Ttid ahtovuoto?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1070
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja jyyrä » To Touko 30, 2019 16:38

Meidän Ttid tuntuu vähän siltä että alavääntö olisi hukassa, fiilis vähän sama kun viimeksi halkesi ahtoletku. Tutkin ahtoletkuja ja reikiä ei näy, mutta öljyn huohotuksen paluuletku on murtunut poikki koneen päästä, ja ylläri pylläri öljyä on "vähän" roiskunut sinne sun tänne.. Mutta sitten kokeilin paineistus testiä millä olen etsinyt ahtovuotoja vanhoista T7 koneista, tein tulpan missä on paineilmapikaliitin heti ilmamassamittarilta lähtevään kurttuputkeen ja laitoin n.0,5bar painetta. No tulos oli se että ilmaa suhisee juuri tuolta huohottimen katkenneen letkun suunnalta, sitten tulppasin myös läppäkotelolle menevän putken ja edelleen ilma karkaa joko sieltä huohottimen paluuletkusta tai koneessa olevasta paluuletkun reijästä. Miten tässä Ttid:ssä oikein kiertää noi huohottimen letkut, saako tuo ilma karata tuota kautta?? Vai onko sieltä nyt joku takaiskuventtiili rikki.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1070
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja jyyrä » To Touko 30, 2019 20:32

Ainakin tuon öljyloukun suhteen vaikuttaa lupaavalle, letkua ei myydä erikseen ja koko paskan hinta verkkokaupoissa n.210-220€... Sitten Lancia Daltan vastaavaa saisi n.117€, mutta sopivuudesta ei ole itsellä tietoo eikä taitoo..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1689
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja A.L. » Pe Elo 02, 2019 20:31

Onko vika selvinnyt. Oma ttid ei sammu kun tukkii imuputken, vaan suhisee imusarjan alta.

Kiihdytettäessä suhisee ahtojen mukaan.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1070
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ti Syys 03, 2019 13:46

Joo, tuota ongelmaa on edelleen, tuntuu alakierroksilla vähän hengettömällä. Sen verran tutkin äsken että imusarjan egr tulppa vuotaa ainakin jonkin verran, eli o-rengas oli kovettunut paskaksi. Vaihdoin siihen uuden epämääräisen kokoisen o-renkaan, joka ainakin tuntui tulppaa paikalleen työntäessä tiivistävän paremmin kuin vanha. Sitten läppäkoteloon tuleva silikooninen ahtoletku on kauttaaltaan öljypaskan peitossa 8O Tuo letku on vaihdettu neobrotherilta ostettuun mustaan silikooni letkuun n.vuosi sitten kun kuminen meni halki. Letku näyttää ja tuntuu aivan ehjältä, mutta mistä hemmetistä tuota öljyä sen pintaan on tullut. Kaikki muut komponentit ja letkut ympärillä on täysin puhtaat ja öljyä ei näy missään muualla kuin tuon letkun pinnassa 8O Kun polkaisin kaasua paikallaan niin tuo silikooni letku laajeni silmin nähden, vaikka tuskin siellä paljoa painetta on kun paikallaan painaa kaasua.. Jotenkin tuntuu että tuo silikooni letku vuotaa/hengittää läpi, kun ei siinä näy mitään reikiä ja pinta oli just samanlaisessa paskassa kuin se kumiletku missä oli iso halkeama :? Sekä millainen pallo tuosta letkusta tulee kun siellä on painetta oikeasti..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1689
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja A.L. » Ti Syys 10, 2019 15:55

Omasta löytyi vika ja matkassa oli myös omaa noloutta.
Vika oli pakoputken jousto-osan poikkeama, enkä huomannut sitä kun päällä oli metallipunos. Verkon repimällä itse joustin osa oli ympäri poikki.
Ja syy sille ettei auto sammunut imuputkea tukkimalla oli, että huohottimen letku piti myös tulpata kun imi sieltä ilmaa.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1070
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Su Syys 15, 2019 19:08

Tänään tein paineilma testin uudelleen ja ainakaan 1bar paineella ei mistään kuulunut suhinaa. Pienemmän ahtimen hukkaportti liikkuu käsin hyvin, sekä kun auton laittaa käyntiin niin hukkaportti liikkuu toiseen ääripäähän.. Polttoaineen kulutus on myös ehkä hieman noussut, sekä auto sammuu herkästi liikkeelle lähdössä. Jotenkin tuntuu että pienillä vaihteilla ahdin ei vaan herää, vaan esim. 1. ja 2. vaihteella vetoja alkaa löytymään vasta yli 2000kierroksen. Kaupungissakin meno muuttunut nykiväksi. "turbo" mittari ei myöskään mene punaiselle, mutta en nyt kyllä muista onko se mennyt punaiselle ennenkään.. Pitääköhän sitä kohta pistää uusi ahdin tilaukseen jos se pienempi ehdin on mennyt paskaksi. Autossa kilometrejä on nyt n.295tkm.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3109
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja petrisa » Su Syys 15, 2019 20:49

jyyrä kirjoitti:
Su Syys 15, 2019 19:08
Tänään tein paineilma testin uudelleen ja ainakaan 1bar paineella ei mistään kuulunut suhinaa. Pienemmän ahtimen hukkaportti liikkuu käsin hyvin, sekä kun auton laittaa käyntiin niin hukkaportti liikkuu toiseen ääripäähän.. Polttoaineen kulutus on myös ehkä hieman noussut, sekä auto sammuu herkästi liikkeelle lähdössä. Jotenkin tuntuu että pienillä vaihteilla ahdin ei vaan herää, vaan esim. 1. ja 2. vaihteella vetoja alkaa löytymään vasta yli 2000kierroksen. Kaupungissakin meno muuttunut nykiväksi. "turbo" mittari ei myöskään mene punaiselle, mutta en nyt kyllä muista onko se mennyt punaiselle ennenkään.. Pitääköhän sitä kohta pistää uusi ahdin tilaukseen jos se pienempi ehdin on mennyt paskaksi. Autossa kilometrejä on nyt n.295tkm.
Olitko jo vaihtanut turbon magneetti venttiilin?
Vaikuttaa kuin pikkuturbon osalta se olisi rikki. Vastaavasti ison turbon toimii.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1070
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ma Syys 16, 2019 07:38

Tuota magneetti venttiiliä itsekkin ensin arvelin. Mutta hukkaportti kuitenkin liikkuu kun auton laittaa käyntiin? Kun auton laittaa käyntiin niin eikös hukkaportti mene kiinni?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4830
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja tturku » Ma Syys 16, 2019 08:31

Voi se hukkaportti liikkuakin ja varmaan yleensä se liikkuukin, mutta jos magneettiventtiili vuotaa niin se hukka portti voi jäädä auki hieman jolloin ahdin ei ahda kunnolla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1070
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ma Syys 16, 2019 09:38

Ok, täytyy tutkia tuo hukkaportti ja magneettiventtiili vielä. Vai meneekö se hukkaportti auki kun auton käynnistää? Se hukkaportin tanko liikkuu käsin todella helposti, ainakin jos vertaa T7 vehkeisiin..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3109
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ma Syys 16, 2019 13:51

Mulla oli heti ostaessa tässä uudessa tuttavuudessa vikaa isomman turbon magn. venttiilissä. Ei ahtanut kunnolla ja ahdot seilasivat isommilla kierroksilla. Pikkukierroksilla toimi ok.Tilasin ja vaihdoin uuden venttiilin ja nyt pelaa.

En edes viitisinyt testata siten, että vaihtaa venttiilien paikkaa. Arvatenkin olisi silloin ahtanut huonosti pikkukierroksilla ja taas hyvin isommilla. Tuota vaihtohommaa kannattaa kokeilla, ja katsoa vaihtuuko ongelma ison ja pikkuturbon kesken.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1070
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ma Syys 16, 2019 18:16

Joo taitaa alkaa mysteeri selviämään. Eli isomman ahtimen magneettiventtiili vuotaa kun seula. Otin isomman ahtimen alipaineletkun irti mag.vent. ja laitoin sormen tukkeeksi letkukaraan. Kun egr jäähdyttimeltä tulevasta letkusta imee niin letkuun ei tule alipainetta käytännössä ollenkaan.. Eli mag.vent vuotaa jostain sisältä ja pahasti. Ilmeisesti alipaineen teho hukkuu tähän vuotoon ja pikku turbon hukkaportti ei pysy kiinni.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3109
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ti Syys 17, 2019 11:03

Mulla oli myös isomman turbon magn venttiilissä vikaa. Se ei vuotanut ihan täysillä vaan hiukan. Samalla sisältä kuului jokin irtonainen ääni. Eron huomasi kun vertasi toiseen venttiiliin. Tämän vuoksi alipaine karkaili hiukan jolloin säätö pumppasi edestakaisin ja sitä myöten myös ahdot. Kun alipainetta ei saada lähtöliitäntään, pysyy hukkaportti auki.

Mulla tuo rikkinäinen venttilli ei kuitenkaan hävittänyt koko alipainejärjestelmän alipainetta, joten toinen turbo pysyi toiminnassa. Aika arvokas vain on tuo mgn venttiili. Maptunilta sen tilasin ja saatavuuskin oli "vain muutamia jäljellä", joten taitaa olla kulutustavaraa.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1070
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ti Syys 17, 2019 13:02

Joo, täytyy tänään hakea uusi venttiili. Melkein olis voinut jo toivoa että turbo olis ollut rikki, niin olis saanut uuden osan paremmalla kilohinnalla 8O
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3269
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ttid ahtovuoto?

Viesti Kirjoittaja suorsa » Ti Syys 17, 2019 14:30

Paljonko maksaa saab/opel/tms. osana? Itse olen ostellut noita muistaakseni alle 50e/kpl.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09, 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

Vastaa Viestiin