tarkkaan jaksaa laskea. Näihin tämän hetken pakkasiin asti lämpömittarin viisari on jaksanut pysyä vaakatasossa kunhan se on ensin sinne saatu.
Mutta kuitenkin tämänpäiväisen koeajosession aikana jo ennen maantielle pörhältämisät kokeilin termostaatista syylarille lähtevää letkua ja se oli lämmin. Syylari ei tuntunut erityisen lämpimältä, eli ei siellä mitään täyttä kiertoa päällä ollut. En sitten tiedä kuuluuko tuon termostaatin falskata hieman jo hieman vajaa 80 asteessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Mielenkiintoista... mulla lämmöt käyttäytyy suunnilleen samanlailla, mistä syystä olen termaria vaihtamassa. Mielestäni tuo oireilu on pikkuhiljaa pahentunut. Kai nyt tuon kuitenkin kuuluisi pysyä käyntilämpöisenä ilman eberiäkin?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Ei välttämättä näillä pakkasilla. Siksihän se Eberi on pohjoismaissa myytyihin autoihin laitettu vakiovarusteeksi, että ei koneessa lämmöt muuten riitä kovilla pakkasilla. En vaihtaisi termaria 20 asteen pakkasilla kaupunkiajossa tehdyn testin perusteella, vaan testaisin maantiellä ja vähän leudommilla keleillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Ei se pysy, ei pysynyt Vm. 2011 TTID:ssä -20 pakkasissa edes eberillä kuin maantiellä/moottoritiellä vaivoin, heti kun mennään taajamaan, niin lämmöt laskee välittömästi.SS kirjoitti:Mielenkiintoista... mulla lämmöt käyttäytyy suunnilleen samanlailla, mistä syystä olen termaria vaihtamassa. Mielestäni tuo oireilu on pikkuhiljaa pahentunut. Kai nyt tuon kuitenkin kuuluisi pysyä käyntilämpöisenä ilman eberiäkin?
Ja ei tämä fiuden diesel mitenkää erikoinen sen suhteen ole, Mersun diesel ei jaksa pysyä lämmöissä, erinäisiä uutena ostettuja Volvon dieseleitä vuosilta 1999-2010 ja ei ole yhdessäkään pysyny lämmöt kunnon pakkasilla, nyt uusi XC90 on eka, jossa tarkenee ilman webastoa.
Meidän nykyinen kakkosauto Saabin rinnalla on Mondeo, ja siinä ei tässä kelissä nouse lämmöt edes 60 päälle näillä -20 pakkasilla, vaikka weba hönkii täysillä, vaihdoin termarin, ei vaikutusta. Volkkareita nyt ei viitsi edes mainita.
Diesel käy kylmänä, uusissa koneissa lämmitysvastuksilla siitä on saatu lähes bensakoneen veroinen lämpiämisnopeudessa.
Ainoat oikeasti lämpimät ja nopeasti lämpenevät dieselit ovat itselläni olleet PSA:n tuotteita, ei ole 9-3 TTID:llä+eberillä mitään jakoa esim. Peugeot 508:ia vastaan. Myös käyntiinlähtö kylmänä on huomattavasti nätimpää, kun tässä femmassakin kylmäkäynnistys kuulostaa todella väkivaltaiselta.
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt
Tids -08, -20 astetta, EGR pois, ei eberiä ja lämmöt pysyy normaalissa myös maantieajossa. Termari joku vanha, koneenpohja muovi puuttuu eikä mitään pahveja keulassa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).