Paras öljy?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
tmaunula
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2014 12:29
Paikkakunta: Rantasalmi

Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja tmaunula »

Sitten olisi välipäivät ja oiva aika pikkuhuolloille. Vaihtelen ilmansuodattimet, öljyt yms. Mikä olisi paras moottoriöljy 9-3:n 1,9 -dieselkoneelle? Lisäksi, millaisella öljymäärällä pitäisi tehdä huuhtelu, jos vaihtelen automaattilaatikon öljytkin?

TM
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Absoluuttisesti parasta öljyä ei ole pysytty määrittelemään toistaiseksi tälläkään foorumilla. Jos kyseessä on "tuplaturbo" TTID, niin Saabin suositus on 0W-40 (esim. Mobil). TiD/S-koneisiin kelpaa myös GM:n 5W-30, mutta enpä tiedä olisiko tuosta 0W-öljystä mitään etua.

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja SS »

Merkkihuollon suositus myös TTiD:hen oli 5W30, kuulemma muuttunut jossain välissä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei ole muuttunut. TTID:n suositus on edelleen vain ja ainoastaan 0w-40.

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja SS »

Mielenkiintoista... erikseen vielä asian varmistin ja käskivät jatkossakin tuota laittaa koneeseen. Lienee ollut väärää tietoa liikkeellä. Vaadittavat luokitukset tuo kuitenkin täyttää, joten tuskin on suuresta katastrofista kyse.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itse käytin TTiD:ssä tuota GM:n 5W-30:stä.

Hyvin pelitti.

Olikohan niin, ettei tuo GM:n öljy täyttänyt ACEA C4-luokitusta, eli kyseessä ei ole ns. Low-SAPS-öljy..lieneekö pidemmällä aikavälillä vaikutusta esim. hiukkassuodattimeen tai muihin saastelaitteisiin?
Tomppa & Saabit myyty :(
tmaunula
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2014 12:29
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja tmaunula »

Itsellä oli edelliset juuri 5W-30. Eiköhän sit samaa tavaraa jatkossakin!
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, varmaan tuplaturbo pyörii GM-rasvallakin, varsinkin jos raaskii vaihtaa öljyt välillä ja seuraa tikusta ettei löpöä kerry öljyn sekaan epäonnistuneiden DPF-polttojen seurauksena... Itse olen kuitenkin päättänyt noudattaa Saabin 0W-suositusta TTID:ssä, koska toistaiseksi budjetti on kestänyt arvokkaamman (n. 30 euroa/4 litraa) öljyn käyttämisen.

Eski
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Mistä kautta tuo löpö tuonne öljyn sekaan pääsee, jos partikkelin poltto ei toimi?
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja SS »

Männänrenkaiden välistä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, jos partikkelipoltto ei jostain syystä onnistu, eli jos ajetaan lyhyttä pätkäajoa ja poltto alkaa useita kertoja mutta ei onnistu kokonaan. Dpf-diisseli ei sovellu pätkäjoon tai dpf kannattaa poistaa putkesta ja softasta jos ei halua tai osaa asiaa muuten seurata. Pahimmillaan öljyn lisääntyminen aiheuttaa totaalisen tuhon kun huohotusöljyt syttyvät koneessa. Aiheesta on ollut juttua aikaisemminkin » http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=899 ja http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=128525

Eski
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja keisari »

Mielenkiintoista.....
Koska itse myin ranskanpullia( PSA:n) tuotteitta 15 vuotta ja niissä ei tälläistä ongelmaa ollut.
Onko saabissa pelkkä poltto vai poltto lisä aineella.!?
Hiukkas suodatin on PSA:n keksintö v.2001 tullut uuteen C5 ja 607 pösöön.
On laskettu että ennen hiukkas suodattimen tuloa noin noin 200 000 henkilöa euroopassa kuoli vuosittain hiukkaspölyyn aihettamiin ongelmiin..... :D
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Saabissa poltto ilman lisäaineita. Vaatii tosiaan tiettyjen parametrien täyttymisen että poltto alkaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eri merkkien koneissa on tietenkin eroja, mutta kyllä tätä diluutiota muissakin esiintyy. Ilmeisesti ttid-koneella on erityistaipumusta tähän. Lisäksi koneessa on täysin paska öljytikku josta ei saa mitään selvää. Joissakin muissa autoissa partikkelipoltolla on merkkivalo josta tietää milloin poltto on käynnistynyt, jolloin voi jatkaa ajoa kunnes valo sammuu. Saabissa polton voi lähinnä havaita sidin dte-lukeman romahtamisesta tai koneen murinasta/tärinästä tyhjäkäynnillä. Itse en ole havainnut diluutiota, mutta en aja lyhyttä pätkäajoa ja pyrin aina jatkamaan ajoa kunnes poltto päättyy (ja käytän mobilin 0w-40:sta 10K vaihtovälillä).

Eski
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Re: Paras öljy?

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Kaippa se noin on kerta niin sanotaan :D Ihtiä vaan mietityttää, että miksi just epäonnistuneen partikkelin polton takia sitä löpöä tuolta männänrenkaitten välistä lurahtaa. Partikkelinpoltossahan ruiskutetaan pakotahdin aikana pieni määrä löpöä sylinteriin.. josta se menee hiukkasloukkuun. Sylinterissähän silloin on pienempi paine koska pakoventtiili on auki, kun vertaa normi polttotapahtumaa kun sylinterissä ilma/löpö seos on.. Ja jos ei pikkuajon takia pysty tekeen partikkelin polttoa, niin sillonhan pitäs syttyä häirikkövalo koelautaan ja poltto tehdä käsin, eikai sen pitäs löpö tsunamia öljytilaan tehdä :D
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
Vastaa Viestiin