Ongelmia dieselin päästöissä

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

jcarlson kirjoitti:yksi keino on katsoa tyhjäkäynnillä techillä suutinkohtaisia korjausarvoja.
Tänään saatiin tekki viimein talliin ja kurkattiin suuttimien korjausarvoja. Tehtiin kaksi eri mittausta ja tällaiset oli tulokset (mittaus 1/mittaus 2)

sylinteri 1: 1,45/0,58
sylinteri 2: 0,70/1,06
sylinteri 3: -1,68/-1,92
sylinteri 4: -0,46/-0,72

Sieltä löytyi sellainenkin kuin ruiskutustesti, joka näytti tällaisia numeroita:

1: 835-840
2: n. 855
3: n. 855
4. n. 855

Näistä mitään ymmärrä... Korjausavoissa poikkeavimmat lukemat on kolmospytyssä, ruiskutustestissä ykösessä. Osaako joku tulkita näitä?

Jcarlsonin viimeisimmästä softaversiosta on savutmerkkitesti vielä tekemättä. Pitää löytää aikaa päästä savumittarille, niin raportoin vielä niitäkin lukemia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuten sähköpostiin kommentoin niin tässä lyhennelmänä. Ruiskutuskorjaus on paljonko ECU lisää/vähentää tyhjäkäyntitasoituksen kautta polttoainetta suutinkohtaisesti. Asteikko on todnäk. milligrammaa/isku (voi myös olla kuutiomilliä/isku). Ei ole oikein tarkkaa dokumentaatiota tuosta TECH2 toiminnosta joten tässä arvauksia perustuen siihen miten nuo yleensä toimii.

Uudessa suuttimessa korjaus lienee selvästi alle 1, muistaakseni omassa 220tkm ajetussa oli noin 1, eli lähempänä 2 olevat arvot viittaa jo suhteelliseen kuluneeseen suuttimeen.

Positiivinen arvo viitannee ennenkaikkea suuttimen sisäiseen vuotoon paluupuolelle, periaatteessa suutinreiät voi myös tukkeutua mutta melko epätodennäköistä tavallisella laadukkaalla henkilöautodieselillä.

Negatiivinen arvo viittaa vuotoon suutinkärjestä sylinteriin ruiskutuksen jälkeen, tämä vaikuttaa eniten savutukseen.

Ruiskutustesti näyttänee keskimääräisen kampiakselin kierrosluvun kyseisen sylinterin työtahdin jälkeen jota ecu sisäisesti käyttää tasapainotuksen laskentaan, sen perusteella ykköspytyn suutin vuotaa paluupuolelle koska kierrosluku on selvästi muita matalampi. Korjausarvojen perusteella taaskin kolmospytyn suutin vuotaa sylinteriin suutinkärjestä.

Dieselpajallahan nuo suuttimet saa penkissä mitattua että paljonko vuotaa ja mihin. Yleensä ovat melko tasalaatuisia eli jos yksi vuotaa jo selvästi niin todennäköisesti muutkin ovat enemmän tai vähemmän huonoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, unohtui mainita, mutta ne lukemat korjausarvoille on Techissä yksiköinä "mg/pol" ja ruiskutustesti oli "rpm". Ihmettelinkin, että miten yhden pytyn kierrosluku voi olla eri kuin muiden, mutta tuo työtahdin jälkeinen lyhytaikainen kierroslukuhan on järkevä selitys mittaukselle.

Kiitoksia näiden lukujen selvittämisestä maallikolle. Jos oikein ymmärsin, on hyvin mahdollista, että kaikki neljä suutinta ovat täysin loppu, mutta niin tasaisesti keskenään, että älyttömiä eroja ei noista lukemista saatu ulos? Mieltä jäi myös askarruttamaan se, että kahdella peräkkäisellä mittauksella ykköspytystä saatiin noinkin erilaiset lukemat, mistä se voi kertoa? Pitäisikö näitä lukemia mittailla vaikak viisi kertaa että saa jotain kuvaa todellisuudesta?

Sinänsä auto toimii hyvin, eli en koe varsinaisesti tarvetta lähteä suutinhuoltoon. Mutta olisiko se kuitenkin fiksua käyttää suuttimet osaavissa käsissä vähintäänkin mitattavina lähiaikoina, niin saisi asiaan selvyyden? Suuttimethan tuohon maksaa alkaen luokkaa 200 euroa kappale, joten ihan vain pienen savutuksen vuoksi en olisi niitä uusimassa (halvemmaksi tulisi ostaa uusi DPF ja pistää se paikoilleen :mrgreen: )

Nippelitietona vielä että polttoainejärjestelmän läpi on syksyn ja talven aikana kulkeutunut parikin pullollista STP:n suutinputsausaineita, joten niiden osalta tie lienee kuljettu loppuun eikä lisäaineilla enää päästä parantamaan tuloksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja SS »

Asiaa sivuten, onko huippukierroksia mahdollista rajoittaa softalla? TTiD kun tuntuu kiertävän yli 5000rpm, pahalta tuntuu päästötestiä seuratessa...

Vielä parempi olisi jos rajoitus olisi N ja P-vaihteilla reilusti pienempi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On mahdollista rajoittaa, mutta vaikka se korvaan kuulostaakin pahalta niin ei ne moottorin sisuskalut siitä kovilla ole.. On kyllä reilulla marginaalilla suunniteltu vakioille maksimikierroksille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen päästiin viimein ottamaan mittaukset uusimmasta jcarlsonin softaversiosta, jonka olen siis saanut jo viime syksynä. Näyttäisi siltä, että päästöongelma on nyt ratkottu. Savuarvot asettuivat samalle tasolle kuin vakiotehoisellakin softalla, eli luokkaa 1,25. Korkeahkothan nuo edelleen on, mutta ei siitä ainakaan softaa voi syyttää, kun arvot on vakiona samat kuin virinä.

Illan elokuvat:
vakiotehoinen softa (EGR ja DPF off)
virisofta (EGR ja DPF off)

Kiitoksia jcarlsonille hyvästä asiakaspalvelusta tässä asiassa. On ilo asioida osaavan kaverin kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Juolahti tuossa mieleen tästä päästökeskustelusta, kun oli edellisessä katsastuksessa pikku haasteita saada nuo savuarvot sallitun rajoihin...

Vaikuttaako savutustestiin minkä verran pieni reikä/halkeama pakoputken ihan alkupäässä. Ilmeisesti siellä jouston kohdalla. Katsuri huomas sen vasta ihan katsastuksen loppuvaiheessa viimeks, eikä sen kummemmin valittanu asiasta, kun vielä hyväksytyn päästölapun toimitin etukäteen.

Hyvähän tuo ois paikata joka tapauksessa, niin onko porukalla kokemusta mitä maksaa kyseisen palan vaihto pajalla tms.?

Kyseessä kahden T:n 1.9 diiseli. Autossa DPF paikallaan. Ajettu 303000km. Ei (tietääkseni) ole viritelty millään lailla. Kulutuslukemat kohdallaan jne jne. Eihän tuolla savutuksella itelle ole minkään valtakunnan merkitystä, mutta näiden selvitys katsastuksen alla on sen verran veemäistä, että parempi varmaan varautua etukäteen :D.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oletko pystynyt seuraamaan, miten usein DPFn poltto tapahtuu? Jotenkin vain tuntuu että jos putken päästä tulevat savuarvot on kunnossa olevan DPFn kanssa tuota luokkaa, niin hiukkasia kertyisi DPFään aikamoista tahtia, jolloin polttojakin pitäisi olla aika usein.

Itsellä on aika vähäiset kokemukset savuarvoista DPF paikoillaan, mutta autoni edellisen omistajan viimeiseen katsastukseensa teettämässä mittauksessa arvo oli ollut luokkaa 0,1.

Jos TTiD:n etuväliputki on yhtään samanlainen kuin yksiturboisessa, niin vaihto on suhteellisen helppo homma ja siihen menee ehkä tunti. Paitsi jos (kun) putken ja katin kiinnityslaipan mutterit saa auki. Itse irrotin katin ja etuväliputken yhtenä palana ja rälläköin osan muttereista, kun ei muuten irronnut.
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja nikrei »

DPF polttelee itteään aina kerran tankilliseen, kun maantietä ajelee. Huomaa aina, kun keskikulutus pomppaa monta desiä ylöspäin ja DTE kyykkää reilusti alaspäin. Veikkaan kyllä, ettei tuo DPF enää voi näillä kilometreillä olla täysin kunnossa. Ei varmasti ole kukaan sitä ainakaan vaihtanut matkan varrella.

Ei kai tuo sitten omaisuuksia voi maksaa, jos jonnekkin pajalle tuon käy kippaamassa vaihdattamaan tuon putken pätkän johonkin väliin.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja saabillua »

nikrei kirjoitti:
Hyvähän tuo ois paikata joka tapauksessa, niin onko porukalla kokemusta mitä maksaa kyseisen palan vaihto pajalla tms.?

.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=163747

Olisko 80e ollut.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Nostetaan vanhaa kun samat huolet.

9-5 farkku 1.9 TiD, 2010. Poistettuna on läpät, EGR ja DPF, sekä Stage 1 softa asennettu ET-Autotechillä vähän vajaa vuosi sitten ja käsittääkseni JC softa kyseessä. Tasan vuosi sitten ostin auton juuri leimattuna ja melkein sen jälkeen tehty nuo yo. rempat, kun imusarja söi läpän (ei loppuun asti) ja DPF tukehtui mahdottomuuteensa.

Käytin tänään katsastuksessa ja K-arvo oli 1.7. En ollut seuraamassa toimitusta kun piti hakea jälkikasvua hoidosta samalla, mutta katsuri ymmärtää erilaisten laitteiden päälle ja sanoi että kolme kertaa koitti eikä se siitä tointunut. Hain hetimiten pullollisen Injector cleaneria mutta vaikeapa tuota on kierrättää kun katsastus oli yllättäen mennyt päivän pitkäksi oman toistaitoisuuden takia. Pihalla pidin mokomaa tyhjäkäynnillä ja truuttasin ympäri imusarjaa ja imuputkia puolen pulloa brake cleaneria ilman mitään reaktiota mihinkään.

Pitääkö mennä hakemaan uutta softaa, uutta DPF:ää, uusia suuttimia vaiko vaan käydä jossakin paikassa jossa laitteet on paremmin kalibroitu toistamassa mittaus? Lievästi kismittää tällä hetkellä. Ideoita otetaan vastaan.

Edit: Pienellä etsiskelyllä jotakin löytyi. Täytynee käydä kurkkaamassa josko ilmansuodatin vaatii huomiota tai vaihtoa. 20 tonnia on siinäkin jo takana, mikäli meni viimeksi vaihtoon. Jos ei mennyt, niin vielä enemmän. Vaatinee pohjan alla könyämistä ja iki-ihanaa pohjalevyn irroitusrumbaa (koska joku keksisi laittaa näihin Dzus-kiinnikkeet?)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Injector cleanerilla ja ilmansuodattimella on saatu yllättävän hyviä tuloksia kun päästöt on olleet pielessä. Naapurin volvossa laski 1,5:n tienoilta hyvin alle ykösen.

Voi myös kannattaa ottaa yhteys softan juurille. Kuten tässä ketjussa turinoidaam itselleni iteroitiin softaa muutamaan kertaan ennen kuin päästöt asettui. Ymmärsin silloin jcarlsonin puheista että näissä dieseleissä on yllättävän paljon eri pohjasoftia tai jotain vastaavaa, jolloin softapuukotus, joka toimii päästöjen puolesta ok yhdessä autossa, ei välttämättä toimi toisessa. Tästä en tiedä siis sene enempää enkä jaksa lukea tätä vanhaa ketjua nyt alusta loppuun ja katsoa löytyikö sieltä tarkempaa tietoa, mutta kuhan kommentoin omia kokemuksiani.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olisiko niiden läppien poistamisen sijaan pitänyt ensiksi kokeilla uuden tangon laittamista läpille?
Minä en viitsinyt lähteä poistamaan läppiä, vaan hommasin sen stydimmän tangon. Auton käytös muuttui selvästi. Ei nyi eikä savuta kuin ennen. Aiemmin savutusarvo oli 2.5 8O

Kokeilin aiemmin polttoaineen lisäainetta ja kävin kenkimässä autoa motarilla. Ei auttanut, kun nuo läpät toimivat ihan miten sattui. Uusi tanko auttoi.

Jos sinulla on JC:n softa, niin voithan pyytää häneltä päivitystä tyyliin VAG, jossa auto käy laihemmalla tyhjäkäynnillä/vaihde pois päältä, jolloin saa parempia päästöarvomittauksia :wink:

Kaikista helpoiten asia voisi hoitua ajamalla auton tankin tyhjäksi ja tankkaamalla Nesteen MY Dieseliä vähän ennen katsastusta. Jos sinulla on ollut savutusarvo 1.7, tuo Nesteen polttoaine saattaa laskea sitä sen verran, että menee katsastuksesta läpi. Itse en kokeillut sitä, koska ei se voinut laskea tuosta 2.5:stä millään polttoainekikalla sallittavan puolelle :roll:
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ke Marras 25, 2020 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin