9-3 1.9TiDS suodattimen ja öljynvaihto

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

9-3 1.9TiDS suodattimen ja öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tulipa vaihdettua tänään ekaa kertaa tuohon dieselkulkineeseen öljyt ja suodatin. Tiesin odottaa hieman normaalia monimutkaisempaa suodattimen vaihtorumbaa, mutta silti tallin lattialla lammikko öljyä, öljyä valui käsivartta pitkin lähes kainaloon asti ja paikat muutenkin ihan mustassa mujussa.

Onko kellään hyviä ideoita, miten tuon suodatinpatruunan saisi avattua kaikkein siisteimmin?

Toinen asia mikä ihmetytti oli se, että melkein heti kun öljypohjan tyhjennysproppua alkoi kääntämään, alkoi sieltä valua aika kovin öljyä. No asia selvisi kun sain sen propun kokonaan irti ja totesin että se on tuollainen banjopultin johdannainen, eli sivussa reijät, joista öljy alkaa valua kesken propun avaamisen.

Kuva

Mikäs idea tuossa on? Tuli mieleen että tuollaisen propun kanssahan voisi öljyt tyhjentää vain löysäämällä ja takaisin kiristämällä. Olisi siistimpi homma, eikä proppu putoaisi öljyvatiin niin kuin käy aina joskus kun öljyjä vaihtaa. Tuohan voisi olla ikäänkuin insinöörin anteeksipyyntö siitä hyvästä, että se suodatin on ängetty niin typerään paikkaan ja asentoon :mrgreen:

Mutta eipä tuollainen löysää-ja-kiristä ainakaan WISin ohjeiden mukaista öljynvaihtoa olisi. Ja jäisi siinä kohtaa jonkin verran vanhaa öljyä öljypohjaankin vrt. siihen että avaa kokonaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3 1.9TiDS suodattimen ja öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja cc »

Siinä suodatimen kannassa on paikka johon laittaa sopivan letkunpätkän, ja toinen pää valutusastiaan. Sitten kierää suodatimen muovikoteloa auki muutaman kierroksen, niin öljyt valuu suodattimesta letkua pitkin ulos. Kun ei enää tipu, suodatinkotelo kokonaan auki ja suodatin vaihtoon. Siistiä kun mikä. Mutta suodatin on kyllä ikävässä paikassa ja asennossa

Minulla suurin vaiva on ollut saada suodatinkotelo takasin paikalleen uuden suodattimen kanssa. Saa painaa aika tavalla että lähtee vetää oikein kierteille.

Öljyproppu on hyvä, laskee ensin tyhjäksi rei'istä ja lopuksi ottaa koko propun ulos niin tulee ne viimesetkin lirut ulos.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin