Fiat kylläkin suosittelee Selenia Sport 5W-40, ACEA A3/B4, API SM, FIAT 9.55535-Z2 tai siis tuo on Lancian suositus kun Delta on ainoa yhtymän auto missä tuota moottoria on käytetty.
Niin, tästä öljystä puuttuu ACEA C- luokka .
Tämä on tarkoitettu nimenomaan hiukkassuodattimella varustettuihin dieseleihin ja se näissä TTiD:ssä on.
Fiatin (Lancia, Alfa tai mitä näitä nyt on) en mene tuosta DPF:stä mitään veikkaamaan. Siten en kyllä menisi mitään tuota @jamperin mainitsemaa öljyä tähän Saabiin laittamaan. Saattaa tulla hyvin äkkiä eteen DPF:n "jumperointi"
Onko kokemusta joko tuosta Teboil Diamond Plus 0W-40 tai Mobil 1 0W-40 ESP:stä, molemmat ovat noita C3 -luokiteltuja. Kumpi on vähemmän huonoa öljyä? Teboilin saatavuus on parempi ja hinta edullisempi kuin Mobilin, mutta itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta noista Teboilin öljyistä.
Jossain ooppeliryhmässä varoiteltiin C-luokitelluista öljyistä, eivätkö ne sitten suojaa yhtä hyvin moottoria kulumiselta tms, en tiiä?
Huomenna pitäisi vaihtaa öljyt joten mikään nettikauppatilaus ei onnistu nyt.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Käytin Teboilin 0w-40 öljyä Ttidssä ennen dpffän poistoa ja kokemukseni mukaan venttiilinnostimet rallattaa tosi kovasti kylmänä. Muistelin, että joskus aikaisemminkin oli jonkun dieselin kanssa samaa brobleemaa. Nyt on Mobilin öljy ja käy paljon siistimmin kylmänä.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
^Kiitos tiedosta, kait on käytettävä jatkossakin Mobil 1:tä, sitä kun on tuossa TTiD:ssä käytetty aina. Pitää pähkäillä malttaako hankkia Mobil1 ESP:tä joka täyttäisi speksit (GM/Opel GM-LL-A-025/LL-B-025, ACEA C3) vaiko tavallista Mobil1 0W-40 FS:ää kuten tähänkin saakka. Tuskin se DPF miksikään menee muutamasta tuhkahippusesta joita ehkä mahdollisesti saattaa syntyä jos moottori käy dieselin sijaan pääsääntöisesti moottoriöljyllä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Itse en ole ajatellut luopua tuosta Acea C3 luokituksesta ihan tuon DPF:n takia, kun se on suhteellisen kallis kapistus. Tämän vuoksi on tullut tuota Teboilia ostettua, mutta ajatuksena oli seuraavan kerran vaihtaa Mobiliin. Aina olen pitänyt Mobin öljyjä hyvinä ja nyt tätä kyseistä tyyppiä saa näköjään "Korviketorilta", niin ei ole saatavuuskaan ongelma.
Onhan se kohtuu hapokasta. Minä olen mennyt neljällä litralla, eikä tuo ainakaan kymppitonnin välillä ole öljyn vähyydestä ruvennut herjaamaan. Toisaalta se on kyllä johtunut omasta olettamuksesta, että olisi tasan neljä. Nyt ajattelin vielä sen litraisen kannun ostaa päälle.
Oulun Sähködieselistä löytyisi 5l kannu Mobil 1 0w40 ESP Dexos2 hintaan 48€. Ajattelin tarkistaa heiltäkin, kun on tullut asioitua harrastepelien tiimoilta.
Tuon X3 / Dexos2 -öljyn kohdalla mainitaan vain bensiinimoottorit ja niiden hiukkassuodattimet: https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mob ... -x3-0w-40/
Kun taas tuon "tavallisen ESP:n kohdalla mainitaan bensa- ja dieselkoneien hiukkassuodattimet: https://www.mobil.com/fi-fi/passenger-v ... 1-esp-0w40
Ehkä tuo jälkimmäinen olisi oikeampi valinta, vaikka vähän kalliimpaa onkin? Niin ja tuosta X3:sta mainitaan: ".. on suunniteltu tarjoamaan ensiluokkainen suorituskyky tehokkaisiin moottoreihin". Ei tuo TTiD mikään tehokas moottori ole, ihan normidiesel reilun 10 vuoden takaa.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Syys 09, 2020 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuon X3 / Dexos2 -öljyn kohdalla mainitaan vain bensiinimoottorit ja niiden hiukkassuodattimet: https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mob ... -x3-0w-40/
Kun taas tuon "tavallisen ESP:n kohdalla mainitaan bensa- ja dieselkoneidne hiukkassuodattimet: https://www.mobil.com/fi-fi/passenger-v ... 1-esp-0w40
Ehkä tuo jälkimmäinen olisi oikeampi valinta, vaikka vähän kalliimpaa onkin? Niin ja tuosta X3:sta mainitaan: ".. on suunniteltu tarjoamaan ensiluokkainen suorituskyky tehokkaisiin moottoreihin". Ei tuo TTiD mikään tehokas moottori ole, ihan normidiesel reilun 10 vuoden takaa.
Ei se 4 l ihan riitä suodattimen kanssa. Ilman suodattimen vaihtoa juuri riittää.
En ole tohtinut laittaa yli mitta-asteikon tikussa. Itselläni se on neljällä tullut yläviivaan mittatikussa. Ekassa öljynvaihdossa pistin 4,3 litraa sillä lopputuloksella, että otin öljytikun reiästä sen 0,3 pois, koska oli sen verran reilusti yli ylärajan. Onkohan mun mittatikku rikki. Dpf poistettuna ei toki tarvi öljyn lisääntymistä enää pelätä.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com