1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
spede69
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 20:02

1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja spede69 »

Moi!

Autona 1,9 TTID Aero cabriolet. Ongelmat alkoivat viime kesänä kun auto meni limited performance -tilaan. Vikakoodina hiukkassuodattimen tukkeutuminen. Muutaman regeneraation jälkeen sama toistui ja Länsiautosta annettiin ohjeeksi vaihtaa hiukkaussuodatin uuteen. Uuden hiukkassuodattimen (tarvike) asennuksen jälkeen vika tuli jälleen uudelleen. Öljyn määrä lisääntyi (dieseliä oljyn sekaan).
Tänä kesänä vikaa tutkittu lisää. Ennen hiukkassuodatinta olevassa haitariosassa oli ilmavuoto, joka korjattiin. Edelleen auto tämänkin jälkeen limp-modeen. Vikaa paikallistettu lisää, jolloin havaittiin egr-venttiilin vuotavan ->vaihdettu uuteen. Viime vuonna vaihdetusta hiukkassuodattimesta havaittiin eristeiden olevan irti ja päädyttiin vaihtamaan hiukkassuodatin uudestaan. Vajaa pari sataa kilometriä egr-venttiilin ja hiukkassuodattimen vaihdon jälkeen auto menee jälleen limited performance -tilaan.
Mikähän mahtaa vielä olla vialla? Luulisi, ettei uusi hiukkassuodatin voisi olla alle 200 km:n jälkeen tukossa. Apua ja vinkkejä mitä tehdä seuraavaksi kaivataan!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko ahtimelta imusarjaan vievä putki tarkistetty ettei varmasti ole hapertunut, huonot liitokset tai muuten vuoda? Imusarjasta kannattaa tarkistaa myös ainakin pyörreläppien akselien kunto, jos sieltä löytyy vuotoja. EGR-vian lisäksi yleisimpiä hiukkassuodattimen tukkivia vikoja lienevät nuo imupuolen vuodot. Muutenkin hiukkassuodattimen tukkeutuminen on yleensä oire jostain muusta viasta, ei itse vika.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
spede69
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 20:02

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja spede69 »

Kiitos vinkeistä, kyselin imusarjasta ja sanoivat sen näyttäneen suht ok:lta. Täytyy vielä pyytää tarkistamaan nuo mainitsemasi asiat. Jos vika olisi esimerkiksi niissä, niin voisivatko ne tukkia uuden hiukkassuodattimen noin nopeasti?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se aika vikkelään voi tukkoon mennä, jos ahtoletkussa on esimerkiksi vuoto. Normaalistihan DPF menee polttoa vaativaan tilaan noin kerran tankillisessa eli ajosta riippuen 500-1000 km välein.

Se mitä nuo vuodot aiheuttavat on se, että koneeseen menee vähemmän ilmaa kuin moottorinohjaus tietää syöttöä ohjatessaan, jolloin syöttö on jatkuvasti rikkaalla, jolloin savutus on melkoista, ja se hiukkasuodatin putsaa sitten ne savut pakokaasuista. Liikaa savua - > liikaa putsattavaa, ja seurauksena on tukos.

Ahtoletkun hapertuminen on yksi yleisimmistä tämän aiheuttajista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
spede69
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 20:02

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja spede69 »

Paljon kiitoksia, mennään näillä eteenpäin.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Ainakin oma auto teki hiukkassuodattimen tukkeentumisen jälkeen noita polttoja jatkuvasti sekä meni limp home modeen. Siis poltto meni päälle käytännössä heti kun koneen lämmöt oli normaalissa. Mutta kun testerillä tehtiin hiukkassuodattimen nollaus niin jatkuvat poltot loppui siihen sekä ei mene enään limp homeen. Tuo on muutenkin aivan ääliömäinen systeemi, nyt kun olen seurannut tuota poltto sykliä niin ihan saatanan sama vaikka ajaa autolla sen 500km kerralla niin poltto menee 100 varmasti päälle just kun pitäis pysähtyä.. Sitä voi vaan kuvitella että kuinka monella auto pystyy tekemään sen polton loppuun jos ajomatkat on lyhyitä. Paljon fiksumpaa olisi vaikka joku nappi mistä polton voisi pakottaa päälle kun tiedät että ajoaika olisi yli 15min..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Poltto käynnistyy kun täyttöaste yli 70% ja ajotilanne sellainen että DPF saavuttaa riittävän lämpötilan. Käytännössä tuo tuntuu tarkoittavan ajoa lämpimällä koneella yli 2000rpm esimerkiksi motarilla. Kannattaa hommata vaikkapa eSID2 palikka, tuolla näkee täyttöprosentin ja polton tilan. Jos täyttöaste näyttää 70% ja tiedän että kohta pysähdyn, olen ajanut pylälää pienemmällä vaihteella ja jokusen kerran heittänyt ylimääräisen lenkin saadakseni polton valmiiksi.

Logiikka vaikuttaa idioottimaiselta, mutta eipä se auto voi tietää paljonko matkaa on jäljellä.

Mahdollisista ahtovuodoista... kannattaa ekana tarkistaa akun vieressä kulkea ahtoletku. Tuo noista ekana halkeaa ja vuotoa voi olla vaikeaa päällepäin nähdä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tuo esid olisi varmaan kätevä, mutta osaa autoilijoita voi olla hankala motivoida ostamaan palikkaa tai saati seuraamaan sitä.. Sekä naiset ei varmasti viitsi/osaa sitä edes käyttää. Itseä ainakin ärsyttää suunnattomasti jos pitäisi mennä autolla töihin ja huomaat työpaikan pihassa että autolla pitäisi lähteä heittämään joku ylimääräinen lenkki urku auki :-( No tähän tulee onneksi muutos lähi aikoina.. Kuulemma toyotalla on ollut diesel taksien kanssa valtavia ongelmia täällä suomessa, ja osa taksi autoilijoista ei suostu toyotaa enään ostamaan. Kun osa on joutunut maksamaan uuden kalliin suodattimen omasta pussista vaikka autossa olisi takuu jäljellä..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

^sovinisti! :mrgreen:

Toyotalla ei pitäisi uusien autojen osalta olla enää huolta, kun henkilöautomallistossa dieseliä on tarjolla enää vain Versoon ja Proacen pikkubussiin (joka on oikeasti Sitikka).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

En ole sovinisti vain realisti 8)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

jyyrä kirjoitti:Itseä ainakin ärsyttää suunnattomasti jos pitäisi mennä autolla töihin ja huomaat työpaikan pihassa että autolla pitäisi lähteä heittämään joku ylimääräinen lenkki urku auki :-(
Ärsyttäähän tuo kieltämättä. Mulla tuo polton käynnistys onneksi osuu _aina_ työmatkalla olevalle motaripätkälle joten osaan koukata tarvittaessa hieman pidempää reittiä. eSID:ssä mulla on useimmiten näkyvissä ruutu, jossa kulutus- ja vaihdetieto. Samaan ruutuun ilmestyy R-kirjain kun poltto on päällä.

Parempi toki olisi jos koko DPF:ää ei olisi lainkaan.

Edit: Polton käynnissäolon huomaa usein jo ilman näyttöäkin, reagoi kaasuun hieman erilailla ja tyhjäkäynti on karkeampi.
Viimeksi muokannut SS, Ti Heinä 24, 2018 07:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja aero »

jyyrä kirjoitti:Paljon fiksumpaa olisi vaikka joku nappi mistä polton voisi pakottaa päälle kun tiedät että ajoaika olisi yli 15min..
...ja kun tämän lisäksi olisi merkkivalo, joka kertoo että poltto on päällä, AJA jos tilanne sallii, niin diesel-maailma olisi parempi paikka.

Moottoriradat on kanssa asiaa. Mulle tuli joskus hyviä hetkellisiä kulutuslukemia, kun Alfa päätti polttaa loukkunsa puhtaaksi Ahveniston pääsuoralla :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Ite just mietin että miten helppoa olisi jos vaikka mittaristossa olisi laskuri joka kertoo jäljellä olevan matkan ennen polttoa, sekä nappi jolla polton voisi aloittaa omatoimisesti vaikka 50-100km ennen varsinaista pakkopolttoa. Näin voisit itse päättää milloin polton teet, tähän voisi jopa ihmiset oppia kun asia olisi ilmaistu tarpeeksi selkeästi ja yksinkertaisesti :D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Eski »

Joissakin DPF-vehkeissä on merkkivalo, joka syttyy kun puhdistuspoltto on käynnissä. Sellainen olisi saanut olla myös saabeissa. Tietenkin osa autoiljoista ajaa aina pajalle, kun joku merkkivalo syttyy, mutta eiköhän tuon oppisi kun se toistuu jatkuvasti... Itsekin pidän näiden dpf-lisälenkkien ajamista ärsyttävänä hommana, mutta toistaiseksi olen pärjännyt tuosta huolimatta rapiat 150K matkan TTIDillä ja ainakaan toisaiseksi DPF:ssä ei ole ollut mitään ongelmia ja savutestistä tuli taas katsastuksessa tulos 0,00 mittarilukemalla 250K.

Eski
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 1,9 ttid hiukkassuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Eilen poistettiin egr ja dpf ohjelmastakin paikallisen tutun bittinikkarin toimesta. Täytyy kyllä sanoa että ero on valtava vanhaan ohjelmaan sekä varsinkin jos vertaa autoa siihen kun egr ja dpf oli käytössä ja vanha rikkinäinen imusarja oli paikallaan. Huvikseen mittasin polttoaineen kulutusta ja nollasin kulutusmittarin seppälän prisman pihassa jkl:ssä ja ajoin laukaan kautta suonenjoen tielle ja siitä hirvaskankaalle. Keskikulutusta näytti 4.1L/100km, eli pelkässä matka ajossa voi mennä kohtuu pienellä :-) Autoon oli tarkoitus tehdä myös tehonmittaus mutta keli oli niin kuuma että siirrettiin mittaus myöhemmäksi.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin