Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Vuosi sitten vertailin hintoja ja päädyin Metro autoon. 470€ laatu osilla avaimet käteen. Ei siinä paljoa olisi työpalkaksi jäänyt.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täällähän on tekijämiehet kehuneet tekevänsä ttidin jakopään tunnissa ja pitäneet näitä hintoja ryöstönä. Itse olen maksanut mielelläni tuon 499e hinnan, koska itse en tuohon hommaan tunnissa pysty :twisted:

Eski
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Viime syksynä vaihdoin sigun nakuviiruun jakopään itse. Inan sarja metallisella vesipumpun rattaalla. Hintaa tarvikeputkassa 140e. Siihen päälle jäähynestettä 10e:lla. Sinällään työlle jäi ihan kivasti arvoa, kun imusarjakin vaihtui läpättömään. Samalla kertaa myös egr:n laippaaminen ja ohjelmallisesti disablointi stage1:n muodossa.

Femmassa tuo jakopään teko ei oo kyllä paha rasti. Varsinkin jos sijoittaa jonkun kympin siihen lukitussarjaan. Toki onnistuu ilman sitäkin. Imusarjan vaihto teetätti jonkin verran ekstraa, mutta siinä työlle jäi kokonaisurakan kannalta hyvä korvaus. Kolkkien vaihtohommasta en tiedä muuta kuin mitä youtubesta vilkaisin äkkiä videon koko proseduurista malliksi omaan työhön. :D
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Eski kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 11:29
Täällähän on tekijämiehet kehuneet tekevänsä ttidin jakopään tunnissa ja pitäneet näitä hintoja ryöstönä. Itse olen maksanut mielelläni tuon 499e hinnan, koska itse en tuohon hommaan tunnissa pysty :twisted:

Eski
Tarjouksia viime vuonna kyselin niin merkkiliike ei edes ollut kallein.
Oe osilla jos itse tekee ei paljon työpalkkaa jää. Tarvikeosat on sitten oma lukunsa.
Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Paras tarjous Inan osilla 420€ ja takuuksikin luvattiin tehtaan vaihtoväli.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jonenii kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 20:16
Eski kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 11:29
Täällähän on tekijämiehet kehuneet tekevänsä ttidin jakopään tunnissa ja pitäneet näitä hintoja ryöstönä. Itse olen maksanut mielelläni tuon 499e hinnan, koska itse en tuohon hommaan tunnissa pysty :twisted:

Eski
Tarjouksia viime vuonna kyselin niin merkkiliike ei edes ollut kallein.
Oe osilla jos itse tekee ei paljon työpalkkaa jää. Tarvikeosat on sitten oma lukunsa.
Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee.
Joo, minäkin ihmettelen sitä, että joku kykenisi vaihtaamaan jakohihnan, vesipumpun ja kiristimet tunnissa, vaikka olisi kuinka tehnyt näitä :roll:

Kyllä siinä vähintään 2-3 tuntia menee, kun tuon tekee, vaikka olisi kuinka pro.

Minäkin maksan mielelläni sen 450-500 € 100 000 km välein asiantuntevalle :saab: -huoltamolle em. romppeiden vaihdosta.

Kaverilta hyppäsi B207:n jakopään ketju, joten moottori tarvitsee jakopään rempan. Sen hinta on 1 500 €, joten 1.9T(T)iD:llä saa ajaa 300 000 km, ennen kuin ollaan hinnan puolesta tasoissa :twisted:

Joku saattaa nyt tähän laittaa, että "ei jaksa kuunnella dieselin ääntä", mutta se on pieni hinta siitä, että ei tarvitse kuunnella koska se bensakone alkaa kuulostaa dieseliltä jakopääremppaa edeltävänä aikana :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ttidissä ei edes kuule nakun raksutusta kabiiniin, kun ajaa ikkunat kiinni. Ehdottomasti paras kone ng-kolkkiin käyttöautomoodissa. Jos putjetti riittäisi v6-koneella ajoon, niin ajaisin mielummin porssella :twisted:

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
Ma Maalis 22, 2021 14:15
Jep, ttidissä ei edes kuule nakun raksutusta kabiiniin, kun ajaa ikkunat kiinni. Ehdottomasti paras kone ng-kolkkiin käyttöautomoodissa. Jos putjetti riittäisi v6-koneella ajoon, niin ajaisin mielummin porssella :twisted:

Eski
Ei sitä kuule edes TiD:ssä, vaikka katto olisi auki, jos auto on liikkeessä.
Softattu TiD on myös mukava :wink: Ei tarvitse sydän syrjällään tuijottaa ajotietokoneen näyttöä matalasta öljypaineesta kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Toki TTiD "herää" aiemmin kuin TiD.

Kovempi ääni noista "Hiivatin" T(T)iD:eistä kuuluu kabiiniin kuin aiemmin työsuhdeautona olleessa BMW 520d xDrivessa.
Tiedä sitten, onko BMW:n rintapellin lähettyvillä ja kabiinissa enemmän fyllinkiä kuin Saabeissa vai vaikuttaako moottorin sijainti (pitkittäin vs. poikittain) kabiiniin tulevaan ääneen.

H*lv*tin hyviä, kestäviä ja luotettavia nuo :saab: eissa olevat "Hiivatin" dieselit ovat 8)
Eilen tuli taas kiskaistua NG9-5:lla HKI-LPR-HKI sekalaista ajoa keskikulutuksen ollessa 5,9 litraa satasella.
Kun kyseessä on kuitenkin 10 vuotta vanha auto (ensirekisteröinti 1.4.2021), jonka minimi omamassa on 1 910 kg, niin aika kohtuullinen lukema.

Kuten varmaan olen jos tänne kirjoittanutkin, niin viimeisimmissä Saabeissa käytetyt dieselit eivät häpeä polttoainekulutuksessa mitenkään esimerkiksi verrattuna nykyisiin Volvon dieseleihin. Bensiinimoottoreissa saattaakin olla jo sitten enemmän eroa.

En tiedä, ajaisinko millään muulla kuin Saabilla, vaikka olisikin varaa johonkin päheämpään autoon.
Toki tulevaisuudessa täytyy miettiä eri vaihtoehtoja, kun Saabeja ei enää saa :(
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Eski »

500 penari on varmasti hiljaisempi kuin 9-3, onhan se ihan eri kokoluokan auto. 9-5 vastaa viissatasta, mutta ainakin NG9-5 TiD on pahempi raksuttaja, kuin 9-3 ttid. Olin aikanaan yllättynyt, että saappi epäonnistui uuden mallin äänieristyksessä, koska tuossa luokassa ei auto saisi kuulostaa sepelimyllyltä, vaikka löpöllä kulkeekin :twisted:

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Maalis 23, 2021 18:33
Ei tarvitse sydän syrjällään tuijottaa ajotietokoneen näyttöä matalasta öljypaineesta kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Nyt viimeisimmän öljynvaihdon jälkeen ei ole valo välähtänyt enää ollenkaan, vaikka miten olisi yritättänyt houkutella esiin :roll: :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakohihnan vaihto lähestyy+moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Ke Maalis 24, 2021 07:14
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Maalis 23, 2021 18:33
Ei tarvitse sydän syrjällään tuijottaa ajotietokoneen näyttöä matalasta öljypaineesta kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Nyt viimeisimmän öljynvaihdon jälkeen ei ole valo välähtänyt enää ollenkaan, vaikka miten olisi yritättänyt houkutella esiin :roll: :D
Meillä välähteli heti NG9-5:n oston yhteydessä: korjattiin autoliikkeen piikkiin.
Nyt tänä talvena on kovien pakkasten aikana välähdellyt lyhyesti kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Saattaa johtua öljyn jähmeydestä, eikä siitä tiivisterenkaasta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin