1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

DTR pitäs olla jos TTiD.
http://www.nimark.fi/cars/SAAB/SAAB_9_3 ... 594-14163/
http://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/26 ... atti-10195
Ei valitettavasti käy mikään noista, tiedot on väärin monellakin nettipaupalla jostain syystä. Yhden ehdin tilata, mutta palautukseen lähti :(

DTR:n termostaatti näyttää tältä: http://www.skandix.de/en/spare-parts/ex ... t/1052385/

Löytyy EPC:stä EGR:n alta, osanro 93 166 908.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Hollannista tilausta voisi ehkä harkita. On vaan aika suolainen hinta, merkkiliikkeessä hinta noin 100e.

Fiat-vaihtoehtoakin jo hieman tutkin, osanumero on vaihtunut ja on nykyään 55242072 (ilmeisesti koteloineen). Maksaa varaosatiskillä saman kuin originaali eikä sopivuus ole 100% varmaa. Toisaalta jostain verkkokaupasta palautusoikeudella tuota voisi harkita.

Tosin kokeiluintoa nyt lannistaa se, että erään toisen foorumilähteen mukaan myös DTH:n termostaatissa olisi myös ollut sama sisäosa. Tuolla perusteella päätin kokeilla, vaan eipä ollut sisäosa irrotettavissa DTH:n termarista.

Jostain kumman syystä 90% verkkokaupoista myy väärää termaria DTR koneeseen, onkohan noissa sitten kumminkin kahta erilaista?
Kiitos, tämä olikin hyvä dokkari, on kyllä toi eka osa kuvan perusteella ihan samanäköinen kuin Saabin termari. Ehkä tuota sittenkin voisi vielä harkita...

Edit: Löydös:
http://www.schwedenteile.de/repair-kit- ... 45746.html
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
KojakJR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 18:14
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja KojakJR »

No niin, nyt on omaankin 9-3:een (1.9 / 150hv) laitatettu uusi termostaatti. Aikaisemmin tosiaan ei noussu viisari juuri koskaan vaakatasoon, ja jollain +5 keleilläkin eberi sitten huuti koko ajan. Nyt on uus termostaatti, mittari näytti ulkolämpötilaksi -14 astetta, ja lämmöt nousi mukisematta kohilleen kohtuu nopeasti.

Ostin kulkineen tosiaan tuossa syksyllä, edellinen omistaja ei mitään puhunut lämmöistä, liekkö sitten ei ole kiinnittänyt asiaan huomiota tai sitten jätti tarkoituksella mainitsematta.
Viimeksi muokannut KojakJR, Ma Joulu 14, 2015 19:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 SC TTiD Aero '08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Väittäisin että normiautoilija ei lämpömittarin roikkumiseen kiinnitä huomiota. Missään ei lue, että pienikin roikkuminen on merkki viasta, joten kuka siihen kiinnittäisi huomiota, jos ei autoista mitään ymmärrä. Itsellä oli sama juttu, eli edellinen omistaja ei maininnut asiasta mitään, enkä usko hänen koskaan asiaan huomiota kiinnittäneen.

Huollossa nuo huomataan vasta jos asiakas valittaa ohjaamon kylmyydestä, jolloin kone käy jo todella kylmänä. Ja Eberillisellä Saabilla ei kabiinin lämmitys välttämättä koskaan heikkene sietorajan alle, kun se tohotin hoitaa lisälämpöä tarpeen mukaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KojakJR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 18:14
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja KojakJR »

AZP kirjoitti:Itsellä oli sama juttu, eli edellinen omistaja ei maininnut asiasta mitään, enkä usko hänen koskaan asiaan huomiota kiinnittäneen.
Noin se varmaan oli itselläkin tilanne, kun kaikin puolin asialliselta kaverilta vaikutti myyjä. Enpä itsekään varsinaisesti viisariin huomiota kiinnittäny, kummastutti vaan kun eberi jollain +5 keleilläkin huuti koko ajan. Siinähän pitkässä juoksussa kuluu jo naftaakin melkoisesti ylimääräistä.

Täältä forumilta sitten onneksi löytyikin nopeasti selvyys asiaan! 8)
9-3 SC TTiD Aero '08
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Noi voi perhana, Schwedenteile ilmoitti jo lähettäneensä termarin, kunnes yllättäen palautti rahat ja ilmoitti ettei tuota olekaan juuri nyt saatavilla :-(

No, onneksi tuo näillä keleillä vielä jotenkin toimii...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Huomasin näin pakkasten tultua että lämmöt ei meinaa pysyä puolessa välissä omassa tidsissä joten lienee termarin vaihdon aika. Käykö motonet versio vai suosiolla merkkitiskille?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pian on vuoden ollut autossa Behrin tarviketermostaatti, jonka tilasin autonosat24.fi -verkkokaupasta:
http://www.autonosat24.fi/6541105-behr- ... dytysneste

Oli tuolloin halvin saatavilla oleva trmostaatti 1.9 TiDSiin.Hyvin on toiminut, mutta vuoden nyt kai kestää mikä laite tahansa. Marmorilta olisi maksanut muistaakseni melkein 3x tuon hinnan, joten ajattelin kokeilla tarviketta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

99 GL kirjoitti:Huomasin näin pakkasten tultua että lämmöt ei meinaa pysyä puolessa välissä omassa tidsissä joten lienee termarin vaihdon aika. Käykö motonet versio vai suosiolla merkkitiskille?
Samat oireet kuin sinulla, kun pakkasta oli tuossa jo pahimmillaan -24, niin lämmät ei noussu oiken kunnolla, keulaan pahvit ja tilanne hiukan parani, muttei riittävästi. Ostin sitten eilen Motonetistä termarin ja tänään paikalleen (termari oli Gatesin laatikossa).
Kyllä rupesi hyttiin tulemaan aika reilusti lämpöä. En kyllä ensin meinannut uskoa samaksi autoksi kun puhalsi niin kuumaa ilmaa. Samalla kertaa loppui eberin jatkuva pyöriminen heti maantie ajon jälkeen. Pitää varsin ruveta seuraamaan miten iso vaikutus on kulutukseen...
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Itelläkin tänään kun pakkasta oli täälläpäin -15 niin lämmöt ei ihan nouse puoliväliin vaan jää siihen edelliseen hieman lyhyempään tappiin. Ajomatka 35 km. Onko termari vaihtokunnossa?

Pystyykö vaihtamaan ulkona ilman nostinta? Tai ajallisesti mitä luokkaa korjaamossa?
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Itsellä ei tuottanut oikein selkeästi lämpöjä sisälle, se oli ensinmäinen oire, toisekseen huomasi sen että syylärille menevä letku oli haalea, vaikka lämmöt eivät olleet puolessa välissä, eli termari fuskasi jonkinverran, eli noilla havannoilla itse päädyin vaihtamaan termarin.
Pystyy vaihtamaan ilman nostinta. Loppujen lopuksi aika helppo vaihtaa, itsellä meni eniten aikaa tapellessa että sain letkut irti liitoksistaan, crc ja tylppä meisseli oli hyvä yhdistelmä. Ulkona voi vain tulla tosi kylmä, kuitenkin aikaa saat varata vähintäänkin tunnin tuolle työmaalle. Englanniksi netistä löytyy ihan mukavasti ohjeita hakusanalla z19dth thermostat.
Tarkista että lisäys nestettä löytyy riittävästi, itse otin paisarista nesteet talteen ja letkuista mitä vain sain kerättyä, mutta haaskiin meni varmaan 1,5 litraa nestettä, meinasi käydä itsellä nimittäin lisäys nesteet vähiin.

Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ilpo kirjoitti:Itelläkin tänään kun pakkasta oli täälläpäin -15 niin lämmöt ei ihan nouse puoliväliin vaan jää siihen edelliseen hieman lyhyempään tappiin. Ajomatka 35 km. Onko termari vaihtokunnossa?
Varmaankin termari on vaihtokunnossa tai sitten lämpöanturi valehtelee alaspäin. Itse ajelin tänään 11-12 asteen pakkasessa pari 15 kilsan maantiepätkää ja sen jälkeen hitaampaa kaupunkiajoa jne. Hyvin pysyi viisari vaakatasossa, eikä keulalla ole pahveja tai mitään.

Se mittarin vaakatasosta alas päin seuraava pieni viiva vastaa ainakin omassa autossani suunnilleen 75 astetta, joka on Eberin poiskytkeytymislämpötila, joten falskaavalla termarilla lämmöt helposti vakiintuu siihen tasoon ja Eberi posottaa koko ajan.
Ilpo kirjoitti:Pystyykö vaihtamaan ulkona ilman nostinta? Tai ajallisesti mitä luokkaa korjaamossa?
Itsellä meni WISin ohjeita seuraten pari tuntia tallissa tehden, Saabin ohjeaika on 0,6 tuntia, aika taikuri saa olla että siihen aikaan onnistuu ainakaan ensikertalaisena.

Nosturia tai edes tunkkia ei välttämättä tarvitse, vaihto onnistuu ihan renkaat maassa, jos tyhjentää jäähdytysnesteet syylarin tyhjennysventtiilistä, helpottaa asiaa jos autoa hieman nostaa.

Ulkona en ryhtyisi missään nimessä pakkaskeleillä puuhailemaan. On melko ahdas paikka isolle termarille koteloineen, ja useita letkuja irrotettavaksi ja kiinnitettäväksi. En itse saanut pienempiä letkuja ehjänä irti, joten uusin ne. Ei siis huono idea varustautua valmiiksi jo pienellä määrällä tarvikeletkua. Sisähalkaisijoita en muista, mutta ne selviää kun hankkii ensin sen uuden termarin ja mittaa. Saman tein myös klemmarit vaihtoon, muistaakseni muutamassa pienemmässä letkussa oli sellaiset klemmarit, joiden ehjänä irrottaminen on ahtaassa paikassa vaikeaa.

Täältä englanninkieliset ohjeet termostaatin vaihtoon à la WIS: http://1drv.ms/1Sv9Zcv
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Pystyisikö joku kaivamaan varaosanumeron A20DTR koneen termarille? Mulla ei ole noin uutta EPC:tä.

Näyttää niin kovin samalta kuin Z19DTR:ssä:
http://www.gatesautocat.com/article/TH47588G1

Edit: Suora linkki kuvaan: http://www.gatesautocat.com/img/products/TH47588G1.jpg
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja tturku »

^Sehän se jonka laitoit linkkiin:
http://www.topautoosat.fi/gates-7181775.html
tuolta tilasin juuri pari päivää sitten omaan femmaan (2.0tid).
Sama termari on TTID:ssä.
SAAB OE-55573003
http://ys3.se/catalogue/node/2010/3914/
Osa numero 13.

Marmorilla oli hinta päälle 200€, tuolta noin 66€ kotiintoimitettuna Gates.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin