Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
Pe Syys 25, 2020 19:22
Mulla ainakin ajotietokone näyttää noin 0,5l liian vähän tankkauksesta laskettuna. Mulla menee TTiD tomaatilla noin 7...7,5l satasella; maantiepainotteisessa ajossa kulutus tippuu heti. Kaasujalka on turhan raskas, työmatka sekoitus liikennevaloja ja motaria.

Jollain satojen kilometrien maantiesiirtymällä voi päästä 5 litraan tai jopa alle.
Kun kalibroi nopeusmittarin eli näyttämää alentaa, niin matka-mittarin lukema alenee myös. Ajotietokone laskee nyt tästä liian lyhyestä matkasta kulutuksen alakanttiin kuten aina ennenkin. Virhe korjaantuu likimain pois, kun todellinen matka onkin ollut suurempi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

SS kirjoitti:
Pe Syys 25, 2020 19:22
Mulla ainakin ajotietokone näyttää noin 0,5l liian vähän tankkauksesta laskettuna. Mulla menee TTiD tomaatilla noin 7...7,5l satasella; maantiepainotteisessa ajossa kulutus tippuu heti. Kaasujalka on turhan raskas, työmatka sekoitus liikennevaloja ja motaria.

Jollain satojen kilometrien maantiesiirtymällä voi päästä 5 litraan tai jopa alle.
Mun ei kyllä mee matkassa lähellekään viittä. 5,8 on tankilla laskettu matkakulutus. Mittari näyttää 5,2. Yhdistetty on 5,9mittarin mukaan, joten jos sama heitto on kun matkassa, niin keskikulutus yhdistettyä olis 6,5-7
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Syys 26, 2020 15:52
Mun ei kyllä mee matkassa lähellekään viittä. 5,8 on tankilla laskettu matkakulutus. Mittari näyttää 5,2. Yhdistetty on 5,9mittarin mukaan, joten jos sama heitto on kun matkassa, niin keskikulutus yhdistettyä olis 6,5-7
Aika lailla ero on 0,5 litraa omaan kulutukseeni matka-ajossa.
Silloin ennen nopeusmittarin kalibrointia auto näytti 4,7 mutta todellinen oli 5,2. Nyt todellinen kulutus on edelleen sama, mutta myös auto näyttää oikein.

Aika erikoista, että kulutuksessa on noinkin iso ero kuin puolisen litraa. Tietenkin ajotapa ja tyyli vaikuttaa sekä unohtamatta renkaita. Minulla on ihan "tavallinen" koko: 205/55/16. Rengasmerkki on Nexen kesärenkailla ja Hankook nastarenkailla.

Oma TTiD on automaatti ja lastutettu, mutta kaikki saastehärpäkkeet; EGR ja DPF ovat toiminnassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja SS »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Syys 26, 2020 15:52
SS kirjoitti:
Pe Syys 25, 2020 19:22
Mulla ainakin ajotietokone näyttää noin 0,5l liian vähän tankkauksesta laskettuna. Mulla menee TTiD tomaatilla noin 7...7,5l satasella; maantiepainotteisessa ajossa kulutus tippuu heti. Kaasujalka on turhan raskas, työmatka sekoitus liikennevaloja ja motaria.

Jollain satojen kilometrien maantiesiirtymällä voi päästä 5 litraan tai jopa alle.
Mun ei kyllä mee matkassa lähellekään viittä. 5,8 on tankilla laskettu matkakulutus. Mittari näyttää 5,2. Yhdistetty on 5,9mittarin mukaan, joten jos sama heitto on kun matkassa, niin keskikulutus yhdistettyä olis 6,5-7
Perhana, tuo 5l oli tietokoneen lukema. Todellisuus 5l pintaan, mutta tuo tosiaan vaatii pitkää ja rauhallista maantiepätkää ilman motareita.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kulutuslukemia eiliseltä klubin syyskokousreissulta ajotietokoneen mukaan:

nollasin cabben ajotietokoneen lähtiessäni ajamaan Hattulaa kohti Luoteis-Helsingistä.
Ajoon sisältyi ajoa Kehä III:lla (80 km/h), Hämeenlinnan moottoritiellä (kolmostie, nopeus navin mukaan 130 km/h), sekä maantieajoa (noin 60 km/h) motarilta kokouspaikalle. Suurin osa matkasta katto kiinni (maantielle saavuttuani avasin katon) kokonaiskulutus oli ajotietokoneen mukaan 5.0 litraa satasella. JC Stage 1, EGR pois, DPF paikallaan.

Takaisin tullessa nollasin Hattulassa ajotietokoneen. Tällä kertaa ajoin koko matkan katto auki. Kokonaiskulutus ajotietokoneen mukaan 5.3 litraa satasella. Ilmeisesti tuo ilmanvastus on katto auki motarilla ajaessa sen verran suurempi, että kulutus nousi 0.3 litraa satasella :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Mulla on mittauksessa alla ollu 225/45/17 Misukan Pilot Sportit. Kaasujalka on raskas ja ohitan kun turvallinen tilaisuus tulee. Saabilla se ei hääviä rakoa vaadi. En toki hulluttele kuitenkaan. Olin itsekin hämmästynyt tuosta lukemasta, mutta se selitti sen, miksi joka viikko saa käydä tankilla. Nimimerkillä: 30tkm alle vuodessa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Syys 27, 2020 14:35
Mulla on mittauksessa alla ollu 225/45/17 Misukan Pilot Sportit. Kaasujalka on raskas ja ohitan kun turvallinen tilaisuus tulee. Saabilla se ei hääviä rakoa vaadi.
Luulisin syiden korkeampaan kulutukseen kuin esim. minulla olevan tuossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Syys 27, 2020 14:35
Olin itsekin hämmästynyt tuosta lukemasta, mutta se selitti sen, miksi joka viikko saa käydä tankilla. Nimimerkillä: 30tkm alle vuodessa.
Jep. Minun ei sentään tarvitse käydä tankilla joka viikko, mutta kuvittelepa jos ajaisit etanoli-Saabilla :wink: Siinä joutuisi käymään tankilla useammin kuin kerran viikossa :roll:

Sitten joku vielä sanoo, että ei diesel-Saabia ikinä :wink: Niin minäkin sanoin aiemmin, mutta jos haluaa ajaa Saabilla, 9 000 km:n vuotuisella ajolla (kaupunkiajo) diesel on jo kannattava vaihtoehto.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Numba »

Eikä!
Tein hirveän meriselvityksen noista litroista ja kilometreistä, ennen ja jälkeen JC:n 325 tkm. Niin eiköhän pyytänyt kirjautumaan uudestaan, ja teksti meni siinä. No, joskus toiste sitten.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Syys 28, 2020 04:24
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Syys 27, 2020 14:35
Olin itsekin hämmästynyt tuosta lukemasta, mutta se selitti sen, miksi joka viikko saa käydä tankilla. Nimimerkillä: 30tkm alle vuodessa.
Jep. Minun ei sentään tarvitse käydä tankilla joka viikko, mutta kuvittelepa jos ajaisit etanoli-Saabilla :wink: Siinä joutuisi käymään tankilla useammin kuin kerran viikossa :roll:

Sitten joku vielä sanoo, että ei diesel-Saabia ikinä :wink: Niin minäkin sanoin aiemmin, mutta jos haluaa ajaa Saabilla, 9 000 km:n vuotuisella ajolla (kaupunkiajo) diesel on jo kannattava vaihtoehto.
Juuri niin. Ennen TuplaTurboa ajelin etanolilla ja se loppui hyvin lyhyeen juuri tuosta jatkuvasta tankkaamisesta johtuen. Eikä se ole edes halpaa. Alle euron pitäisi olla litrahinta, että jaksaisi koko ajan olla tankilla. Siitä voi sitten laskea itselleen vähän tuntipalkkaa. :lol:
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ma Syys 28, 2020 18:12

Juuri niin. Ennen TuplaTurboa ajelin etanolilla ja se loppui hyvin lyhyeen juuri tuosta jatkuvasta tankkaamisesta johtuen. Eikä se ole edes halpaa. Alle euron pitäisi olla litrahinta, että jaksaisi koko ajan olla tankilla. Siitä voi sitten laskea itselleen vähän tuntipalkkaa. :lol:
Samaa mieltä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Ma Syys 28, 2020 21:51
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ma Syys 28, 2020 18:12

Juuri niin. Ennen TuplaTurboa ajelin etanolilla ja se loppui hyvin lyhyeen juuri tuosta jatkuvasta tankkaamisesta johtuen. Eikä se ole edes halpaa. Alle euron pitäisi olla litrahinta, että jaksaisi koko ajan olla tankilla. Siitä voi sitten laskea itselleen vähän tuntipalkkaa. :lol:
Samaa mieltä.
Kuten myös 👍

Myin etanoli-Saabin pois, kun litrahinta nousi yli euron.
Kaunis ajatus, mutta kun 1) uusia etanoliautoja ei enää tehdä, ja 2) alalla ei juurikaan ole kilpailua (ST1 ja ABC), niin hinnat pompsahtavat.

Siksi en usko myöskään kaasuautoihin. Sekin on todella hyvä idea, mutta kilpailun puute pitää kaasun hinnan sellaisena kuin se nyt on. Valitettavasti ainoa todellista biodieseliä tarjoava polttoaineyhtiö Suomessa on Neste, joten siinäkään ei ole kilpailua :roll:

En yhtään ihmettele, jos entiset Saabistit ovat siirtyneet ajamaan esim. VAGin TSi:llä, jos haluaa ajaa bensalla. Kulutus on aivan eri luokkaa kuin 10 vuotta vanhoilla Saabin bensamoottoreilla. Dieseleissä en katsoisi kulutuksen tulleen niin radikaalisti alaspäin kuin bensamoottoreissa.

Eli diesel-Saab siitä syystä, että sillä ajaminen on huomattavasti kannattavampaa (ajettaessa -> 9000 km kaupunkiajoa / vuosi) kuin etanoli/bensa, ja sen lisäksi se on vielä "valitettavasti" NG9-3/NG9-5:ssa luotettavampi vaihtoehto kuin etanoli-/bensamoottori.

Tuli haettua tuo cabbe 18.10.2019, ja nyt sillä on jo huristeltu liki 17 000 km sen jälkeen. Eräs japanilainen kaveri ihmetteli, että "miten voit ajaa 16 000 - 17 000 km vuodessa?". En viitsinyt kertoa hänelle Suomen pitkistä välimatkoista, vaan tyydyin toteamaan: "katsos kun nyt on tämä koronapandemia valloillaan, niin pyrimme vaimon kanssa välttämään julkisen liikenteen käyttöä". :wink: :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Sama homma täälläkin. Tykkään Saabeista mutta meidän ajomäärillä bensa-auto ylipäätään on poissuljettu vaihtoehto - bensa(/etanoli)Saabista puhumattakaan!
Tuo 9-3X on oliu meillä nyt 11kk ja sinä aikana kilsoja on kertynyt jonkin matkaa yli 20 tkm. Ja lähes koko ajan käytössä on ollut myös kakkosauto johon myös kertyy kilsoja jonkin verran. Se on pienikokoinen bensa-auto lähinnä emännön lyhyehköihin työmatkoihin ja muuhun pikkupyöritykseen.
Työn alla olevaan harrasteautoon todennäköisesti asennan eFlexFuelin ihan sen tuoman pienen tehonlisäyksenkin vuoksi.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 05:30
Eräs japanilainen kaveri ihmetteli, että "miten voit ajaa 16 000 - 17 000 km vuodessa?". En viitsinyt kertoa hänelle Suomen pitkistä välimatkoista, vaan tyydyin toteamaan: "katsos kun nyt on tämä koronapandemia valloillaan, niin pyrimme vaimon kanssa välttämään julkisen liikenteen käyttöä". :wink: :lol:
Mitähän se samainen kaveri olisi tuumannut minulle, kun nykyisellä TTiD:llä olen 1v ja 2 kk aikana ajanut 48 tkm :!:
Eikä todellakaan enää kiinnosta ajaa etanoli Saabilla, vaikka hyvä auto oli. Pitäisi olla ajot siinä mitä oli ennen eli n.15 tkm/v niin asia olisi ihan eri juttu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin poistat DPF:n ja tulppaat EGR:n 1.9 TiDS:stä (9-3)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 15:48
Mitähän se samainen kaveri olisi tuumannut minulle, kun nykyisellä TTiD:llä olen 1v ja 2 kk aikana ajanut 48 tkm :!:
Ilmeisesti Japanissa on sen verran lyhyet välimatkat, tai sitten julkinen liikenne luotijunineen toimii niin hyvin, että ei tarvitse ajaa autolla useita tuhansia kilometrejä vuodessa :roll:

Ilmankos jotkut raahaavat sieltä niitä oikealta ajettavia Nissan Skylineja, Cubeja ja Lexuksia, jos niillä ei ole ajettu paljoakaan, ja lähtevät suht halvalla :roll:
Itse en ole vain tajunnut sitä, että ostaa oikealta ajettavan auton oikeanpuoliseen liikenteeseen :roll:
petrisa kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 15:48
Eikä todellakaan enää kiinnosta ajaa etanoli Saabilla, vaikka hyvä auto oli. Pitäisi olla ajot siinä mitä oli ennen eli n.15 tkm/v niin asia olisi ihan eri juttu.
Niinpä. Kuten aiemmin kirjoitin, niin se 9 tkm vuodessa kaupunkiajossa TiD:llä on se laskemani "deal-breaker" etanoli-/bensa-Saabille.

Tyhjäkäyntiääni noissa dieseleissä on karkea, mutta sitä ajatellessa jää jäljelle kaksi vaihtoehtoa:
1) ostaa jonkun muun merkkinen bensa-/kaasu/sähköauto.
2) jos haluaa todellakin ajaa Saabilla, niin "niellä" se epämiellyttävä tyhjäkäyntiääni.

Minä olen valinnut sen jälkimmäisen niin kauan aikaa, kun nuo autot toimivat 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin