Ongelmia dieselin päästöissä

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Marras 25, 2020 07:21
Olisiko niiden läppien poistamisen sijaan pitänyt ensiksi kokeilla uuden tangon laittamista läpille?
Minä en viitsinyt lähteä poistamaan läppiä, vaan hommasin sen stydimmän tangon. Auton käytös muuttui selvästi. Ei nyi eikä savuta kuin ennen. Aiemmin savutusarvo oli 2.5 8O
Ei olisi tangolla mennyt enää, kun jokin tankoremppa oli jo kerran tehty alle vuosi sitten edellisen omistajan toimesta eräässä vantaalaisessa firmassa (epäselväksi jää mikä remppa), mistä huolimatta tanko oli sylkenyt itsensä sijoiltaan eikä se imusarjasta ongittu läppäkään ollut enää kovin käyttökelpoisessa kunnossa.

Kenties on aika palata softa-asiaan jahka saa hetimiten tuon kynnyksen alle savuarvon, ilmansuodatinta lukuunottamatta kikkailustahan on kyse eikä perusongelmaa pidä sellaisilla korjata.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tosiaan putsarin lisäksi vielä Mytä tankkiin niin se voi auttaa ja se suutinpuhdistusaine läpi koneesta, niin noin pieni ero sallittuun voi tasoittua jo sillä. Itselläni oli Myllä muistaakseni luokkaa 0.2-0.3 alemmat päästöt kuin fossiilisilla.

Itse kävisin ehkä korjaamolla ottamassa lapun, siellä voi olla vielä hyviä ideoita sekä kärsivällisyyttä, joilla sais sallitut numerot lappuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja Numba »

Yllä olevaan vielä lisäksi pakoputken puhallus tyhjäksi noesta. Mahdollisesti kone on saanut testissä pitkästä aikaa kierroksia.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep, My:tä tankkiin, uus ilman putsari, tai hätätilassa pois päästöjen mittauksen ajaksi (Pajalla), Autolla 20minsaa vaikka motarilla rajoitinta vasten niin röörit puhtaat. Noilla on hyvä kokeilla mihin pääsee ja sit ihmettelemään softaa jos vieläkään ei olla huudeilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Oma konkluusio toistaiseksi tarinalle:

Tilasin uuden ilmansuodattimen, mutta eipä ehtinyt tulla vielä joten kiiremmällä aikaa puhaltelin vanhasta suodattimesta oravat pois. Parin päivän päästä uusi. Ajoin kolmosella pari kilometriä ja painuin paikalliseen kahvila/autokorjaamopaikkaan, jonka omistaja ymmärsi yskän ja sanoi että sopiva lappu tulee varmasti noilla tekemilläni toimenpiteillä.

Lounaan syötyäni sain kupongin kouraan jossa luki K-arvo 0,23 / 4100 rpm. Tämän kanssa konttorille. Katsastusmies totesi, että tällä lapulla Trafi kyllä hirttää hänet munista kun on tyhjäkäynnillä mitattu ja laittoi mittausvehkeet putkeen. Keskiarvotulos kolmelle mittaukselle oli 1,44 joka tällä kertaa sitten riitti.

Muuten yllä esitetyt toimenpiteet MY-dieselistä sun muusta olisivat varmasti olleet ihan toimivia, pientä haastetta aiheutti se, että leima oli mennyt pari päivää pitkäksi ja täyden tankin ajaminen tyhjäksi ajokieltoisella autolla on vähän nihkeää.

Kysäisin katsastusmieheltä että mitäs siitä seuraa jos laitan autoon ohjelman jolla vapaalla kiertää vain 3000rpm, hän totesi että jos alkaa epäilyttämään niin syynätään dokumenteista mitä pitäisi kiertää testissä eikä siitäkään hyvä heilu. Tietenkin jokin vapaalla kevyemmän syötön antava ohjelma on semmoinen, ettei sitä huomaisi.

Vastaisuudessa pidän kyllä huolta imupuolen puhtaudesta - yllätyin tutkiessani kuinka kauan suodattimen vaihdosta oli - ja laitetaan tankkiin paremmat polttoaineet. Meinasin hyödyntää RVS-kaupan mustaperjantaialet myös ja kemian keinoin parantaa 300tkm ajetun motin yleisilmettä, aiemmista laitteista on nimittäin hyviä kokemuksia tästä liemestä. Ohjelmanmuutosasiat saapi jälleen unohtaa vuodeksi.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ongelmia dieselin päästöissä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä että tuli kuntoon. Noi pikkupajat on näppäriä tällasissa hommissa, mutta huolellinen pitää ehkä olla, että saa oikeanlaiset dokumentit. Mulla muistissa muinainen katalysaattorin vaihto yhden miehen pakoputkipajalla, josta pyysin samalla katsastukseen päästölapun. Siitä suoraan konttorille, enkä katsonut lappua tarkemmin, mutta tuttu katsuri nauroi sen nähdessään että tää ei ihan tällasenaan mene läpi kun päivämäärä oli edelliseltä vuodelta, vaikka oltiin syksyllä autoa katsastamassa. No veloittamatta mitään tungettiin sitten anturi putkeen konttorilla ja siitä napsahti hyväksytty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin