Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja SMa »

Tässäpä uuden Klubilaisen/Saabistin ensimmäinen postaus kysymyksineen asiaan perehtyneille, valveutuneille harrastajille ja ammattilaisille.

Auto (1.9 TiD -09) on nyt vakio. ajettu n. 130 tkm ja lähinnä määräaikaishuollot tehty.
Nyt olisi tarkoitus ensitöiksi "esipuhdistaa" polttoainelinja, moottori ja pakoputkisto ennen auton ERG:n tulppausta ja DPF:n poistoa (mekaanisesti ja ohjelmallisesti), sitten lastutus.

"Puhdistusaineina" hyllyssä Forten tuotteet:

-Advanced Formula Diesel Treatment
-Diesel Turbo Clearer
-DPF Clearer and Regenerator (+manuaalinen poltto)
-Diesel Intake Cleaner

Sitten ne kysymykset:

1. Missähän järjestyksessä ylläolevan aineet tulisi polttoaineen sekaan laittaa ja milloin olisi Intake Cleanerin imusarjalle suihkuttamisen vuoro, jotta hyöty olisi mahdollisimman hyva ilman isompia vahinkoja/riskejä/ongelmia?

2.Moottoriöljyt juuri vaihdettu, mutta olisiko öljyn vaihto / öljypohjan ja sihdin pesu myös tehtävä jo em. prosessia ennen, aikana vain jälkeen?

3.Suosituksia Diesel Saabin Tech2 / OBD osaajista / lastuttajista? (YV:t tervetulleita)

4. Muut vinkit myös tervetulleita

Terv: SMa, nakkisormi aloittelija, uusi Saabisti

PS: Auto toimii ongelmitta / normaalisti, vesipumpun, hihnojen ja laturin vaihtojen jälkeen. Viikko sitten myös katsastettu. Lisää tehoja ja vääntöä vain tuntuisi kaipaavan!
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

DPF cleanerin käyttö on turhaa jos pönttö on tarkoitus muutenkin tyhjentää. Imusarjan puhdistus sen sijaan kannattaa tehdä joko vähän ennnen tai jälkeen EGR:n tulppauksen niin sinne ei tule enempää karstaa.

Öljytilan karstaisuus ei ole ongelma näissä moottoreissa, mutta puhdistusaineen käytössä tietysti pitää noudattaa ohjeita ja vaihtaa öljyt jos niin kehotetaan tekemään.

Ruiskutussuuttimien puhdistusaineet voi lisätä polttoaineen sekaan milloin vain. En ehkä kuitenkaan laittaisi kovin montaa eri puhdistusainetta samaan aikaan, eli eri tankillisiin eri käsittelyt.

Softauksia olen tehnyt näihin Saab 1.9 dieseleihin noin 100kpl tässä kolmen vuoden aikana eli melko tuttuja ovat. Sekä EGR ja DPF poisto onnistuu tietysti myös, ja kunnolla myös niin että EGR:n voi tulpata ilman vikakoodeja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

"3.Suosituksia Diesel Saabin Tech2 / OBD osaajista / lastuttajista? (YV:t tervetulleita)"

Suosittelen jcarlson. :roll:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse teetin tuon imusarjan putsauksen Forten diesel intake cleanerilla ennen softausta. Jos DPF on tosiaan tarkoitus poistaa, niin sitä on turha putsailla. Jos imusarja/EGR on pahasti karstassa, niin melkeinpä se olisi parasta irroittaa ja putsata kunnolla tai vaihtaa uuteen, jos homman haluaa kunnolla ja perusteellisesti tehdä... Tuossahan tästä aiheesta hommasta on jotain aikaisempaa jutustelua käyty -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=119038

Myös täältä puoltoääni Carlsonille :D

Eski
Numba
"Viggen"
Viestit: 677
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja Numba »

SMa kirjoitti: -Advanced Formula Diesel Treatment
-Diesel Turbo Clearer
Turbo Cleanerin ohjeessa kehotetaan lisäämään myös tuo ylempi aine samaan tankilliseen max 50 litraa dieseliä. Itse viimeksi lisäsin aineet 1/4 tankilliseen, ja ajoa tuli n. 200 km. Viimeiset 70 km ajelin lisäksi reilummilla kierroksilla, tosin en nyt ihan rajoittimelle kovin pitkään vedättänyt. Myös Eberi puhdistui 1. käsittely kerralla korvin kuultavasti, tai siis eihän se enään tahdo cabiiniin kuulua.

Niin, ja samaa lahkoahan täs ollaan, kuin aiemmat suosittelijat.
tmaunula
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2014 12:29
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja tmaunula »

Täältä ääni Saabcomille. On toiminut hyvin.
Honecker
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 20:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja Honecker »

jmaatta kirjoitti:"3.Suosituksia Diesel Saabin Tech2 / OBD osaajista / lastuttajista? (YV:t tervetulleita)"

Suosittelen jcarlson. :roll:
Sama kaiku on askelten... Eli ottaisin yhteyttä Jcarlsoniin 8)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mistäs on löytynyt Forten intake cleaneria? Koitin ebaysta etsiä, ei löydy, ei Motonetin valikoimissa, maahantuojan sivut ei auta jälleenmyyjän etsimisessä...

Vai haenko Liqui Molyn vastaavaa ainetta? Onko noissa oikeasti mitään eroa?
Viimeksi muokannut AZP, Ma Tammi 26, 2015 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Liqui Molyn aine toimii sekin hyvin. Tuskin niissä mitään oleellista eroa on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Honecker kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:"3.Suosituksia Diesel Saabin Tech2 / OBD osaajista / lastuttajista? (YV:t tervetulleita)"

Suosittelen jcarlson. :roll:
Sama kaiku on askelten... Eli ottaisin yhteyttä Jcarlsoniin 8)
Sama suositus. Omakohtaista kokemusta enempi kuin yhdestä autosta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

jcarlson kirjoitti:Liqui Molyn aine toimii sekin hyvin. Tuskin niissä mitään oleellista eroa on.
Hinta ainakin on vain puolet fortesta, joten taidanpa noutaa liquimölyt motonetistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja SMa »

Päivitystä ketjun aloittajalta:

Nyt ajettu edellä mainituilla Forten tuotteilla n. 1500 km, käytetty valmistajan ja saabistien kokemuksien / ohjeiden mukaan.

Eilen innostuin vielä manuaalisesti irroittamaan EGR:n, MAF ja MAP anturit ja puhdistin ne erikseen, lisäksi uusin moottorin ilmansuodattimen.

EGR ja MAF olivat kohtalaisen puhtaita, MAP oli aika tukossa. Samalla laitoin ERG:ään osittaisen tulpan 10 mm reiällä odottamaan lopullista tulppausta lastutuksen yhdeydessä.

Löytyisikö Kanta-hämeestä, Pirkanmaalta tai pohjoiselta uudeltamaalta OP-Com tai Tech2
omistajaa joka voisi auttaa manuaalisen DPF:n pakkopolton kanssa? YV:tkin tervetulleita.
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

OP-Comilla ei taida pakkopoltto onnistua 9-5:ssa. Eikö auto itse tee polttoa jos ajat pidempää siivua esim. moottoritietä?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja baasenar »

SMa kirjoitti:Löytyisikö Kanta-hämeestä, Pirkanmaalta tai pohjoiselta uudeltamaalta OP-Com tai Tech2
omistajaa joka voisi auttaa manuaalisen DPF:n pakkopolton kanssa? YV:tkin tervetulleita.
Ajele "Mimmin" luo Vantaalle. Hänellä on Tech ja osaa jopa käyttää sitä. Voin laittaa yhteystiedot yv:llä, jos kiinnostut.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Forte, EGR, DPF ja Lastutus

Viesti Kirjoittaja SMa »

En tiedä, olenko kuuro/huonokuuloinen tai enkö haista polttoa. Olen kyllä ajellut moottoriteilläkin, mutta en ole havainnut polttoa? Kiitos jmäätälle vinkistä Op-comin suhteen eli tarvitaan siis tech2. Mimmin kontaktitiedot Vantaalle olisi YV:llä tervetulleita kuten muidenkin tech2 osaajien?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Vastaa Viestiin