Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja SS »

Eski kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 18:33
Jep, tuota vikakoodia meidänkin ttid on pukannut siitä asti kun softa laitettiin, mutta eipä ole limppiin mennyt tähän mennessä...
Olisipa mielenkiintoista tietää miksi tämmöinen ero toiminnassa.

Täältä muuten löytyy JC:n kommenttia aiheesta: viewtopic.php?f=15&t=191270&p=1231757
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 19:24
Mulla on viime syksynä softattu egr off ja tänä vuonna dpf+egr off.
Oletko jo ehtinyt käydä leimalla auton kanssa, kun DPF on poistettu?
Millaiset ovat olleet savutusarvot?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Syys 17, 2020 06:06
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 19:24
Mulla on viime syksynä softattu egr off ja tänä vuonna dpf+egr off.
Oletko jo ehtinyt käydä leimalla auton kanssa, kun DPF on poistettu?
Millaiset ovat olleet savutusarvot?
Enpäs olekkaan. Kesällä on leima. Tähän palataan siis silloin. :lol:
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Millaisia arvoja ootte saaneet savuista dpf poistettuna?
Käytin meidän ttid:n katsastuksessa ja savuarvo oli 0,22. Dpf on toiminnassa. Mielestäni aika korkea arvo.
Meidän mersussa dpf off ja pääsee samoihin lukemiin.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jonenii kirjoitti:
To Syys 17, 2020 19:57
Millaisia arvoja ootte saaneet savuista dpf poistettuna?
Käytin meidän ttid:n katsastuksessa ja savuarvo oli 0,22. Dpf on toiminnassa. Mielestäni aika korkea arvo.
Meidän mersussa dpf off ja pääsee samoihin lukemiin.
Eihän tuo 0.22 ole mikään korkea arvo, mutta täytyy tietysti ottaa huomioon, että 2009-> dieseleissä on tiukemmat savutusarvorajat.

Meidän cabbe reputti ensimmäisessä pakokaasutestissä, koska savutusarvoksi mitattiin 2.5 :lol:
DPF oli tukossa (ei ollut vielä antanut siitä virheilmoitusta) ja imusarjan läppien tanko oli irronnut (eivät toimineet lainkaan).

Nyt autossa on DPF pakkopoltettu, softassa DPF:n polttotoiminto (edellinen omistaja oli ilmeisesti jostain syystä poistanut sen :evil: ), ja stydimpi tanko ohjaamassa imusarjojen läppiä. Seuraavaa katsastuskertaa odotellessa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla tais olla savut 0,8-1,2 kun DPF oli loppuunajetusta poistettu. 0,8 luokkaa Neste Myllä ja 1,2 luokkaa fossiilisella. Jcarlson iteroi softaa muutaman kerran, kun alkuun ei meinannut olla alle 1,5 millään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Mulla oli joku 0,4 pari kuukautta ennen dpffän tukkoon menemistä. Dpf poiston jälkeen ei ole vielä savuja nähty.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Pe Syys 18, 2020 09:19
Mulla tais olla savut 0,8-1,2 kun DPF oli loppuunajetusta poistettu. 0,8 luokkaa Neste Myllä ja 1,2 luokkaa fossiilisella. Jcarlson iteroi softaa muutaman kerran, kun alkuun ei meinannut olla alle 1,5 millään.
Oho, jopas on suuri ero MY:lla ja tavallisella dieselillä 8O
Tämähän tarkoittaa sitä, että jos savutusarvo on näpärällä, kannattaa investoida tankilliseen MY:ta leimalle mennessä 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaivoin vielä noita vanhoja päästömittastuloksia, niin ei se ihan 0,8:iin mennyt Myllä, mutta tulokset alkoi kaikki 0,9:llä. Fossiilisella alkoi 1,2:lla tai 1,1:llä. Erotusta Myn hyväksi siis 0,2-0,3.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Numba »

Ajoin Pro:lla silloin, kun sitä vielä sai. Sen mittaustuloksiin verrattuna My tipautti tulosta noin 0,1:llä. Pro aikoina 0,85-0,90 paikkeilla. My:ta 2-3 tankillista ennen päästömittauksia, ja tulokset olleet 0,8 - 0,73. Aiemmin ajelin huoltoon (25km) kovilla kierroksilla 3-5 tuhatta pakoputken puhdistamiseksi. Nyt viimeksi tyydyin käyttämään sport-asetusta 50km, ja tulos oli paras 0,73. Tämä kesä on mennyt My:lla, kun Pro:n myynti lopetettiin. Viikko tulee noin 7,5€ kalliimmaksi, kuin fossiilinen.

Pitkin 330 tkm matkaa suutimet aika-ajoin karstoittuneen, ja hoidettu cleanereilla. Nyt taas niitä vapinoita ajoittain, huollossa ruiskutusarvon olivat kuulemma tasaiset. Muistelin kuulleeni kontakti ongelmista suuttimien sähköliittimissä. Miten sen huomaa käyntiäänessä? Kerran sain vaihde vapaalla kaasutellessa tyhjäkäynniltä aikaiseksi kummallisen ryntäyksen/laukan. Kierrokset ei nousseet tasaisesti. Ajossa tätä ei ole tuntunut.

240 tkm menty Jcarlsonilla. Automaatilla keskikulutus 5,84, aiemmin oli 5,83, mutta tänä kesänä enemmän minun käytössä. Kulutus lukema olleet usein yli kuutta, ja en kaikkea ota omaan piikkiin, jotenkin tuntuu jotain häikkää olevan ruiskutuspuolella. Keväisin ja syksyisin pienimmät kulutukset 5,3-5,5. Vai olisiko sittenkin automaatti ja hektisempi ajo syynä. Oudolta ovat tuntuneet pitkin kesää nuo yli 6 l/100km tankkaukset. 400tkm mittarissa pian saavutettuna.
exoduse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 09:30

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja exoduse »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Syys 06, 2020 13:35
exoduse kirjoitti:
Su Syys 06, 2020 11:48
Minkälainen työ EGR:n pois saaminen on softasta? Suositeltuja tekijöitä PK-seudulla? Sen verran tuore auton omistaja, joten auton historia on kysymysmerkki. Techillä kuitenkin katsottu, että EGR:n virtaus on olematon, joten lienee mekaanisesti tulpattu ja lisäksi DPF poistettu käytöstä. DPF on poistettu softasta, mutta EGR ei ole tainnut onnistua.

Oma ongelmani on lähinnä kosmeettinen ja vikakoodin nollaaminen käyttöautosta on käytännössä yksi lisävaihe, joten jos useammasta satasesta puhutaan niin pitää harkita tarkemmin uudelleen softaamista.
Kyllä se foftaus 300-500e varmasti maksaa. Jos dpf on poistettu, niin todella ihmettelen, jos egr on jätetty. Otappa nyt ekana se egrrän putki auki ja katos onko se tulpattu vai täynnä mustaa nokipaakkua. Etsi joku klubilainen, jolta softaus onnistuu ja JC-performancelta egr dpf off softa sähköpostiin, niin alkaa toimimaan.

Edit: Ja sitten tietysti tarkistat, että se dpf on tyhjä, koska muuten loppuu matkanteko lyhyeen dpf off softalla.
Kiitokset vielä kommenteista. Tuli vihdoinkin avattua EGR ja eihän sitä ollutkaan tulpattu. Pitääkin ottaa seuraavaksi projektiksi tulppaus ja JC-performancen softa sisään. Pitänee myös kurkata DPF:n tilanne oikeasti samalla.
NG9-3 1.9TIDS vm08 300tkm+
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Numba kirjoitti:
Su Syys 20, 2020 15:27
240 tkm menty Jcarlsonilla. Automaatilla keskikulutus 5,84, aiemmin oli 5,83, mutta tänä kesänä enemmän minun käytössä. Kulutus lukema olleet usein yli kuutta, ja en kaikkea ota omaan piikkiin, jotenkin tuntuu jotain häikkää olevan ruiskutuspuolella. Keväisin ja syksyisin pienimmät kulutukset 5,3-5,5. Vai olisiko sittenkin automaatti ja hektisempi ajo syynä. Oudolta ovat tuntuneet pitkin kesää nuo yli 6 l/100km tankkaukset. 400tkm mittarissa pian saavutettuna.
Aika hyvä kulutuslukema automaatilla 8)

Ajoin itse eilen täältä Stadista ensin Nurmijärvelle ja sitten Hyvinkäälle Helsinki-Tampere -motaria. Keskikulutus manuaali-TiD-cabbella 5,6l/100km noin 128-130 km/h nopeudella. Autossa myös JC -egr.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Syys 24, 2020 05:51
Numba kirjoitti:
Su Syys 20, 2020 15:27
240 tkm menty Jcarlsonilla. Automaatilla keskikulutus 5,84, aiemmin oli 5,83, mutta tänä kesänä enemmän minun käytössä. Kulutus lukema olleet usein yli kuutta, ja en kaikkea ota omaan piikkiin, jotenkin tuntuu jotain häikkää olevan ruiskutuspuolella. Keväisin ja syksyisin pienimmät kulutukset 5,3-5,5. Vai olisiko sittenkin automaatti ja hektisempi ajo syynä. Oudolta ovat tuntuneet pitkin kesää nuo yli 6 l/100km tankkaukset. 400tkm mittarissa pian saavutettuna.
Aika hyvä kulutuslukema automaatilla 8)

Ajoin itse eilen täältä Stadista ensin Nurmijärvelle ja sitten Hyvinkäälle Helsinki-Tampere -motaria. Keskikulutus manuaali-TiD-cabbella 5,6l/100km noin 128-130 km/h nopeudella. Autossa myös JC -egr.
Ratkaisevaa on millä keskinopeudella ja minkätyyppisellä nuo kulutuslukemat on syntynyt.

Minulla TTiD automaatilla on keskikulutus ollut 5,7 l/100 km, jossa keskinopeus n. 70 km/h. Se sisältää maantieajoa 100 km/h nopeudella 2/3 osaa ja loput taajamassa.
Ihan puhtaassa maantieajossa 5,2 l/100km. Vastaavasti mitään pelkän taajama-ajon kulutuksia en ole seurannut, kun sellaista ei juuri tule.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
To Syys 24, 2020 06:54
Vastaavasti mitään pelkän taajama-ajon kulutuksia en ole seurannut, kun sellaista ei juuri tule.
Minulla tulee aika paljon kaupunkiajoa. NG9-5 TTiD kuluttaa siinä melkein litran enemmän kuin NG9-3CV TiD :roll: Alle kuuden litran on vaikea saada menemään tuolla cabbellakaan, jos ajo on "nykivää" johtuen liikennevaloista, -ympyröistä ja suojateistä.

Katselin kerran mökille mennessä cabben kulutuslukemia Torquen polttoainetaloudellisuussoftalla vaimon ajaessa ja itse istuessa kyydissä. Softa näytti 0,2-0,3 litraa satasella enemmän kuin ajotietokone. Tiedä sitten, kumpaa on uskominen. NG9-5:een en ole vielä tuota kokeillut. Täytyisikin kokeilla, niin saisi parempaa vertailukohtaa autojen kulutuseroista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla ainakin ajotietokone näyttää noin 0,5l liian vähän tankkauksesta laskettuna. Mulla menee TTiD tomaatilla noin 7...7,5l satasella; maantiepainotteisessa ajossa kulutus tippuu heti. Kaasujalka on turhan raskas, työmatka sekoitus liikennevaloja ja motaria.

Jollain satojen kilometrien maantiesiirtymällä voi päästä 5 litraan tai jopa alle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin