9-5 2.2tid -02 vikatila

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Sakkepa
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 15:37

9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja Sakkepa »

Elikkäs, autona 9-5 2.2tid -02. Auto menee jatkuvasti vikatilaan ja antaa seuraavanlaisia vikakoodeja:

P1318 Glow Control Unit. Open circuit
P1380 Glow Control Unit Feedback Error
P1246 Boost Pressure Control Valve Circuit. Open Circuit
P0400 EGR Valve Actuator. Deviation from demanded position
P0314 Misfire Mechanical Fault
P0244 Boost Pressure Too Low. Mechanical Fault
P0107 Manifold Absolute Pressure Sensor Circuit. Open/ Short To Ground

Autoon on vaihdettu 1kk sisään:
-Uusi turbo, josta on säädetty hukkaportin tanko oikeaan mittaan.
- Uudet hehkutulpat
-Polttoaineputket korkeapainepumpulta suuttimille
- Uusi öljynsuodatin + öljyt
- Uusi ilmansuodatin

Autosta on puhdistettu EGR-venttiili ja imusarja + siellä olevat anturit.

Mulla ei henkilökohtaisesti oo paljoa tietoa dieseleistä, niin voiko nuo vikakoodit aiheuttaa joku yksittäinen tekijä? Onko jollain muulla ollut samanlaista 7-oikein riviä?

Kiitos avusta jo etukäteen!
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Oma allekirjoituksen femma menee sillointällöin vikatilaan ja antaa koodia likaisen MAP anturin takia. Samaan pakettiin kuuluu yleensä 8 muuta koodia. Imusarjan ja EGR:n olit putsattu mutta mites tuo metallinen putken pätkä ennen niitä ja putkessa oleva MAP anturi?

Kuva
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Sakkepa
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 15:37

Re: 9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja Sakkepa »

Oon senkin puhdistanut useampaan kertaan. Heti puhdistamisen jälkeen, kun kierroksia on n.2500-3000, moottori menee vikatilaan ja palautuu normaaliksi kun käyttää virrat pois. Techin mukaan ilmamassamittarin pyyntö/ saanti ei kohtaa ja se on vaihdettu ehjään, mutta sama ongelma jatkuu..
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: 9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Alipaineletkut, tuolla akun puolella, jotka menee rasioille ja venttiileille ja liitoksiin. Halkeamia silmältä piilossa. Lakkasiko vakkari myös toimimasta?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Hirva
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 08, 2016 15:50
Paikkakunta: Orimattila

Re: 9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja Hirva »

Oletko katsonut kuvassa nuolen kohdalla putken alla olevan liittimen? Oma oli aina välillä myös limpissä (koodeja en nyt tarkasti muista, välillä taisi herjata EGR:ää, MAP:ia...) Liittimessä muutama pinni oli hapettunut, ruuvimeisselillä varovasti puhtaaksi ja WD:tä perään, sen jälkeen ei ole herjaillut.

https://www.dropbox.com/s/0jc0fkusgi55y ... b.jpg?dl=0
9-3 2.2TiD -03
Clio 1.4 -04
Sakkepa
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 15:37

Re: 9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja Sakkepa »

Eikös tuo vakkari lopeta toiminnan aina kun menee vikatilaan? Pitääpä katsoa tuo liitin. Nyt vain ensin menee vaihtoon syyläri ku päätti sylkästä jäähdytysnesteet parkkiruutuun...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kaverin vastaavassa softatussa autossa oli myös vähän kaikenlaista. Siitä vaihdettiin pari ahtoputkea, yksi imuputken liitos, mappianturi, kaikki kumiset alipaineletkut ja myös ilmamassamittari. Mappianturi tuli briteistä alkuperäisenä Saabin osana reilulla 30€:lla. Ihan noin mukavaa listaa ei ollut vikakoodeja, mutta ajossa vakionopeudensäädin nyki ja tuntui kuin kone olisi kaasutellut itsekseen. Tätä ennen oli vaihdettu noita ahtoletkuja, joissa oli halkeamaa ja vuotoja, samoin se turbon joustava imuputken liitos oli aika mukavasti halki. Suosittelen kyllä uusimaan nuo alipaineletkut, jotka ohjaa niitä venttiileitä ja samalla tarkistamaan kaikki ahtoputket ym. Se mappianturi ei ole kallis hankinta, voin sen tarvittaessa hoitaa kun tiedän mistä ja mitä tilaan.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: 9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

http://www.vp44diesel.de/en/pumps-vp44-psg-16

siinä vikakoodeja pahimpina skenarioina.

Alkää sokaistuko noille koodeille (eka viesti), yksi vikatila generoi toisen syyn. MAP-anturin odotetaan antavan tiettyjä arvoja, muut tulkitaan viaksi vaikka anturi tekee mitä sen on sunniteltu tekevän. Ts. jos iso aliapainevika, anturi tuntee sen, mutta systeemi ei usko vaan luulee anturin olevan viallinen.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Sakkepa
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 15:37

Re: 9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja Sakkepa »

Löyty tuo vika vähän jopa vahingossa kun aloin pesemään välijäähyä. Kahdesta alimmasta kennorivistä tuli kaikki vesi läpi. Nyt "uusi" välijäähy paikoillaan ja auto pelaa! :)
Arikultsi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 15:40
Paikkakunta: Virolahti

Re: 9-5 2.2tid -02 vikatila

Viesti Kirjoittaja Arikultsi »

Hirva kirjoitti: "Oletko katsonut kuvassa nuolen kohdalla putken alla olevan liittimen? Oma oli aina välillä myös limpissä (koodeja en nyt tarkasti muista, välillä taisi herjata EGR:ää, MAP:ia...) Liittimessä muutama pinni oli hapettunut, ruuvimeisselillä varovasti puhtaaksi ja WD:tä perään, sen jälkeen ei ole herjaillut."
https://www.dropbox.com/s/0jc0fkusgi55y ... b.jpg?dl=0

2004 mallisessa on vähän eri järjestys:
- kuvassa oleva metalliputki lyhyempi
- sen vieressä olevat kaapeliniput ovat hävinneet jonnekin
- ainakaan lähellä alla ei ole liitintä
- ylävesiletku tekee ässämutkan jossa lenkki kiertää tuon metalliputken alle, sen alla on joku mötikkä missä on sähköliitin, aika lähellä öljytikun putkea - onko tästä kyse? Jos on, niin ilmeisesti ei pääse käsiksi vesiletkua irroittamatta
- onko tuo se psg16 liitin vai... Jos ei, niin missäs se sitten on? Ed. omistajan mukaan psg:n-liitin aiheutti aina välillä ongelmia, selvisivät putsauksella.
Vastaa Viestiin