1.9tid turbo kahisee

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

1.9tid turbo kahisee

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Onko turbo rikki kun se "kahisee" koko kierrosalueella ja meni vikatilaan? Ei vingu /ulise kuten normaalisti kun turbo on kulunut. Vikakoodin antaa P2279. Otin imuputken ja ahtoputken pois ja minusta välys on ok, sormin pyörittämällä tuntuu ettei ehkä pyöri niin herkästi kuin pitäisi (voi ollakkin normaalia kun öljynpaineita ei ole), ahtoputkessa oli jonkin verran öljyä kun muutama tippa valui..
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 1.9tid turbo kahisee

Viesti Kirjoittaja JKen »

Imuvuoto. Ehkä. Tarkista Turbo => Välijäähdytin => Imusarja röörit.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: 1.9tid turbo kahisee

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Täytyy tarkistella niitäkin. Tuo ääni on vaan minusta omituinen kun se kuuluu eniten auton alla dpf:n kohdalla vai mikä se pönttö on etupenkkien kohdalla putkessa.. Ja kuului minusta myös pakoputken päästä kuunnellessa kun kaveri polki kaasua. Konehuoneesta kuunnellessa ei ääntä juuri erota. Ääni tosiaan kuuluu turbon kierrosten mukaan, ei suoraan moottorin kierrosten.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9tid turbo kahisee

Viesti Kirjoittaja tturku »

olisko sieltä partikkelifiltteristä lähtenyt kennosta palanen joka siellä kahisee?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: 1.9tid turbo kahisee

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Noniin, asia edennyt sen verran että kurkkasin dpf:n päädystä sisään ja näytti ehjältä mutta mustalta. Sitten egr venttiili irti ja huomasin että venttiili jumii auki asentoon kun painaa pohjaan.. Putsasin sen viemärin avaajalla ja sen jälkeen pesu vedellä ja kaikki paikoilleen. Ajolenkillä sama puhdittomuus ja kiihdytyksen jälkeen turbon ääni paheni niin että vein auton livedatan lukuun. Huomattiin että kaasuläppä on koko ajan lähes kiinni ja turbo painaa ilmaa sitä vasten. Lisäksi dpf on tukossa kun paine ero on liian suuri. Ajoin kotiin kaasuläpän purkaminen ja puhdistus mielessä mutta siinä vaiheessa läppä olikin auki asennossa ja liikkui normaalisti kaasutellessa. Nyt tilanne on se että dpf on kai vielä tukossa ja menee sen takia noin kilometrin jälkeen aina limp modeen. Se täytyisi siis saada puhdistettua seuraavaksi.

Edit: Dpf pestiin ja toimii taas normaalisti.
Vastaa Viestiin