Moottorin häiriövalo syttyi, hetkellisesti tehot laskivat, mutta sen jälkeen tuntuu taas toimivan normaalisti. Tämä tapahtui Riian eteläpuolella, ja siitä ajelin toistasataa km majapaikkaan ilman ongelmia. Moottorin uskalsin sammuttaa hotellin pihassa. Uudelleen käynnistykset eivät sammuttaneet valoa.
Reissua olisi vielä pari tuhatta km jälellä, uskaltaako jatkaa eteenpäin vai ei? Eihän kääntöpaikka ole sen kauempana kuin Klaipedassa, mutta silti mietityttää että pistääkö reissusuunnitelma uusiksi ja saappi korjaamolle Latviassa vai rohkeasti ajella moottorivalo (check engine) palaen alkuperäisen suunnitelman mukaan kun auto tuntuu toimivan?
Auto siis 9-5 2.2 TDi vm 2004, n. 370tkm mittarissa.
2.2 TDi häiriövalo
Re: 2.2 TDi häiriövalo
Eipä tähän hätään tullut kommentteja
Diagnoosin tueksi vielä tieto että vikavalo syttyi tasaisella 90 km vauhdilla vakkarilla ajellessa (n. 2000 rpm), ja Tallinnasta Riian ohi oli menty rajoitusten mukaan, eli max 95 km/h eikä mäkiä - aika säästöliekillä siis.
Lähdetään ajelemaan kohti Klaipeda...
Raportoin sit mite kävi
Diagnoosin tueksi vielä tieto että vikavalo syttyi tasaisella 90 km vauhdilla vakkarilla ajellessa (n. 2000 rpm), ja Tallinnasta Riian ohi oli menty rajoitusten mukaan, eli max 95 km/h eikä mäkiä - aika säästöliekillä siis.
Lähdetään ajelemaan kohti Klaipeda...
Raportoin sit mite kävi
Re: 2.2 TDi häiriövalo
Minä ainakin ajelisin menemään, jos auto muuten tuntuu olevan kunnossa. Vikakoodeja voi olla vaikea lukea matkan varrella.
Veikkaan, että hetkellinen häiriö ollut ja CE poistuu matkan varrella ellei innokkaana yöksi nappaa akun kenkää irti. Mullakin joskus noin käynyt.
Tietystikään kukaan ei voi varmuudella sanoa juuta eikä jaata, että kannattaako rullata etiäpäin
Mulla 9-3 2.2TDi 2004 ml. 390tkm.
Turvallista matkaa!
Veikkaan, että hetkellinen häiriö ollut ja CE poistuu matkan varrella ellei innokkaana yöksi nappaa akun kenkää irti. Mullakin joskus noin käynyt.
Tietystikään kukaan ei voi varmuudella sanoa juuta eikä jaata, että kannattaako rullata etiäpäin
Mulla 9-3 2.2TDi 2004 ml. 390tkm.
Turvallista matkaa!
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
Re: 2.2 TDi häiriövalo
Kiitos myllymik - näinhän minä tein ja kuten arvelit, ilman ongelmia.
Itse asiassa aamulla häiriövalo oli sammunut, eikä ole (vielä) uusiutunut. Näin siitä huolimatta että illalla kävin muutaman kerran starttailemassa ja toivomassa valon sammumista, silloin paloi menemään, mutta kuitenkin sitten aamulla oli hävinnyt.
Vaikea ymmärtää näiden keskusyksiköiden toimintalogiikkaa, jos ei ole aiempaa kokemusta ko. automallista. Sitikalla (C5) tottui siihen että "anttipöllö" (antipollution fault) ja service valo paloivat aina joskus, ja ne vaativat toistasataa kilsaa ajoa ja useita starttauksia kunnes sammuivat, jos sammuivat, mutta yleensä sammuivat. Eikä niidenkään palamisella ollut välttämättä mitään vaikutusta moottorin toimintaan.
Joten koputellaan puuta ja lähetään huomenna Saapille näyttämään Kuurinkynnästä
Itse asiassa aamulla häiriövalo oli sammunut, eikä ole (vielä) uusiutunut. Näin siitä huolimatta että illalla kävin muutaman kerran starttailemassa ja toivomassa valon sammumista, silloin paloi menemään, mutta kuitenkin sitten aamulla oli hävinnyt.
Vaikea ymmärtää näiden keskusyksiköiden toimintalogiikkaa, jos ei ole aiempaa kokemusta ko. automallista. Sitikalla (C5) tottui siihen että "anttipöllö" (antipollution fault) ja service valo paloivat aina joskus, ja ne vaativat toistasataa kilsaa ajoa ja useita starttauksia kunnes sammuivat, jos sammuivat, mutta yleensä sammuivat. Eikä niidenkään palamisella ollut välttämättä mitään vaikutusta moottorin toimintaan.
Joten koputellaan puuta ja lähetään huomenna Saapille näyttämään Kuurinkynnästä
Re: 2.2 TDi häiriövalo
Tätä ennen tehtiin noin 2tkm reissu norjan puolelle ja takaisin, vikavalon kanssa siis. EGR ja ahtoputket oli suurimmat syylliset. Nyt on molemmista päästy. Oman kokemuksen mukaan sanoisin että tohtii päästellä. Me jätettiin noin 2l/100km normaalia isommalla kulutuksella hiilijälkeä pitkin lapin kauniita maisemia. Välillä vastaantulijat pyöritteli päätään.G-mies kirjoitti:Kaverin vastaavassa softatussa autossa oli myös vähän kaikenlaista. Siitä vaihdettiin pari ahtoputkea, yksi imuputken liitos, mappianturi, kaikki kumiset alipaineletkut ja myös ilmamassamittari. Mappianturi tuli briteistä alkuperäisenä Saabin osana reilulla 30€:lla. Ihan noin mukavaa listaa ei ollut vikakoodeja, mutta ajossa vakionopeudensäädin nyki ja tuntui kuin kone olisi kaasutellut itsekseen. Tätä ennen oli vaihdettu noita ahtoletkuja, joissa oli halkeamaa ja vuotoja, samoin se turbon joustava imuputken liitos oli aika mukavasti halki. Suosittelen kyllä uusimaan nuo alipaineletkut, jotka ohjaa niitä venttiileitä ja samalla tarkistamaan kaikki ahtoputket ym. Se mappianturi ei ole kallis hankinta, voin sen tarvittaessa hoitaa kun tiedän mistä ja mitä tilaan.
Matti
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Ensiautoni: 900'86
Re: 2.2 TDi häiriövalo
Akun kengän irti käyttäminen ei nollaa vikakoodeja 2,2TiD:issä, ei ainakaan minulla toiminut PSG16:ssa. Minulla satunnaisen CE-valon syttymisen syynä oli moottoriöljyn lämpötila-anturin vika.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2.2 TDi häiriövalo
Autohan pelaa kuin enkeli (koputellaan puuta)
Eilen reilu 700 km Tarttoon, 5,0 l/100 tähän mennessä alhaisin keskikulutus tankkausvälillä - miu mielest aika hyvä isolle farkulle vanhanaikaisella tekniikalla kahden hengen lomalastissa.
Eilen reilu 700 km Tarttoon, 5,0 l/100 tähän mennessä alhaisin keskikulutus tankkausvälillä - miu mielest aika hyvä isolle farkulle vanhanaikaisella tekniikalla kahden hengen lomalastissa.