Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Numba »

Ensimmäisen dieselin myötä tuli aloitettua tankkauskuittien talteenotto matkamittarin lukemalla, ja syöttö myöhemmin Exeliin. Samalla tulee muistiin viikottaiset huomiot autosta. Noukin taulukosta muutamia arvoja, tosin teetätti hieman saada niitä luettavaan muotoon. John Carlsonin (JC) kanssa oli puhetta, että kulutuksen pieneneminen tulee DPF polttojen poistumisen myötä, ja siltähän se näyttää. Autolla ehdittiin ajaa 86 tkm ennen operaatiota ja melkein kolme kertainen ajosuorite sen jälkeen, että muutama tankillinen. Automaatilla pääsee kohtalaisiin lukemiin matka-ajossa, ja sitähän se meillä pääasiassa on. P-a suodattimen jalka on vuotanut ja uusittu kahdesti (rikkoontumisen syy, alkuperäinen suodatin on asennettu kuivana paikoilleen). Yksi ylitäyttö. Tankkiin on kaadettu jokunen 1/2 litran Forte, joita ei ole litroissa. Tosin näillä kilometreillä 10 l ei vaikuta kulutuksen keskiarvoon kuin desin osia. Mittarin säätö vaikuttaa enemmän, ennen oli paremmat, ja jälkeen huonommat kulutuslukemat. 4km vähemmän / 100km tulee nykyisin mittariin, kuin ennen säätöä. Pienimmät kulutuslukemat tulevat keväisin ja syksyisin Ilmastoinnin ja Eberöinnin välissä. Silloin tulee sellaisia 5,4-5,6 lukemia. Ajotietokoneen lukema tasaantuu pitkässä juoksussa, mutta useimmin näyttää 0,2 alle lasketun.

tankkaus| tankkaus |mittaris| tankattu | oma-ajo | keski- | JC km | JC kulutus
--kerta-- | ---pvm-- | --km-- | --litraa-- | ---km--- | kulutus|

A) 001 | 22.01.2011 | 067577 |
B) 114 | 08.07.2013 | 153461 | 5035,25 | 085 884 | 5,8628 |
C) 115 | 16.07.2013 | 154351 | 5085,30 | 086 774 | 5,8604 |

D) 123 | 07.09.2013 | 160166 | 5414,85 | 092 589 | 5,8483 | 005815 | 5,6672
E) 219 | 15.06.2015 | 225553 | 9220,42 | 157 976 | 5,8366 | 071202 | 5,8076
F) 239 | 17.10.2015 | 237629 | 9969,72 | 170 052 | 5,8627 | 083278 | 5,8652
G) 282 |21.07.2016 | 263773 |11478,55 | 196 196 | 5,8506 | 109422 | 5,8427

H) 342 |20.10.2017 | 303496 | 13739,04 | 235 919 | 5,8236 | 149145 | 5,8022

I) 447 | 18.10.2019 | 371055 | 17699,80 | 303 478 | 5,8323 | 216704 | 5,8211
J) 486 |16.10.2020 | 394281 | 19100,96 | 326 704 | 5,8466 | 239930 | 5,8416


A) Ostopäivänä tankki täyteen
B) Viimeinen tankkaus vakio softalla
C) EGR off - DPF off - 184hv / 400 Nm - 15.7.2013 n. 154296km JC aikaan. Eka JC tankkaus ja oma sarake

D) MITTARIN SÄÄTÖ -> nyt kilometrejä tulee uusilla 205-55/16 renkailla 2% oikeasta määrästä vähemmän, eli käytännössä kulutus lukemassa on 2% liikaa. Aiemmin meni toisinpäin. Ennen mummolaan 305km, nyt 293km.
E) Auto tänään jarru remontis LEVYT+PALAT, kulutus seurantaan
F) 12076km jarruremontissa, jokohan helpottaa??? (Osoitus siitä kuinka laahava jarru lisää automaatin luistoa. Tosin jatkuva testaaminenkin muuttanut ajo- ja jarrukäyttäytymistä)
G) Kolme vuotta JC:tä takana. Jarruissa ilmeni vielä takajarrun kuumenemista -> turha käsijarruvaijerin vaihto(?), sillä myöhemmin meni molemmat takasatulat vaihtoon

H) Pienin keskikulutuslukema, ja on näköjään tullut ostettua nuppikuorma dieseliä. keskimäärin n. 40l / tankkaus
I) tilanne vuosi sitten
J) Vaimon työmatkat vähenivät korona keväänä, siksi vaivaiset 23226km, mutta turboUrpon jalanjälki näkyy kulutuksessa
Vastaa Viestiin