Tehon puutetta(ko)

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

En tiedä löytyykö todellista vikaa muualta kuin ratin ja penkin välistä, mutta on tullut sellainen tunne ettei kaiiki hepat ole tallissa. Viime kesänä laitettiin JC:n softa sisään ja silloin ero alkuperäiseen softaan oli huomattava. Nyt tuntuisi ettei vääntöä oikein löydy samalla tavalla. Puhti puuttuu, mutta auto tuntuu toimivan normaalisti. Vikavaloja/koodeja ei ole tullut. Autoon on tehty keväällä jakohihna remppa eikä mitään muuta. Mistähän mahdollista vikaa voisi lähteä etsimään, muualta kuin pääkopasta? Ehkä jonkinlaista "jyristämistä" on havaittavissa tietyillä kierroksilla.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Alle 1500 r/min ei saakaan vedättää, jos silloin jyristää, on ihan normaalia. Onko 1,9 TID? Jospa imusarjan läpät jumittavat miltei kiinni-asentoon?
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

1,9 TTiD on kyseessä. Olisikohan hiukkas-suodatin hieman tukkeessa. Edellisestä poltosta ei kuitenkaan ole kuin pari-kolmesataa kilsaa. Entä voiko viallinen magneettiventtiili aiheuttaa tuollaista? Siitä kuitenkin tulisi ilmeisesti vikakoodi.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Ahtoja on pyydetyt? En ole varma mitä tiisseleistä voi logata..
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Paljon ajettu? Meillä meni isomman ahtimen magneettiventtiili 140tkm ajettuna, ja sen vaihdon jälkeen on vetänyt vanhaan malliin. Meillä ei tullut mag.venttiilistä mitään koodia. Tuohon ei vetämättömyyteen turtuu, ja vikaa etsii siinä vaiheessa vasta kun motarille liittyminen on hankalaa. Näillähän pärjää 1.2tsi vehkeiden seassa ihan vajaa tehoisenakin.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

237 000km menty tähän mennessä. Tosiaan talven jäljiltä tuntuu, että puhti puuttuu ja auto on ihan erilainen kuin edellisen kesän uuden softan jäljiltä. Auto pelaa ihan ok voi vetää peräkärriäkin kohtuu kuormalla eikä jää jalkoihin, mutta se "räjähtävyys" esim. sport tilassa puuttuu. Minusta tuntuu, että potku puuttuu alakierroksilla.
Viimeksi muokannut Jonestone, La Touko 27, 2017 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

supersaab kirjoitti:Ahtoja on pyydetyt? En ole varma mitä tiisseleistä voi logata..
Ei ole tietoa paljonko pitäisi ahtaa. Näkeekö tiedon esim. OP-comilla?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Op-Comilla voit logata kaiken tarpeellisen. Pyydetyt ahdot, saadut ahdot, ilmamassa, ruiskutusmäärä, hiukkassuodattimen vastapaine. Näillä pääsee eteenpäin. Jos on voimaton alakierroksilla niin vika voi olla todennäköisimmin pikkuturbon magneettiventtiilissä tai ahtovuodossa. Turbojen välissä oleva läppä pakopuolella (jota se pikkuturbon mankkuvena ohjaa) on myös joissain ollut viallinen joko ihan mekaanisesti tai sitten kalvorasiassa vuoto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

jcarlson kirjoitti:Op-Comilla voit logata kaiken tarpeellisen. Pyydetyt ahdot, saadut ahdot, ilmamassa, ruiskutusmäärä, hiukkassuodattimen vastapaine. Näillä pääsee eteenpäin. Jos on voimaton alakierroksilla niin vika voi olla todennäköisimmin pikkuturbon magneettiventtiilissä tai ahtovuodossa. Turbojen välissä oleva läppä pakopuolella (jota se pikkuturbon mankkuvena ohjaa) on myös joissain ollut viallinen joko ihan mekaanisesti tai sitten kalvorasiassa vuoto.
Ok! Pitää tsekata velipojan Op-comilla josko siellä näkyisi jotain poikkeavaa. Näkyykö mankkuvena ongelmat myös op-comilla?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei näe syytä miksi ahdot puuttuu mutta mankkuvena on ahtovuodon lisäksi yleisin syy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Kiitokset JC:lle op-comilla otetun datan tulkinnasta! Datan mukaan ei ainakaan mitään isompaa vikaa ole. Ehkä pientä ahtovuotoa saattaa olla. 0-100km/h 7,8sek ja 80-120km/h 4,4sek. Eli uudet renkaat tai kuskin pääkoppa aiheuttaa tehottomuuden tunnetta! :D
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja SS »

saabillua kirjoitti:Paljon ajettu? Meillä meni isomman ahtimen magneettiventtiili 140tkm ajettuna, ja sen vaihdon jälkeen on vetänyt vanhaan malliin. Meillä ei tullut mag.venttiilistä mitään koodia. Tuohon ei vetämättömyyteen turtuu, ja vikaa etsii siinä vaiheessa vasta kun motarille liittyminen on hankalaa. Näillähän pärjää 1.2tsi vehkeiden seassa ihan vajaa tehoisenakin.
Tänään ajellessa iski samanlainen fiilis. Alavääntöä löytyy, mutta ylempänä tuntuu normaalia laiskemmalta, nimenomaan motarikiihdytyksissä. Nyt kun muistelen niin jo jokin aika aiemmin olen havainnut hieman samaa oiretta.

Miten tuon magneettivenan saisi testattua ja missä se sijaitsee? WIS mainitsee kyllä korkeapaineturbon alipaineen säätävän magneettiventtiilin, mutta sijaintikuvaus on tyhjä :-(

Edit: Kerrottakoot että magneettiventtiilit löytyi molemmat jäähdyttimen päältä, kiinni lukkopelissä olevassa kiinnikeraudassa. Toinen on vaan piilossa tuo raudan alla.
Viimeksi muokannut SS, Su Huhti 08, 2018 21:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja SS »

Seurailin ahtopaineita työmatkalla, jää alle 1,5bar. Mitä muuta tuon mankkuvenan lisäksi kannattaa tarkistaa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahtoletkujen, coolerin ja turbon alipainekellojen tiiviys. Monesti letkut on halki niin että vuoto alkaa vasta paineistuessa. TTiD ahtaa 2 bar kunnossa ollessaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehon puutetta(ko)

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos vinkeistä, töistä palatessa hävisi tehot melkein kokonaan, ahdot alle 0,5bar. Tutkin konehuonetta ja totesin että ahtoletku coolerin ja imusarjan välissä on kahdesta kohtaa halki. Ensiapuna teippiä ja nippusiteitä ja taas tuntuisi toimivan. Tarvinnee varoiksi uusia kaikki letkut.

Onko vinkkejä mistä nuo kannattaisi hommata? Neolla tai Maptunilla ainakin olisi kohtuuhintaista silikonisarjaa:
https://www.neobrothers.co.uk/intercool ... 5105-p.asp
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 08-12.html
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin