2.2 vai 1.9 Tid

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja 387 »

Huomenna lähdetään katsomaan 9-3 1,9 katsotaan lähteekö mukaan
Hese
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja 387 »

No mukaanhan se lähti oli senverran siisti ja kulkupuolikin kunnossa JC muokannut
Hese
ECE
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja ECE »

Coltti kirjoitti:
Kulutusosia menee molemmista, viritetyistä tietysti hieman nopeammin.
Mitä kulutusosia tuon 1,9:n listalle kuuluu?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Esim. kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä. Jakopää on tietysti myös vaihdettava n. 100tkm välein, kun taas 2.2tidissä se on ketjulla joka ei normaalisti kaipaa vaihtoa ennen kuin muu auto lahonnut ympäriltä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

2.2:ssa ei niin miellyttävä äänimailma ole kiihdyttäessä, mutta se merkittävin asia eli hankintahinta... Keskimäärin näyttää 2.2 koneella varustetut femmat olevan muutaman tonnin halvempia. Iällä ja kilometreillä ei niin väliä , kunhan auto on siisti ja hyvä ajoltaan.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
ECE
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja ECE »

Nyt saattaapi olla tyhmänkuuloinen kysymys, mutta liittyykö tuo kaksoismassavauhtipyörä manuaaleihin, automaatteihin vai molempiin?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Manuaaleihin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Rames
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 22:35
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja Rames »

Tuli hankittua tuo 2.2 automaatilla 95 ja pakko sanoa että positiivisesti yllätyin moottorin suorituskykyyn. Kabinettiin ei kantaudu ulkoa äänet niin hyvin, tätä g.mieskin kehui, diiselit vuorattu paremmin. Itselläni oli aiemmin Fiat Stilo 1.9 manuaali ja suurinpiirtein samat kiihdytyslukemat yli kymmenen sekunnin reilusti. Tietysti kaikki tuntuu laiskalta kun emännän 93:sta on päässyt ajelemaan :o :D

Jotenkin tuo fiatin kaksoismassa+kytkin remontti vielä mielessä en uskaltanut 1.9:jä saabeja katsoa... vielä :mrgreen:
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Olikos tossa 2.2 tieselissä jo 5 v automaattiaski ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
rho
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 26, 2015 06:24

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja rho »

Fakiiri kirjoitti:Olikos tossa 2.2 tieselissä jo 5 v automaattiaski ?
on.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Herätellääs vanhaa ketjua ylöspäin omakohtaisilla kokemuksilla.

Pari vuotta ajellut allekirjoituksen femmalla (2,2TiD A5 -04 336tkm ~2000e auto), auto siirtyi paremman puoliskon omistukseen ja nyt kuukauden päivät olen ajellut 9-3SC:llä (Softattu 1,9TiDs A6 -08, 226tkm ~6500e auto).

9-5 vs. 9-3:
Kolkin muovisuus on lähes naurettavaa. Sisätilan paneelit nitisee ja natisee jos vähän johonkin nojaa tai ajelee huonompikuntoista tietä. Hiekoitetulla tiellä hiekan ropina kuuluu sisälle häiritsevästi. Femma selkeästi mukavuuspainotteinen iso auto, kolkki tuntuu sporttiselta tuon alustasarjan kanssa. Molemmat kulkee suoraan ja maantiellä erittäin mukavia matkakumppaneita. Femman karvalakki AS2 tarjoaa paremmat basson jytkeet kuin kolkin Premium 300 jossa subi, äänenlaatu kuitenkin kokonaisuutena parempi kolkissa. Molempien penkeissä mukava matkustaa vaikka femmassa onkin perus linearin lätyt. Kolkki istuu omaan hanskaan hieman paremmin ajoasennon osalta.

Järkisyistä valinta olisi 9-5. Selkeästi laadukkaampi toteutus, hiljainen ja tilava auto.

1,9 vs. 2,2:
Paljon puhuttu äänimaailma molemmissa kova ja ruma. Tyhjäkäynnillä meteli molemmissa about yhtä kova, 2,2 ehkä hieman karkeampi. Kiihdytyksissä molempien sisälle meteliä tulee reilusti. Suorituskykyero on huomattava varsinkin kun 1,9 on softattu. 2,2:lla pärjää kyllä liikenteessä varsin mukavasti ja on itseasiassa pirteämpi mitä paperilta voisi olettaa. Softattu 1,9TiD tuo mieleen kasariturbot turbopotkunsa takia. Kulutus samoissa lukemissa, noin 7l/100km minun sekalaisessa ajossa vie molemmat. 1,9 tuntuu menevän hieman pienemmällä matka-ajossa pisempien välityksien ansiosta. 2,2 lähtee varsin hyvin käyntiin pakkasella, omassa rajana kulkee -20'c josta kylmemmällä kelillä rupeaa tarvitsemaan esilämmitystä. 1,9 ei ole vielä päässyt testiin. Manuaalivaihteistoa en näiden moottoreiden jatkoksi huolisi.

Selkeää johtopäätöstä näiden paremmuudesta en osaa sanoa. 2,2 9-5:ssa automaatin kaverina erittäin hyvä ja varma paketti jos ei rajalliset voimavarat haittaa. 9-3 ja 2,2 kuuleman mukaan on tuon äänimaailman puolesta vähän turhan karkea. 9-3:sen 6-pykäläinen loota toimii tuon 1,9 kanssa loistavasti. Suorituskyky puoltaa 1,9. Huolettomuuden puolesta voisin hieman kallistua 2,2 suuntaan.

Näiden höpinöiden perusteella voisi olettaa, että olen tyytymätön yli 3x kalliimpaan 9-3:seen, mutta en suinkaan. Se on nuorekas, sporttinen ja ilo silmälle, katsomatta ei voi ohi kulkea 8) Järkiratkaisu tämä autonvaihto minulle ei ollut, mutta minkä se saabisti tunteilleen voi :lol:
Viimeksi muokannut Cruor, Pe Marras 03, 2017 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos 1.9TiD:ssä tuntuu kasariturbomainen turboviive niin jossain on vikaa.. Maksimivääntö pitäisi löytyä hieman 2000rpm jälkeen eikä turboviivettä ole perusdieseliä enempää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja Cruor »

jcarlson kirjoitti:Jos 1.9TiD:ssä tuntuu kasariturbomainen turboviive niin jossain on vikaa.. Maksimivääntö pitäisi löytyä hieman 2000rpm jälkeen eikä turboviivettä ole perusdieseliä enempää.
Ilmaisin itseäni hieman huonosti. Ei siis turboviive ole samaa luokkaa mutta tuo potku siinä kahden tonnin kohdalla täysin hengettömän alarekisterin jälkeen.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hengettömyyskin on suhteellista. Tismalleen samat 190Nm irtoaa 1.9TiD:stä 1500rpm kohdalla kuin 2-litran bensaturbosta (esim. 9-3SS B207E/L pikkuturbolla), 2.0T isommalla turbolla tarjoaa n. 10Nm vähemmän ellei ole 3" putkea.
Vääntögradientti on vaan dieselissä jyrkempi kun maksimivääntö tulee joten persdynolla tuntuu repäisevämmältä.

1.9TTiD on sitten jo aivan jotain muuta ja tuottaa jo 270Nm 1500rpm joka on enemmän kuin missään muussa 4- tai 6-syl Saabissa poislukien 3.0TiD.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.2 vai 1.9 Tid

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Itellä on nykyisin myös softattu 2,2TiD kolkissa ja kyllä sillä liikenteen seassa pärjää. Autossa luvattiin olevan 160hv/350nm.. sinällään yllätys on ollut se, että kuinka tuo 2,2 jaksaa vetää myös ylärekisterissä siellä 3500-4500rpm nurkilla. Aiemmat kokemukset dieseleistä noilla kierrosluvuilla ovat olleet selvästi hengettömiä/puutuvia. Suosittelen kyllä ohjelmointia tuohon 2,2TiD PSG16:sen kaveriksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin