2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
2.2 TiD (115hp / 260Nm versio), tuo kannentiiviste vuotaa vähän öljyä joten kansiremppa saattaisi olla ajankohtainen kesällä, ja samalla voisi tietty kaivaa vähän potkua kun tuo vakio tuntuu vähän laiskalta
Esim. brittipaja lupaa 150hp / 340Nm ECU-remapilla (boxi täytyy toimittaa heille ohjelmoitavaksi). Noin 400€ hintaan tämä kuullostaa mukavalta lisäpotkulta (+30% tehoa ja vääntöä)...
Mutta mitenkäs muuten olette näitä piristäneet ko. konetta kuin softaamalla?
- diesel syöttöpumppu / suuttimet?
- turbon vaihto?
- pakosarja-dp-pakoputki ko. autoon?
- muuta?
Jos jollain on kokemusta, kiinnostaisi kuulla etenkin minkä merkkisiä / mallisia viritysosia olette em. koneeseen käyttäneet...
Esim. brittipaja lupaa 150hp / 340Nm ECU-remapilla (boxi täytyy toimittaa heille ohjelmoitavaksi). Noin 400€ hintaan tämä kuullostaa mukavalta lisäpotkulta (+30% tehoa ja vääntöä)...
Mutta mitenkäs muuten olette näitä piristäneet ko. konetta kuin softaamalla?
- diesel syöttöpumppu / suuttimet?
- turbon vaihto?
- pakosarja-dp-pakoputki ko. autoon?
- muuta?
Jos jollain on kokemusta, kiinnostaisi kuulla etenkin minkä merkkisiä / mallisia viritysosia olette em. koneeseen käyttäneet...
SAAB 9-3 2.2 TiD vm. 2000
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Softapäivitys tuohon 115hp malliin onnistuu 25% halvemmalla myös minulta jos toimittaa ecun postissa. Ensimmäisenä rajoittavana tekijänähän tuossa on vakioahdin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Näissä on tosiaan EDC15M-moottorinohjaus, johon softaa tekee Suomessa monikin harrastelija. Tuo EDC15 on softan tekijälle melko unelma, koska on hyvin yksinkertainen verrattuna uudempiin. Esim. multakin löytyy tähän välineet ja tietoa... harrastelijahintaan. Toki se ei ole penkissä testattua softaa, kuten jcarlsonilla luultavasti on.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Nuo lupaukset tehonnousuista kannattaa jättää omaan arvoonsa, jos ei ole esim. dynokäyrää esittää. Lähetä boxi jc:lle modattavaksi...LittleM93 kirjoitti:2.2 TiD (115hp / 260Nm versio)
Esim. brittipaja lupaa 150hp / 340Nm ECU-remapilla (boxi täytyy toimittaa heille ohjelmoitavaksi). Noin 400€ hintaan tämä kuullostaa mukavalta lisäpotkulta (+30% tehoa ja vääntöä)...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Kyllä perus stage 1 -softan tehon ja väännön voi aika hyvin arvioida myös laskennallisesti. Diesel-koneessa ei käytännössä tarvitse kuin huolehtia, että polttoainemäärä kasvaa ja ahtopainetta nostetaan sopivasti, ettei savuta. Helpompaa kuin bensakoneessa, sillä ei tarvitse pelätä laihaa seosta ja nakutusta.baasenar kirjoitti: Nuo lupaukset tehonnousuista kannattaa jättää omaan arvoonsa, jos ei ole esim. dynokäyrää esittää. Lähetä boxi jc:lle modattavaksi...
Polttoainemäärä/palaminen-lukemasta voi karkeasti laskea arvioidun vääntömomentin. Logittamalla toteutunutta polttoainemäärää, ilmamassaa ja ahtopainetta ennen ja jälkeen virityksen voi hyvin todentaa, onnistuivatko tavoitteet, jotka softalle asetettiin. Mikä tässä voi mennä pieleen, on käytännössä se, että jotain rajoituskarttaa unohdettiin muuttaa.
Hiukan lisää tehoa ja taloudellisuutta voi sitten saada ruiskutuksen ennakkoa ja pituutta hienosäätämällä. Tätä ei tosin perus stage 1 -virityksessä yleensä tarvitse tehdä. Siihen melkein tarviikin sitten dynon, että näkee, menivätkö säädöt oikeaan suuntaan... Eli dynotetulla softalla hiukan enemmän kyllä saadaan. Stage 1 -tapauksessa veikkaisin, että vaikutus on max ~5-10hp luokkaa...? Persdynolle kuitenkin hyvin vähän.
Mutta tosiaan, ei missään tapauksessa kannata ulkomaille lähetellä boksia tämän takia. EDC15-softia on tehty varsinkin VAG-konsernin tuotteiden puolella huomattavasti myös Suomessa. JC:ltä varmasti löytyy tosiaan paljon testattu ja ehkä jo dynotettu softa suoraan Saabille, joten voi hyvin tehdä postin kautta homman.
Itsekin olen VAG:n pumpparikoneisiin tehnyt noita ja oikein hyvin on onnistunut. Saabin EDC15:een en ole vielä softaa tehnyt, joten melkein tarvitsisi auton paikan päälle ja logitusajot ennen ja jälkeen virityksen, jotta voidaan todeta softa varmasti toimivaksi.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Jeps, kyllä "kaima" on tässä sikäli oikeassa, että dieselin viritys (etenkin suhteellisen vanhanaikaisen jakajapumpullisen) on melko yksinkertaista sinänsä. Lisää ruiskutusta ja sopivassa suhteessa lisää ahtopainetta. Oleellista on tietysti tuntea raudan rajat, ettei liialla pakolämmöllä sulateta moottoria ja liian korkeilla ahtimen kierroksilla hajoteta ahdinta.
Polttoainemäärä/palaminen kertoo melko hyvin vääntömomentin tiettyyn pisteeseen asti, kuitenkin dieselmoottorin ominaisuuksiin kuuluu että hyötysuhde jatkuvasti laskee kun polttoainemäärää lisätään eli ruiskutuksen pituutta nostetaan. Aina vain suurempi osa ruiskutetusta polttoaineesta palaa männän ollessa jo pidemmällä työtahdissa (paisunnassa), eli suurempi osa vapautuneesta lämmöstä siirtyy pakokaasuun ja komponentteihin eikä tuota akselitehoa. Joten ottamatta huomioon moottorin hyötysuhdetta tulee optimistisia arvioita väännölle ja etenkin teholle.
Mitä uudempi ECU, niin sitä suurempi todennäköisyys että rajoittimet aiheuttavat murheita, kun alkaa olla vääntömallinnuksella lusikkansa sopassa. Ja väärin tehdyillä muutoksilla saa esim. automaatin ja luistoneston käyttäytymään ikävästi, tai vaan epäloogisen kaasunvasteen ja aaltoilevan vedon. Tuo EDC15 on vielä hyvin simppeli "ruiskutuspumpun ohjain" joka ei vääntömalleilla hifistele. 1.9-litraisissa common raileissa on jo EDC16 joka toimii vääntömallinnettuna ja laskee lambda-arvoja simppelimmän savutuskartan sijasta. Ei tämänkään viritys mahdotonta ole kun vaan tietää mitä tekee.
Ennakkoa käytännössä aina hieman lisäisin kun ruiskutuksen pituutta kasvatetaan, myös common raileissa on kannattavaa yleensä hieman nostaa ruiskutuspainetta. Pyritään siirtämään lämmönvapautumista hieman aikaisemmaksi jolloin hyötysuhde nousee. Tässä pitää kuitenkin olla järki päässä ettei sylinteripaine kasva liian suureksi, ensimmäisenä käytännössä tulilinjalla on sylinterikansi ja kannentiiviste, sen jälkeen kiertokanget. Sama homma kuin ennakon säädössä E85:lla, nakutus on vaan pois kuvioista.
Mielellään ajattelisin asian niin, että virityksessä ulosmitataan aina tehtaan (joskus ylenmääräiset, esim. markkinointisyistä leikatun tehon takia) marginaalit, ja järkevintä on leikata joka suunnasta vähän kuin yhdestä paljon. Näitä marginaaleja on sitten juurikin dieselissä esim. pakolämmöt, turbon kierrosluku, sylinteripaine. Päästöt on tietysti myös yksi marginaali, ja tyyppihyväksynnässä mitataan paljon sellaisia komponentteja ja sellaisilla mittaustavoilla jotka eivät katsastuksessa näy.. Esim. kulutusta voi yleensä dieselissä hieman laskea, mutta tämä tapahtuu aina välttämättä NOx-päästöjen kustannuksella joita ei kuitenkaan katsastuksessa mitata.
Kyllä harrastajatkin nykyään varmasti ihan käypiä EDC15 softia tekevät, kunhan ymmärrystä moottorin toiminnasta ja ennenkaikkea säätökokemusta löytyy. Se on sitten vaan mielenkiinnosta, yksityiskohtiin panostuksesta ja ammattiylpeydestä kiinni millainen tuotos on lopputulos. Harrastajapohjalta ja "rakkaudesta lajiin" itsekin tätä teen, ei ole leipätyö mutta kysynnän suuruuden vuoksi on ollut pakko virallistaa toiminta verojen maksamisen ja toiminimen perustuksen kautta. Tässä on tietysti se vielä lisänä, että tietynlainen maine ja tuotevastuu täytyy olla, verojen lisäksi kasvanut vastuu vrt. puhtaaseen harrastustoimintaan vaatii pitämään hieman korkeampaa hintaa kuin jos ihan huvikseen tekisi tyyliin "testaappa tämmöistä". Mutta arvostan kyllä harrastustoimintaa asian suhteen, siitä se itselläkin lähti. Etenkin kun säädetään sitä omaa autoa tai kaverin autoa niin että motivaattorina ei ole raha vaan mielenkiinto uuden oppimiseen.
Polttoainemäärä/palaminen kertoo melko hyvin vääntömomentin tiettyyn pisteeseen asti, kuitenkin dieselmoottorin ominaisuuksiin kuuluu että hyötysuhde jatkuvasti laskee kun polttoainemäärää lisätään eli ruiskutuksen pituutta nostetaan. Aina vain suurempi osa ruiskutetusta polttoaineesta palaa männän ollessa jo pidemmällä työtahdissa (paisunnassa), eli suurempi osa vapautuneesta lämmöstä siirtyy pakokaasuun ja komponentteihin eikä tuota akselitehoa. Joten ottamatta huomioon moottorin hyötysuhdetta tulee optimistisia arvioita väännölle ja etenkin teholle.
Mitä uudempi ECU, niin sitä suurempi todennäköisyys että rajoittimet aiheuttavat murheita, kun alkaa olla vääntömallinnuksella lusikkansa sopassa. Ja väärin tehdyillä muutoksilla saa esim. automaatin ja luistoneston käyttäytymään ikävästi, tai vaan epäloogisen kaasunvasteen ja aaltoilevan vedon. Tuo EDC15 on vielä hyvin simppeli "ruiskutuspumpun ohjain" joka ei vääntömalleilla hifistele. 1.9-litraisissa common raileissa on jo EDC16 joka toimii vääntömallinnettuna ja laskee lambda-arvoja simppelimmän savutuskartan sijasta. Ei tämänkään viritys mahdotonta ole kun vaan tietää mitä tekee.
Ennakkoa käytännössä aina hieman lisäisin kun ruiskutuksen pituutta kasvatetaan, myös common raileissa on kannattavaa yleensä hieman nostaa ruiskutuspainetta. Pyritään siirtämään lämmönvapautumista hieman aikaisemmaksi jolloin hyötysuhde nousee. Tässä pitää kuitenkin olla järki päässä ettei sylinteripaine kasva liian suureksi, ensimmäisenä käytännössä tulilinjalla on sylinterikansi ja kannentiiviste, sen jälkeen kiertokanget. Sama homma kuin ennakon säädössä E85:lla, nakutus on vaan pois kuvioista.
Mielellään ajattelisin asian niin, että virityksessä ulosmitataan aina tehtaan (joskus ylenmääräiset, esim. markkinointisyistä leikatun tehon takia) marginaalit, ja järkevintä on leikata joka suunnasta vähän kuin yhdestä paljon. Näitä marginaaleja on sitten juurikin dieselissä esim. pakolämmöt, turbon kierrosluku, sylinteripaine. Päästöt on tietysti myös yksi marginaali, ja tyyppihyväksynnässä mitataan paljon sellaisia komponentteja ja sellaisilla mittaustavoilla jotka eivät katsastuksessa näy.. Esim. kulutusta voi yleensä dieselissä hieman laskea, mutta tämä tapahtuu aina välttämättä NOx-päästöjen kustannuksella joita ei kuitenkaan katsastuksessa mitata.
Kyllä harrastajatkin nykyään varmasti ihan käypiä EDC15 softia tekevät, kunhan ymmärrystä moottorin toiminnasta ja ennenkaikkea säätökokemusta löytyy. Se on sitten vaan mielenkiinnosta, yksityiskohtiin panostuksesta ja ammattiylpeydestä kiinni millainen tuotos on lopputulos. Harrastajapohjalta ja "rakkaudesta lajiin" itsekin tätä teen, ei ole leipätyö mutta kysynnän suuruuden vuoksi on ollut pakko virallistaa toiminta verojen maksamisen ja toiminimen perustuksen kautta. Tässä on tietysti se vielä lisänä, että tietynlainen maine ja tuotevastuu täytyy olla, verojen lisäksi kasvanut vastuu vrt. puhtaaseen harrastustoimintaan vaatii pitämään hieman korkeampaa hintaa kuin jos ihan huvikseen tekisi tyyliin "testaappa tämmöistä". Mutta arvostan kyllä harrastustoimintaa asian suhteen, siitä se itselläkin lähti. Etenkin kun säädetään sitä omaa autoa tai kaverin autoa niin että motivaattorina ei ole raha vaan mielenkiinto uuden oppimiseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Kiitos kommenteista!
Tuo Brittipaja jota katselin on Celtic Tuning (http://www.celtictuning.co.uk/) ja näemmä näitä saa myös Suomesta (Hirvipuro Oy, http://hirvipuro.fi). Dastekin dyno näyttää olevan käytössä eikä muutenkaan ihan harrastajapajalta näytä.
Toki suosin Suomalaista, eli esim. Carlsonin softa sitten tosiaan mieluummin... Onko dynokäppyröitä? Voisin toki käyttää itsekin auton dynossa, vaikka ennen ja jälkeen ohjelmoinnin.
Vielä kaipaisin muita muutosehdotuksia kuin tuo softan vaihto; saattaa riittää ihan hyvin sekin mulle, mutta kun ruokahalu usein tuppaa kasvaa syödessä...
Esim. jos Turbo on se ensimmäinen ahdistava seikka, niin millaista tuohon voi pultata tilalle? Voiko ruiskutuspainetta tässä koneessa nostaa, kestääkö esim. pumppu? Mitenkäs se pakopuoli... Kyselin mossemieheltä putkea, mutta tuo hänen valmisteensa ei kuulemma dieselkoneelle sovi
Tuo Brittipaja jota katselin on Celtic Tuning (http://www.celtictuning.co.uk/) ja näemmä näitä saa myös Suomesta (Hirvipuro Oy, http://hirvipuro.fi). Dastekin dyno näyttää olevan käytössä eikä muutenkaan ihan harrastajapajalta näytä.
Toki suosin Suomalaista, eli esim. Carlsonin softa sitten tosiaan mieluummin... Onko dynokäppyröitä? Voisin toki käyttää itsekin auton dynossa, vaikka ennen ja jälkeen ohjelmoinnin.
Vielä kaipaisin muita muutosehdotuksia kuin tuo softan vaihto; saattaa riittää ihan hyvin sekin mulle, mutta kun ruokahalu usein tuppaa kasvaa syödessä...
Esim. jos Turbo on se ensimmäinen ahdistava seikka, niin millaista tuohon voi pultata tilalle? Voiko ruiskutuspainetta tässä koneessa nostaa, kestääkö esim. pumppu? Mitenkäs se pakopuoli... Kyselin mossemieheltä putkea, mutta tuo hänen valmisteensa ei kuulemma dieselkoneelle sovi
SAAB 9-3 2.2 TiD vm. 2000
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Kyseisen koneen virittelystä taitaa löytyä opel clubin puolelta enemmän tietoa? Omaan vastaavaan Ex:ääni laitoin KCR:n purkin, se ei tehnyt muuta kun lisäsi syöttöä. Silläkin auto alkoi kulkemaan ihan kohtuullisesti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Kiitos Tommi, KCR:n boxia monet suosittelevat mutta haluaisin mielummin "oikean" remapin tuohon ECU:un, vaikka em. kommenteista ymmärränkin että sekin on suht' simppeli softa.
SAAB 9-3 2.2 TiD vm. 2000
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Onko tuommosesta putkasta kuin Steinbauer kellään kokemuksia?
http://www.steinbauer.cc/fi/products/pa ... __3mz/9Le/
http://www.steinbauer.cc/fi/products/pa ... __3mz/9Le/
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Ei kokemuksia... Mitähän tuo sitten maksais? DTE:n boksit on tutumpia... eli tuollanen: https://www.chiptuning.com//shop/detail ... 20120%20PS
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Oliko alle 500ekua jostain nettiputkasta EU:sta... hävitin jo näköjään linkin jonnekin..
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Laita Jukkis yv:ä, jos kiinnostaa tuon laittamani linkin boxi. Voin toimittaa sellaisen sulle, jos haluat. Hinta ei ole tuo, mikä tuolla sivustolla on...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 2.2 TiD 115hp lisää tehoa (OG9-3 vm 2000)
Juu,
tämä ajatus alkaa olla kuopattu, jos ei Hirschiltä tule joskus joku harakiri-tarjous kehiin.
Vaihtelin joutessani alipaineletkuja, jotka menee mm. kaasuläpältä ja muualta pitkin konehuonetta.
Oli melkoista lakritsia melkein kaikki. Osasta paisoi päivä läpi kun vähän singutteli.
Kummasti alakierrokset alkoi löytymään, ja muutenkin liikahtaa persdynolla havaittavasti jouhevammin.
Traktori mikä traktori siltikin.. Täytyy tyytyä osaansa, ja säästää tuoreempaan 1.9 versioon, siihen alkaa softaa löytymään eri malliin
tämä ajatus alkaa olla kuopattu, jos ei Hirschiltä tule joskus joku harakiri-tarjous kehiin.
Vaihtelin joutessani alipaineletkuja, jotka menee mm. kaasuläpältä ja muualta pitkin konehuonetta.
Oli melkoista lakritsia melkein kaikki. Osasta paisoi päivä läpi kun vähän singutteli.
Kummasti alakierrokset alkoi löytymään, ja muutenkin liikahtaa persdynolla havaittavasti jouhevammin.
Traktori mikä traktori siltikin.. Täytyy tyytyä osaansa, ja säästää tuoreempaan 1.9 versioon, siihen alkaa softaa löytymään eri malliin
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-