Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Allekirjoituksen dieselkulkine hävitti Alastaron radalla yhtäkkiä selvästi tehoja. Kypärän läpi olin kuulevinani jonkinnäköistä ulinaa koneesta, kun yritti antaa kaasua. Ei savuja, lämmöt normaalit, ei limppuä eikä mitään muutakaan ilmoitusta. Torque ei löydä vikakoodeja.

Auto parkkiin, tässä kohtaa ei mitään mekaanisia ylimääräisiä ääniä. Kun vaihde vapaalla polkaisee kaasua, painuu konehuoneesda ahtoputki kasaan, vaikka painettahan sinne pitäisi syntyä. Polkaisussakaan ei ihmeellisiä ääniä. Kaveri kun polkaisi kaasua paikallaan ja katsoin itse pakokaasuja, niin sieltä ei pölähdä sitä normaalia pientä mustaa savua, vaan harmaata. Aluksi tyhjäkäynnillä ei tullut savua, hetken odottelun jälkeen alkoi tulla tyhjäkäynnilläkin harmaata öljyltä haisevaa savua.

Oma pikadiagnoosi sanoo että turbolle tuli metrit täyteen reilut 310 tkm jälkeen. Onko muita hyviä veikkauksia mitä lähden purkamaan kun saan auton kotiin?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahdinhan siellä on jumissa kuvauksen perusteella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eli tuon propellin saa ihan oikeasti jumiin? Niin että se ei pyöri? Oma aikaisempi kokemus Garretista oli sellainen että kyllä se pyöri, mutta vain roiskii öljyt pakoputkeen.

75 km kotimatkaa ei tuollaisella kai kannata lähteä ajamaan. Oliko sulla jcarlson vielä tähän sopiva käytetty ahdin jaloissa pyörimässä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo kyllähän se voi jumiinkin mennä hajotessaan eikä oikein taida kannattaa tuollaista matkaa ajella. Ahdin taisi tulla myytyä jo ajat sitten, ainakaan sitä ei varastosta enää löydy. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hienoahan tässä tilanteessa on se, että nyt on mahdollisuus pistää autoon juuri sellainen ahdin mikä hauskimmalta tuntuu :mrgreen: Yksi vaihtoehto olisi tietenkin peesata jcarlsonin projektia, eli hankkia vakioturbo ja käyttää se koneistamon kautta. Tarkoitus ei kuitenkaan ole vaihtaa kovin paljon muuta rautaa, eli ei pidä ahtimen kanssa liioitellakaan.

Ehdotuksia hyviksi vaihtoehtoahtimiksi ja tarjouksia uusista ja käytetyistä vakioahtimista otetaan vastaan. Onko toi vakioahdin muuten sellaista laatutasoa, että tuosta jumiutuneesta yksilöstä voisi saada refurbattua vielä toimivan ja järkevillä kustannuksilla?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vähän tuurista kiinni onko nykyisestä käytettävissä kuinka paljoa. Jos on vain hirttänyt kiinni niin varmaan kompressoripesän ja pakosarjan (integroitu pakopesä) voi hyödyntää. Keskiosa voi mennä vaihtoon, tai vähintään turbiiniakseli + kompressori sekä laakerointi.
Tuosta kevyestä hybridistä (215hv) jos haluaa mennä isommaksi niin pakopuoltakin tarvitsisi avartaa ja suuttimetkin alkavat käymään pieniksi eli kustannukset pomppaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tällaista jo vähän sillä silmällä katselin:
http://www.aet-turbos.co.uk/shop/shop/s ... red-turbo/

Ei näytä pahalta hinnalta, kun pohjalla on ilmeisesti aito Garretti, eikä mikään kiinakopio. Kunnostamaton käytetty maksanee kotimaassa lähes saman, ja näitä tuskin löytyy käytettyinä ihan pienillä kilsoilla.

Pitää viikonlopun aikana tutkia nettiä tarkemmin, kun pääsee selaamaan jollain muulla kuin luurilla. Nyt istutaan kotimatkalla MANin kyydissä ja Saappi MANin reppuselässä.
Reizka
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2014 13:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Viesti Kirjoittaja Reizka »

Itse hankin tuon http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... 876bef2946

Vähän hinnakkaampi, mutta ei tarvitse lähettää vanhaa vaihdossa.
On jo kiinni autossa ja toimii.
Kannattaa muuten etsiä tiivistesarja samalla, tuntui olevan huono saatavuus ainakin pakosarjan pulteilla.
Saab 9-3 Tids 2005
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtoputki muuttui alipaineputkeksi. Turbo rikki?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alternative on peitenimi kiinalaiselle kopiolle mutta hyvä jos toimii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin