1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Hieman ohi varsinaisen aiheen, mutta liittyy moottoriöljyn määrään. Mikäli DPF on poistettu ja ECU ohjelmoitu DPF off, niin se ongelma poistuu, jossa kesken jääneen DPF -polton seurauksena menee dieseliä öljyn sekaan?

Eli dieselin joutuminen öljyn sekaan johtuu DPF:stä ja lyhyistä ajomatkoista? Ymmärsinkö oikein?
#3142
9-3 SS Tid -09 ja 9-3 SC TTid A -08

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3350
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

900Caasutin kirjoitti:
To Huhti 16, 2020 09:54
Hieman ohi varsinaisen aiheen, mutta liittyy moottoriöljyn määrään. Mikäli DPF on poistettu ja ECU ohjelmoitu DPF off, niin se ongelma poistuu, jossa kesken jääneen DPF -polton seurauksena menee dieseliä öljyn sekaan?

Eli dieselin joutuminen öljyn sekaan johtuu DPF:stä ja lyhyistä ajomatkoista? Ymmärsinkö oikein?
Ehkä jotenkin noin se menee.
Sinälläänhän, kun poltto on keskeytynyt, ei dieseliä enää mene öljyn sekaan tietenkään. Ongelma kai johtuu siitä, kun poltto pitää taas aloittaa tavallaan alusta. Tämän vuoksi sitä tehdään enemmän. Lisäähän se kai selvästi myös kulutusta. Näin ymmärrän asian.
Onhan lyhyt ajo muutenkin rasittavampaa, joten öljynvaihtoa kannattaisi tihentää.

Sitten taas DPF:n poistaminen kai vaikuttaa jollain tavalla ehkä myös öljyn laatuvaatimuksiin. Käsittääkseni DPF:n kanssa vähätuhkaisuus on ydintekijä. Ellen väärin tulkinnut, niin ACEA C luokitus on tarkoitettu juuri DPF dieselmoottoreille, ja voisin ajatella, että siitä ei tarvitsisi niin kirjaimellisesti nyt pitää kiinni. Huomioi vain muut ominaisuudet mitä tarvitsee.
Toki eihän tuo öljyn hinnassa sitten kuitenkaan niin merkittävästi näy, jos hyvä öljyä käyttää joka tapauksessa.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Öljysuositushan näissä on se Dexos 2, joka korvaa Gm LL luokitukset myös. Esim Teboililla löytyy 0-40 Dexos 2 luokituksen öljy. Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon. Itse käytän Esid2 palikkaa, joka kertoo Dpf polton tilan, niin saa käyttää, vaikka tyhjäkäynnillä polton loppuun, jos alkaa vähän ennen kotipihaan laskeutumista. Samoista suuttimista se diesel menee dpffälle,kun sylintereille. Dpf poltto tapahtuu ajoituksella, jolla päästetään palamaton diesel dpffälle, jossa se sitten syttyy ja polttaa karstat pois.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Keskinen84 (a) gmail.com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3350
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 20:58
Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon.
Siis häh, oletko tosiaan tässä asiassa tuota mieltä :roll:

Tämän mukaan: https://oilpoint.fi/a/hiukan-hiukkassuodattimista öljyn sekaan menee polttoainetta juurikin polton ollessa käynnissä.
Kaikki pakotahdin ajalle suunniteltu polttoaine ei palakaan ja puhdista dpf:ää vaan osa valuu öljyn sekaan. Näin minä sen olen ymmärtänyt.

Tässä taas juttua polton epäonnistumisesta: https://www.wolflubes.com/FI_FI/Blog/20 ... oblem.aspx
Tämä on minusta se ongelma ja johtaa toistuviin uusiin polttoihin ja kuten edellä kävi ilmi öljyn laatu vain huononee ja huononee.

On tietenkin selvä, että auton sammuttaminen polton ollessa käynnissä, aiheuttaa mahdollisesti juuri pakotahtiin siirtyvään sylinteriin polttoaineruiskutuksen, mutta kone ei enää pyörähdäkään niin, että polttoaine menee dpf:ään vaan jää sylinteriin. Näin kai se käsittääkseni tapahtuu. Polton ruiskutusmäärä yhteen sylinteriin on kuitenkin pieni, joten tämä tuskin on se varsinainen ongelma öljyn "laimenemisen" suhteen. Se on se polton ollessa käynnissä mikä ei pala.

Lyhyessä ajossa poltot ovat tiheässä ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä ne myös keskeytyvvät. Mikäli itse ei anna niitä tehdä loppuun, kun tietää sen olevan menossa. Minulla ei ole tämän suhteen mitään pelkoa, kun auto ei ole lyhyen ajon käyttöä varten vaan matka-ajoon. Olen seurannut aina välillä OpCom:lla miten poltot edistyvät niin melko lailla n. 1000 km välein auto niitä tekee. Tämä on kai jonkin sortin maksimikin.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

KapteeniMahtava
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

petrisa kirjoitti:
Su Huhti 19, 2020 10:34
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 20:58
Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon.
Siis häh, oletko tosiaan tässä asiassa tuota mieltä :roll:
Eikös noissa jutuissa juurikin mainittu aktiivisen regeneroinnin keskeytymisestä johtuva öljylaadun huonontuminen, eli dieseliä männänrenkaiden läpi öljytilaan..
9-3 SportCombi TTiD JC stg1 - 09
900 classic i16v -92
Ex. 9-3 SS BioPower JC stg1 -06
BMW R100 scrämbleri - 79
#8359

Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

^^aika pitkään pääset polttojen välillä. Meillä tosin kaupunkiajoa ja lyhyitä pätkiä niin polttojen väli 400-700km.
Oletko katsonut kuinka tyhjäksi poltto suoriutuu? Meillä jää 12-16% riippuen tapahtuuko poltto maantie- vai kaupunkinopeudessa.
Ja tästä keskustelusta viisastuneena pitääkin öljynvaihtoväliä hiukan lyhentää kun meillä polttoja tulee niin usein.
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja SS »

400...700km on polttoväli täälläkin, riippuen paljonko on osunut maantieajoa välille. Polton jälkeen prosentit samaa luokkaa. Nyt kun on tullut tehtyä enempi etätöitä ja päivittäinen 15km työmatka-ajo vähentynyt on polttoväli pidentynyt ja keskikulutuskin tippunut melkein litralla (7,5-->6,7).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3350
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

KapteeniMahtava kirjoitti:
Su Huhti 19, 2020 17:09
petrisa kirjoitti:
Su Huhti 19, 2020 10:34
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 20:58
Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon.
Siis häh, oletko tosiaan tässä asiassa tuota mieltä :roll:
Eikös noissa jutuissa juurikin mainittu aktiivisen regeneroinnin keskeytymisestä johtuva öljylaadun huonontuminen, eli dieseliä männänrenkaiden läpi öljytilaan..
Eihän noissa mainita mitään, kun auto sammutetaan, vaan regeneroinnin ollessa käynnissä ja mitä haittaa siitä on kun se epäonnistuu.

" Ajoneuvon puhdistaessa hiukkasloukkua eli regeneroitaessa öljyn sekaan pääsee polttoainetta. Myös tämä ominaisuus on otettu huomioon öljyn valmistuksessa. Öljyn pitää kestää hyvin polttoainelaimentumaa."

" Jos autoja käytetään kaupunkiympäristöissä pääasiassa lyhyillä matkoilla ja alhaisilla nopeuksilla, regenerointi voi epäonnistua.
Se ei tiedä hyvää. Aktiivista regenerointia varten sylintereihin ruiskutettu lisäpolttoaine ei pala, vaan valuu öljypohjaan – tämän tuloksena öljyn laatu huononee ja öljyn taso nousee, mikä voi olla vahingollista tai jopa tuhoisaa moottorille."

Ongelmana siis lyhyessä ajossa on se, että regenerointi epäonnistuu eikä pala vaan valuu öljytilaan tai jää kesken ja sitten sitä on taas aloitettava uudelleen ja se ei ole hyväksi tietenkään.
Viittasin siis siihen, ettei auton sammuttamisen jälkeinen yhden sylinterin määrä, joka ei pala, ole varsinainen ongelma.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3350
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jonenii kirjoitti:
Su Huhti 19, 2020 17:32
^^aika pitkään pääset polttojen välillä. Meillä tosin kaupunkiajoa ja lyhyitä pätkiä niin polttojen väli 400-700km.
Oletko katsonut kuinka tyhjäksi poltto suoriutuu? Meillä jää 12-16% riippuen tapahtuuko poltto maantie- vai kaupunkinopeudessa.
Ja tästä keskustelusta viisastuneena pitääkin öljynvaihtoväliä hiukan lyhentää kun meillä polttoja tulee niin usein.
No, jos mitä seurasin polttoja, niin aika tasan 1000 km välein se niitä teki. Nämä seurattuna OpCom:lla siitä, että kuinka pitkään ajettu viimeisen polton jälkeen. Samalla myös katsoin aina sillä hetkellä olevat prosentit. Esimerkiksi ajettu 800 km ja dpf 80 prosenttisesti täynnä. Näitä aina silloin tällöin seuraamalla pääsin selville. En katsonut paljonko prosentteja jää heti polton jälkeen, kun juuri silloin ei tullut OpCom:a viriteltyä.

Varmaan syy pitkiin väleihin on ollut yli 800 km viikottaiset ajot, joten ne ovat olleet maantieajoa. Kaupunkiajoa ei juuri nimeksikään. Autossa ei ole mitään virilastuja, jos sillä olisi jotain tekemistä tämän asian kanssa. Tämä vähän mietityttääkin, että arvaako tähän laitokseen sellaista edes laittaa :roll:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

petrisa kirjoitti:
Su Huhti 19, 2020 10:34
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 20:58
Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon.
Siis häh, oletko tosiaan tässä asiassa tuota mieltä

"Uudemmissa dieseleissä on hiukkassuodattimet pakokaasujen puhdistamiseksi. Ylimääräistä polttoainetta syötetään sylinteriin, joka ohjaa palotapahtumaa niin, että palaminen jatkuu pakokanavassa karstan polttamiseksi. Pelkästään lyhyitä matkoja ajettaessa tapahtuma jää toistuvasti kesken, ja näin on vaara, että dieseliä joutuu öljyn joukkoon"

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liiken ... staa+oljyt

Kyllä autossa ei ole männänrenkaita lainkaan, jos pakotahdin aikana vilahtaa dieselit öljyn joukkoon.👍

No ei viitsi väitellä, mutta tosissani olen tätä mieltä, :roll: kunnes tulee laadukkaampaa tekstiä, kuin tuo oilpointin juttu.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Keskinen84 (a) gmail.com

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9900
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Samasta asiastahan molemmat puhuu. Poltto keskeytyy, löpöä päätyy öljyyn. Poltto voi keskeytyä sen epäonnistumisen vuoksi tai siksi että kone sammutetaan kesken polton.

KapteeniMahtava
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Oma mielikuva asiasta, että se keskeytynyt poltto aiheuttaa polttoaineen pääsyn öljyn joukkoon.
Omassa nuo poltot ollut 250-800km välillä.
Maantiellä ja reiluilla kierroksilla tehty poltto jättää soot% 12-16% välille.
Kerran jätin tyhjäkäynnillä tekemään polttoa ja silloin soot% jäi 86%:in. Eli sillä on väliä tapahtuuko poltto moottoritiellä vai liikennevaloissa.
9-3 SportCombi TTiD JC stg1 - 09
900 classic i16v -92
Ex. 9-3 SS BioPower JC stg1 -06
BMW R100 scrämbleri - 79
#8359

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Mulla on polttanut polton loppuun tyhjäkäynnillä useammankin kerran ja 12-16 on soot% ollut myös. Toki pyrin mahdollisuuksien rajoissa aina saattamaan ajon aikana polton loppuun. Öljy ei ole lisääntynyt kahdella viime vaihdolla yhtään, mutta kun ostin auton ja vaihdoin heti öljyt, niin ne oli naftalle haisevaa ohutta luirua ja sitä oli yli 5 litraa. Edellinen oli ajanut kaupungissa viimeisen 15tkm ja minä ajan 120km matka ajoa päivittäin.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Keskinen84 (a) gmail.com

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5635
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meidän ttidin poltot on pyörineet koko ajan noin 400-500km välillä normiajossa. Esidin soot on polton jälkeen yleensä noin 16%, mutta maantiellä se on usein 8%. Autolla on nyt ajettu 300K ja dpf on toiminut ihan samalla tavalla koko ajan.

Äskettäin vaihdettiin taas uudet Teboilin 0W-40 diamondit koneeseeen. Lievä öljynkulutus alkoi noin 250K ajettuna, jonka myötä vaihdettiin ahdinpaketti uuteen. Surkeaa öljytikkua dippaamalla olen yrittänyt seurata tilannetta ja välillä öljyntaso on hieman pudonnut, kun aikaisemmin tikun perusteella öljyt pysyivät aina ylämerkissä. Kovin tarkkaan öljyn määrää on vaikea seurata, koska sekin vaikuttaa onko auto jäähtynyt 5 vai 15 min, kun tikkua nostelee. Edellisellä 10K vaihtovälillä lisäsin joskus puolivälin nurkilla noin 3dl, mutta sitten öljyt pysyivätkin taas koneessa myös pitemmällä maantiereissulla...

Eski

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3350
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Juttelin tuossa äskettäin puhelimessa tästä asiasta erään tuttavani autoalan asiantuntijan kanssa, tosin "VAG-konsernin mies", mutta samat lainalaisuudet ne pätevät sielläkin.

Ensinnäkin, kun auto sammutetaan, sähköisesti ohjatut ruiskutusjärjestelmän suuttimet eivät enää aukea, vaan pysyvät kiinni. Mikäli juuri tätä ennen on ehditty avata suutin, kone pyörähtää vielä sen verran, että juuri käynnissä oleva tahti menee loppuun. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollinen pakotahdin dpf-poltto palaa kuumuudessa, aivan niinkuin sen kuuluukin tapahtua.

Öljyn lisääntyminen ja/tai laadun huonontuminen johtuu tiheästä dfp-poltosta, mikä on seuraus lyhyestä pätkäajosta. Dpf-polton seurauksena kaikki polttoaine ei pala täydellisesti vaan jää jäämiä sylinteriin. Tämä kulkeutuu sitten öljyn sekaan. Pitkässä juoksussa tämän seuraus on sitten ihan "nähtävissä ja haisteltavissa". Kun poltot jäävät kesken, sitä aloitetaan sitten aina uudelleen heti tilaisuuden tullen niin "oravanpyörä on valmis". Poltto lisää polttoaineen kulutustakin ihan merkittävästi näissä tapauksissa.

Matka-ajossa dpf-poltto saadaan loppuun ja aivan samalla tavalla siinäkin ajautuu dieseliä öljyn sekaan. Merkittävä asia on kuitenkin se, että se saadaan loppuun ja sitä tarvitsee tehdä siten harvemmin. Toinen seikka on se, että matka-ajossa öljyn sekaan jutunut diesel ehtii haihtua kuumassa koneessa (öljyssä) ositain pois, jolloin sitä ei pääse sinne juurikaan kertymään.

Yhtä kaikki, samasta asiasta tässä on kuitenkin kyse. Öljy huononee dpf:n ja siihen liittyvän polton takia etenkin toistuvilla lyhyillä ajomatkoilla. Lisäksi kuulemma nykyisten dpf- vaatimusten vähätuhkaisuus johtaa huonompaan voiteluominaisuuteen öljyllä, mutta vaihtoehtoa ei ole. Niin, ellei poista koko härpäkettä.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Vastaa Viestiin