Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Tässäpä uuden Klubilaisen/Saabistin ensimmäinen postaus kysymyksineen asiaan perehtyneille, valveutuneille harrastajille ja ammattilaisille.
Auto (1.9 TiD -09) on nyt vakio. ajettu n. 130 tkm ja lähinnä määräaikaishuollot tehty.
Nyt olisi tarkoitus ensitöiksi "esipuhdistaa" polttoainelinja, moottori ja pakoputkisto ennen auton ERG:n tulppausta ja DPF:n poistoa (mekaanisesti ja ohjelmallisesti), sitten lastutus.
"Puhdistusaineina" hyllyssä Forten tuotteet:
-Advanced Formula Diesel Treatment
-Diesel Turbo Clearer
-DPF Clearer and Regenerator (+manuaalinen poltto)
-Diesel Intake Cleaner
Sitten ne kysymykset:
1. Missähän järjestyksessä ylläolevan aineet tulisi polttoaineen sekaan laittaa ja milloin olisi Intake Cleanerin imusarjalle suihkuttamisen vuoro, jotta hyöty olisi mahdollisimman hyva ilman isompia vahinkoja/riskejä/ongelmia?
2.Moottoriöljyt juuri vaihdettu, mutta olisiko öljyn vaihto / öljypohjan ja sihdin pesu myös tehtävä jo em. prosessia ennen, aikana vain jälkeen?
3.Suosituksia Diesel Saabin Tech2 / OBD osaajista / lastuttajista? (YV:t tervetulleita)
4. Muut vinkit myös tervetulleita
Terv: SMa, nakkisormi aloittelija, uusi Saabisti
PS: Auto toimii ongelmitta / normaalisti, vesipumpun, hihnojen ja laturin vaihtojen jälkeen. Viikko sitten myös katsastettu. Lisää tehoja ja vääntöä vain tuntuisi kaipaavan!
Auto (1.9 TiD -09) on nyt vakio. ajettu n. 130 tkm ja lähinnä määräaikaishuollot tehty.
Nyt olisi tarkoitus ensitöiksi "esipuhdistaa" polttoainelinja, moottori ja pakoputkisto ennen auton ERG:n tulppausta ja DPF:n poistoa (mekaanisesti ja ohjelmallisesti), sitten lastutus.
"Puhdistusaineina" hyllyssä Forten tuotteet:
-Advanced Formula Diesel Treatment
-Diesel Turbo Clearer
-DPF Clearer and Regenerator (+manuaalinen poltto)
-Diesel Intake Cleaner
Sitten ne kysymykset:
1. Missähän järjestyksessä ylläolevan aineet tulisi polttoaineen sekaan laittaa ja milloin olisi Intake Cleanerin imusarjalle suihkuttamisen vuoro, jotta hyöty olisi mahdollisimman hyva ilman isompia vahinkoja/riskejä/ongelmia?
2.Moottoriöljyt juuri vaihdettu, mutta olisiko öljyn vaihto / öljypohjan ja sihdin pesu myös tehtävä jo em. prosessia ennen, aikana vain jälkeen?
3.Suosituksia Diesel Saabin Tech2 / OBD osaajista / lastuttajista? (YV:t tervetulleita)
4. Muut vinkit myös tervetulleita
Terv: SMa, nakkisormi aloittelija, uusi Saabisti
PS: Auto toimii ongelmitta / normaalisti, vesipumpun, hihnojen ja laturin vaihtojen jälkeen. Viikko sitten myös katsastettu. Lisää tehoja ja vääntöä vain tuntuisi kaipaavan!
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
DPF cleanerin käyttö on turhaa jos pönttö on tarkoitus muutenkin tyhjentää. Imusarjan puhdistus sen sijaan kannattaa tehdä joko vähän ennnen tai jälkeen EGR:n tulppauksen niin sinne ei tule enempää karstaa.
Öljytilan karstaisuus ei ole ongelma näissä moottoreissa, mutta puhdistusaineen käytössä tietysti pitää noudattaa ohjeita ja vaihtaa öljyt jos niin kehotetaan tekemään.
Ruiskutussuuttimien puhdistusaineet voi lisätä polttoaineen sekaan milloin vain. En ehkä kuitenkaan laittaisi kovin montaa eri puhdistusainetta samaan aikaan, eli eri tankillisiin eri käsittelyt.
Softauksia olen tehnyt näihin Saab 1.9 dieseleihin noin 100kpl tässä kolmen vuoden aikana eli melko tuttuja ovat. Sekä EGR ja DPF poisto onnistuu tietysti myös, ja kunnolla myös niin että EGR:n voi tulpata ilman vikakoodeja.
Öljytilan karstaisuus ei ole ongelma näissä moottoreissa, mutta puhdistusaineen käytössä tietysti pitää noudattaa ohjeita ja vaihtaa öljyt jos niin kehotetaan tekemään.
Ruiskutussuuttimien puhdistusaineet voi lisätä polttoaineen sekaan milloin vain. En ehkä kuitenkaan laittaisi kovin montaa eri puhdistusainetta samaan aikaan, eli eri tankillisiin eri käsittelyt.
Softauksia olen tehnyt näihin Saab 1.9 dieseleihin noin 100kpl tässä kolmen vuoden aikana eli melko tuttuja ovat. Sekä EGR ja DPF poisto onnistuu tietysti myös, ja kunnolla myös niin että EGR:n voi tulpata ilman vikakoodeja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
"3.Suosituksia Diesel Saabin Tech2 / OBD osaajista / lastuttajista? (YV:t tervetulleita)"
Suosittelen jcarlson.
Suosittelen jcarlson.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Itse teetin tuon imusarjan putsauksen Forten diesel intake cleanerilla ennen softausta. Jos DPF on tosiaan tarkoitus poistaa, niin sitä on turha putsailla. Jos imusarja/EGR on pahasti karstassa, niin melkeinpä se olisi parasta irroittaa ja putsata kunnolla tai vaihtaa uuteen, jos homman haluaa kunnolla ja perusteellisesti tehdä... Tuossahan tästä aiheesta hommasta on jotain aikaisempaa jutustelua käyty -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=119038
Myös täältä puoltoääni Carlsonille
Eski
Myös täältä puoltoääni Carlsonille
Eski
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Turbo Cleanerin ohjeessa kehotetaan lisäämään myös tuo ylempi aine samaan tankilliseen max 50 litraa dieseliä. Itse viimeksi lisäsin aineet 1/4 tankilliseen, ja ajoa tuli n. 200 km. Viimeiset 70 km ajelin lisäksi reilummilla kierroksilla, tosin en nyt ihan rajoittimelle kovin pitkään vedättänyt. Myös Eberi puhdistui 1. käsittely kerralla korvin kuultavasti, tai siis eihän se enään tahdo cabiiniin kuulua.SMa kirjoitti: -Advanced Formula Diesel Treatment
-Diesel Turbo Clearer
Niin, ja samaa lahkoahan täs ollaan, kuin aiemmat suosittelijat.
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Täältä ääni Saabcomille. On toiminut hyvin.
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Sama kaiku on askelten... Eli ottaisin yhteyttä Jcarlsoniinjmaatta kirjoitti:"3.Suosituksia Diesel Saabin Tech2 / OBD osaajista / lastuttajista? (YV:t tervetulleita)"
Suosittelen jcarlson.
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Mistäs on löytynyt Forten intake cleaneria? Koitin ebaysta etsiä, ei löydy, ei Motonetin valikoimissa, maahantuojan sivut ei auta jälleenmyyjän etsimisessä...
Vai haenko Liqui Molyn vastaavaa ainetta? Onko noissa oikeasti mitään eroa?
Vai haenko Liqui Molyn vastaavaa ainetta? Onko noissa oikeasti mitään eroa?
Viimeksi muokannut AZP, Ma Tammi 26, 2015 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Liqui Molyn aine toimii sekin hyvin. Tuskin niissä mitään oleellista eroa on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Sama suositus. Omakohtaista kokemusta enempi kuin yhdestä autosta.Honecker kirjoitti:Sama kaiku on askelten... Eli ottaisin yhteyttä Jcarlsoniinjmaatta kirjoitti:"3.Suosituksia Diesel Saabin Tech2 / OBD osaajista / lastuttajista? (YV:t tervetulleita)"
Suosittelen jcarlson.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Hinta ainakin on vain puolet fortesta, joten taidanpa noutaa liquimölyt motonetistä.jcarlson kirjoitti:Liqui Molyn aine toimii sekin hyvin. Tuskin niissä mitään oleellista eroa on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Päivitystä ketjun aloittajalta:
Nyt ajettu edellä mainituilla Forten tuotteilla n. 1500 km, käytetty valmistajan ja saabistien kokemuksien / ohjeiden mukaan.
Eilen innostuin vielä manuaalisesti irroittamaan EGR:n, MAF ja MAP anturit ja puhdistin ne erikseen, lisäksi uusin moottorin ilmansuodattimen.
EGR ja MAF olivat kohtalaisen puhtaita, MAP oli aika tukossa. Samalla laitoin ERG:ään osittaisen tulpan 10 mm reiällä odottamaan lopullista tulppausta lastutuksen yhdeydessä.
Löytyisikö Kanta-hämeestä, Pirkanmaalta tai pohjoiselta uudeltamaalta OP-Com tai Tech2
omistajaa joka voisi auttaa manuaalisen DPF:n pakkopolton kanssa? YV:tkin tervetulleita.
Nyt ajettu edellä mainituilla Forten tuotteilla n. 1500 km, käytetty valmistajan ja saabistien kokemuksien / ohjeiden mukaan.
Eilen innostuin vielä manuaalisesti irroittamaan EGR:n, MAF ja MAP anturit ja puhdistin ne erikseen, lisäksi uusin moottorin ilmansuodattimen.
EGR ja MAF olivat kohtalaisen puhtaita, MAP oli aika tukossa. Samalla laitoin ERG:ään osittaisen tulpan 10 mm reiällä odottamaan lopullista tulppausta lastutuksen yhdeydessä.
Löytyisikö Kanta-hämeestä, Pirkanmaalta tai pohjoiselta uudeltamaalta OP-Com tai Tech2
omistajaa joka voisi auttaa manuaalisen DPF:n pakkopolton kanssa? YV:tkin tervetulleita.
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
OP-Comilla ei taida pakkopoltto onnistua 9-5:ssa. Eikö auto itse tee polttoa jos ajat pidempää siivua esim. moottoritietä?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
Ajele "Mimmin" luo Vantaalle. Hänellä on Tech ja osaa jopa käyttää sitä. Voin laittaa yhteystiedot yv:llä, jos kiinnostut.SMa kirjoitti:Löytyisikö Kanta-hämeestä, Pirkanmaalta tai pohjoiselta uudeltamaalta OP-Com tai Tech2
omistajaa joka voisi auttaa manuaalisen DPF:n pakkopolton kanssa? YV:tkin tervetulleita.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus
En tiedä, olenko kuuro/huonokuuloinen tai enkö haista polttoa. Olen kyllä ajellut moottoriteilläkin, mutta en ole havainnut polttoa? Kiitos jmäätälle vinkistä Op-comin suhteen eli tarvitaan siis tech2. Mimmin kontaktitiedot Vantaalle olisi YV:llä tervetulleita kuten muidenkin tech2 osaajien?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09