TiD/TiDS vs. TTiD

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1414
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

TiD/TiDS vs. TTiD

Viesti Kirjoittaja JKen »

Diesel osio oli lukittu.

150 hv TiD on maailmanluokan moottori. Onko noista TTiD koneista mihinkään? Hyvät/huonot puolet? Tässä tapauksessa kiinnostaa enemmän huonot puolet ...
Ostohousut ois jalassa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6022
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TiD/TiDS vs. TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

En voi vastata NG9-3:n puolesta, mutta NG9-5:sta ostaessa kävin koeajamassa sekä TiD:n että TTiD:n.

TTiD:ssä minua viehättivät parempi suorituskyky sekä moottorin sivistyneempi käyntiääni normaaliajossa.

Mutta TTiD kuluttaa enemmän kuin TiD. Eli jos haluaa ajaa taloudellisemmin, niin silloin valinta on TiD. Itsekin olin alunperin hankkimassa sellaista, mutta kun tuli koeajettua tuota TTiD:tä, niin sen jälkeen ajattelin, että täytyy sitä jotain maksaa ajonautinnostakin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5636
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TiD/TiDS vs. TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itselläni ei ole kokemusta kesymmistä nakuttimista, mutta TTiDillä on tullut ajettua nyt useamman vuoden ja lähes 200K. Kaikkien 1.9-nakujen tyyppiominaisuus on jakopäähaasteet ja erityisesti jakohihnan pyörittämän vesipumpun heikkous. Jakopääremppa kannattaa tehdä noin 100K välein. Käsittääkseni imusarjan läppien irtoilu on enemmän TTiDin murhe, mutta sen voi välttää vaihtamalla imusarjan uuteen noin 200K nurkilla (BTDT). EGR:n eliminointi kannattaa tehdä kaikkiin, joten jos tuota pskankierrätystä ei ole poistettu ajoissa, niin löpökone voi olla täynnä mönjää ja käytännössä imusarjan putsaaminen paikallaan on mahdoton urakka, joten sen voi joutua uusimaan myös kesympään koneeseen... Tämä koskee siis ihan kaikkia EGR-dieseleitä. Erityinen etu paremman suorituskyvyn lisäksi on se, että TTID ei kuulosta dieseliltä ajossa. Kulutuserosta en osaa sanoa, oma 200hv TTiD-A6 vie maantiellä löpöä noin 6 litraa satasella. Kannattaa tosiaan käydä koeajamassa molemmat :twisted:

Niin ja melkein jo unohtui tälläkin palstalla monille suureksi haasteeksi muodostunut ero, eli se että TTIDiin ei kelpaa halpa GM 5W-30-öljy, vaan siinä pitäisi käyttää saapistille kallista 0W-40-rasvaa. Tämä kannattaa huomoida, jos kympin kalliimpi öljypurkki on ylitsepääsemätön seikka :twisted:

Eski

JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1414
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: TiD/TiDS vs. TTiD

Viesti Kirjoittaja JKen »

Tämä tuli maaliin viikko sitten, pihaan jäi 2-litrainen diesel Insiginia. Oli muitakin vaihtoehtoja , mutta Saabistin piti pysyä lähisukulaisessa.
Hyvin liikkuu 160/350 pata ja automaattilaatikon käytöstä tarkkaillaan, otin jonkun XXX-turvan sitä varten vuodeksi.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6022
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TiD/TiDS vs. TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

JKen kirjoitti:
To Huhti 04, 2019 19:38
Tämä tuli maaliin viikko sitten, pihaan jäi 2-litrainen diesel Insiginia. Oli muitakin vaihtoehtoja , mutta Saabistin piti pysyä lähisukulaisessa.
Hyvin liikkuu 160/350 pata ja automaattilaatikon käytöstä tarkkaillaan, otin jonkun XXX-turvan sitä varten vuodeksi.
Minä en taas tajua tuota siirtymistä Saab -» Opel, koska Opel oli saabisteille kuin punainen vaate.

Minä valitsin aikanaan "kahdesta pahasta pienemmän" eli Volvon :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Vastaa Viestiin