Autosta EGR ohjelmoitu pois edellisen omistajan toimesta. Poistin alkuvuonna EGR venttiilin autosta ja laitoin laipat imusarjaan ja EGR venan pohjasta lähtevään putkeen. Laipat olivat niin paksut, että näin tarpeelliseksi poistaa venttiilin jotta kierteet riittivät.
Auto alkoi hiljakseen pitää melko säksättävää ääntä, kunnes emäntä eräänä päivänä laittoi viestiä että Saab hajosi. Iltasella autoa tutkiessa huomasin EGR putken menneen mutkasta poikki, vuotaa siis suoraan pakosarjasta konehuoneeseen.
Laippojen myyjällä Ebayssä räjäytyskuvat kuinka laippojen avulla koko EGR järjestelmä voidaan poistää fyysisesti. Itsellä tuo putki on turbon päästä niin ruosteessa etten tiedä saako sitä ehjänä irti ja laippaa tilalle.
Räjäytyskuvaan piirretty mistä putki poikki ja mistä mihin laippa tarkoitus siirtää. Putkeen tulee tuohon paksuun osaan pari-kolme letkua, mikä merkitys noilla letkuilla on? Voiko putken vain poistaa letkuyhteineen?


