2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4133
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pakari » Pe Syys 14, 2018 20:16

Dieselikolkille on nyt tullut 34tkm vuoden aikana ja pitkin vuotta sen käynnistymisongelmaa on koitettu korjata huonolla menestyksellä.

Ilmavuotohan se on, mutta kun ei löydy että missä. Auto toimii täysin moitteetta, kunhan sen saa käyntiin. Käyntiinlähdössäkään ei ole ongelmia jos polttoainetta tankissa on enemmän kuin 3/4. Käynnistysongelmat alkavatkin kun polttoaineviisari laskee alle 3/4 tankin.

Pumppuvikaahan tässä on jo alettu epäillä, mutta edelleen epäilyttää se että miksi se käynnistyminen on riippuvainen polttoaineen määrästä tankissa? Ja mistä ihmeestä se pumppu sisälleen taikoo ilmaa? Konehuoneessa on läpinäkyvät polttoaineletkut ja vastaventtiilit joista näkee että paluupuolella ei ole ilmaa. Imulinjassa on ollut ilmaa aina tankin yläpuolisten polttoainevuotojen korjaamiseen asti.

Autosta on paikattu dieselvuotoja tankin päältä. Polttoainesuodattimen kotelo on vaihdettu. Suuttimen tiivisteet ja siltojen tiivisteet uusittu. Perinteiset paluulinjat ja pumpun ulkopuoliset tiivisteet. Myös tankkivaruste on käyty läpi eikä siitä löydetty vuotoja. Viimeisimmän ilmavuotojen paikkaamisen jälkeen auto alkoi kiihtyä ja kulkea paremmin - selvästi. Myös täyskaasulla nykiminen/nyhtäminen hävisi. Lisäksi pumppuvian puolesta ei puhu sekään, että miksi auto kulkee nyt paremmin kuin koskaan aiemmin ja vetoja 2,2 dieseliksi on varsin hyvin.

Joka kerta kun autosta on korjattu joku ilmavuoto, niin käynnistyminen on aina vain tuntunut huonontuvan kerta toisensa jälkeen. Osaako joku selittää ja auttaa?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

myllymik
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja myllymik » Pe Syys 14, 2018 20:43

Mulla johtui omassa 2.2 2004:ssa tuo suutinten stefoista jotka vuotivat.

Ongelma oli aina vajaalla tankilla ja ku sai käyntiin sahauksen jälkeen niin kunnon savut pukkasi.

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4133
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pakari » Pe Syys 14, 2018 20:57

Savupilven saattelemana lähtee käymään myös sitten kun muutaman starttauksen jälkeen lähtee. Ja savun tuoksu on aika erikoinen.. Ainoa vaan että suuttimien tiivisteetkin on vaihdettu ala- ja yläpäähän. Vai onko siellä vielä jotkut muut kuin ne kuparitiivisteet alapäässä, ja o-renkaat yläpäässä?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Saabium196
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Saabium196 » La Syys 15, 2018 17:10

Mun autossa ei ollut suodattimen keskinaulan tiivistettä, tosin NG9-3, jos sama osa.
Minkä väristä savua?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
Tid -03 (Ng9-3) - saa ostaa! 160tkm moottorilla.
NG9-5 TiD aut. 2010

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4133
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Syys 15, 2018 19:10

Harmaatahan se ympäristösä leijaileva savu on. Maahan sylkäisee tumman/mustan läikän sieltä alaspäin kaarretusta putkenpäästä. Jäähdytysnestettä ei häviä, eikä edellisellä 15tkm huoltovälillä ole tarvinnut öljyä lisätä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

myllymik
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja myllymik » Su Syys 16, 2018 11:07

Kaikki samat oireet ja savutkin ku minullakin oli. Voisikohan olla, että yksi o-renkaista on mennyt huonosti?

Vaihdatin itse diesel huollossa ja asentaja sanoi niiden paikalleenlaiton olevan kellosepän hommia.

Avatar
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja cossucola » Ma Syys 17, 2018 13:19

kakskakkonen tidi oli harkinnassa mutta ei taida uskaltaa koskea kun vikoja näyttäs olevan useammallakin.
Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4133
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ma Syys 17, 2018 15:26

Jätä suosiolla hankkimatta.. Ei tule edes rahalla kuntoon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4769
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja tturku » Ti Syys 18, 2018 11:49

Perus varma kone se on, yksilöitä tietty löytyy joissa ongelmia. Itse ajoin omalla 265tkm -> 390tkm ja meni eteenpäin veljelle joka myi eteenpäin. Liekkö vielä tänäkin päivänä ajossa.
Ei näköjään ole ajossa enään, viimeisin katsastuksessa merkattu kilsa määrä oli 418tkm.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 828
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto » Ti Syys 18, 2018 12:59

Samanmoisella mennään täälläkin eteenpäin, eikä tän 40tkm taipaleen aikana murheita. Ei nyt tietysti paljoo Pakaria lämmitä...
Saab 9-5 Vector -03 280 tkm ja Llama In My Garage !
puh.040 538 0231

Saabium196
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Saabium196 » To Syys 20, 2018 17:21

Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
Tid -03 (Ng9-3) - saa ostaa! 160tkm moottorilla.
NG9-5 TiD aut. 2010

Olavi P
"Turbo"
Viestit: 260
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Olavi P » Su Syys 23, 2018 10:41

Samanlaisen ongelman kanssa ollaan painittu , lisään vielä jos auton jättää mäkeen keula ylöspäin ei käynnisty ,silloin tankki pitää olla melkein täynnä , nyt kuulin että ilma nippa kannattaisi vaihtaa polttoaineletkuun ,niissä on ollut vuotoja .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4133
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Pakari » Su Syys 23, 2018 16:00

Seuraavaksi koitan lisätä imu/siirtopumpun polttoainelinjaan.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/281202/ ... pumppu-12v

Ajatuksena olisi että konehuoneen puolelta imulinja poikki ja T-haara väliin ja letku pumpulle. Pumpulta takaisin imulinjaan T-haaralla. Lisäksi pumpun rinnalle alkuperäiseen imulinjaan vastaventtiili, jotta polttoaine ei siirry väärään suuntaan kun pumppua käytetään.

Pumpulle katkaisija kojelautaan ja pumppua käytetään ennen käynnistystä ja käynnistyksen aikana. Sen jälkeen pumpun voi sammuttaa ja jakajapumppu saa jatkaa polttoaineen imemistä linjasta normaalisti.

Olavi:
Lähtee se keula ylämäkeenkin päin. Starttaat vain kaasupohjassa, tällöin pumpulle tulee maksimivirtaus ja ilmakin poistuu nopeiten. Päästät kaasun vasta kun kierrokset nousevat 2krpm. Yleensä 4-5kpl 10-12s käynnistystä riittää.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Tulppu
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Loka 15, 2017 21:31

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Tulppu » Su Loka 28, 2018 20:14

Vectran ja 9-5 saabin ko. koneella omistaneena tuttuja oireita. Vectran tapauksessa juttu eteni seuraavassa järjestyksessä: Paluuletkut, suuttimien tiivisteet, suodatinkotelo ja lopuksi polttoainelinjan o-renkaat tankilta ->pumpulle. Vectrassa oli tuossa välissä muistaakseni ainakin kolme liitosta joihin kaikkiin vaihdoin uudet o-renkaat. Vasta tuon viimeisen toimenpiteen jälkeen auton uskalsi jättää yöki keula ylöspäin parkkiin. Entisissä o-renkaissa ei ollut silminnähden mitään vikaa, mutta vaihtamalla ne hieman paksumpiin ilmavuodot viimein loppui. Pakkanen pahensi oireita selvästi.

Saapille en ole jaksanut tehdä mitään, vaikka pitäisi. Lähtee kohtuullisesti käyntiin, mutta tankkia ei viitsi ajaa kovin tyhjäksi.

Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: 2,2TiD:in murheet. Selitystä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Josu » To Joulu 27, 2018 10:35

Omassa 2.2 Kolkissa vika oli vuotavissa suuttimien vuotoletkuissa. Jotkut löytäneet vian suuttimien tiivistestä. Helpoin keino sulkea molemmat pois laskuista on irrottaa vuotolinjojen letku ruiskutuspumpun liittimestä. Siis siitä banjosta ja tulpata banjo sopivalla varmasti tiiviillä letkunpätkällä. Sieltä suuttimilta päin ei todellisuudessa tule juurikaan mitään polttoainetta ellei jotain ole pahasti vialla. Voihan sen irrotetun letkun pään laittaa vaikka pieneen pulloon!
Mikäli vika ei tällä poistu, ilmavuoto on itse pumpussa tai siitä tankkiin päin. Jos taas paranee, vika on vuotolinjan letkuissa tai itse suuttimissa. Helpottaa vaan etsimistä.
Onnea ja hyvää Uutta Vuotta.
Saabisti vuodesta-76

Vastaa Viestiin