1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1588
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Lapista tullessa seurailin lämpöjä -29 keleissä ja 83 viivalla pysyi 80-100 rajoitusalueilla keula tilkittynä niin että vain ne ylemmät pienet reiät on auki (oliko niin että faceliftissä ne on jo defaulttina tukittu?). Termarin vaihto on ollu mielessä vaan AZP testien perusteella ehjältä tuo oma vaikuttaa. Kiitos raportoinnista. Keulan tukkiminen kannattaa!

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko jotain siistiä jippoa jolla keulaviimaa saa tukittua niin että sitä ei näy päällepäin? Näkyvät maskipeitteet ei oikein ole mun juttu..

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei se pysy, ei pysynyt Vm. 2011 TTID:ssä -20 pakkasissa edes eberillä kuin maantiellä/moottoritiellä vaivoin, heti kun mennään taajamaan, niin lämmöt laskee välittömästi.
Kiitoksia, ilmeisesti toi termari siis kuitenkin jotenkin toimii. Toi viisarin notkuminen taajamassa vaan alkaa jo ihan pikkupakkasilla, silloin tein johtopäätökseni. Lisäksi jäähdyttäjälle menevät letkut on lämpimiä vaikka kone on vielä vajaalämpöinen, ilmeisesti termarin toiminnassa olisi parantamisen varaa jo uutena...

Ilmeisesti siis tarttee koittaa keulaa jotenkin tilkkiä...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2568
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

TiDS ja TTID ennen 2011 ekomallien aavikkovälejä saattavatkin lämmetä paremmin, kun maantiellä kierroksia on vähän reippaammin. Automaatin välityksistä en osaa tosin sanoa.

2011 mallissa oli koko ajan vaihtamisopastin taulussa, jos meinasi pienemmällä vaihteella ajella, mutta lämmöt pysyi paremmin kun ajeli maantietä(~90kmh) vitosella, kun sitten vaihtoi kutoselle opastimen mukaisesti, niin kierrokset oli jotain 1200rpm ja alkoi lämmöt tippumaan mittarin mukaan..eli kumpi sitten ärsytti vähemmän, niin sen mukaan mentiin. :D

Ja tosiaan toi TTiD oli itselle tullessa alle2v vanha ja 50tkm ajettu, en sitten tiedä oisko tuossa jo ehtinyt termari hajoamaan ennen kuin ostin, mutta ei se kyllä jaksanut ilman eberiä(tankki tyhjänä) kunnolla lämmetä edes nollakeleissä, ja on toi 9-3 TTID ainut auto johon itsekin olen edes ajatellut lisäillä ylimääräisiä maskisuojia tms, mutta vaihdoinkin sitten Pököttiin :)

Tänään tosin virittelin -20 pakkasessa todella hienon maskisuojan avokin Mondeoon :lol:
kuva
Tomppa & BMW X5 3.0ds -08 & Tesla Model S 85D -15

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

SS kirjoitti:Kiitoksia, ilmeisesti toi termari siis kuitenkin jotenkin toimii. Toi viisarin notkuminen taajamassa vaan alkaa jo ihan pikkupakkasilla, silloin tein johtopäätökseni. Lisäksi jäähdyttäjälle menevät letkut on lämpimiä vaikka kone on vielä vajaalämpöinen, ilmeisesti termarin toiminnassa olisi parantamisen varaa jo uutena...

Ilmeisesti siis tarttee koittaa keulaa jotenkin tilkkiä...
Jos pikkupakkasilla neula roikkuu, niin ei se kunnossa taida olla. Mulla ei roiku neula taajamassa kuin vasta 15 asteen pakkasilla ja maantiellä vasta jossain 20 pakkasasteen jälkeen (ei ole sellaisia pakkasia vielä tullut että olisin saanut maantiellä satasen vauhdissa roikkumaan; tänään -21 astetta ja 90 vauhdissa lämmöt nousi 80 asteeseen ja neula vaakaan).

Ja taas tänään oli vesiletku miedosti lämmin, vaikka lämmöt ei nousseet kuin 80 asteeseen ajorupeaman aikana. Pitäisköhän tutkia tuota termaria tarkemmin ja koeponnistaa autonosat24.fi:n kahden vuoden takuu? Tosin letku on vain hellästi lämmin, syylari on kylmä, ja termarikotelo selvästi kuuma. Eli ei se termostaatti täysin auki lotkota 80 asteessakaan vielä. Mutta läpi se taitaa vähän päästää.

Tämän termarimallin keittäminen on vain hieman hankalaa, kun se on kiinteästi siellä kuorensa sisällä, eikä sen tarkkaa avautumisnopeutta sen vuoksi pysty näkemään kattilassa. Testailin omani vanhaa termaria viime talvena kattilassa huvikseni. Tuo piti neulan roikkumassa jo plussakeleilläkin, mutta kattilassa näytti siltä kuin luukku olisi auennut vasta pitkälti 80 asteen jälkeen. Toisaalta voi olla niinkin että pelkkä lämpöanturi oli viallinen, se kun vaihtuu termostaatin mukana.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Kyllä toi ilman maskisuojia lämpenee reilun satasen vauhdissa sinne 83 asteen tienoolle, joten ei termari ihan auki liene. Tosin lämmöt kyllä tippuu todella helposti sinne 70 asteen lähelle kun on vähänkin alamäkeä tai vapaalla rullausta, ulkolämpötilan ollessa -25. Vaihdan ton nyt joka tapauksessa niin nähdään mikä on vaikutus...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään virittelin puskurin ilma-aukot umpeen muovipatjasysteemillä. Siis sellaista köyhän miehen makuualustamuovia, jota meille jäi rullallinen ylimääräiseksi kellarin lattiavalusta. Sitä mitä laitetaan lattian ja seinän saumaan kun betongilattiaa valetaan. Nippareilla kiinni ronskisti ulkopuolelle, ei ole kaunis, mutt testataan nyt mitä tuo aukkojen tukkiminen tekee.

Ei ollut tablettia mukana kun ajelin sitten muutaman kymmenen kilometriä 22-24 asteen pakkasessa. Mutta 90 vauhdissa maantiellä neula pysyi juuri ja juuri vaakatasossa, eli siellä 79/80 asteen paikkeilla varmaan oli lämmöt. Sama tulos kuin 18-asteen pakastimella maantiellä ilman keulan tukintaa. Pitkä moottorijarrutus eritasoliittymän ramppiin, niin johan roikkui neula taas. ja pysyi roikollaan kun ajelin 40-60 km/h takaisin päin rauhallisempia teitä, eli taas samankaltainen tulos kuin vähän lämpimämmällä ilman muovimattoa puskurissa.

Mutta täytyy sanoa, että roikkuvasta neulasta ei tunnu olevan muuta haittaa kuin se että se ottaa päähän. Ja ajoittainen eberin avustava tohotus, joka tietty syö vähän löpöä. Kabiinissa oli nimittäin erittäin lämmin, eli ei voi väittää autoa kylmäksi vaikka kone ei virallista 80 asteen rajaa saavutakaan. En usko että tuo moottori kärsii paljoa siitä, että lämpötila on vaikkapa 77 astetta 81 asteen sijaan.

Takaisinpäin ajellessa keksin sitten kokeilla lämmityslaitteesta sisäilman kiertoa :idea:

Kun on ACC:n asteet 23:ssa, niin kyllähän tuo imee aika paljon ulkoa sitä -24-asteista ilmaa, joka pitää lämmittää varmaan jonnekin 40-50 asteen välille. Vähemmästäkin alkaa italian kiisseli köhimään kylmyyttään. Ja katso: hitaassa kaupunkipyörittelyssä neula pysyi vaakatasossa, kunhan vain sisäilman kierto oli päällä :mrgreen:

Kotiin päästyä nappasin tabletin matkaan ja siihen Torquen ruutuun lämpötilat. Sisäilman kierto päällä ja ulkolämpötilan ollessa 23-25 astetta pakkasella, pysyi moottorin lämmöt 82-84 asteessa hitaassakin pyörittelyssä. Tyhjäkäynnillä lämpö vakiintui 84 asteeseen, kun se muuten laskee 75 asteeseen ja toho käynnistyy.

Maantiellä tuli sitten vielä testattua vaikutusta. Reipas kiihdytys motarille, ja nopeus sataan. Lämmöt nousi tasaisesti 87 asteeseen, ja putosivat sitten nopeasti 80 asteeseen. Eli termostaatti toimii oikein. Jos se nyt ennen tuota jo hieman falskaa, kun kerran letku hieman lämpenee, niin so not. Sisäilman kierto päällä lämmöt vakiintui samalle välille 82-84 kuin kaupunkiajossakin.

Haittapuoli tuossa taktiikassa on tietenkin se, että riippuen harrastetun liikunnan ja matkustajien määrästä, pian ei näe enää eteen eikä taakse. Mutta Rommitommia mukaillen: kumpi sitten ärsyttää vähemmän, niin sen mukaan mennään :mrgreen:

saabillua
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Itse olen huomannut sen että lämpö kestää konehuoneessa huomattavasti paremmin, jos keulassa on suojat. Jo pelkän alasuojan vaikutus on merkittävä. Parkissa siis.
9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg


apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »


Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Itellä ilmeisesti termari ihan ok kunnossa. Pakkasta 27 astetta ja kun laittaa sisäpuhalluksen toiseksi pienimmälle niin lämmöt nousee puoliväliin tai ainakin hyvin lähelle. Nopeus 80 tai 100 km/h ja ei keulasuojia.

Mites muilla lähtee käyntiin? 30 minuutin eberöinnin jälkeen 3 -4 sekunnin sahaus ja sitten hörähti.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä mulla ainakin lähtee eberöinnin jälkeen käyntiin ihan normaalisti, mitä nyt 20 asteen pakkasella startin pyöritys on laiskemman kuuloista kuin lämpimänä. Ei tarvitse 3-4 sekuntia pyörittää kuitenkaan, ehkä reilu sekunti riittää.

Tänään oli 13-14 astetta pakkasta, ja kävin kaupassa. Kaupassaoloaikana eberi pöhisemässä, joten sieltä kun lähdin, niin koneen lämpö 75 astetta. Ajelin ehkä noin neljän kilometrin kotimatkan rauhallista reittiä 20-50 km/h nopeudella asuinalueiden läpi, ja lämmöt nousi tuonne 81-82 asteeseen. Kotipihalla jätin hetkeksi tyhjäkäynnille ACC off-asennossa, kun purin ostokset kontista eteiseen. Sen jälkeen siirsin auton talliin, ja siinä vaiheessa oli lämmöt nousseet jo 88 asteeseen.

Ja kuten tuonne tukkimisketjuun jo raportoin, kuvan mukainen puskurin aukkojen suojaus tänään käytössä:
Kuva

Eli johtopäätös: ainakaan kevyellä keulan tukkimisella ei pitäisi lämpömittarin neulan roikkua rauhallisessakaan kaupunkiajossa, kun mittari näyttää 13-14 astetta pakkasta.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4927
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja tturku »

SS kirjoitti:
Mulle on tulossa tommoinen ng9-5 2.0tidin termari gatesin valmistamana ja voin kattoa onko itse osan kyljessä jossain osanumeroa jotta pääsisit vertaamaan TTID:ssä kiinni olevasta osasta numeroa, jos semmoista löytyy. Auttaisko ongelmaan? Kait marmorilta pitäisi saada oikea osanumero vai onko heiltäkin saatu tieto sama että pitäisi olla tuo TIDin termari kiinni?
Numerosta olisi varmasti iloa, olisi hienoa jos tuon voisit katsoa osan kyljestä.

En kyllä ole osanumeroa marmorilta varmistanut vaan katsoin sen EPC:stä. Schwedenteile ja Skandix myyvät oikeaa mallia, kuva ja numero täsmää. Tosin ei heilläkään tuota varastossa ole. Vertasin myös ihan fyysisesti koneen kyljessä möllöttävää ja kourassani ollutta TiD:n termaria. Konepellin alla on tuommoinen muovinen malli.

No, mulla on Oriolle kysymys vetämässä, katsotaan mitä vastaavat.
Nyt saapu osa ja eipä osasta itsessään paljoa irtoa. >PA66 GF30< 0916 sekä ITALY 8786 88'C
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitoksia tiedosta, tartteepa vertailla 9-3:n termariin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9906
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS/TTiD moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä on nyt ollut sopivasti vaihtelevia kelejä testailla noita koneen lämpöjä. Olen todennut, että viisarin roikkumiseen ehjällä termostaatilla vaikuttaa kaikkein eniten lämmityslaitteen säädöt. Tänään nollakelillä kaupunkipyörittelyssä ajelin kokeeksi lämmöt täysillä. Viisari ei pysynyt vaaka-asennossa. Toisaalta 20-asteen pakkasessa kun pistää sisäilmankierron päälle tai lyhyeksikin aikaa ACC:n kokonaan pois päältä, nousee viisari vaakasuoraan hitaassa kaupunkiajossakin.

Johtopäätös :arrow: Saabin lämmityslaite on liian tehokas Fiatin dieselille :mrgreen:

Vastaa Viestiin