Tehon puutetta(ko)

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja 387 »

do 88 tuli tilattua
Hese
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja SS »

Eipä ollutkaan ahtoputki pääsyy ongelmiin. Paikkasin putken nyt tilapäisesti ja testasin että kaikki vaikutti olevan ok, mutta heti kun ahdot nousee yli 1,5barin (suunnilleen), tehot häviävät.

Tehot siis häviävät ihan totaalisesti, ahdot jää 0,5bar tienoolle ja eSID2 mukaan maksimivääntö olisi alle 150Nm ja teho alle 40hp. Tuossa tilassa autolla ei pysy muun liikenteen mukana taajaman ulkopuolella. Ahtopainemittarin viisari jää ekalle kolmannekselle.

Jos auton sammuttaa ja käynnistää, kaikki toimii hetken normaalisti, kunnes taas kiihdytyksessä vikatila menee päälle, tai siltä tuo nyt ainakin tuntuu. Vikavalo ei pala eikä vikakoodeja ole ja auto läpäisi lauantaina katsastuksen päästötestin. Mitäs seuraavaksi kannattaa tutkia?

DPF on suht täynnä, eSID antaa täyttöasteeksi 80% ja eropaine pyörii 1...25kPa välillä, kevyessä kiihdytyksessä (vikatilassa) noin 10...20kPa.

Edit: Mainitaan vielä että EGR on disabloitu softasta ja fyysisesti tulpattu. Vääntöä ei ole alakierroksillakaan, joten tuskin liittyy pelkästään isompaan turboon ongelma.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun se ahtoputki on ollut jonkun aikaa puhki niin se dpf voi alkaa olla tukossa. Itse tekisin manuaalisen polton dpf:ään ekana. Onnistuu techillä tai op-comilla. Koko tienoo verhoutuu sitten kumilta haisevaan savuun, että ihan missä tahansa ei kannata polttaa hiukkasia.

Sinänsä jännä jos menee jonkinnäköiseen limppiin mutta ei löydy vikakoodeja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja SS »

Joo on se pitkään puhki ollut, toisen halkeaman edessä öljyistä, toinen halkeama on uudempi.

OP-COM:lla koitin ihmetellä, mutta palikassa lienee vikaa kun ei saa oikein mihinkään yhteyttä. Mistä valikosta tuon polton pitäisi löytyä?

Entäpä paljonko tuon eropaineen pitäisi normaalisti olla? En muista noin isoja lukuja aiemmin nähneeni, mutten ole tuota kovin aktiivisesti seurannut. ESID2 mukaan on poltellut viimeksi alle 400km sitten.

Edittiä: Löysin ohjeen OP-COM:lle, tartteepa kokeilla:
viewtopic.php?t=103065&start=15

Edit2: Jaha, vastauksia löytää kun hakee, isohkoja on nuo näkemäni paine-erot:
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=181356
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja SS »

Noniin, ennen kuin ehdin tehdä mitään, poltto käynnistyi ajaessa ja jo heti polton alkuvaiheessa kulkupuoli palasi normaaliksi. Ajelin polton loppuun asti hieman pienemmällä vaihteella ja paine-ero tippui 1-numeroisiin lukuihin. Tyhjäkäynnillä 0 ja ripeämmissäkin kiihdytyksissä alle 10. Tuommoisia muistan aiemminkin nähneeni.

Tuota polttologiikkaa en kyllä ymmärrä, lukeman 70 ylittäessä ajelin pitkää maantiesiivua ja silloinkin niin että kierrokset olisivat yli 2000. Nyt lukeman ollessa 80 poltto käynnistyi heti kun kone oli lämmennyt. Tuohon eSID2 prosenttilukemaan ei kyllä näemmä voi luottaa, pönttö voi olla tukossa jos lukema on 70, mutta auto kulkea normaalisti vaikka täyttöaste olisi 100%.

Toinen ihmetyksen aihe on se, ettei auto anna mitään ilmoitusta tai vikakoodia vikatilaan mennessään. No, nyt toimii taas hienosti paikatulla ahtoletkulla. Tarttee vaihtaa tuo ehjään, seurata tilannetta ja pitää huoli ettei sammuta autoa polton ollessa kesken. Mielenkiinnolla odotan mihin tuo polttoväli asettuu ilman vuotoja kun on tuntunut siltä että se olisi viimeaikoina lyhentynyt vaikka tankissa biodieseliä.

On kyllä niin heikosti havaittavia nuo halkeamat että suosittelen kaikkia TTiD omistajia tarkistamaan ahtoletkunsa, ainakin sen ylimmän akun vieressä.

Mikäs moottorikoodi muuten OP-COM:sta pitäisi valita tässä tapauksessa? Ei tunnista moottoria ja tarjoaa pitkän listan ooppeleita, useampi EGR+DPF -versio.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jopela »

SS kirjoitti:On kyllä niin heikosti havaittavia nuo halkeamat että suosittelen kaikkia TTiD omistajia tarkistamaan ahtoletkunsa, ainakin sen ylimmän akun vieressä.
Itsellä alkoi saman sorttiset ongelmat tuossa muutama päivä sitten ja pistin tilaukseen kaikki uudet letkut. Se pisin pätkä siinä ylhäällä näyttäisi raastavan itseänsä ainakin viereisten johtosarjojen muovisiin kiinnikkeisiin mutta samaa tahtia kun kumi kuluu täyttyy uurre noella ja p*skalla jota moottoritilassa pyörii joten joutuu oikein tosissaan putsaamaan että löytää vaurioita. Tosin jos puhki asti menee niin eiköhän ilmavirtakin hoida nämä puhdistustyöt :D

Nyt sitten odottelen Maptunpartsilta pakettia ja uskottelen itselleni ajavani 1.1 Fiat Puntolla :D
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Varsinkin jos on egr ja dpf autossa toiminnassan, niin kannattaa hakea kaupasta se Punto mieluummin ja antaa Saabin odottaa niitä osia aloillaan. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja SS »

Tosin jos puhki asti menee niin eiköhän ilmavirtakin hoida nämä puhdistustyöt :D
Valitettavasti se ilma vaan ei yleensä ole ihan öljytöntä...

Mulla se letkun alla oleva johtosarja oli ainakin nippusiteellä kiinni letkussa. En tiedä onko tuo alunperin noin, mutta ei mikään ainakaan hangannut ollut.

Itse laitoin Neolta tilatun letkusarjan, ihan asialliselta vaikutti. Tai no, vain sen ylimmän toistaiseksi vaihdoin, tarttee vaihdella muutkin paremmalla ajalla. Auto on kuitenkin pelannut ongelmitta tuon aiemmin mainitsemani DPF-polton jälkeen. Polttovälissä en ole havainnut muutosta, joten ei ahtovuoto tuota ainakaan kovin kauaa ole lyhentänyt.

Koitin samalla metsästää sopivia, hieman leveämpiä rosterilemmareita. Ne on melkein kaikki eri kokoisia kun letkut paksunee imusarjaa kohti. Biltemat ja Motonetit kierrettyäni totesin parhaan valikoiman löytyvän Puuilosta ja IKH:lta. Toki kyllä sinne ne alkuperäisetkin saa soviteltua jos ei ulkonäöllä ole väliä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jopela »

Mulla on siis DPF ja EGR disabloitu edellisen omistajan toimesta ilman tarkempia specsejä, pohdin tässä vaan että mitäköhän muuta tarvis tehdä jahka vuoto on korjattu? En ole vielä ihan täysin tuon moottorin sielunelämään kyennyt perehtymään.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja SS »

Jakopää 100k välein ja imusarja vaihtoon 200k paikkeilla irtoilevien läppien välttämiseksi. Ei näissä oikein muuta taida olla, kestäviä koneita. Öljyjä voi toki joskus vaihdella lisäksi ;)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jopela »

Nyt kun eksyttiin aiheesta kunnolla niin kysynpä vielä tarviiko niitä läppiä oikeasti koneen suorituskyvyn kannalta? Ajatus on ilmeisesti varmistaa ilmamassan ja polttoaineen kunnollinen sekoittuminen ja puhdas paloreaktio mutta.. Niihin kun ilmeisesti löytyy tuommoisia "korjaussarjoja" :-D
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suorituskyvyn kannalta ei merkitystä, ovat päästöjen takia olemassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja SS »

Jopela kirjoitti:Niihin kun ilmeisesti löytyy tuommoisia "korjaussarjoja" :-D
Mistäs tuommoisia löytyy?

Toisaalta eipä se imusarjakaan maksa kuin reilut 200e ja uusien kesto on jo parempi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jopela »

SS kirjoitti:
Jopela kirjoitti:Niihin kun ilmeisesti löytyy tuommoisia "korjaussarjoja" :-D
Mistäs tuommoisia löytyy?

Toisaalta eipä se imusarjakaan maksa kuin reilut 200e ja uusien kesto on jo parempi.
No minä lähdin tällä metodilla liikkeelle:
https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40 ... eplacement
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

jcarlson kirjoitti:Suorituskyvyn kannalta ei merkitystä, ovat päästöjen takia olemassa.
Meneekö katsastuksesta läpi, jos vaikuttaa päästöihin? Itse voisin harkita tätä ratkaisua "varmuuden vuoksi".
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Vastaa Viestiin