Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Mulle ku oma TTiD on ensimmäinen diesel auto, niin olen tässä tovin ihmetelly, miten vähän TTiD:hen löytyy viri-tavaraa. Softaa ja egr+dpf matskua löytyy kyllä, mutta esim. pakoputkea ja vaparisuodatin jne. matskua ei taho löytyä. Onko näin, että dieseleissä ei saavuteta mitää hyötyjä esim. downpipen ja putkiston muutoksista tai vaparisuodattimen asentamisesta?

Haluttas kuitenki modata ilman ottoa uudelleen ja pistää pakoputkisto uusiksi, että sais vähän mureampaa ääntä, vai onko se aivan rahan haaskausta?
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikös dieselissä ole ihan riittävän murea ääni jo vakiona :mrgreen:

Putki ei kai ihan heti ole ahdistamassa dieseleiden kanssa. Ahtimesta taitaa loppua ekana tila ilmavirtauksille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

No onhan kiisseleissä joo "murea" maatilan ääni :mrgreen: ja joo, saahan sitä meteliä lisää ku poistaa pöntöt pakoputkista. Eniten olen miettiny downpipen merkitystä, että jos sen modaa isommaksi nii onko sillä mitään merkitystä? Vaikuttaako se vääntöön, turboviiveeseen jne.
Ja minkä kokosta rööriä orkkis putkisto edes on? :?:

Turbosta taas se että eipä siihenkään ole tarjolla ku orkkis paketti ja thats it.

Tuntuu, että on huomattavasti vähemmän modausvaihtoehtoja ku bensavehkeillä ja siksi kyselenki, että eikö dieseliä voi enempää modata. Suutin/polttoainepumppu hommat jätän pois laskuista toistaseksi.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Oli varsin mielenkiintonen proggis ja kyllä sieltä tietoa löytyi, ainaski DP:n osalta. EGR:n ja DPF:n vaikutukset olikin jo tuttu juttu. Vielä toki jäi kysymyksiä ilman vastauksia esim. ilman otto puolelta, onko vaparisuodattimesta mitään hyötyä vai onko se vain turhaa hifistelyä? :?:

Mut ehkäpä siihen vastauksen saa
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Loud pipes save lives ? :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=hz77dQjLvvs
https://www.youtube.com/watch?v=mG5culfyKhM
Tuossa ei ollut mitään vaimentimia, tuplana ylös vain..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Pro Turbo - turbopaja oli hyvinki kiinnostunut modaamaan ttid:n turboa kun sitä kyselin sieltä vuosi takaperin. Mersujen ja bemujen tuplaturboja ovat modanneet siellä hyvällä menestyksellä. Mikäli en väärin muista niin sitä isompaa puolta suurentavat että saa hönkää ylös ja oliko niin että turbon puolesta päästään yli 300 hepan tuottoon. Suutinten ja jakajapumpun riittoisuuteen osaa ainakin J.Carlson vastailla paremmin.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

@Lerssinen, en tiiä olenko vaan outo mut minä tykkään ku autosta lähtee vähä meteliä :D naapurilla oli dieseli RAM ja perkele siinä oli jylhä murina. Tykkään!

Joo minä luinki täältä jostaki keskustelusta että Pro Turbo olis ollu kiinnostumu modaamaan, mut itellä on ensimmäisenä listalla koko pakoputkiston modaaminen esim 3":ksi, mutta vain jos siitä on jotain hyötyä. Sama asia vapaavirtaus suodattimen laittaminen, onko siitä mitään hyötyä... muutaki ku imuäänien pihinä? :lol:
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hirschillä oli tällainen putkisto dieseliin -> https://www.saabsunited.com/2012/04/hir ... e-9-3.html
Sitä en ainakaan tällä hetkellä löytänyt mistään myynnissä. Muistaakseni maksoi aikanaan noin 2000e tuo setti, joten ihan halapa putkisto se ei kuitenkaan ollut. Itselläni on Simonsin tuplahormi TTIDissä, mutta eipä tuo mitenkään auton pakoääniin vaikuttanut -> https://shop.speedparts.se/en/prod/avga ... 3dher.html

Muuten en ole perehtynyt downpipen tms muiden viritysten vaikutukseen tai saatavuuteen. Eipä ole tullut ainakaan vastaan ikinä missään dieseliin mitään valmiita ratkaisuja... Vapaavirtaussuodatinta en itse laita mihinkään autoon jolla ajetaan arkiajoa. Sontaa tuppaa menemään läpi filtteristä koneeseen turhan helposti ja ilmamassamittarin sillä saa paskaksi ainakin bensakoneista. Mitään hyötyä siitä ei tiettävästi ole ainakaan näillä tehoilla mihin TTID-koneella pääsee :twisted:

Eski
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Joo-o, kyllä se nyt hyvin pitkälle vaikuttas siltä, että joudun nyt tyytymään softa+egr+dpf modaukseen. Lisää mörinää saan poistamalla äänenvaimentimet. Tossa ois kyllä tarjolla AEM:n vaparifiltteri mut mut.. ehkä mä sen jätän nyt hommaamatta. :cry:
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meidän TTIDistä oli muuten kerran pakoputki irti DPF:n liitoksesta, eli silloinhan siinä ei ollut yhtään äänenvaimentajaa kiinni. Yllättävän vaisut pakoäänet putkessa oli silti ainakin autoon sisälle. Ilmeisesti tuo DPF on aika kova äänenvaimennin, joten sen tyhjentäminen voi hyvinkin vaikuttaa ääniin enemmänkin. Tuossa nykyisessä Simonssin putkessakin on yksi vaimennin, joka kuuluu bensa-V6:ssakin tuon DPF:n paikalle, mutta dieseliin se ei oikein sovi, ellei pura DPF:ää kokonaan pois. Sitten ei ainakaan katsastus onnistu sellaisella putkistolla. Itse olen toistaiseksi pitänyt DPF:n toiminnassa, koska siinä ei ole ollut mitään ongelmia...

Eski
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Se voi olla että DPF pönttö vaimentaa ääniä. Mulla ei vielä toistaseksi ole ollu sen kans probleemia nii saa olla käytössä niin kauan kun toimii moitteetta, tyhjentää sitte jos alkaa oireilemaan.
Huvikseni kattelin tossa ympäri nettiä että missään ei myydä valmiiksi tyhjennettyjä DPF pönttöjä, siinä olis markkinarako ostella romareilta pönttöjä, tyhjentää ne ja myydä kansalaisille eri foorumeilla :lol:
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ehkäpä niitä laittomia tyhennettyjä DPF:ä ei kehdata kovin julkisesti mainostaa netissä, kun saattaisi joku viranomaistaho puuttua sellaiseen lainvastaiseen toimintaan :twisted: Kyllähän noita kuitenkin raskaankaluston puolellakin tyhjennetään ihan huolloissa, jos ei vehkeitä muuten saada toimimaan... Joskus näistä hommista joutuu vaan maksamaan, jos ei itse tuunaa. Se tuppaa olemaan suuri haaste näillä autofoorumeilla, että jostain korjaamolla tehdystä työstä pitäisi maksaa :lol: Itse ostin jo uudehkon DPF:n valmiiksi ja suolestan vanhan, kunhan se alkaa temppuilemaan :twisted:

Eski
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Mono »

Eski kirjoitti:Ehkäpä niitä laittomia tyhennettyjä DPF:ä ei kehdata kovin julkisesti mainostaa netissä, kun saattaisi joku viranomaistaho puuttua sellaiseen lainvastaiseen toimintaan :twisted:
Eski
Eihän se lainvastaista ole jos ilmoittaa: Ei tieliikeenekäyttöön.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Ruattinraketti
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 09:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin pakoputkiston ja ilman oton muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Ruattinraketti »

Niin tosiaan jos ilmottais ettei ole tieliikennekelpoinen :lol: tosin mä veikkaan, että romarit tekee paremmin rahaa tyhjentämättömillä pöntöillä ku uudet orkkikset taitaa maksaa päälle 1000€. Ainaki mitä olen netissä nähny muutamia käytettyjä pönttöjä olleen myynnissä, niin kyllä niistäki pyydetään suolasia hintoja.
Ahdin määrää tahdin
E90 BMW 330XD A6 MY08 / 320hv 700Nm *EGR OFF & DPF OFF & HYBRID BILLET TURBO MOD

EXITUS! 9-3 1.9TTiD SS A6 MY08 / 240hv 550Nm *EGR OFF & DPF OFF
EXITUS! 9-5 2.3T Aero A4 MY00 / 260hv 395Nm
EXITUS! BMW 318tiC MY03
Vastaa Viestiin