Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
pkw
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Syys 22, 2007 10:44

Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja pkw »

Moro,

onko tietoa ja kokemusta uudesta käytännöstä nokivasaroiden päästömittauksista katsastuksen yhteydessä?
Toisen merkin foorumilla asiaa jo hieman huolestuneena puidaan:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=182069

Pw
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo-o.. Mikäli tulkitsen asiaa oikein niin täytyy ottaa osaa DPF+EGR off autoille... Ei meinaa oo halpaa lystiä uusia tyhjennetty DPF ja ottaa softassa se uudestaan käyttöön.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kummallinen ohjeistus, kuinka tarkasti tuota valmistajan ilmoittamaa K-arvoa pitää seurata? Käytännössä ainakin noissa vuosituhannen alun vehkeissä tuo K-arvo on hyvinkin lähellä uuden auton arvoja, puoli miljoonaa ajetut vehkeet enää ei kovin helposti mene tuon saman K-arvon sisään vaikka Euro 4 normin mukaiset normit täyttäisivätkin.

OT:
Mitähän kivaa etanoliautoilijalle keksitään? :D
Ohjeistus tuli että flexifuel auto pitäisi mitata bensiinillä, tosin mistään ei löydy etanoliprosentin raja-arvoa. Kovin on vaikea tietää millainen blandaus siellä tankissa on, ellei omista "laitonta" Saabia ja SID-infoa.. :D
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja SS »

Piti käydä kurkkaamassa TTiD:n kilpi; 0,5 näyttää lukevan...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja AZP »

0,5 näyttäisi lukevan 2008 TiDS:ssäkin, jos se lukema on se nelikulmion sisällä oleva luku.

Mitä tuota autoa olen päästömittarilla polkenut, niin taidolla voi ehkä päästä alle puolikkaan, jos autoon ajaa vakiosoftan ennen mittauksia. Tämä siis hiukkassuodatin poistettuna.

Ei kyllä saa paljon aplodeja Trafi tuosta uudesta linjauksesta meikäläiseltä. Onneksi oman auton saa melko varmasti alle rajojen hankkimalla sen muutaman satasen hiukkassuodattimen autoon takaisin, mutta ne kenellä on lähtökohtaisestikin ei-DPF-auto, jossa kyltissä lukee jotain ihan mitä sattuu, voi oll aika lirissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

TTH kirjoitti:Mitähän kivaa etanoliautoilijalle keksitään? :D
Ohjeistus tuli että flexifuel auto pitäisi mitata bensiinillä, tosin mistään ei löydy etanoliprosentin raja-arvoa. Kovin on vaikea tietää millainen blandaus siellä tankissa on, ellei omista "laitonta" Saabia ja SID-infoa.. :D
Vähintään 5% jos ei naapurimaasta tai pienkonebensaa tankkaa :lol: Noh, pysyn edelleen vanhassa kannassani, että muutoskatsastuksessa viralliseksi flexifueliksi ei ole mitään mieltä, niin kauan kun siitä ei ole mitään konkreettista (rahallista) hyötyä. Vähä samaa kastia paskavesilain kanssa, jossa hätähousut joutu pettymään kaikkien nuukien ja saamattomien päässen hommassa kaikista vähimmällä. Jos siis uudisrakentajat unohdetaan. Ja ne jotka pakkolailla liitettiin johki porukkapaskavesijärjestelmään susipaskalla kymmenien tuhansien liittymismaksulla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja pmj »

Onnistuuko jos hankkii katsastus ECU:n? Voiko vaihtaa ilman paritusohjelmointeja?

9-5 -08 dpf + egr off.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin, onnistuuko softaosaajilta tehdä katsastussofta? Päästöt minimiin ilman hiukkassuodatinta, ei tehoilla ja muilla niin väliä. Sen saisi ainakin 1.9 TiD kolkissa ajettua piuhalla sisään parissa minuutissa, katsastuksen jälkeen vain softa vaihtoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä se ole ongelma tehdä softaa jolla ilman DPF:ääkin jää savut alle 0,5. Kaasunvaste voi olla normiajossa sellaisella kyllä heikompi. Kolkissa helppo homma MPPS kaapelilla, femman kohdalla vähän tympeää kun ei oikein löydy edullista ohjelmointilaitetta joka tekisi OBD:sta (KessV2 lukee ja kirjoittaa väärän muistialueen), tuolloin ehkä pitäisi olla toinen ECU. Toisaalta jos jotenkin muuten rajoittaa ahtojen nousun/ilmamassan mittauksen pienelle niin ei tule syöttöjäkään..

Ainakin 2005-2006 kolkeissa vaikuttaisi olevan tarrassa k-arvo 1,2 johon pääsee kyllä muutenkin.

Femman tapauksessa en tiedä kummin TECH2 tekee, mutta veikkaan että voisi kirjoittaa ecun ajonestokoodin samaksi kuin auton (Trionicin kanssa tekee päinvastoin) jolloin techityksen jälkeen pitäisi vanhakin vielä toimi. Suuttimethan pitää koodata myös.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

https://tekniikanmaailma.fi/autot/trafi ... ylkayksia/

Täällähän siitä nyt sitten on juttua..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja pmj »

jcarlson kirjoitti:Toisaalta jos jotenkin muuten rajoittaa ahtojen nousun/ilmamassan mittauksen pienelle niin ei tule syöttöjäkään..
Tulisko mieleen mitään helppoa tapaa tuohon?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kokeileppa irrottaa tai tukkia VNT-aktuaattorin letku.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites nyt vanha transitin paska saadaa leimalle :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Niin ja moni muu, jota on oikeesti viritetty ja vakio turbot myyty ja hukattu.
Keväällä kahtotaan sit, et kuinkas käy firman transportin.
No kaippa noihin tavalla tai toisella leima saadaan :mrgreen:
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Päästömittaukset 1.12.2016 alkaen

Viesti Kirjoittaja SS »

mites nyt vanha transitin paska saadaa leimalle :D
Ei taida Euro4 -normit kovin vanhoja koskea.

Ohjeistus näemmä käskee ottamaan kolmen ryntäytyksen keskiarvon. Myös vikakoodit luetaan 1.1.2007 jälkeen käyttöönotetuista, eikös tuo ole aiemmin koskenut vain bensavehkeitä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin