Ongelmia dieselin päästöissä

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Allekirjoituksen 1.9 TiDS menetti DPF:nsä ja EGR:nsä viime viikolla ja ajoin sisään jcarlsonin päivitetyn softan. Tänään käytiin päästömittauksessa ihmettelemässä tuleeko savuja. Ja tulihan niitä.

Metro-Auton ovella huudatettiin Saabia, itse istuin polkimen takana ja mittaria käytti Metron asentaja, jonka ohjeiden mukaan toimin. Ensin kalibroitiin laitteet ja käytettiin talla pohjassa konetta niin että päästökone sai maksimikierrosluvun, joka oli 5079 rpm.

Sitten mitattiin, ja aina päästökoneen käskiessä painoin kaasun pohjaan ja pidin siellä kunnes päästömittari käski höllätä. K-arvon tulos oli jatkuvasti luokkaa 2,5, ja sieltä kyllä pöllähti savuakin ihan silminnähden. Hyväksytyn raja tässä autossa siis 1,5. Kävin vielä lisälenkillä että on varmasti paikat lämpimänä, mutta ei vaikutusta päästöihin.

Nopealla vilkaisulla konepellin alle todettiin että ainakaan ahtoputki ei ole rikki eikä sen liitoksissa vuotoja. Sen enenmpää ei vielä ihmetelty konetta. Keväällä imusarjaa tutkiessa totesin läppien toimivan normaalisti eikä niiden akseleista näkynyt ainakaan päällepäin vuotoja tai muuta ihmeellistä.

Sitten keksin yhden vedon tehdä niin että painankin kaasua vain noin puoleenväliin ja kun kierrokset olivat tuolla maksimissa, niin hölläsin kaasua vielä vähän lisää, pitäen kierrokset kuitenkin vaaditussa maksimissa. Saatiin tällä taktiikalla ulos tulos 0,93, joka kelpaa katsastukseen, eli sinänsä homma tuli hoidettua.

Kuuluuko normin mukaan mittaus tehdä kaasu pohjassa? Eniten itseäni ihmetyttää, miten tuo kaasun asento voi vaikuttaa noin paljon tuohon k-arvoon? Jotenkin järki sanoo että viimeistään kun maksimikierrokset on saavutettu, ei kaasupolkimen asennolla pitäisi modernissa turbodieselissä olla mitään väliä, koska moottoriohjauksen ei pitäisi tunkea sinne koneeseen tavaraa (ilmaa tai dieseliä) yhtään eri tavalla on kaasupolkimen asento sitten WOT tai 30 % WOTista. Tietenkin suurin merkitys voi olla sillä ryntäytyksen alulla, joka siis hyväksytyssä mittauksessa tehtiin ehkä puolella kaasulla täyskaasun sijaan.

Sen verran tein vielä tutkimuksia, että avasin OP-Comilla logittamani datan, jonka tallensin viime viikolla kun kävin softaamisen jälkeen koeajolla. Siitä tutkin yhden kuuden sekunnin täyskaasukiihdytyksen datat, ja piirsin oman ymmärrykseni mukaan tärkeimmistä kuvaajat:

Kuva

Tämä logitus on siis viikko sitten tehty, eli onhan sen jälkeen mahdollisesti voinut jotain hajota.

Ilmamäärät ainakin seuraa nätisti toisiaan, eikä ahtopainekaan jää pyydetystä muuten kuin tuossa kiihdytyksen alussa ja vaihtamisen yhteydessä.

Mielestäni arvot näyttää aika normaalilta, eli ahtovuotoja ei olisi. Vai olenko hakoteillä, ja pitää jatkaa ahtovuotojen etsintää? Muita mietteitä tuosta savutusarvosta? Mitä muuta dataa voisi logista ongelman löytämiseksi? Suurin pelko on, että katsuri päättää mitata arvot konttorilla vielä uusiksi, ja turskaa tulee.

En ole tätä autoa siis katsastanut itse vielä kertaakaan. Edellisessä katsastuksessa vuosi sitten k-arvo oli ollut 0,01, mutta tällöin oli vielä kaikki saastereleet toiminnassa ja vakiosofta.

(edit: rakensin kuvaan linkin parempilaatuiseen versioon)
Viimeksi muokannut AZP, Ke Elo 26, 2015 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo edellisen viestin veto on muuten nopeusväliltä 36-94 km/h ja trackingin ajan on ollut kaasu pohjassa. Siinä tuolla tasaisella välillä (aikaväli 200,6-204,6) ahtopaine jää boost pressure commandista keskimäärin 5 kPa.

Tuli ajettua töistä kotiin motarin kautta OP-Com autossa kiinni ja sain logitettua yhden kunnon täyskaasukiihdytyksen. Tällaista käyrää piirsi välillä 42-123 km/h, jälleen piirron aikana kaasupoljin lattiassa (klikkaamalla kuvaa avautuu isompi versio kuvaajasta):

Kuva

Tuossa tasaisella välillä (60,2-70 sec) ahtopaine jää keskimäärin jo 10 kPa boost pressure commandista. Ilmamäärä saavuttaa 157 g/s kun aikaisemmalla vedolla saavutettiin 164 g/s.

Alkaako tuo kympin erotus ahtopaineen ja pyydetyn ahtopaineen välillä olla jo merkittävää tasoa, voiko viitata pieneen ahtovuotoon ja voiko aiheuttaa sellaisen savutuksen että k-arvo on 2,5?

Sellainen toteamus vielä tuosta savutuksesta, että ennen softausta ja DPF:n poistoa seurailin satunnaisesti miten usein DPF:n poltto tapahtui. Suunnilleen kerran tankillisessa se tapahtui, eli 500-1000 km välein, vähän riippuen siitä oliko ajeltua kaupungissa vai maantiellä. Sitä kautta ajatellen ei tuon koneen pitäisi tavallista enempää hiukkasia ainakaan päästellä, tai siis ei ainakaan tuntuisi päästelleen ennen kuin autoon muutokset tein.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kuormitettuna kiihdyttäminen ja tyhjäkäynnillä paikallaan polkeminen on eri asioita, kaikki voi olla ihan ok ajossa mutta ilman kuormaa ryntäyttäminen voi sitten saada paljonkin savua aikaan.

Tämä on kohtuullisen yleinen ongelma tietyissä VAG dieseleissä, mittaus oikein tehtynä ei tahdo mennä millään läpi mutta hieman poljinta nostamalla onnistuu. Syyllisestä ei ole varmuutta mutta tiivistä ahtoputkistoa niissä ei ole kuin (ehkä) uutena, toinen mahdollinen on parhaat päivänsä nähnyt turbo. Ongelma on ilmeisesti siinä että nopeassa tilanteessa ei softa seuraa ilmamassa-anturin lukemia vaan työntää polttoainetta sen mukaan paljonko ilmaa pitäisi koneeseen mennä, sitten jos sitä vuotaa tarpeeksi tai turbo ei herää riittävän nopeasti niin siinä sitä sitten ollaan. Tuon takia ei välttämättä ajossa näy minkäänlaista savua perässä.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin, hankaluushan on tavallisesti juuri tuossa päästötestissä. Logien mukaan toimii ihan OK eikä siellä isoa ahtovuotoa voi olla. 5-10KPa ero logissa ei ole suuri ja koska tuossa logatussa ahtopaineessa on skaalaus aika karkea niin todellinen ero voi olla pienempikin. Tuo päästötesti on sikäli idioottimainen että se testaa tilannetta jota ei koskaan normaalitilanteessa tule, etenkään automaatissa joka vaihtaa vaihdetta muutenkin jo kauan ennen rajoitinta.
Omaan (-05, ei DPF:ää alunperinkään) autoon kun kehitin softaa niin laitoin syöttöjä reilummin kuin on kenenkään mun softassa ja silti päästötestissä tuli kahdella eri kertaa kevyesti puhtaat paperit. Ongelmahan on toki siinä että itse en autoa polkenut joten en tiedä miten katsari poljinta käytti.

Näitä DPF off softauksia olen tehnyt paljon ja valtaosa on ongelmitta läpi mennyt, mutta muutamia on tiedossa autoja joissa k-arvo on mennyt rajasta yli että voi olla syytä tehdä jotain päivityksiä softaankin.

Ilmeisesti nämä uudemmat (2008-2009 lähinnä) DPF autot on tehtaalla jo kalibroitu niin että sallivat melko paljon savua ahtopaineen noustessa jotta kaasunvaste olisi mahdollisimman hyvä. Se ryntäytyssavuhan jää vakiona hiukkassuodattimeen eli päästötesti on ehjällä DPF:llä aina liki 0. Nyt kun DPF poistetaan niin pitäisi ilmeisesti näissä laittaa vanhantyyliset tiukemmat savurajoitukset, jos myös yläkierroksilla on otettu kaikki teho irti mitä lähtee jolloin savua väkisin jonkin verran tulee. Toki tehoja voi myös tiputtaa, silloin tulisi tosin vähän hassu tilanne että DPF paikallaan saa otettua enemmän tehoa irti kuin se poistettuna, vain päästötestin takia.

Kohtalainen savutushan on täyskiihdytyksessä dieselissä täysin normaalia ja täydellisellä savuttomuudella tingitään aina tehosta ja väännöstä. Tämä siksi koska hyvin mitätönkin määrä osittain palamatonta polttoainetta (nokea) tuottaa jo korkean K-arvon, ja putkesta ulos tuleva savu dieselmoottorissa on hyvin monimutkaisen prosessin summa. Näiden samojen asioiden kanssa on saanut maailman tehokkaimpienkin dieseleiden kanssa painia päivästä toiseen..

Jos mekaanisin keinoin ei ratkaisua löydy niin olen luonnollisesti valmis päivittämään jokaisen tekemäni DPF off softan niin monesti kuin on tarpeen että lopputulos on hyväksyttävä.
Olisi mahdollisia muutoksia varten erittäin hyödyllistä tietää millä kierrosalueella tai missä vaiheessa paikallaan huudatusta savua tulee eniten. Esim. logitus paikallaan polkaisusta ja omat silmämääräiset havainnot savun määrästä suhteessa kierroslukuun ja ilmamassaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitoksia kommenteista. Jcarlsonilta tulikin jo oma-aloitteisesti sähköpostiin hieman muokattu softa, joten pitää koittaa ensi viikolla päästä taas päästömittarin varteen testaamaan sitä. Lisäksi aion kokeilla miltä päästöt näyttää vakiotehoisella softalla ja voisihan sitä kokeilla käyttää koneen läpi suuttimien puhdistusaineen ja katsoa onko sillä vaikutusta. Softaa saan nopeasti vaihdettua itse, joten sen puoleen ei ole kovin suuria ongelmia. Sitä DPF:ää ei tietenkään ihan helpolla (tai pikemminkin halvalla) takaisin sinne putkeen saa.

Loggaan OP-Comilla nuo päästömittauksien ryntäytykset myös, niin saadaan kunnon dataa siitä mitä mittauksen aikana koneessa tapahtuu. Eilisen koeajon tarkemmat logit lähti paluupostissa jcarlsonille tutkittavaksi, joten tässähän pääsee oikein osallistumaan tuotekehitykseen :mrgreen: . Oma oletukseni on se, että autossa on jotain vikaa tai muuta, joka tämän aiheuttaa, koska samalla softalla näitä on kuitenkin päästömitattu onnistuneesti useita, ja ymmärtääkseni reilusti alle raja-arvon. Yksilöissä on toki eroja, mutta tuskin näin radikaalia.

Palataan asiaan kun jotain selviää. Kunhan saisi tuon katsastuksen pois alta, niin ei ole niin väliä koska tämä ratkeaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Miltä AZP tämä näyttää omaasi verrattuna: https://youtu.be/ANGQ-Wst1pI

Kaasu pohjassa molemmat polkaisut. Spoolatessa näkyy mustaa pukkaavan...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Näyttää melko kohtuulliselta savun määrältä, tuolla pitäisi mennä läpi. Aina se ryntäytyksessä savuttaa jos ei DPF:ää ole, savun synkkyys ratkaisee.
Äkkiseltään AZP:n logia vilkaistuna tosiaan liikkuu paikallaan polkaisussa syötöt sillä alueella jossa tehtaan lambdarajoitin on hyvin salliva, eli melko helposti pitäisi saada leimasavut vähemmälle ilman tehojen tai vääntöjen katoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sanoisin että aika samankaltaiset savut tulee mulla kuin jmaatalla. Tosin olen aina ollut itse polkemassa kaasua ja kuikuillut kuskin ovesta pöllähdystä, joten kuvakulma ei ole paras mahdollinen.

Huomenna saan jcarlsonin lähettämän muokatun softan sisään, niin katsotaan miten muuttuu.
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Muistanko oikein että ttid on vielä herkempi nostamaan k-arvoa, mikäli dpf poistetaan?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

jmaatta kirjoitti:Miltä AZP tämä näyttää omaasi verrattuna: https://youtu.be/ANGQ-Wst1pI

Kaasu pohjassa molemmat polkaisut. Spoolatessa näkyy mustaa pukkaavan...
Tässä omat pössyttelyt: http://1drv.ms/1X2xxHt

Tämä tehty siis jcarlsonin minulle lähettämällä kakkosversiolla softasta. Näistä ryntäytyksistä ja koeajokierroksesta lähti logi jcarlsonille tutkittavaksi. Loppuviikosta voisin ehtiä päästömittarin ääreen katsomaan onko tuloksissa eroja ekaan softaversioon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

En tiä liittyykö millään tavalla kyseiseen aiheeseen, mutta kun toi oma bensaturbo on käyny katsastuksessa niin ei sinne mitään maksimikierroksia ole nostettu. Olisko katsuri sinne 2-3krpm asti nostanu ja hyvä oli. Mutta en tosiaan tiedä että kuuluuko dieseleitä noin kenkiä.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu kuuluu. Kiisselin savutestaus on ihan eri testi kuin bensa-autojen päästötesti. Diiseleitä ei mitata laisinkaan tyhjäkäynnillä vaan ryntäytetään maksimikierroksille. Bensat testataan iän mukaan joko vain tyhjäkäynnillä tai tyhjäkäynnin lisäksi tietyllä kierrosvälillä.

Auto kävi tänään konttorilla, ja päästölappu kelpasi sellaisenaan. Odotettu hylsy tuli taka-akselista, mutta ei liity tähän topiciin.

Savumerkkiongelman tutkiminen jatkuu kuitenkin edelleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ttid savuttaa joo herkästi dpf poistettuna, mutta niihin olen iteroinut nyt softaversion jolla on mennyt useampikin auto läpi testistä. Vakiosoftassa savurajoitukset pienilläkin ruiskutusmäärillä on sellaiset että savuttaa helposti liikaa ryntäytyksessä jos pönttö on poistettu.

Tidissä kyseinen muutos on tullut softaan 2008, alkupään autoissa on vielä kohtuulliset rajat jo vakiona ettei kauheasti savusta polkaisussa kun pöntön poistaa. Tosin on ne menneet läpi usein ilman muutoksiakin, suutinten kunto ja puhtaus vaikuttanee paljon kuin myös testaustapa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos suuttimien kuntoa haluaa tutkia, niin onko tähän hyviä ohjeita? Suuttimet vaan irti ja painetta sisään jollain vehkeellä?

Tehdäänkö näille moderneille yhteispaineruiskutussuuttimille suutinhuoltoja samaan tapaan kuin vanhoille kunnon jakajapumppukoneen suuttimille? Katsoin että suuttimet on sellaisissa hinnoissa, että ei ihan huvikseen viitsisi ruveta uusia ostamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei niitä kotikonstein testata kunnolla mutta yksi keino on katsoa tyhjäkäynnillä techillä suutinkohtaisia korjausarvoja. Putsausaineet usein auttaa karstaisuuteen ja ihan samalla tavalla suutinkärkiä voi suuttimeen vaihtaa kuin vanhemmissa jakajapumppuvehkeissäkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin