Koitetaas täältä vinkkejä mihin suuntaan seuraavaksi lähtisin. Autona siis 1,9 litranen ttid vuodelta 2008 ja ongelmat eivät ota ratketakseen. DPF:n tukkeutumisen myötä tehot hävisivät (limited performance) ja tämän seurauksena pönttö tyhjennykseen, egr tulpattiin ja uudelleen ohjelmointi asiantuntevalla kaverilla. Ilmeisesti pöntössä oleva katalysaattori jätettiin paikalleen. Halki mennyt ahtopaineletkukin vaihdettiin samaan aikaan.
EGR:n tulppaamisen jälkeen ajoittain sekä tasaisessa ajossa, että kovassa kiihdytyksessä auto menee vikatilaan vapaasti hengittäväksi ja tehothan tunnetusti häviävät tyystin. Vika ilmenee joskus, ei aina. Pitkiäkin reissuja on ajettu ilman ongelmia, mutta sitten työmatkan alkutaipaleella vika saattaa uusia. Tehot palautuvat ainakin hetkellisesti uudelleen käynnistyksellä. Mikään valo ei kojetaulussa pala eikä ilmoituksia tule.
Aina ei olla edes vikakoodia saatu, mutta joskus on testeriin tarttunut koodi "P0404 tuntematon vika". Massamittarit, polttoaineen paineet, kaasuläpät, pakokaasun lämpöanturi sekä ahtopaineen säätimen letkut testattu. Mistään ei selitystä. MAP-anturista kovilla ahdoilla satunnainen signaalikatkos, jonka seurauksena todella paskottunut anturi vaihtoon, mutta ei vieläkään ratkaisua. Testeri kiinni kaasutellessa löytyi myös ahtopainetta mitattaessa selkeä alitus ohjearvosta. Mitä tämä nyt sitten tarkoittaakaan :/
Laittakaahan ajatuksia
