1.9 TiD EGR putki poikki -> koko järjestelmän poisto?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
YgYg
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 13, 2016 17:07

1.9 TiD EGR putki poikki -> koko järjestelmän poisto?

Viesti Kirjoittaja YgYg » Ma Touko 21, 2018 12:16

Hei!

Autosta EGR ohjelmoitu pois edellisen omistajan toimesta. Poistin alkuvuonna EGR venttiilin autosta ja laitoin laipat imusarjaan ja EGR venan pohjasta lähtevään putkeen. Laipat olivat niin paksut, että näin tarpeelliseksi poistaa venttiilin jotta kierteet riittivät.

Auto alkoi hiljakseen pitää melko säksättävää ääntä, kunnes emäntä eräänä päivänä laittoi viestiä että Saab hajosi. Iltasella autoa tutkiessa huomasin EGR putken menneen mutkasta poikki, vuotaa siis suoraan pakosarjasta konehuoneeseen.

Laippojen myyjällä Ebayssä räjäytyskuvat kuinka laippojen avulla koko EGR järjestelmä voidaan poistää fyysisesti. Itsellä tuo putki on turbon päästä niin ruosteessa etten tiedä saako sitä ehjänä irti ja laippaa tilalle.

Räjäytyskuvaan piirretty mistä putki poikki ja mistä mihin laippa tarkoitus siirtää. Putkeen tulee tuohon paksuun osaan pari-kolme letkua, mikä merkitys noilla letkuilla on? Voiko putken vain poistaa letkuyhteineen?

Kuva

Kuva

Kuva

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1.9 TiD EGR putki poikki -> koko järjestelmän poisto?

Viesti Kirjoittaja duuduu » Ma Touko 21, 2018 16:36

Se "paksu kohta" on EGR-jäähdytin, eli siellä kiertää jäähdytinneste. En näe syytä mikset voisi poistaa koko putkea, jos liität ne jäähdytinnesteletkut sitten toisiinsa jollain toisella putkella. Pääasia, että nestekierto pysyy samanlaisena.
Lämpenemiseen tms. poisto ei enää vaikuta, kun ei siinä tulpatussa EGR:ssä muutenkaan pakokaasu ole kiertänyt.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

YgYg
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 13, 2016 17:07

Re: 1.9 TiD EGR putki poikki -> koko järjestelmän poisto?

Viesti Kirjoittaja YgYg » To Kesä 28, 2018 02:24

Kiitos infosta! Aikaa jo tuosta kulunut ja kuten olettaa saattaa, auto tuli tuolloin kuntoon. Pajalla sanoivat että olisi pitänyt keula purkaa jotta olisi saanu voimaa pulttien avaamiseen. Ehdotin tulppausta toisesta päästä, joka onnistui v-pannalla, laipalla ja pakoputkimassalla. Köyhdyin 100€.

Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen sillä ilmoittivat ohjausvaihteen vuotavan. Ei ennen tuota huoltoa vuotanut, mutta hallin lattialle oli työntänyt öljyt. Täytyy jostain metsästää vaihde.. Alkuperäinen ESP osa 1750€ marmorilla, tarvike 750€ joka sekin kallis.

Vastaa Viestiin