Kadonneen ahtopaineen metsästys 2,2 Tid

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Kadonneen ahtopaineen metsästys 2,2 Tid

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Toisinaan kiihdytyksissä ahtopaineet on selvästi miedommat tai puuttuvat kokonaan. Vaikea sanoa kummasta on kyse, mutta kiihtyy siis huonommin kuin normaalisti. Toisinaan taas ahtaa ihan normaalisti. Lämpötilalla ei tunnu olevan merkitystä vian ilmenemiseen.

Onko vinkkejä mistä kannattais aloittaa vianhaku? Kovin suuria investointeja en ala tämänikäiseen käyttöautoon tekemään, mutta jos on jotain helppoja juttuja mitä kokeilla, niin ideoita otetaan vastaan.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kadonneen ahtopaineen metsästys 2,2 Tid

Viesti Kirjoittaja tturku »

Olisko ne VNT siivet jumimassa ahtimesta. Ahtaako normaalisti isommilla kierroksilla? Niiden arvoja voi logittaa luultavasti Techillä, ainakin og9-5 3.0tid:n ahtimen siipien tiedot näkyi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Kadonneen ahtopaineen metsästys 2,2 Tid

Viesti Kirjoittaja Josu »

Jos kyseessä 99vuosimalli niin siinä on hukkaportti ahdin. Omassa vastaavassa alipaneet pääsi karkuun egr magneettiventtiilin kautta. Poiston lopulta sekä egr että imusarjan läppien venttiilit. Nyt vain hukkaportin venttiili on letkun päässä. Letkutkin voi vuotaa!
Kannattaa tutkia hukkaportille menevä alipaine. Mittari ei ole iso investointi.
Saabisti vuodesta-76
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Re: Kadonneen ahtopaineen metsästys 2,2 Tid

Viesti Kirjoittaja joutilas »

On tosiaan joo vuosimallia -99. Techiä ei ole mahdollista käyttää, en tunne ketään kellä semmoinen olisi (merkkihuollossa tietenkin joo...)

Katsoin, että joku ohut letku, ilmeisesti alipaineletku lähtee ahtimelta ja menee johonkin härveliin, joka on kiinnitetty kuskin puolelle. En tiedä voisiko tuo letku olla yksi mahdollinen ongelman aiheuttaja? Jos on, niin sen voisin kokeilla vaihtaa.
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Kadonneen ahtopaineen metsästys 2,2 Tid

Viesti Kirjoittaja Josu »

Se härveli on magneettiventtiili, joka ohjaa hukkaportin toimintaa. Jos alipainetta ei ole, portti on auki ja ahto olematon. Tuohon härveliin tulee toinen letku alipainepumpulta. Kyseinen letku vaarantuu antamaan imua myös egr ja imusarjan läppiä ohjaavillle magneettiventtiileille. Ne sijaitsevat Akun takana. Kokeeksi voit irrottaa ja tulpata niille venttiileille menevät letkut. Tarkista että ketjut ovat ehyet. Letkut ovat silikonikumia.
Saabisti vuodesta-76
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Re: Kadonneen ahtopaineen metsästys 2,2 Tid

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Noniin, asia taisi selvitä. Kävin nuo alipaineletkut läpi, ja yksi oli aika huonon tuntuinen. Vaihdoin tilalle uuden. Motonetissa ei ollut silikonikumisia, mutta jospa tuo tavallinen versio jonkin aikaa kestäisi. Paria letkua lyhensin hieman kun oli päät sen näköiset, että saattoi vuotaa niistä. Järkevintä varmaan olisi vaihtaa kaikki uusiin, ja sen varmaan teenkin jos ongelmat alkavat uudestaan. Nyt ainakin tiedän mikä ongelman on suurella todennäköisyydellä aiheuttanut.

Tämänpäiväisten koeajojen aikana ahdot tuntuivat taas toimivan normaalisti :D
Kiitos Josu hyvistä vinkeistä!
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Kadonneen ahtopaineen metsästys 2,2 Tid

Viesti Kirjoittaja Josu »

Hieno juttu että selvisi.
Saabisti vuodesta-76
Vastaa Viestiin