2008 1,9 TT-Thermo
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
Jep, itse ajattelin nyt virittää tämän Thermon sähkölämppärin varalle, jotta saa edes konetta lämmitettyä kovilla pakkasilla, jos eberi tilttaa lopullisesti. Eberikin pitää korjata, koska eihän tämä nakuttaja pidä konetta lämpöisenä ilman sitä. Varsinkin kaupunkiajossa lämmitin käy vähän väliä, kun pakkasta on yli -15C. Nyt ohjainkortin korjauttamisessa on vain se haaste, että jos puran oman eberin irti, niin sitten ei autoa saa lämmitettyä millään, eli pitäisi löytää jostain toinen ohjain, jonka voisi lähettää korjattavaksi. Toisaalta eipä ole mitään varmuutta, että vika on siinä älyssä.
Toisaalta tuo vanha eberi suattaa hajota muutenkin ja siihen pitäisi vaihtaa kuitenkin kaikki kuluvat osat, joten korjaamista kannattavampaa olisi vaihtaa koko eberi uuteen halvempaan malliin, jos vain sisälämmityksen saa toimimaan releellä, kuten eberipajalla väitettiin...
Sain pajalta tällaisen sähkökuvan, josta tuo relekytkennän sanottiin selviävän, mutta itse en ymmärrä kuvaa, enkä osaa saksaa ->
https://imgur.com/iiNumFy
Eski
Toisaalta tuo vanha eberi suattaa hajota muutenkin ja siihen pitäisi vaihtaa kuitenkin kaikki kuluvat osat, joten korjaamista kannattavampaa olisi vaihtaa koko eberi uuteen halvempaan malliin, jos vain sisälämmityksen saa toimimaan releellä, kuten eberipajalla väitettiin...
Sain pajalta tällaisen sähkökuvan, josta tuo relekytkennän sanottiin selviävän, mutta itse en ymmärrä kuvaa, enkä osaa saksaa ->
https://imgur.com/iiNumFy
Eski
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
Mitähän tarkoitit tällä moottorin kylkeen kiinnittämisellä? Veditkö lämppärin siis lohkon kylkeen kiinni?
Sunnuntaina tilattu lämppäri tuli tänään perille, joten nyt se on enää asennusta vaille
Eski
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
Ei vaan sitä että TT-Thermon asennusteline on kiinni moottorin vasemmassa takayläosassa. Sitten telineeseen kiinni koko mötikkä niin se sopii juuri katkaistun lämmityslaitteen kennon letkun väliin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
Lukitse automaatin vaihde johonkin 2:lle tai 3:lle ja aja sillä niin kauan aikaa, että moottori lämpenee
Eihän se tee hyvää moottorille, mutta sillä tavoin saa nopeammin moottorin lämpöiseksi ja lämpöä kabiiniin.
Kyllä nyt ensimmäisenä kunnon talvena sekä NG9-5:lla (ostettu lokakuussa 2018) että NG9-3CV:llä (ostettu lokakuussa 2019) ajaessa huomaa, kuinka huikea ero moottorin ja kabiinin lämpeämisessä on.
Eilen oli jostain syystä akku mennyt tyhjäksi NG9-3CV:stä, kun sillä ei oltu ajettu 5 päivään. Epäilen, että kun vaimo ajaa sillä ~5 km pätkäajoa / sivu, niin akku ei ehdi latautua kunnolla. Sitten kun on varashälytin ja eSID2 päällä, niin kai ne jotain vie. Laitoin auton ylläpitolaturiin reiluksi tunniksi ja käynnistin. Ajelin 50 km:n nopeusrajoitusalueella 2. vaihteella, niin johan lämpeni suht nopeasti
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
Tuo oli ihan tarkoituksellinen yhden aamun testi, kyllä ne lämmöt motarin päätteeksi 75 asteen pintaan nousi. Normaalisti on eberi päällä niin nopeasti lämpenee etenkin kun lämpimästä lähtee, vielä kun jaksaisi laittaa viimasuojan paikoilleen... Täytynee kesällä vaihtaa termari kun osakin jo löytyy omasta hyllystä.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 18:18Lukitse automaatin vaihde johonkin 2:lle tai 3:lle ja aja sillä niin kauan aikaa, että moottori lämpenee
Eihän se tee hyvää moottorille, mutta sillä tavoin saa nopeammin moottorin lämpöiseksi ja lämpöä kabiiniin.
eSID2 vie 9mA kmanuaalin mukaan ja tuon eilen itse mittasinkin, muu auto vei 25mA. Soittimena kiinan android, mittasin kulutuksen kun aloin epäilemään että mokoma söisi akkua.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
Offtopicia, mutta löysin kiinan Androidin, jonka pitäisi olla lähes plug'n'play.
Siinä tulee kiinnityskehyksetkin mukana, joten täytyy varmaan investoida
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
Pyöreä kuukausi sitten tuli asennettua dieselkolkkiin 1kw TT-Thermo, pääosin siitä syystä että alkuperäinen säteilylämmitin on surkea lämmittämään. Lisäksi eberi rupesi temppuilemaan, toimii korkeintaan 5min ja sammuu pois. Kovin pakkanen on ollut -25C ja noin 2h lämmityksen jälkeen ei hehkun merkkivalo vilahda. Mukava käynnistää auto, kun se ei ole tuskaista kuten aiemmin säteilylämmittimellä. Ainoa mikä harmittaa on se, ettei tullut jo vuosi sitten hankittua Täytyy toivoa, että kestävyys on luvatulla tasolla ja nykyiset mallit kestävät paremmin käyttöä mitä edeltävät.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
petrisa kirjoitti: ↑Ma Tammi 18, 2021 14:54Hyvin toimi viime viikollakin, kun parhaimmillaan pakkasta oli -30.
Lämmitystolppa ei anna kuin sen 2h lämmityksen ja niin lämpimäksi kone silti meni, että ei ehtinyt edes hehkun valon välähdystä nähdä mittaristossa virtojen kytkemisen yhteydessä.
Enemmänkin ongelmaksi tulee tässä nyt kovan pakkasen hyydyttämä akku. Selvästi tunsi miten hitaasti akku konetta pyöritti. Torstaista perjantaihin auto oli ajamatta aika tasan vuorokauden ja silloin pakkanenkin oli kovimmillaan. Pitkä oli startti ja kone pyöri hitaasti, mutta lähti käyntiin. Onneksi Vartan AGM akku on sitkeä. Ei se ole kuitenkaan kuin 2v vanha
Pitäisi vissiin olla vielä akkulaturikin
ValPe kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 21:54Pyöreä kuukausi sitten tuli asennettua dieselkolkkiin 1kw TT-Thermo, pääosin siitä syystä että alkuperäinen säteilylämmitin on surkea lämmittämään. Lisäksi eberi rupesi temppuilemaan, toimii korkeintaan 5min ja sammuu pois. Kovin pakkanen on ollut -25C ja noin 2h lämmityksen jälkeen ei hehkun merkkivalo vilahda. Mukava käynnistää auto, kun se ei ole tuskaista kuten aiemmin säteilylämmittimellä. Ainoa mikä harmittaa on se, ettei tullut jo vuosi sitten hankittua Täytyy toivoa, että kestävyys on luvatulla tasolla ja nykyiset mallit kestävät paremmin käyttöä mitä edeltävät.
Samoin siis minullakin toimii tuo 1 kW tosi hyvin niin, ettei hehkun valo tosiaan edes välähdä
Tänään vähän parantelin akun miinus kaapelointia. Akun miinus navan ja moottorin rungon välissä hävisi 0,2 V. Nyt sain sen pois, kun ainakin näin aluksi laitoin ylimääräisen miinuskaapelin rinnalle akunkengästä moottoriin. Aiemmin akun napojen latausjännite jäi hiukan alle 14 V, mutta nyt se vastaavasti nousi karvan päälle 14 V. Akun pluskengän kaapeloinnin olin korjannut jo aiemmin, kun se oli aikoinaan ihan todella huonossa kunnossa.
AGM akkussa on ollut ennen miinuskaapelinkin korjausta jännitettä päivän parin seisomisen jälkeen 12,6 V, mutta ei sen varauskyky välttämättä ole ollut ihan tapissa. Nyt tuo mahdollisesti parantaa sitä varsinkin kovilla pakkasilla ja lyhyen ajon aikana.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
Nonni, nyt on tt-thermo asennettu meidänkin ttidiin. Sopivasti tänä aamuna olikin pakkasta liki -30 astetta, joten tökkäsin lämmittimen piuhan kiinni aamulla. Päätin kokeilla ns. esilämmitystä thermolla ja noin puolen tunnin lämmityksen jälkeen kävin käynnistämässä eberin. Ilmeisesti esilämmityksestä oli hyötyä eberin kannalta, koska se lähti nyt ekalla yrityksellä käyntiin. Noin 20min eberöinnin jälkeen löin vehkeet tulille ja kone käynnistyi muuten hienosti, mutta oil pressure low -teksti paloi sidissä pidempään kuin koskaan, noin 1-2 sekuntia...
Tuolla se lämppäri piileksi letkujen seassa->
Eski
Tuolla se lämppäri piileksi letkujen seassa->
Eski
Re: 2008 1,9 TT-Thermo
Jep, nyt on käytetty tt-thermoa lähinnä eberin esilämmittimenä kovilla pakkasilla. Eli sähköllä on lämmitetty ensin noin 15-30 min ja sen jälkeen eberillä 20-30min. Tällä tavalla eberi on lähtenyt aina päälle ekalla startilla ja toiminut normaalisti. Nyt kokeilin myös, kun pakkasyön jälkeen aamulla oli keli nollassa, niin lämmitin thermolla noin 20min ja käynnistin auton. Esidin mukaan jäähdytinneste oli heti startissa 20 asteista, joten kyllä se thermo jotain saa aikaiseksi
Eski
Eski