9-3 TTiD öljynvaihto

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Nooh itsellä tulee tuo min. 100km päivässä Jyväskylä-Suolahti väliä tuohon TTiD niin voisin kyl käyttää tuota halvempaakin öljyä, mutta ESPllä mennään nyt niin kauan kun tuolle TTiDlle on tarvetta tai löytyy parempi vaihtoehto rasvaksi koneeseen :P
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Ja jos siis tämä ESP auttaisi pitkässä juoksussa säästämään tuota konetta ja pitää DPF:n tyytyväisenä.

Eli jos noudattaisin teiän mieltymyksiä pitää vaikka sitä 13000km öljynvaihtovälinä. Toisin kun edellinen omistaja joka oli pitänyt noita öljyjä 24000km tuossa koneessa :lol:
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

SS kirjoitti: Jos tuohon suodatinkoppaan joku tietää sopivan avaimen niin vinkkejä otetaan vastaan, sopivalla kuppiavaimella ja räikällä tuota olisi huomattavasti mukavampi aukoa kun on aika jäykkä pyöritettävä.
Ostin monta vuotta sitten 99-turboa varten kamasan sormiavaimen. 3/8" vääntimellä. Siinä on kolme pyällettyä "sormea", jotka kiristyvät kun vääntää räikällä. Tuolla avaimella ei ole vielä yhtäkään suodatinta jäänyt avaamatta, jos on suodattimen ympärillä edes sentti tilaa joka suuntaan.

Siis tällainen https://kamasa-shop.fi/tuoteryhma/ajone ... inavaimet/ ja tästä tuo Nro. K 6251

Tämä siis tietämättä tarkalleen minkälaisesta suodattimesta on kysymys.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

anv kirjoitti:
SS kirjoitti: Jos tuohon suodatinkoppaan joku tietää sopivan avaimen niin vinkkejä otetaan vastaan, sopivalla kuppiavaimella ja räikällä tuota olisi huomattavasti mukavampi aukoa kun on aika jäykkä pyöritettävä.
Ostin monta vuotta sitten 99-turboa varten kamasan sormiavaimen. 3/8" vääntimellä. Siinä on kolme pyällettyä "sormea", jotka kiristyvät kun vääntää räikällä. Tuolla avaimella ei ole vielä yhtäkään suodatinta jäänyt avaamatta, jos on suodattimen ympärillä edes sentti tilaa joka suuntaan.

Siis tällainen https://kamasa-shop.fi/tuoteryhma/ajone ... inavaimet/ ja tästä tuo Nro. K 6251

Tämä siis tietämättä tarkalleen minkälaisesta suodattimesta on kysymys.
Mulla on kyllä vastaava halpisversio, tuolla en kuitenkaan ole tohtinut vääntää kun se suodatinkoppa on muovia ja vähintäänkin siihen jää moisella jälkiä. Ehkä tuota voisi kokeilla jos nuo sormet suojaisi jollain silikoniletkulla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jeppe96 kirjoitti:Ja jos siis tämä ESP auttaisi pitkässä juoksussa säästämään tuota konetta ja pitää DPF:n tyytyväisenä.
Eli jos noudattaisin teiän mieltymyksiä pitää vaikka sitä 13000km öljynvaihtovälinä. Toisin kun edellinen omistaja joka oli pitänyt noita öljyjä 24000km tuossa koneessa :lol:
Kun ajoa kertyy noin 100km päivässä, niin pitäisin ainakin 15K ihan järkevänä ratkaisuna varsinkin ESP-rasvalla. Tuollaisessa käytössä tällaisen DPF-nakuttimen pitäisi pelata hienosti ja ainakin puhdistuspolttojen onnistua säännöllisesti. Jos autossa on EGR-paskankierrätys yhä toiminnassa ja kilometrejä takana noin 200K, niin enemmin olisin huolissani siitä miten tukkoon se on saanut mönjättyä imusarjan ja missä vaiheessa imarin läpät irtoaa ja tuhoaa koneen... Nämä DPF ja EGR -vaivat koskevat käytännössä kaikkia nykynakuja, joten turha vaihtaa merkkiä näiden takia :twisted:

Eski
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Huomenna laitetaan Jcarlsonin softa, ohjelmoidaan ja tulpataan fyysisesti EGR käytöstä, sekä tämän kuun loppuun varattu aika jo imusarjan vaihtoon :wink: :wink:
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja 387 »

Minkä hintaiseksi noin tulee imusarjan vaihto kaikkineen
Hese
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Voin vastata YV viestillä tuohon imusarjan vaihtoon töineen.
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Imusarjan vaihtaminen on aika ikävä homma ja itse en ainakaan tekisi sitä vesisateessa kotipihassa :D Homma kannattaa tehdä jakopääremontin yhteydessä, kuten meidänkin ttidiin tehtiin noin 200K ajettuna. TTIDin uusia Imusarjoja löytyy ainakin neobrossilta ja hintakin lienee aika kohdallaan -> https://www.neobrothers.co.uk/intake-in ... 4694-p.asp

Eski
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Joo, silläpä ulkoistin tän homma kun itsellänikään ei ole tallia missä tehdä :D Jakopäähän on vielä 70tkm niin se jää sit seuraavaan kertaan..
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

SS kirjoitti:
anv kirjoitti:
SS kirjoitti: Jos tuohon suodatinkoppaan joku tietää sopivan avaimen niin vinkkejä otetaan vastaan, sopivalla kuppiavaimella ja räikällä tuota olisi huomattavasti mukavampi aukoa kun on aika jäykkä pyöritettävä.
Ostin monta vuotta sitten 99-turboa varten kamasan sormiavaimen. 3/8" vääntimellä. Siinä on kolme pyällettyä "sormea", jotka kiristyvät kun vääntää räikällä. Tuolla avaimella ei ole vielä yhtäkään suodatinta jäänyt avaamatta, jos on suodattimen ympärillä edes sentti tilaa joka suuntaan.

Siis tällainen https://kamasa-shop.fi/tuoteryhma/ajone ... inavaimet/ ja tästä tuo Nro. K 6251

Tämä siis tietämättä tarkalleen minkälaisesta suodattimesta on kysymys.
Mulla on kyllä vastaava halpisversio, tuolla en kuitenkaan ole tohtinut vääntää kun se suodatinkoppa on muovia ja vähintäänkin siihen jää moisella jälkiä. Ehkä tuota voisi kokeilla jos nuo sormet suojaisi jollain silikoniletkulla.
Kokeiltu on, itse avain sopisi, mutta oikein missään kulmassa ei ole tilaa enää räikälle. Joku hihna-avain on tuohon paras, tosin nyt suodatin lähti auki ihan käsin kun itse olin sen kiristänyt. Tuotahan ei tartte kiristää mitenkään kovin kireälle kun tiivistys on sivulla olevalla O-renkaalla eikä päittäin ole yhtään tiivistettä. Aika nihkeä tuo on kyllä pyörittää pitkän matkaa, ehkä joku rasva kierteissä voisi auttaa.

Kokemuksesta viisastuneena en luottanut siihen, että suodatin tyhjenisi letkunipan kauppa vaan virittelin pahvista sopivan kourun suodattimen alle. Ekaa kertaa jokainen tippa valui siistusti ämpäriin. 4...5 kertaa harjoitellut ja nyt alkaa jo sujumaan ;)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin