9-3 TTiD öljynvaihto

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Moro,

Pikainen hölmö kysymys. VM09 Sijaitseeko tuo öljynsuodatin laturin alla ja mahtuuko tämän vaihtaa yläkautta käsin vai olisiko parempi vaihtaa nosturi apuna alakautta? Sekä oletteko saaneet vaihdettua tämän remmiavaimella? :oops: :oops:

Kiitos!
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja 387 »

Ala kautta suoja pois. Näin ainakin meidän autolle on tehty
Hese
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Alakautta, samalla saa siihen suodatinjalkaan letkun jonka kautta suodattimen saa valutettua tyhjäksi ennen kuin sen irrottaa kokonaan. Siis letku niinni, suodatinta auki kunnes letkusta tulee öljyä ja vasta sen jälkeen suodatin pois. Näin teoriassa, mutta käytännössä sitä öljyä kuitenkin valuu joka paikkaan :D

Remmiavaimella ainakin itse olen tuota aukonut, se muovikoppa on aika jämäkkää tekoa. Kannattaa muuten varmistaa, että suodatin on taatusti oikeanlainen, mulle Motonet meinaa joka kerta myydä väärää suodatinta. Omassani ainakin se on 105mm pitkä malli, eli se pidempi.

Jos tuohon suodatinkoppaan joku tietää sopivan avaimen niin vinkkejä otetaan vastaan, sopivalla kuppiavaimella ja räikällä tuota olisi huomattavasti mukavampi aukoa kun on aika jäykkä pyöritettävä.

Edit: Siellä se laturin alla törröttää, yläkauttakin saa kyllä pyöritettyä ainakin sen jälkeen kun sitä on eka löysännyt. Ölppää muuten menee sopivasti just 4l kannu vaikka virallinen määrä on hieman enemmän.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Kiitokset vastauksesta! Joo tänään piti vaihtaa ja kurkata mutta kuurosade iski ja motivaatio sai kolauksen vaikka auto olikin jo pukeilla :D

Motonetissä juuri pähkäiltiin olisiko tuo suodatin malli juurikin tämä?
http://m.motonet.fi/fi/tuote/159450?ajo ... malli=2009

Kylkeen otin sit nuo mobil1 esp 0w-40 öljyt
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Juurikin tuo käy ainakin 08-malliseen. Paikallisesta Motonetista en Mobilia löytänyt, mutta ostin Teboilin Diamons Plus 0W40:stä. Tarttee itsekin koittaa huomenna vaihdella nuo...montun päällä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

SS kirjoitti:Juurikin tuo käy ainakin 08-malliseen. Paikallisesta Motonetista en Mobilia löytänyt, mutta ostin Teboilin Diamons Plus 0W40:stä. Tarttee itsekin koittaa huomenna vaihdella nuo...montun päällä.
Olikohan se 9/08 mitä motonetin myyjä oli mieltä että tuo suodatintyyppi vaihtuisi. Oma on siis käyttöönotoltaan 11/08 joten siinä ja siinä että käykö :D
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

No oma on rekisteröity 04/2008. Kun kerroin myyjälle, että se 105mm pitkä malli on oikea, hän kommentoi että se toinen olisikin pienempitehoisiin versioihin. Sekään ei kyllä pidä paikkansa. Auto on ollut mulla 4 vuotta ja joka kerta sama ihmettely. Nyt sentään itse tiedän mitä haluan, ekalla kertaa oli väärä suoratin kourassa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ainakaan Spedepartsilla tai Neobrossilla ei ole kuin yksi suodatinmalli TTID-koneeseen. Toki jotain orkkista halvempia tarvikesuodattimia löytyy, mutta malli on sama ja suodattimet käy vain TTID-koneeseen. Eri malli on TID-koneeseen. Jos näiden suodatinten kanssa pelaamista haluaa harrastaa, niin voihan noita ostella mistä haluaa, mutta itse olen suosinut mielummin noita kauppoja jotka edes tietävät mitä myyvät. Tietysti joku motonetti myy tarvikesuodatinta muutaman euron halvemmalla, niin sehän on tietysti hyvä peruste, kuten öljyjen kanssa vatulointi osoitti aikaisemmin. Mobilin ESP ei kelpaa kenellekään, kun on niin kallista :lol:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

EPC tarjoaa myös vain yhtä suodatinmallia DTR-koneeseen vuosimallista riippumatta.

Eipä ole eka kerta kun Motonetin tai muiden tarvikeliikkeiden osataulukot heittää. Aika yleistä on mm. että TiD:n termostaattia myydään tuplaturboon, ja toinen perinteinen on lyhyen akun kauppaaminen eberillisiin dieselsaabeihin niihin kuuluvan pitkän 315 mm akun sijaan.

Itse en luota yhteenkään tarvikeliikkeeseen niin paljon ettenkö aina uutta osaa ostaessa tarkistaisi orggisosan numeron EPCstä ja pienellä googlettelulla tutkii mitä markkinoilla tarjotaan. Yleensä pelkkä kuva riittää toteamaan sopivuuden.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Tulipahan vaihdettua öljyt ja voi sanoa että oli savotta bensamalleihin verrattuna :lol:

Ilman monttua kun ranetti niin sai räpeltää viritelmän laatoista jotta auton alle mahtui räpeltämään suodattimen paikoiltaan ja auton pois ottaessa näiltä laatoilta, tietenkin yksi laattaa sanoi poks ja ponnahti sisälokariin lohkaisten tähän pienen halkeaman :evil:

Eli seuraavaan kerran mikäli ei monttua/nosturia ole käytettävissä niin vien kyllä öljynvaihtoon tuon TTiD, varmistaen vain että laittavat tuota 0w-40 koneeseen :D
Bensamallehin kyllä kehtaa vaihtaa itse.

Entiset öljyt olivat olleet vuoden ja 24000km koneessa, jonka kyllä huomasi öljystä..

Olettekos pitäneet tuota 10000-15000km näissä diisseleissä max. Vaihtovälinä?
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja 387 »

Meillä max 12tkm samoilla öljyillä
Hese
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Eski kirjoitti:Ainakaan Spedepartsilla tai Neobrossilla ei ole kuin yksi suodatinmalli TTID-koneeseen. Toki jotain orkkista halvempia tarvikesuodattimia löytyy, mutta malli on sama ja suodattimet käy vain TTID-koneeseen. Eri malli on TID-koneeseen. Jos näiden suodatinten kanssa pelaamista haluaa harrastaa, niin voihan noita ostella mistä haluaa, mutta itse olen suosinut mielummin noita kauppoja jotka edes tietävät mitä myyvät. Tietysti joku motonetti myy tarvikesuodatinta muutaman euron halvemmalla, niin sehän on tietysti hyvä peruste, kuten öljyjen kanssa vatulointi osoitti aikaisemmin. Mobilin ESP ei kelpaa kenellekään, kun on niin kallista :lol:

Eski
Joo suosisihan niitä, mutta kun asuu kävelymatkan päässä Motonetista eikä ole muita puljuja lähimainkaan niin kynnys poiketa on matala. Mannin saksalaisia suodattimia sieltä löytyy, kunhan tosiaan tietää mitä haluaa, hinta ei ole mulla tässä kohtaa ostokriteeri. 4v sitten jo luettelon virheestä valitin, mutta eipä tunnu korjaantuvan.
Eipä ole eka kerta kun Motonetin tai muiden tarvikeliikkeiden osataulukot heittää. Aika yleistä on mm. että TiD:n termostaattia myydään tuplaturboon, ja toinen perinteinen on lyhyen akun kauppaaminen eberillisiin dieselsaabeihin niihin kuuluvan pitkän 315 mm akun sijaan.

Itse en luota yhteenkään tarvikeliikkeeseen niin paljon ettenkö aina uutta osaa ostaessa tarkistaisi orggisosan numeron EPCstä ja pienellä googlettelulla tutkii mitä markkinoilla tarjotaan. Yleensä pelkkä kuva riittää toteamaan sopivuuden.
Niinpä vaan mulle marmoritiskikin tilasi väärän termarin, joten samanlailla tarttee kaivella ensin osanumero.

Vuoden välein olen vaihdellut, noin 13tkm välein. Ainakin OG9-3 bensakoneen öljyjä tosiaan vaihtelee oikein ilokseen näihin verrattuna...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jeppe96 kirjoitti:Olettekos pitäneet tuota 10000-15000km näissä diisseleissä max. Vaihtovälinä?
Itse olen vaihtaut TTIDin öljyt 10K välein. Tähän on nyt vahvassa harkinnassa sellainen muutos, että vedän uudella kalliilla Mobilin ESP-öljyllä noin 15K, koska eihän kenenkään budjetti kestä näin kovaa äkillistä huoltokustannusten nousua, kuten täällä foorumillakin on yleisesti huomioitu. Entisen 0W-40 NewLife-pöntön sai noin 30 eurolla, mutta nyt uutta ESP-purkkia en ole löytänyt mistään alle 50 eurolla :twisted:

Näissä TTIDeissä on harvemmin esiintynyt öljynkulutusta, mutta ongelmana on enemmin ollut DPF-puhdistuspolton aiheuttama polttoaineen lisääntyminen voiteluaineeseen. Etenkin jos tällaisella DPF-vehkeellä ajetaan paljon pätkäajoa ja poltto jää usein kesken. Sikäli pidän itse tiuhaa öljynvaihtoväliä perusteltuna, koska mielestäni dieselillä jatkettu rasva ei ole erityisen hyvä voiteluaine ja pahimmillaan tuo on johtanut koneen totaaliseen täystuhoon, kun tämä jatkettu voiteluaine syttyy lopulta palamaan, kun sitä on kertynyt koneeseen tarpeeksi... Eli öljyntasoa kannattaa seurata, ja siinä on omat haasteensa aivan surkean öljytikun ansioista...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Touko 02, 2018 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Näin on, aika pahan näköistä se öljy jo 15tkm jälkeen on. Näissä pitäisi olla öljyn määrälle yläraja-anturi tuon alaraja-anturin sijaan :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ainakin meidän TTIDissä tuon 10K:n newlifetkin pysyivät aika asiallisen näköisenä, mutta tarkempaa analyysiä en ole koskaan tehnyt. Omassa käytössä tulee hyvin vähän lyhyttä pätkäajoa ja yritän aina saada DPF:n polton kerralla loppuun, joten en ole ikinä huomannut öljyn määrässä selvää lisäystä. Haaveena kuitenkin itselläkin on DPF:n eliminointi ja nythän sille olisi hyvä peruste varmistaa tuon ESP-öljyn pidempi käyttöikä :D

Eski
Vastaa Viestiin