Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Kokemuksia kaipailisin Saabisteilta tuollaisesta
2.2Tdi Saabista olis tiedossa 400000km ajettu laite
Kannattaako hankkia?
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Luja peli ja kaikki huonot puolet löytyy haulla. Tai huono puoli, eli miten saa käyntiin jos keula on ylämäkeen :mrgreen: Semmonen maailmanlopun kone kuitenki, et hinta-laatu on aika jees. Vrt VAG:n 1.9 jumalmoottori.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo, itse oon taistellut kohta 6kk tuon käynnistymisen kanssa. Edistystä on tapahtunut mutta vieläkään se ei toimi niinkuin kuuluisi. Tankissa täytyy pitää polttoainetta reilusti ja keula alamäkeen.. Ja esimerkiksi yön yli seisominen väärässä asennossa riittää käynnistysongelmien ilmenemiseen. Tutkiminen/vianhaku jatkuu... Tämä toki OG9-3:ssa mutta sama tekniikka.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Arikultsi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 15:40
Paikkakunta: Virolahti

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja Arikultsi »

Lyhyellä kokemuksella (vm. 2004, farkku, manuaali, 355 - 365 tkm/4 kk) tulee objektiivisia mielipiteitä :D
- moottorin ääni kuin traktorissa, tosin häiritsee vain pienissä nopeuksissa tai rankemmissa kiihdytyksissä
- ruostuu: takaluukku, takapyörän kaaret näkyviä paikkoja. Mutta tämä ei ole moottorin vika
- eberi vetelee viimeisiään. Sain toimimaan esilämmittimenä vaihdattamalla kiertovesipumpun (pumppu 50 €, työt 200 € Motonetkorjaamo Kotka). Mutta savutus on välillä aika sankkaa käynnistysvaiheessa.
+ hyvä matka-auto, vääntävä kone ja cruisella menee aika eleettömästi paikasta paikkaan vaikka pitemmänkin matkan ilman että kuski tai auto uupuu
+ manuaalina ainakin ihan riittävät tehot ja kiihtyvyydet, jos vertaa rouvan Astraan jonka 1,6 väittää olevansa saman tehoinen, niin heh, heh... Astra vaikka kevyempi, paljon tuhnumpi
+/- kulutus kohtuullinen, keskimäärin 6 l/100, paras mitattu 5 l/100 tankkausvälillä. Eli litran verran enemmän kuin nykydiiselit
+ jakoketju
+ kaiken luetun perusteella ilmeisesti hyvinkin kestävän maineessa oleva kone eli auto lahoaa ympäriltä ennenku kone laukee 8)
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Kiitoksia vastauksista!
Tuo käynnistys ongelma onkin sitten hankalampi todeta kun menen katsomaan autoa. Ajattelinkin soittaa myyjälle ennakkoon,että jos mahdollista niin ei ajelisi/käynnistelisi autoa vähään aikaan vaan antaisi sen seistä mielellään vaikka vuorokauden.
Muuten femma onkin tuttu laite kun on sellainen aiemmin ollut,mutta ei dieselinä vielä.
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No sanotaan näin, että sanoo myyjä mitä sanoo, mutta ei se käyntiin lähe jos alle puoli tankkia dieseliä ja sen verran viettävä piha, että tarttee käsijarrun tai vaihteen pysyäkseen paikallaan. Ihan turha valehdella itselleen. Sama homma kuin yli 100tkm ajettu T7: lähtökohtasesti konevikanen. Jos ei ollukkaa, niin hyvä yllätys. Mulla on ollu pihas kolme noita rouskuttimia, ja sama vika kaikis. Yks oli ranetettu sähkösellä siirtopumpulla, mut aika kauan sitäki sai sahata käyntiin. Toki paremmin pelas kuin räpeltämättömät.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Kokemusta 25tkm eli menneen talven verran. John Jocke laittoi tohon ohjelman sisään heti alkuunsa, niin menohalut on jo normiauton tasolla. Nyt mittarissa 250tkm ja ainoa ongelma pieni turbon vihellys.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Arikultsi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 15:40
Paikkakunta: Virolahti

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja Arikultsi »

Jaa, ei sitten ekaan kymppitonniin ole tainnut seistä nokka ylöspäin kun en ongelmaa tunnista. Päinvastoin, käynnistyy kyllä ja ilman esilämmitystäkin yli -20C pakkasilla eka startilla joka tuon verran ajetulle dieselille on ihan hyvä saavutus.
Yksi "ominaisuus" 9-5 farkusta - kääntösäde on suurin niistä autoista joita olen omistanut. Tai yhtä suuri kuin oli Ducato Maxilla. Jäykkäniskainen joten ei kätevin mahdollinen kauppakassi/kaupunkipirssi ottaen huomioon vielä muutamaa senttiä vaille 5 m pituuden. Maantiellä taas pituus on poikaa, 9-5 sekä Maxi ovat parhaita ajettavia.
Mitäpäs jos tulee eteen nokka ylämäkeen parkin jälkeen käynnistysongelma: antaa rullata pakilla alamäkeen jos tilaa on tai hinauttaa tasaiselle?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos akus riittää potkua eikä sääli starttimoottoria, niin kyllä sen saa sahattua käyntiin. Ilmaushan on oikea toimenpide, toisaalta laiska hinaa käyntiin. Ei sitä montaa metriä tarvi hinata et hörähtää ja antaa kerrasta sen verran runtua, ettei ekaan ilmakuplaan sammu :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Arikultsi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 15:40
Paikkakunta: Virolahti

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja Arikultsi »

Kiitos selvennyksestä, nythä mie sen tajusin et ilmavaivasta on kyse, eikä se heti korjaannu jos auton asento muuttuu.
Hyvää infoa tuo - ettei ite tartte kantapään kautta kaikkea. Etuvetoselle keula alamäkeen on ainakin talvisaikaan luontevampi asento muutenkin, pääsee molempiin suuntiin liikkeelle. Tietysti voisin piruuttaan testata joskus et mitäs tuo saapas nokka ylöspäin tuumais, mut tarvinneeko... :?

Hyvää työviikkoa vaan kaikille :) (viel par päivää lomaa jälellä :D )
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Silloin jos ei meinaa normaalisti lähteä käymään ja on ilmavaivaa eikä mahdollisuutta ilmata niin seuraavat toimenpiteet käynnistetäessä tuntuvat auttavan:

Jos ei lähde normaalisti käyntiin niin:
- Virrat päälle ja kaasupoljin pohjaan.
- Starttaa kaasupohjassa niin kauan kunnes alkaa pikkuisen potkia. (n. 10s startteja ja hetken huilaus)
- Jos on kylmä että tarvitsee hehkutuksen niin tässä välissä uusinta hehkutus.
- Aloita starttaaminen uudestaan kaasu pohjassa ja pidä niin kauan kunnes kierrokset nousevat n. 2krpm. Jos kaasun päästää liian aikaisin niin sammuu/voi sammua.

Toki järkeä startin pyörittämiseen että ei mitään järjettömän pitkiä startteja. Muistelisin että ohjekirja sanoo ettei yli 20s starttia tulisi ylittää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Itellä oli og9-3 samalla padalla 265-390tkm. Hyvin toimi eikä tarvinnut keula alamäkeen parkkeerata. Ainoat ongelmat koneen kanssa pari kertaa polttoaineen paluulinjojen vaihto sekä joku pieni öljyvuoto. Aika pomminvarma kone on jos ei noita ilmavaivoja ilmesty. Niin ja tietty se polttoainepompun kuolema, mutta siitäkin selviää nykyään kohtuuhintaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Femmasta ei ole kokemusta kuin koeajon verran (aika pappamaisen mukavahan se oli), mutta samalla moottorilla oleva Vectra on nyt ollut alla n. 15 000 km. Ilmavuotoa ja käynnistymisvaikeuksia tuli tuossa talven kylmillä. Vaihdoin polttoaineen paluuletkut sekä dieselsuodattimen kotelon ja ongelmat poistuivat. Mukavia remontteja, kun tämmöinen kädetönkin sai itse tehtyä. Sen jälkeen on taas pelannut mukavasti, mitä nyt vähän tuota jäähdytysnestettä tihkuu jostain jakopään kopan välistä.

Tämä on käsittääkseni 150 hv softalla ja ihan mukavasti liikuttaa kyllä Opelia, vaikka ei tuo bensaturbosaabbeihin verrattuna raketti ole tietenkään. Mutta 438 tkm ajettu Opel, joka ei syö öljyä, on kyllä varsin onnistunut tekele. Ketjukaan ei ääntele mitään ylimääräistä kylmänä tai lämpimänä, mikä on T7-Saabien jälkeen mukavaa vaihtelua.

Tyhjäkäynnillä varsinkin kylmänä on kyllä melkoista värinää ja tutinaa ohjaamossa, mutta se on vissiin tämän koneen ominaisuus eikä vika :mrgreen:. Vaihde päällä ei onneksi värise mitenkään ihmeemmin. Kulutus matka-ajossa on ollut välillä 5,0-5,8l.

Mieluusti itse vaihtaisin tämän 2.2. TiD farkkufemmaan automaatilla. Varmasti olisi aika lokoisa matka-auto! Saa tarjota omaansa! :mrgreen:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Itsellä on kokemusta kahdesta NG-kolkista samalla koneella. Kummassakaan ei ole ollut tuota ilmaongelmaa vaikka näyttäisi polttoaineen paluulinjat alkuperäisiltä. Ensimmäisen auton myin eteenpäin 540 tkm mittarissa, ja kone toimi kyllä moitteetta.

Kyseisessä yksilössä oli aluksi ongelmia PSG16-pumpun liittimien kanssa (johdinholkit löystyvät). WIS tunnistaa myös tämän tyyppivian, vaikka en ole vielä kuullut vastaavaa muilla. Oireena oli satunnainen sähköinen EGR-vikakoodi ja cruisen pätkiminen. Muita ongelmia on ollut ahtosäädön magneettiventtiilin hajoaminen (helppo testata, kun muutkin magneettiventtiilit on yhteensopivia, esim sammutusläpältä tai imusarjan läpiltä).

Kestävä ja luotettava moottori ja tosiaan softattuna ihan miellyttävä ajaa, kun huippuvääntöä saa n. 360 Nm (lähes vakio-Aeron verran).
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Rames
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 22:35
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kokemuksia 2.2Tdi femmasta

Viesti Kirjoittaja Rames »

Nyt on takana kilometrejä noin 60tkm joista softattuna karkeasti puolet. EGR ongelmien kanssa ei ole tarvinnut enää painia. Kulutuksesta sen verran että talvi ajoissa itsellä työajot ennen ja jälkeen softauksen lähes samat 7.5 molemmin puolin. Maantiellä oikein kituuttamalla olen kerran päässyt alle 5 litran lukemiin (4.7). Siten ajaen ettei tarvitse olla ohitettavana on kulutukset 5.5-5.8 välillä. Hyvin harvoin kuuden yli, jolloin on sitten poljettu huolella. Automaatti siis. Softaus tuo kyllä sen lisäkivan tuohon.

Toi startti ongelma vaivasi myös ja polttoaine paluuletkut olivat syypäitä. Imuvuotoja yms. on ollut ja kaikista selvitty. Check-engine valopäällä ajeltu norjaan ja takaisin 2tkm :D Öljyjä vaihdeltu 10tkm/vuoden välein ja kerran vaihdelaatikon öljyt huuhtelemalla. On kyllä mieluinen auto. Vaikka hirveä keväinen autokuume päällä niin tälläkään kertaa ei mieli ole päästä vanhasta eroon vaan saada kesäksi bensaverme :saab:

Sen verran tuohon karkeaan käyntiääneen että olen huomannut nesteen pro dieselin rauhoittavan ja tasoittavan ääntä. Testimielessä nyt 7-8 nestepro tankillisen jälkeen tankkasin abc smartit ja koneen ääni alkoi epävakavoitua noin 1/3 tankillisen jälkeen.

Seuraavaksi pitäis guruja konsultoida kun jokin kumi/tutti yms. päästää tärinää kabiiniin aika epäkivasti.

Summasummarum. 2.2 softattuna voi kyllä suositella, eikä tarvitse kärsiä jakohihnan+vesipumpun vaihtoahdistuksista :D
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Vastaa Viestiin