2008 1,9 TT-Thermo

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

SS kirjoitti:
tuon vaihtaa vanhan tilalle vartissa itsekin.
Ehkä jos käytössä on nosturi, hommaa on harjoitellut useamman kerran ja tietää tasan tarkkaan mitä tekee. Vartti menee helposti jo polttoaineletkun liittimen ihmettelyyn jos ei tiedä miten tuo toimii.
Mihin siinä nosturia tarvitaan jos vaihtaa kiukuttelevan Eberin uuteen, tuskin pakoputkea tai polttoaineputkia, pottoainepumppua tai pumpun sähköjohtoakaan tarttee vaihtaa?
Ihan tavallinen polttoaineputkiliitin siellä Eberin päässä on, avaa sen vaan. Tai jossei ymmärrä kuinka se avataan, niin katkaisee muoviputken sivareilla ja laittaa kunnollista letkua muoviputken ympärille, ja polttoaineklemmarit päälle. EI siellä juurikaan mitään painetta ole, pitää kyllä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja SS »

Mihin siinä nosturia tarvitaan jos vaihtaa kiukuttelevan Eberin uuteen, tuskin pakoputkea tai polttoaineputkia, pottoainepumppua tai pumpun sähköjohtoakaan tarttee vaihtaa?
No aika vaikeaa sitä pakoputkea, alempaa vesiletkua ja polttoaineliitäntää on yläkautta irrottaa. Polttoaineliitäntää ei yläkautta edes näe vaan pitäisi sokkona kopeloida... jos tota lähtee ekaa kertaa tekemään niin aikaa kannattaa varata vähän enemmän, varastoon valmiiksi polttoaineletkua ja lemmareita. Työkaluiksi pari letkupuristinta, sopiva E-Torx hylsy ja vesiletkun pikalemmareiden irrotukseen sopivat pihdit. Aika ahtaaseen väliin on eberi ängetty :(

Edit: Siihen polttoaineliittimen avaamiseen näyttäisi olevan ihan oma työkalunsa, mutta kaipa se voisi ilmankin aueta jollain sopivalla holkilla. Täytyy myöntää ettei ole itsellä noista juuri kokemuksia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

SS kirjoitti: No aika vaikeaa sitä pakoputkea, alempaa vesiletkua ja polttoaineliitäntää on yläkautta irrottaa. Polttoaineliitäntää ei yläkautta edes näe vaan pitäisi sokkona kopeloida... jos tota lähtee ekaa kertaa tekemään niin aikaa kannattaa varata vähän enemmän, varastoon valmiiksi polttoaineletkua ja lemmareita. Työkaluiksi pari letkupuristinta, sopiva E-Torx hylsy ja vesiletkun pikalemmareiden irrotukseen sopivat pihdit. Aika ahtaaseen väliin on eberi ängetty :(

Edit: Siihen polttoaineliittimen avaamiseen näyttäisi olevan ihan oma työkalunsa, mutta kaipa se voisi ilmankin aueta jollain sopivalla holkilla. Täytyy myöntää ettei ole itsellä noista juuri kokemuksia.
Juu ei noin :) Siis alakautta sitä ei kuulu irroittaa, vaan yläkautta tietenkin.
Just pari tuntia sitten irroitin (taas kerran) kolkkimme eberin koska pitää saada itse korjattua polakkien "tehdaskorjaama" laturi, aikaa meni reilusti alle 10min.
Eli: ota Eberin 4-napainen sähköliitin irti, sitten irroitat eberin pakoputken, eli löyhdytät sen pakoputken pantaliitoksen, ja käännät pakoputken sivuun, sitten otat auki eberin ainoan kiinnitysruuvin (siinä keskellä eberiä), sitten otat kiinni eberistä kahdella kädellä (eberin vasemmasta päästä) ja tempaiset sen irti kiinnikkeistään.
Jos ne pienet alumiinikynnet tuntuvat tiukoilta niin niitä voi hiukan koettaa avata vaikka moran kärjellä, siis varovaisesti.

Sitten pääsetkin jo käsiksi molempiin vesiletkuihin ja polttoaineputkeen. Se polttoaineputki PITÄÄ ottaa irti siitä eberin päästä, eli sieltä vesiletkun takaa. Siellä on kuminen polttoaineputki joka on kiinni sellaisella kertakäyttöisellä puristettavalla liittimellä, se kannattaa napata poikki sivuleikkureilla, ja korvata se 6mm:n polttoaineklemmarilla (tai saattoi olla jopa 8mm). Ei todellakaan kannata koettaakaan alkaa irroittamaan sitä haurasta muoviyhdettä jossa on ne puristusliitimet.

Omassani on joku rane rikkonut sen muoviyhteen, joten katkaisin vaan muoovista polttoaineputkea ja laitoin sen päälle eberin kumisen polttoaineletkun + klemmarin, tuntuu pitävän ihan hyvin.

Jos joku nyt oikeasti haluaisi eberin korvata jollain vesipumpullisella lohkiksella tms, niin ei missään nimessä kannata ainakaan lähteä poistamaan sitä eberin pakoputkea, se on kurja irroitettava yhtenä kappaleena. Riittää kun sen pään jotenkin kiinnittää konehuoneeseen, esim vannenauhalla tms. Ja polttoaineputki pitää tietysti tulpata (vaikka laittamalla letku sen päähän ja letkun pään sisään pultti + kiristinklemmari tms).

Edit: jos eberissä on jotain nippusidevirityksiä niin ne tietystikin tulee katkaista ensimmäisenä. Itse heippasin hittoon sen poikittaisen raudan jossa oli kiinni ainoastaan se eberin 4-napainen liitin ja tuloilmaputki, eberi on helpompi saada ylös ja ulos ilman sitä, eikä sillä ole mitään oikeata syytä olemassaoloonsa.
Niin ja ei sinne mitään e-torxeja tarvita, 11mm:n hylsy toimii ihan hyvin siihen yhteen ruuviin (no itselläni oli torx jota käytin, edellisellä kerralla sen irroitin normihylsyllä, ei se ruuvi tiukassa ole).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitokset seikkaperäisestä kuvauksesta! Ehkäpä tuolla metodilla voisi tosiaan onnistua, koitin tavata WIS:n ohjetta turhan orjallisesti...

WIS:n ohje lähtee pakoputken, vesiletkujen ja polttoaineliitännän irrotuksesta lämmitin telineessään. Viimeksi tuo kävi irti paikallisen korjaamon irrottamana, saivat ilmeisesti myös polttoaineliittimen rikki ja katkottua imuilmaputken :(

Edit:
Edit: jos eberissä on jotain nippusidevirityksiä niin ne tietystikin tulee katkaista ensimmäisenä. Itse heippasin hittoon sen poikittaisen raudan jossa oli kiinni ainoastaan se eberin 4-napainen liitin ja tuloilmaputki, eberi on helpompi saada ylös ja ulos ilman sitä, eikä sillä ole mitään oikeata syytä olemassaoloonsa.
Milläs tää rauta on kiinni eberin rungossa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Se rauta on kiinni yhdellä kuusiokoloruuvilla. Voi sen jättä paikalleenkin, ei se mitenkään liian pahasti tiellä ole.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mihin olette muuten laittaneet Defan tai Calixin ulkopistokkeen, onko facelift-kolkissa jokin järkevä paikka sille jossain, vai pitääkö porailla, ja jos pitää niin mihin suosittelisitte?
Olisi tarkoitus laittaa kiinni Defan kiinteä akkulaturi, joten sisähaaroitussarjaa ei tarvitse asentaa
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla laturin pistoke on sumuvalon ja puskurin alaritilän välissä olevassa kapeassa osassa. Riippuu vähän auton väristä miten pahasti tuo häiritsee, oma yksilö on sen verta tumma ettei tuo ei juuri kiinnitä huomiota.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt on sitten 1.9TTiD:ssä TT Thermo 1000XC paikallaan :D .

Eiköhän tuota ihan kohta pääse oikeasti kokeilemaan. Siitäpä sitten heräsikin kysymys, niille saabisteille, joilla tämä laite on ollut käytössä.
Kuinka kauan olette tuota pitäneet päällä?

Toki se aika tietenkin riippuu pakkasesta, mutta suuntaa antavana aika vs ulkolämpötila. Itselläni on kotona auto lämpimässä tallissa, mutta työpaikalla maksan autopaikasta ja siellä ei ole kellokytkintä tolpassa ollenkaan :!:

Ei kuitenkaan ehkä kannata koko päivää pitää tuota päällä vaan ostaa irto kellokytkin ja ajastaa sillä. Manuaalin mukaan -15 pakkasella riittää 1/2 tuntia lämmitystä. Siitä siten lämpötilan mukaan voi pidentää tai lyhentää aikaa. Kovin paljoa ei taida olla tuosta tarvetta aikaa lyhentää, mutta toiseen suuntaan voi olla.

Tuossa TT-Thermossa on sisään rakenettu termostaatti joka sammuttaa lämmityksen n. +60...+70 astessa, jottei tule ylikuumenenmista. Siltikään ei ole syytä pitää sitä päällä tuntikausia. Ajatuksena olisi kuitenkin, ettei Eberiä tarvitse juurikaan "huudattaa" moottorin lämpenemiseksi kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Kokemuksia lämmitysajasta vs pakkanen kiinnostaa....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja 387 »

Kolmas vuosi alkamassa. Ei tarvitse kyllä yli tuntia pitää. Näin ainakin itse olen todennut
Hese
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuohan voisi olla ihan hyvä olla ainakin varalla, jos eberi hajoaa. Onkos näitäkin saatavilla jossain Kiinassa puolta halvemmalla kuin tämä->
https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000 ... eFEALw_wcB

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minä ostin vain 159 euron hintaan pelkän lämmittimen, kun piuhat oli jo valmiina. Säteilylämmitin pois ja sen johto TT-Thermolle. Sisätilan haara ja lämppärikin on. Tuo TT-Thermo käy suoraan Defan johtosarjaan.

Ei oikein tunnu ainakaan Suomesta saavan lämmitintä mistään halvemmalla vaan kiinteä hinta näyttää olevan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja tturku »

huutokaupat.com sivustolla on lämmittimiä ollut viimeviikkoina myynnissä. Sopivuudesta en osaa sanoa suoraan.
esim: https://huutokaupat.com/2225954/moottor ... -auto-uusi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tturku kirjoitti:
Ke Loka 14, 2020 19:12
huutokaupat.com sivustolla on lämmittimiä ollut viimeviikkoina myynnissä. Sopivuudesta en osaa sanoa suoraan.
esim: https://huutokaupat.com/2225954/moottor ... -auto-uusi
Noista Qtherm lämmitimistä olen kuullut huonoa palautetta kestävyyden osalta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Torstaina oli pakkasta vähän yli 10 ja auto täysin kylmästä letkulämmitykseen vajaaksi 2 tunniksi. Sitten lämmityksen jälkeen virrat päälle niin edes hehkun valo ei välähdä :o .

Ilmeisen lämpimäksi saa koneen. Eikä tarvitse kauan ajaa niin on moottorin lämmöt jo ihan normaalissa. Todella toimiva peli. Tämän 1000 W letkulämmittimen kaverina "perinteinen" sisätilanlämmitin (ei PTC) 2-tehoalueella 1700 W. Oli sisälläkin lämmitintä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2008 1,9 TT-Thermo

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mites nämä sähkölämppärit on toimineet kovemmilla pakkasilla? Eri foorumeilla näyttää olevan aika paljon huonoja kokemuksia tästä TT-thermosta aikaisemmin, mutta ilmeisesti tuotetta on parannettu jossain vaiheessa... Omankin TTiDin eberi alkoi reistaamaan kovalla pakkasella. Lähtee käyntiin normaalisti, mutta sammuu noin minuutin päästä. Uudella yrityksellä se on tähän asti lähtenyt kuitenkin käyntiin. Pitäisi vielä lukea vikakoodit, mutta eiköhän tuo lämmittimen älyboksiin liity ja sen hinta on nyt 670e.

Eski
Vastaa Viestiin