Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Ajattelin laittaa kuvitetut ohjeet hiukkassuodattimen (DPF) poistamisesta ja EGR-venttiilin tulppaamisesta tänne, kun en itse yhdestä paikasta kunnon ohjeita löytänyt, ja tuli tällä viikolla suoritettua kyseiset operaatiot MY2008 Saab 9-3:een 1.9 TiDS-koneella.
Kokeneemmat voi sitten kommentoida, eroaako esim femmassa tai TTiD:ssä operaatio paljonkin tässä kuvatusta.
Ensimmäiseksi kaikille tiedoksi, että kumpaakaan operaatiota ei tule tehdä ilman että auton moottorinohjauksen ohjelmaa muokataan vastaavasti. EGR:n tulppaaminen ilman ohjelmamuutosta aiheuttaa vikavalon syttymisen, DPF:n kohdalla auto yrittää jossain vaiheessa polttaa sitä olematonta suodatinta puhtaaksi aiheuttaen mm. savupilven auton perään. Ohjelmapäivityksen saa esim. ottamalla yhteyttä nimimerkkiin jcarlson.
Hiukkassuodattimen fyysinen poistaminen autosta
Tarvikkeet ja työkalut:
15 mm hylsy+räikkä tai kiintolenkkiavain takapään putkenkiristimen irrottamiseen
13 mm hylsy+räikkä tai kiintolenkkiavain etupään laippakiinnityksen ja kannakkeen irrottamiseen
17 mm avolenkki- tai kiintolenkkiavain DPF:n lämpöanturin irrottamiseen
Rälläkkä 0,8 mm RST-kykyisellä laikalla
Iso ruuvari ja vasara
Uusi tiiviste laippaliitokseen (esim. Motonet 14-0250 3,90 € tai marmorilta vajaa 15 euroa
0-3 kpl 8mm kuparimuttereita ja aluslevyjä
0-3 kpl 8mm pinnapultteja, kokonaispituus 45 mm.
0-1 kpl 60mm pakoputkenkiristin (esim. Motonet 45-0160)
kuparitahnaa muttereihin asennuksen yhteydessä
1 kpl osaava TIG-hitsari
Irrota hiukkassuodatin autosta WIS:n ohjeiden mukaan. Samassa pöntössä on auton kakkoskatalystaattori. Pönttö sijaitsee melko keskellä autoa. WIS:in ohjeista poiketen ainakin omassa autossani pönttöön menee vain yksi letku. En sitten tiedä miten yhdellä letkulla mitataan paine-eroa mistään, mutta se ei ole enää autossani ongelma
Omassa autossani oli DPF:n etupään laippaliitoksen mutterit niin jumissa, että väänsin yhden pinnapultin poikki ja toisesta mutterin pyöreäksi, vaikka työkaluna oli 6-kulmainen oikeankokoinen hylsy. Koska etuväliputki piti uusia samalla jousto-osan rikkinäisyyden vuoksi, irrotin etuväliputken ja kat/DPF-pöntön yhdenä osana, ja rälläköin jumittavat mutterit niiden välisestä liitoksesta pois. Uusiksi meni liitoksen kolmesta pinnapultista kaksi. Takapään putkenkiristimen sain ehjänä auki, mutta kannattaa varautua senkin uusimiseen.
Tässä koko paketti irti autosta:
Ja tässä DPF/Kattipönttö ylhäältä päin kuvattuna ennen suodattimen poistoa:
Suodattimen poistaminen tapahtuu tyhjentämällä tuosta pöntöstä suodattimen sisältö ja hitsaamalla pönttö takaisin umpeen. Reikä kannattaa tehdä pöntön yläpuolelle, jotta siitä jää mahdollisimman vähän näkyviä jälkiä. Ei tarvi sitten selitellä esim. katsastuksessa, että miksi on pitänyt kurkata tuonne sisälle.
Rälläköi riittävän iso aukko pönttöön sen saumoja pitkin. Käytä mahdollisimman ohutta laikkaa (0,8 mm), jotta sauma jää kapeaksi ja helpottaa kasaan hitsausta. Rälläköinti kolmelta sivulta auki riittää, tällöin pääsee raottamaan avaamaasi luukkua sisuskalujen poistamiseksi:
Sisuskalujen irrotus hoituu isolla ruuvarilla ja vasaralla suodattimen hajottaen:
Tavaraa tulee melkein ämpärillinen. Ainakin meillä päin kerätään erikseen kaatopaikka- ja polttokelpoinen jäte, ja tämä tavara menee luonnollisesti niistä ensimmäiseen. Katalysaattorin kennon jätin koskemattomaksi tuonne pöntön etuosaan.
Sitten seurasi se osa, jota en pystynyt itse hoitamaan, eli pönttö ammattitaitoiselle TIG-hitsarille, ja saumat takaisin umpeen. Hitsari veloitti palvelustaan 20 euroa.
Asennus toimii taas WISin ohjeiden mukaan uudella laippatiivisteellä, uusilla muttereilla sekä mahdollisesti uusilla pinnapulteilla sekä kiristimellä. Siellä se killittää taas uuden kiiltävän etuväliputken jatkona:
Irrotusoperaatio vei aikaa kaksi tuntia josta tunti meni jumittuneiden mutterien kanssa äheltämisessä ja niiden rälläköimisessä. Toinen vaihdettavista pinnapulteista oli niin tiukassa kiinni, että sille piti näyttää puoli tuntia tohoa ja pyörittää puoli kierrosta kerrallaan auki asti. Putken ja pöntön takaisinasennus vei noin tunnin kun rauhallisesti teki.
EGR:n tulppaaminen
Jcarlsonilta tehdyn softatilauksen mukana saa postissa laipan EGR:n tulppaamiseen, tai sellaisen voi ostaa omatoimisesti vaikkapa eBaysta.
Poista moottorin päältä muovinen suojakansi ja sen alta eriste. EGR löytyy kuljettajan puolelta moottorin takakulmalta, suunnilleen siitä kohtaa, jossa ahtoputki liittyy imusarjaan:
EGR-venttiili kuvattuna moottorin ja tulipellin välistä. Punainen ympyrä kuvaa kohtaa, johon laippa asennetaan:
EGR-venttiilin yläpuolelta avataan kaksi 8mm pulttia (13 mm avain), jolloin tuo kuvassa näkyvä EGR:n alapuolelle liittyvä putki irtoaa venttiilistä. Sen kiinnityslaipan ja EGR-venttiilin välissä on kuvan mukainen tiiviste, joka korvataan umpinaisella laipalla.
Pultit takaisin piukkaan, moottorin testikäyttö vuotojen tarkistamiseksi, eriste ja muovipeite koneen päälle ja homma on valmis.
En olisi itse ilman foorumilta löytyviä ohjeistuksia ja jcarlsonin apua näistä hommista ihan näin näppärästi selvinnyt, joten kiitos kaikille kontribuutiosta. Toivottavasti näistä ohjeista on apua niille jotka näihin hommiin ryhtyvät.
Kokeneemmat voi sitten kommentoida, eroaako esim femmassa tai TTiD:ssä operaatio paljonkin tässä kuvatusta.
Ensimmäiseksi kaikille tiedoksi, että kumpaakaan operaatiota ei tule tehdä ilman että auton moottorinohjauksen ohjelmaa muokataan vastaavasti. EGR:n tulppaaminen ilman ohjelmamuutosta aiheuttaa vikavalon syttymisen, DPF:n kohdalla auto yrittää jossain vaiheessa polttaa sitä olematonta suodatinta puhtaaksi aiheuttaen mm. savupilven auton perään. Ohjelmapäivityksen saa esim. ottamalla yhteyttä nimimerkkiin jcarlson.
Hiukkassuodattimen fyysinen poistaminen autosta
Tarvikkeet ja työkalut:
15 mm hylsy+räikkä tai kiintolenkkiavain takapään putkenkiristimen irrottamiseen
13 mm hylsy+räikkä tai kiintolenkkiavain etupään laippakiinnityksen ja kannakkeen irrottamiseen
17 mm avolenkki- tai kiintolenkkiavain DPF:n lämpöanturin irrottamiseen
Rälläkkä 0,8 mm RST-kykyisellä laikalla
Iso ruuvari ja vasara
Uusi tiiviste laippaliitokseen (esim. Motonet 14-0250 3,90 € tai marmorilta vajaa 15 euroa
0-3 kpl 8mm kuparimuttereita ja aluslevyjä
0-3 kpl 8mm pinnapultteja, kokonaispituus 45 mm.
0-1 kpl 60mm pakoputkenkiristin (esim. Motonet 45-0160)
kuparitahnaa muttereihin asennuksen yhteydessä
1 kpl osaava TIG-hitsari
Irrota hiukkassuodatin autosta WIS:n ohjeiden mukaan. Samassa pöntössä on auton kakkoskatalystaattori. Pönttö sijaitsee melko keskellä autoa. WIS:in ohjeista poiketen ainakin omassa autossani pönttöön menee vain yksi letku. En sitten tiedä miten yhdellä letkulla mitataan paine-eroa mistään, mutta se ei ole enää autossani ongelma
Omassa autossani oli DPF:n etupään laippaliitoksen mutterit niin jumissa, että väänsin yhden pinnapultin poikki ja toisesta mutterin pyöreäksi, vaikka työkaluna oli 6-kulmainen oikeankokoinen hylsy. Koska etuväliputki piti uusia samalla jousto-osan rikkinäisyyden vuoksi, irrotin etuväliputken ja kat/DPF-pöntön yhdenä osana, ja rälläköin jumittavat mutterit niiden välisestä liitoksesta pois. Uusiksi meni liitoksen kolmesta pinnapultista kaksi. Takapään putkenkiristimen sain ehjänä auki, mutta kannattaa varautua senkin uusimiseen.
Tässä koko paketti irti autosta:
Ja tässä DPF/Kattipönttö ylhäältä päin kuvattuna ennen suodattimen poistoa:
Suodattimen poistaminen tapahtuu tyhjentämällä tuosta pöntöstä suodattimen sisältö ja hitsaamalla pönttö takaisin umpeen. Reikä kannattaa tehdä pöntön yläpuolelle, jotta siitä jää mahdollisimman vähän näkyviä jälkiä. Ei tarvi sitten selitellä esim. katsastuksessa, että miksi on pitänyt kurkata tuonne sisälle.
Rälläköi riittävän iso aukko pönttöön sen saumoja pitkin. Käytä mahdollisimman ohutta laikkaa (0,8 mm), jotta sauma jää kapeaksi ja helpottaa kasaan hitsausta. Rälläköinti kolmelta sivulta auki riittää, tällöin pääsee raottamaan avaamaasi luukkua sisuskalujen poistamiseksi:
Sisuskalujen irrotus hoituu isolla ruuvarilla ja vasaralla suodattimen hajottaen:
Tavaraa tulee melkein ämpärillinen. Ainakin meillä päin kerätään erikseen kaatopaikka- ja polttokelpoinen jäte, ja tämä tavara menee luonnollisesti niistä ensimmäiseen. Katalysaattorin kennon jätin koskemattomaksi tuonne pöntön etuosaan.
Sitten seurasi se osa, jota en pystynyt itse hoitamaan, eli pönttö ammattitaitoiselle TIG-hitsarille, ja saumat takaisin umpeen. Hitsari veloitti palvelustaan 20 euroa.
Asennus toimii taas WISin ohjeiden mukaan uudella laippatiivisteellä, uusilla muttereilla sekä mahdollisesti uusilla pinnapulteilla sekä kiristimellä. Siellä se killittää taas uuden kiiltävän etuväliputken jatkona:
Irrotusoperaatio vei aikaa kaksi tuntia josta tunti meni jumittuneiden mutterien kanssa äheltämisessä ja niiden rälläköimisessä. Toinen vaihdettavista pinnapulteista oli niin tiukassa kiinni, että sille piti näyttää puoli tuntia tohoa ja pyörittää puoli kierrosta kerrallaan auki asti. Putken ja pöntön takaisinasennus vei noin tunnin kun rauhallisesti teki.
EGR:n tulppaaminen
Jcarlsonilta tehdyn softatilauksen mukana saa postissa laipan EGR:n tulppaamiseen, tai sellaisen voi ostaa omatoimisesti vaikkapa eBaysta.
Poista moottorin päältä muovinen suojakansi ja sen alta eriste. EGR löytyy kuljettajan puolelta moottorin takakulmalta, suunnilleen siitä kohtaa, jossa ahtoputki liittyy imusarjaan:
EGR-venttiili kuvattuna moottorin ja tulipellin välistä. Punainen ympyrä kuvaa kohtaa, johon laippa asennetaan:
EGR-venttiilin yläpuolelta avataan kaksi 8mm pulttia (13 mm avain), jolloin tuo kuvassa näkyvä EGR:n alapuolelle liittyvä putki irtoaa venttiilistä. Sen kiinnityslaipan ja EGR-venttiilin välissä on kuvan mukainen tiiviste, joka korvataan umpinaisella laipalla.
Pultit takaisin piukkaan, moottorin testikäyttö vuotojen tarkistamiseksi, eriste ja muovipeite koneen päälle ja homma on valmis.
En olisi itse ilman foorumilta löytyviä ohjeistuksia ja jcarlsonin apua näistä hommista ihan näin näppärästi selvinnyt, joten kiitos kaikille kontribuutiosta. Toivottavasti näistä ohjeista on apua niille jotka näihin hommiin ryhtyvät.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Paine-eroanturin toiminnasta sen verran että se ottaa referenssin suoraan anturia ympäröivästä ulkoilmasta joten tarvitaan vain yksi letku putkeen juuri ennen DPF:ää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Maksaakohan "keräilijät" tuosta DPF materiaalista samoin kuin käytetyistä katalysaattoreista? Eli onko onkohan tuossakin jalometalleja seassa? Omasta vastaavasta operaatiosta sellainen kokemus että se lämpötila-anturi oli niin jumissa että piti lopulta ottaa mukaan johtoineen. Liitin on konetilan puolella ja routattu "silleen kivasti" ahtaista väleistä...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Kiitoksia hyvistä ohjeista, itselläni tämä sama operaatio ollut mielessä jo pidemmän aikaa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Joulu 29, 2014 07:46
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Moi, kiitos hyvistä ohjeista! Kysäsen vielä ennen kun alan rälläköimään pönttöä auki, että eihän vaikuta katsastuksen yms. Itellä on carlssonin ohjelmoima auto ja egr tulpattuna, tällä viikolla kävin pakkopoltossa kun auto ei jaksanut mennä enää mihinkään. Ahtoputki oli kerennyt jo murtumaan, toki voi olla ajansaatossakin. Ja oma auto on siis Saab 9-3 1.9 ttid 2008
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
No tuota. Pian tämän ketjun aloittamisen jälkeen aloitin seuraavan viestiketjun: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=163025
Asian tutkiminen on edelleen kesken, autossa on jo sisällä uusi päästöpäivitetty jcarlsonin softa, mutta työkiireiden vuoksi en ole ehtinyt vielä uudelleen päästömittarille. Kaasupoljinta oikein käyttämällä sain katsastukseen kelpaavan lapun tuolla ensimmäiselläkin virisoftalla.
Suurin osa autoista on mennyt ihan hyvin päästömittauksesta läpi DPF:n poiston jälkeen, mutta itseni lisäksi ainakin yksi toinen ongelmatapaus on ollut. Poiston jälkeen suosittelen siis päästöjen mittaamista korjaamolla, jotta voi varmistua asiasta eikä tarvitse konttorilla sitten pohtia pää punaisena että missä on vikaa.
Asian tutkiminen on edelleen kesken, autossa on jo sisällä uusi päästöpäivitetty jcarlsonin softa, mutta työkiireiden vuoksi en ole ehtinyt vielä uudelleen päästömittarille. Kaasupoljinta oikein käyttämällä sain katsastukseen kelpaavan lapun tuolla ensimmäiselläkin virisoftalla.
Suurin osa autoista on mennyt ihan hyvin päästömittauksesta läpi DPF:n poiston jälkeen, mutta itseni lisäksi ainakin yksi toinen ongelmatapaus on ollut. Poiston jälkeen suosittelen siis päästöjen mittaamista korjaamolla, jotta voi varmistua asiasta eikä tarvitse konttorilla sitten pohtia pää punaisena että missä on vikaa.
Viimeksi muokannut AZP, Ke Syys 30, 2015 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Revennyt ahtoputki tukkii suodattimen hyvin nopeasti joten siinä ei mitään ihmeellistä ole. Tukkoinen suodatin ei riko ahtoletkuja, kasvanut pakopaine ei nosta ahtopainetta vaan päinvastoin.
08-09 tids dpf off softaan olen nyt päivittänyt savurajoitukset selvästi tiukemmiksi jotka on tehtaan jäljiltä hyvin matalat (savuaa kun pöntön tyhjentää).
08-09 tids dpf off softaan olen nyt päivittänyt savurajoitukset selvästi tiukemmiksi jotka on tehtaan jäljiltä hyvin matalat (savuaa kun pöntön tyhjentää).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Joulu 29, 2014 07:46
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Osaako joku sano, että vaikuttaako egr tulppaus jotenkin dpf polton tiheyteen? Mulla omassa ei taida polttaa itekseen tarpeeksi usein kun dpf tukkeentuu. Olen pari kertaa käynyt regeroimassa ja sen jälkee auto kulkee todella hyvin.
Kun dpf tukkeentuu ja lähtee liikenteessä ohittamaan, varsinkin jos on porukkaa kyydissä, tapahtuu pieni tehohäviö ja tämän jälkeen turbot on poissa pelistä. Auton sammuttamisen jälkeen on taas tubo mukana.
Kun dpf tukkeentuu ja lähtee liikenteessä ohittamaan, varsinkin jos on porukkaa kyydissä, tapahtuu pieni tehohäviö ja tämän jälkeen turbot on poissa pelistä. Auton sammuttamisen jälkeen on taas tubo mukana.
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
EGR tulppaus vähentää todellista polttojen tarvetta koska savua tulee vähemmän ja pönttö tukkeentuu vähemmän. Sen sijaan jos polttoja ei tapahdu tarpeeksi usein vaan pönttö tukkeutuu, niin se johtuu joko jostain viasta (esim. ahtoletkussa reikä) joka lisää savutusta reilusti, tai sitten anturivika estää polttojen käynnistymisen (esim. paine-eroanturi saattaa tukkeutua tai pakolämpöanturi reistailee).
Tehohäviö joka poistuu uudelleenkäynnistyksellä kuulostaa siltä että ahdot ei nouse tarpeeksi hyvin tai nousevat liikaa, syynä yleensä joko reikä ahtoletkussa tai jumitteleva ahtimen magneettiventtiili (yleensä pienemmän turbon, jos tapahtuu alle 3000rpm).
Toki myös itse pönttö voi olla niin pahassa tukossa ettei saa poltettua itseään puhtaaksi normaalisti, etenkin jos autolla on ajettu jo 200tkm+.
Tehohäviö joka poistuu uudelleenkäynnistyksellä kuulostaa siltä että ahdot ei nouse tarpeeksi hyvin tai nousevat liikaa, syynä yleensä joko reikä ahtoletkussa tai jumitteleva ahtimen magneettiventtiili (yleensä pienemmän turbon, jos tapahtuu alle 3000rpm).
Toki myös itse pönttö voi olla niin pahassa tukossa ettei saa poltettua itseään puhtaaksi normaalisti, etenkin jos autolla on ajettu jo 200tkm+.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Missä TTID :sä on tulppa paikka? Tuossa Tids: sä näyttää olevan hyvässä paikkaa. En löytänyt tuosta
tupla turpoosesta sellaista paikkaa.olisko se altapäin paremmin havaittavissa.?
tupla turpoosesta sellaista paikkaa.olisko se altapäin paremmin havaittavissa.?
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Tulppapaikka on moottorin tulipellin puoleisella kyljellä, egr-putken alapäässä joka tulee imusarjalta. Onnistuu yläkautta, pitää vähän könytä moottorin päällä vaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Ilmeisesti sellainen suoraan imusarjaan menevä 10cm pitkä putki, sopiiko sama tulppa kuin Tid:ssä,
näyttää pienemmältä.
näyttää pienemmältä.
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Eri tulppa tarvitaan TTiD:ssä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
Tarkoittaako tämä myös sitä, että tiukemmilla savurajoituksilla DPF:n polttoväliä ja kestoikää voisi pidentää vakiosoftaan verrattuna?08-09 tids dpf off softaan olen nyt päivittänyt savurajoitukset selvästi tiukemmiksi jotka on tehtaan jäljiltä hyvin matalat (savuaa kun pöntön tyhjentää).
Mulla tuo polttelee vakiosoftalla noin 300...400km välein, mittarissa 86tkm.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)
EGR:n tulppaus pidentää DPF:n polttoväliä huomattavasti. Käyttöikään vaikuttaa ehkä eniten oikean vähätuhkaisen moottoriöljyn käyttö, noki sieltä palaa kyllä pois jos regeneroinnit onnistuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com