2008 1,9 TT-Thermo

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

SS kirjoitti:
Su Tammi 24, 2021 22:23
Edellisen akun kanssa kävi loppumetreillä niin, että jaksoi kyllä 30min eberöinnin jälkeen pyörittää mutta ei vaan lähtenyt pakkasessa käyntiin. Hetki odottelua ja sen jälkeen lähti. Starttijännite köy 9,5V tienoolla jos kone on vähääkään kylmempi. Samanlailla nihkeän kuuloisesti pyörittää uudella kuin vanhallakin akulla jos lämmittämättä startaa. Vaikea sanoa missä on vika, jos akkua pitää laturissa yön yli niin aamulla startti on huomattavasti pirteämpi.
Onko akun kaapleleille tehty mitään päivitystä misään vaiheessa?
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Tammi 24, 2021 22:04
Eipä tuosta asennuksesta leimallakaan ole ollut huomauttamista. Toki se on ollut siinä edelliseltä omistajalta asti. En ole asiaan sen enempää huomiota kiinnittänyt, mutta lyhyesti asiaa tutkailtuani, niin juuri noinhan se menee, kuten olet kirjoittanut. Pitää varmaan vaihtaa sinne caliksi tai defa. Ei kiinnosta alkaa sisälle vetää pistoketta ja laturia.
Älä turhaan osta calixia tai defaa vaan vaihda se pistorasia vänkärin jalkatilaan ja siirrä ctek sinne sisälle. Vedä sieltä piuha akulle.
Onhan siinä tosin vähän hommaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja anv »

Tuota akkuongelmaa voisi lähestyä myös toiselta kannalta. Joskos tuota akkua lämmittäisi ennen käynnistystä. Kaupallisia ratkaisuja on ainakin "polar akkulämmitin" ja arctic battery heater".
Itsellä päänvaivaa tuotti auton videokameran akku (cellink neo 6) hantin penkin alla. Se kun latautuu vasta 0 asteen yläpuolella ja antaa virtaa -10 asteen yläpuolella. Ratkaisin ongelman ostamalla motonetista 2m mittaisen sulanapitokaapelin ( https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000887 ... -2-m-10-Wm ). Tuota pari kiekkaa akun ympärille, lopuksi eristin vaahtomuovilla. Tuolle virta haaroittamalla sisätilalämmittimen sähköt (=toinen pistorasia). Lämmittää akun muutamassa kymmenessä minuutissa plussan puolelle ja homma toimii todella hyvin. Tuon akun oma lämpömittari ilmoittaa +30 astetta, kun auto on pari tuntia ollut roikassa -20 asteen ulkolämpötilassa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja SS »

Joonatan kirjoitti:
Su Tammi 24, 2021 22:36
SS kirjoitti:
Su Tammi 24, 2021 22:23
Edellisen akun kanssa kävi loppumetreillä niin, että jaksoi kyllä 30min eberöinnin jälkeen pyörittää mutta ei vaan lähtenyt pakkasessa käyntiin. Hetki odottelua ja sen jälkeen lähti. Starttijännite köy 9,5V tienoolla jos kone on vähääkään kylmempi. Samanlailla nihkeän kuuloisesti pyörittää uudella kuin vanhallakin akulla jos lämmittämättä startaa. Vaikea sanoa missä on vika, jos akkua pitää laturissa yön yli niin aamulla startti on huomattavasti pirteämpi.
Onko akun kaapleleille tehty mitään päivitystä misään vaiheessa?
Molemmat akkukengät on korjattu, samoin laturin pään liitin. Tosin nyt kun mainitsit, niin startin päässä olevat liitokset on ollut tarkoitus vielä tutkia. Latausjännite on 14V luokkaa, mutta toki mahdollista että startatessa jännitettä voisi hävitä startin pään liitokseen.

Ei tämä nyt sinänsä iso ongelma ole, kylmänä tulee käynnistettyä todella harvoin ja käynnistymättä jäi ainoastaan yhden kerran vanhalla akulla. Voihan toki olla ettei tuo uusikaan akku ole ihan kunnossa, on se kerran päässyt tyhjäksi laturin hajottua.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

SS kirjoitti:
Ma Tammi 25, 2021 19:21
Joonatan kirjoitti:
Su Tammi 24, 2021 22:36
SS kirjoitti:
Su Tammi 24, 2021 22:23
Edellisen akun kanssa kävi loppumetreillä niin, että jaksoi kyllä 30min eberöinnin jälkeen pyörittää mutta ei vaan lähtenyt pakkasessa käyntiin. Hetki odottelua ja sen jälkeen lähti. Starttijännite köy 9,5V tienoolla jos kone on vähääkään kylmempi. Samanlailla nihkeän kuuloisesti pyörittää uudella kuin vanhallakin akulla jos lämmittämättä startaa. Vaikea sanoa missä on vika, jos akkua pitää laturissa yön yli niin aamulla startti on huomattavasti pirteämpi.
Onko akun kaapleleille tehty mitään päivitystä misään vaiheessa?
Molemmat akkukengät on korjattu, samoin laturin pään liitin. Tosin nyt kun mainitsit, niin startin päässä olevat liitokset on ollut tarkoitus vielä tutkia. Latausjännite on 14V luokkaa, mutta toki mahdollista että startatessa jännitettä voisi hävitä startin pään liitokseen.

Ei tämä nyt sinänsä iso ongelma ole, kylmänä tulee käynnistettyä todella harvoin ja käynnistymättä jäi ainoastaan yhden kerran vanhalla akulla. Voihan toki olla ettei tuo uusikaan akku ole ihan kunnossa, on se kerran päässyt tyhjäksi laturin hajottua.
Saattaa olla sellainen muutenkin ihan perinteinen startti on lopussa ongelma. Usein kaikki startti vaivoja etsitään muualta, mutta kulunut hiilisilta aiheuttaa yhtälailla laiskaa starttaamista. Itsellä yksi aiempi gm tekele starttasi välillä iloisesti ja välillä tuntu, että akku oli ihan lopussa ja vaan vaivoin lähti tulille. Uusi startti ja lakkasi vaivaamasta
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja SS »

Kyllä se vaan taitaa olla tuo Exide entinen. 30 tuntia auto 8 asteen pakkasessa ja 20min eberöinnin jälkeen lähti juuri ja juuri käyntiin. Tuota ennen autolla ajettu 60km siivu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja baasenar »

SS kirjoitti:
Ma Helmi 01, 2021 19:28
Kyllä se vaan taitaa olla tuo Exide entinen. 30 tuntia auto 8 asteen pakkasessa ja 20min eberöinnin jälkeen lähti juuri ja juuri käyntiin. Tuota ennen autolla ajettu 60km siivu.
Minkälaisella verkkovirtalaturilla latailet akkua ja miten tiheään?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja SS »

baasenar kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 10:59
SS kirjoitti:
Ma Helmi 01, 2021 19:28
Kyllä se vaan taitaa olla tuo Exide entinen. 30 tuntia auto 8 asteen pakkasessa ja 20min eberöinnin jälkeen lähti juuri ja juuri käyntiin. Tuota ennen autolla ajettu 60km siivu.
Minkälaisella verkkovirtalaturilla latailet akkua ja miten tiheään?
Autoon kiinteästi asennetulla Defalla, talvella hyvin satunnaisesti silloin kun ajoa on vähän suhteessa eberin käyttöön.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja baasenar »

SS kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 23:48
baasenar kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 10:59

Minkälaisella verkkovirtalaturilla latailet akkua ja miten tiheään?
Autoon kiinteästi asennetulla Defalla, talvella hyvin satunnaisesti silloin kun ajoa on vähän suhteessa eberin käyttöön.
Kannattaa ottaa lisäksi säännölliset lataukset ja sillä tavalla, että akku latautuu aina täyteen. Mieluummin älylaturilla, jossa on ne älykkäät latausvaiheet. Tässä omassa 25 A Ctekissä on mm. aluksi se pulssitoiminto, joka herättelee sulfatoitunutta akkua jne... Suosittelen! Itellä tää on ollut käytössä yli 10 v. ja olen huomannut, että akut ovat kestäneet vuosia pitempään.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/455644/CT ... 12-V--25-A
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja SS »

baasenar kirjoitti:
To Helmi 04, 2021 14:53
SS kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 23:48
baasenar kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 10:59

Minkälaisella verkkovirtalaturilla latailet akkua ja miten tiheään?
Autoon kiinteästi asennetulla Defalla, talvella hyvin satunnaisesti silloin kun ajoa on vähän suhteessa eberin käyttöön.
Kannattaa ottaa lisäksi säännölliset lataukset ja sillä tavalla, että akku latautuu aina täyteen. Mieluummin älylaturilla, jossa on ne älykkäät latausvaiheet. Tässä omassa 25 A Ctekissä on mm. aluksi se pulssitoiminto, joka herättelee sulfatoitunutta akkua jne... Suosittelen! Itellä tää on ollut käytössä yli 10 v. ja olen huomannut, että akut ovat kestäneet vuosia pitempään.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/455644/CT ... 12-V--25-A
En epäile, mutta kun autossa on edellisen omistajan jäljiltä tuo Defa niin sitä on tullut käytettyä. Tapana on ollut heittää piuha aina välillä yöksi kiinni, luulisi latautuvan kun autokin on lämpimässä tallissa. Käytettävissä on myös Victronin 15A laturi, mutta Saabin akkua en ole tuolla lataillut: https://www.victronenergy.fi/chargers/b ... 65-charger

Täytyy nyt vielä viikonloppuna mitata lepovirran kulutus, joulun tienoolla tuli asennettua Android radio paikoilleen ja varmistan ettei se syö akkua. Työpäivän seisonnan jälkeen tuo kyllä starttaa normaalisti, mutta vuorokauden seisottaminen pakkasessa tuo ongelmat esiin.

Edittiä: Mielenkiinnosta voisi tietty testata, mitä Victronin elvytysohjelma tuolle tekisi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nonni, minäkin tilasin tämän TT-thermon, koska eberi on alkanut temppuilemaan. Olisikos kenelläkään thermon asentaneella kuvia miten vehje on asennettu ttidiin?

Meidän ttidin eberi on nyt tehnyt kovemmilla pakkasilla (yli -10C) siten, että lämppäri lähtee normaalisti käyntiin, mutta sammuu noin minuutin jälkeen. Myös eberin valo sammuu mittaristosta ja lämmitin ei edes yritä uudestaan käyntiin itsestään. Tähän asti eberin uudelleenkäynnistys on tehonnut, mutta välillä sekin epäonnistuu, mutta lopulta eberi lähtee uudestaan käyntiin savun saattelemana. Kovin kovalla pakkasella ei huvittaisi kokeilla kylmästarttia, kun välillä lämmitettynäkin sidissä välähtää oil pressure low -tervehdys...

Techillä ei eberistä löytynyt mitään vikakoodeja ja eberin äly on vaihdettu muutama vuosi takaperin, jolloin vehje sekoili hieman eri tavalla ja techillä löytyi myös vikakoodeja eberistä. Älyboksin hinta on noussut jo yli 600e (ja koko eberi oriolla 2000e+alv), joten ihan huvikseen sitä ei kehtaisi vaihtaa. Yksi vaihtoehto voisi olla vaihtaa koko eberi tavalliseen malliin (ei väyläkytkettyyn), jollaisen saisi tuon älyn hinnalla. Sisälämmityksen kytkentä pitäisi onnistua releellä, mutta pitäisi vielä hieman varmistella asiaa...

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Letkusta toimiva moottorilämmitin on kyllä idioottivarma. Meillä molemmissa autoissa sellainen, eikä mitään polttoainetoimista moottorilämmitintä. Sain niistä tarpeekseni taistellessani työsuhdeautoina olleina Volvo V70 Classic vm. 2016 ja V60 vm. 2019 polttoainetoimisten moottorilämmittimien kanssa :evil:

Eräs saabistituttu vihjaisi venäläisestä polttoainetoimisesta moottorilämmittimestä, joka oli mainittu Facebookin NG9-5 -foorumilla, ja jonka hinta olisi 350 - 395 €. Kävin katsomassa sitä firman sivuilla, niin hinta oli 650 €, ja siihen päälle vielä GSM-pohjaiinen ohjain, jonka saa päälle puhelimella. Asennus noin ~8 tuntia :roll: https://www.teplostar.fi/tuote/binar-5s ... tPhb4f73dY

Varmaan kokeilisin tuota, jos ei olisi lohkolämmittimen pistoketta käytössä :roll:
NG9-3:n ja NG9-5:n dieselien talvikäytön mukavuudessa on vissi ero. NG9-5 on lohkolämmittimellä varustettuna todella lämmin talviauto, mutta NG9-3:ssa saa ajaa jonkin aikaa, kunnes se lämpeää.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eski kirjoitti:
Su Helmi 07, 2021 08:53
Nonni, minäkin tilasin tämän TT-thermon, koska eberi on alkanut temppuilemaan. Olisikos kenelläkään thermon asentaneella kuvia miten vehje on asennettu ttidiin?
Kuvaa mulla ei tässä nyt ole, mutta lyhyesti.
TT-Thermo on asennettu moottoritilaan vasempaan takanurkkaan lämppärin kennolle menevään vesiletkuun. Mukana tullut asennusteline tukee hyvin lämmitintä ja telinneen saa kiinni moottorin kylkeen. Sitten vain piuha lämmittimeen ja mulla se onnistui hyvin, kun oli jo valmiina öljypohjan säteilylämmitin, jolta piuha letkulämmittimeen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja SS »

Eski kirjoitti:
Su Helmi 07, 2021 08:53
Nonni, minäkin tilasin tämän TT-thermon, koska eberi on alkanut temppuilemaan. Olisikos kenelläkään thermon asentaneella kuvia miten vehje on asennettu ttidiin?

Meidän ttidin eberi on nyt tehnyt kovemmilla pakkasilla (yli -10C) siten, että lämppäri lähtee normaalisti käyntiin, mutta sammuu noin minuutin jälkeen. Myös eberin valo sammuu mittaristosta ja lämmitin ei edes yritä uudestaan käyntiin itsestään. Tähän asti eberin uudelleenkäynnistys on tehonnut, mutta välillä sekin epäonnistuu, mutta lopulta eberi lähtee uudestaan käyntiin savun saattelemana. Kovin kovalla pakkasella ei huvittaisi kokeilla kylmästarttia, kun välillä lämmitettynäkin sidissä välähtää oil pressure low -tervehdys...

Techillä ei eberistä löytynyt mitään vikakoodeja ja eberin äly on vaihdettu muutama vuosi takaperin, jolloin vehje sekoili hieman eri tavalla ja techillä löytyi myös vikakoodeja eberistä. Älyboksin hinta on noussut jo yli 600e (ja koko eberi oriolla 2000e+alv), joten ihan huvikseen sitä ei kehtaisi vaihtaa. Yksi vaihtoehto voisi olla vaihtaa koko eberi tavalliseen malliin (ei väyläkytkettyyn), jollaisen saisi tuon älyn hinnalla. Sisälämmityksen kytkentä pitäisi onnistua releellä, mutta pitäisi vielä hieman varmistella asiaa...

Eski
Noita ohjainlaitteitahan moni korjailee hintahaarukassa 50...100e, oma korjattu on nyt useamman vuoden toiminut ongelmitta. Toisaalta ohjainlaitevian luulisi tosiaan jättävän koodeja muistiin.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Helmi 07, 2021 10:40
Letkusta toimiva moottorilämmitin on kyllä idioottivarma. Meillä molemmissa autoissa sellainen, eikä mitään polttoainetoimista moottorilämmitintä. Sain niistä tarpeekseni taistellessani työsuhdeautoina olleina Volvo V70 Classic vm. 2016 ja V60 vm. 2019 polttoainetoimisten moottorilämmittimien kanssa :evil:

Eräs saabistituttu vihjaisi venäläisestä polttoainetoimisesta moottorilämmittimestä, joka oli mainittu Facebookin NG9-5 -foorumilla, ja jonka hinta olisi 350 - 395 €. Kävin katsomassa sitä firman sivuilla, niin hinta oli 650 €, ja siihen päälle vielä GSM-pohjaiinen ohjain, jonka saa päälle puhelimella. Asennus noin ~8 tuntia :roll: https://www.teplostar.fi/tuote/binar-5s ... tPhb4f73dY

Varmaan kokeilisin tuota, jos ei olisi lohkolämmittimen pistoketta käytössä :roll:
NG9-3:n ja NG9-5:n dieselien talvikäytön mukavuudessa on vissi ero. NG9-5 on lohkolämmittimellä varustettuna todella lämmin talviauto, mutta NG9-3:ssa saa ajaa jonkin aikaa, kunnes se lämpeää.
Kyllä noista TT-thermoistakin pumppuja menee, mutta korjaus on toki eberiä halvempaa. Eikös nuo muuten ole kiinalaisia? Binareita tuntuvat ainakin työkonepuolella asennelleen menestyksekkäästi, varmaan ihan toimiva laite. Itärajan takaa saa edullisemmin jos on asiaa sinnepäin :D

Testasin tänään huvikseni 9-3 TTiD:n lämpenemistä vartin työmatkalla. Kone ei tuossa ajassa ehtinyt normaalilämpöön vaikka välissä motaria ja lähtö oli lämpimästä tallista. Taitaa olla termari taas tiensä päässä :roll:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Täällä kans eberin käynnistys takkuaa. Rajana tuntuu olevan -18 astetta. Siitä lämpimämmällä kelillä pelaa normaalisti, mutta kylmemmällä tarvii useasti käynnistää uudelleen. Jos sammuu niin valo palaa mittaristossa ja sisäilmapuhallin pyörii. Akku tosiaan latauksessa kiinteällä defan 4A:n laturilla aina parkissa ollessaan. Vikakoodeja en ole techillä löytänyt eli vaikuttanee ohjainkorttivialta.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Vastaa Viestiin