TTiD jakohihnan merkki ei täsmää?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

TTiD jakohihnan merkki ei täsmää?

Viesti Kirjoittaja Jopela »

Tuli tuossa hukattua jako kun oli nokka-akselikotelo irti venttiilikoppaa rassatessa. Kampiakseli saattoi päästä liikahtamaan, merkki mustalla tussilla kun valkoistakaan ei ollut ja eihän sitä sitten enää löytynyt. Nokka-akselithan saa lukittua ihan tapeilla nolla-asentoon mutta kampiakseli kaipaisi erikoistyökalua.

Facebookin Saabryhmässä joku tokaisi että remmissä on merkit ja ne kun täsmää rattaiden merkkeihin niin jako on kohdallaan. Kyllä sitä hetki jos toinenkin täsmäiltiin mutta tuosta kun lähti konetta pyörittämään niin venttiilit ottivat kiinni puolikkaan (kampiakselin) kierroksen jälkeen.

Jonkun aikaa raavittiin päätä kunnes joku tokaisi että ajetaan nelos-sylinterin mäntä yläasentoon, eli helppouden vuoksi otettiin ykkösen suutin irti niin ei tarvi naapuriakin löysätä kun kulkee käsi kädessä nelosen kanssa. Täsmättiin mäntä huippuunsa eli ilmeisesti kampiakselin nolla-asentoon ja todettiin että kampiakselin rattaan merkki on siinä kohtaa 20-30 astetta myötäpäivään hihnan merkistä.

Itsellä herää ajatus että jakohihna on saman pituinen kuin jossakin muussa moottorivariantissa mutta rattaiden etäisyydet ei ihan täsmää. Koska autovalmistaja on kauen sitten kuopattu ei sitten olla jaksettu tehdä merkinnöiltään täsmäävää hihnaa tuommoiselle Z19DTR koneelle kun ei niitä montaa maailmassa ole vaan tarjotaan tuota oikean mittaista mutta väärällä merkinnällä varustettua hihnaa..?

Ilta oli vaihtunut jo yöksi joten nyppiminen jatkuu tänään/huomenna ja voin raportoida lisää. Syvin filosofia tässä kirjoitelmassa on, että jos jolla kulla on samoja havaintoja ja mahdollisesti vinkkejä asiaan liittyen niin otetaan ilolla vastaan. Etenkin tuo hampaalleen täsmääminen hakemalla männän yläasentoa jännittää hieman kun ei ole ihan millin tarkkaa.. Vai onko tuon alapään erikoistyökalun suhteen jotakin korvaavaa tuotetta?
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: TTiD jakohihnan merkki ei täsmää?

Viesti Kirjoittaja cc »

Olisko tästä apua merkkeihin:
http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... -2004-2010_/
Eli kun pakonokka lukittu tapilla, on kampiakselin pyörän tappi kello kuudessa ja pieni kolo noin yhdeksän kohdalla
Kunhan nyt sitten kampiakseli oikealla kierroksella.
Alkuperäisen hihnan merkinnät osuu sitten pakonokassa koloon klo 3 ja kampuralla klo 9.
Noin meni DTH:ssa kun hihnan vaihdoin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: TTiD jakohihnan merkki ei täsmää?

Viesti Kirjoittaja Jopela »

Hei kiitos, tuo ohje vastaa varsin hyvin tuota todellisuutta sen alapään osalta. Nokkien kanssahan ei ollut mitään epäselvää kun merkit sekä rattaissa että hihnassa täsmäsivät keskenään ja vieläpä lukitusten kanssa.

Tuo kampiakselin ratas hakeutui juurikin tuohon yhdeksän kohdille kun sitä haettiin kohdalleen eilen. Hihnassa se merkki ei vaan osu tuohon kohtaan.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: TTiD jakohihnan merkki ei täsmää?

Viesti Kirjoittaja Jopela »

No nyt sitä luvattua päivitystä.. imusarjasta (missä paikallisen Saab merkkiliikkeen Saab mekaanikon mukaan ei edes ole pyörreläppiä) oli lähtenyt kolme läppää kävelemään.. Lopetettiin purkaminen imusarjaan ja jatketaan kun löytyy lisää energiaa. Eiköhän siellä ajoitus ollut ihan ok mutta muutama vierasesine pytyssä saattoi vaikeuttaa koneen pyörimistä :-(

To be continued..
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Vastaa Viestiin