Paras öljy?
Paras öljy?
Sitten olisi välipäivät ja oiva aika pikkuhuolloille. Vaihtelen ilmansuodattimet, öljyt yms. Mikä olisi paras moottoriöljy 9-3:n 1,9 -dieselkoneelle? Lisäksi, millaisella öljymäärällä pitäisi tehdä huuhtelu, jos vaihtelen automaattilaatikon öljytkin?
TM
TM
Re: Paras öljy?
Absoluuttisesti parasta öljyä ei ole pysytty määrittelemään toistaiseksi tälläkään foorumilla. Jos kyseessä on "tuplaturbo" TTID, niin Saabin suositus on 0W-40 (esim. Mobil). TiD/S-koneisiin kelpaa myös GM:n 5W-30, mutta enpä tiedä olisiko tuosta 0W-öljystä mitään etua.
Eski
Eski
Re: Paras öljy?
Merkkihuollon suositus myös TTiD:hen oli 5W30, kuulemma muuttunut jossain välissä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Paras öljy?
Ei ole muuttunut. TTID:n suositus on edelleen vain ja ainoastaan 0w-40.
Eski
Eski
Re: Paras öljy?
Mielenkiintoista... erikseen vielä asian varmistin ja käskivät jatkossakin tuota laittaa koneeseen. Lienee ollut väärää tietoa liikkeellä. Vaadittavat luokitukset tuo kuitenkin täyttää, joten tuskin on suuresta katastrofista kyse.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Paras öljy?
Itse käytin TTiD:ssä tuota GM:n 5W-30:stä.
Hyvin pelitti.
Olikohan niin, ettei tuo GM:n öljy täyttänyt ACEA C4-luokitusta, eli kyseessä ei ole ns. Low-SAPS-öljy..lieneekö pidemmällä aikavälillä vaikutusta esim. hiukkassuodattimeen tai muihin saastelaitteisiin?
Hyvin pelitti.
Olikohan niin, ettei tuo GM:n öljy täyttänyt ACEA C4-luokitusta, eli kyseessä ei ole ns. Low-SAPS-öljy..lieneekö pidemmällä aikavälillä vaikutusta esim. hiukkassuodattimeen tai muihin saastelaitteisiin?
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Paras öljy?
Itsellä oli edelliset juuri 5W-30. Eiköhän sit samaa tavaraa jatkossakin!
Re: Paras öljy?
Jep, varmaan tuplaturbo pyörii GM-rasvallakin, varsinkin jos raaskii vaihtaa öljyt välillä ja seuraa tikusta ettei löpöä kerry öljyn sekaan epäonnistuneiden DPF-polttojen seurauksena... Itse olen kuitenkin päättänyt noudattaa Saabin 0W-suositusta TTID:ssä, koska toistaiseksi budjetti on kestänyt arvokkaamman (n. 30 euroa/4 litraa) öljyn käyttämisen.
Eski
Eski
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Re: Paras öljy?
Mistä kautta tuo löpö tuonne öljyn sekaan pääsee, jos partikkelin poltto ei toimi?
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Re: Paras öljy?
Männänrenkaiden välistä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Paras öljy?
Jep, jos partikkelipoltto ei jostain syystä onnistu, eli jos ajetaan lyhyttä pätkäajoa ja poltto alkaa useita kertoja mutta ei onnistu kokonaan. Dpf-diisseli ei sovellu pätkäjoon tai dpf kannattaa poistaa putkesta ja softasta jos ei halua tai osaa asiaa muuten seurata. Pahimmillaan öljyn lisääntyminen aiheuttaa totaalisen tuhon kun huohotusöljyt syttyvät koneessa. Aiheesta on ollut juttua aikaisemminkin » http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=899 ja http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=128525
Eski
Eski
Re: Paras öljy?
Mielenkiintoista.....
Koska itse myin ranskanpullia( PSA:n) tuotteitta 15 vuotta ja niissä ei tälläistä ongelmaa ollut.
Onko saabissa pelkkä poltto vai poltto lisä aineella.!?
Hiukkas suodatin on PSA:n keksintö v.2001 tullut uuteen C5 ja 607 pösöön.
On laskettu että ennen hiukkas suodattimen tuloa noin noin 200 000 henkilöa euroopassa kuoli vuosittain hiukkaspölyyn aihettamiin ongelmiin.....
Koska itse myin ranskanpullia( PSA:n) tuotteitta 15 vuotta ja niissä ei tälläistä ongelmaa ollut.
Onko saabissa pelkkä poltto vai poltto lisä aineella.!?
Hiukkas suodatin on PSA:n keksintö v.2001 tullut uuteen C5 ja 607 pösöön.
On laskettu että ennen hiukkas suodattimen tuloa noin noin 200 000 henkilöa euroopassa kuoli vuosittain hiukkaspölyyn aihettamiin ongelmiin.....
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Paras öljy?
Saabissa poltto ilman lisäaineita. Vaatii tosiaan tiettyjen parametrien täyttymisen että poltto alkaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Paras öljy?
Eri merkkien koneissa on tietenkin eroja, mutta kyllä tätä diluutiota muissakin esiintyy. Ilmeisesti ttid-koneella on erityistaipumusta tähän. Lisäksi koneessa on täysin paska öljytikku josta ei saa mitään selvää. Joissakin muissa autoissa partikkelipoltolla on merkkivalo josta tietää milloin poltto on käynnistynyt, jolloin voi jatkaa ajoa kunnes valo sammuu. Saabissa polton voi lähinnä havaita sidin dte-lukeman romahtamisesta tai koneen murinasta/tärinästä tyhjäkäynnillä. Itse en ole havainnut diluutiota, mutta en aja lyhyttä pätkäajoa ja pyrin aina jatkamaan ajoa kunnes poltto päättyy (ja käytän mobilin 0w-40:sta 10K vaihtovälillä).
Eski
Eski
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Re: Paras öljy?
Kaippa se noin on kerta niin sanotaan Ihtiä vaan mietityttää, että miksi just epäonnistuneen partikkelin polton takia sitä löpöä tuolta männänrenkaitten välistä lurahtaa. Partikkelinpoltossahan ruiskutetaan pakotahdin aikana pieni määrä löpöä sylinteriin.. josta se menee hiukkasloukkuun. Sylinterissähän silloin on pienempi paine koska pakoventtiili on auki, kun vertaa normi polttotapahtumaa kun sylinterissä ilma/löpö seos on.. Ja jos ei pikkuajon takia pysty tekeen partikkelin polttoa, niin sillonhan pitäs syttyä häirikkövalo koelautaan ja poltto tehdä käsin, eikai sen pitäs löpö tsunamia öljytilaan tehdä
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046