z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
myllymik
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Pojalla ko. auto v.2005 /340tkm ja valitteli, että kylmänä starttaa muutamia sekunteja kauemmin ennekuin lähtee käyntiin. Akku, hehkut ja paluuputket ovat kunnossa. Vikakoodeja ei löytynyt, mutta;

DPF:ään liittyen olisi kysymys, että miksi arvot ovat koko ajan stabiilit? Onko tästä dpf poistettu tms, kait sellainen on?

Exhaust Gas temperature -40c molemmilla sensoreilla.
DPF saturation 104%
Diffrenetial pressure DPF -11kPa / 0 Volttia.

Starttausongelmaksi veikkaan kuitenkin starttimoottoria

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko siel dpf soot arvoa?
Kilsoja siis?

Itsellä tekee polton kun prosentteja yli 90% ja kone lämmin ja kierroksia enempi, reilu pari tonnii.

Voihan siinä olla vikaa ettei poltto onnistu, esim. Vuoto ahtoputkissa.

Laiska startti saattaa johtuu myös huonoist akunkenkist. Mun tai AZP:n projektitopiikeissa enempi juttuu.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ja opcomilla pitäis onnistuu pakkopoltto, auto sit huutaa ja käryy niin suorituspaikka ja aika sen mukaan :mrgreen:

myllymik
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Kiitos vastauksista. Aiempi poltto on tapahtunut reipas 10tkm sitten. Itse ei ole ajettu autolla sitäkään vielä.
Kokeilin eilen myös tuota pakkopolttoa, mutta se feilaa joka kerta heti alkuun.

Englanninkielisellä foorumilla oli yhdellä vastaavanlainen tapaus (lukemat mitä sattuu) ja siinä lopputulemana oli, että "ehkäpä se on ohjelmallisesti poistettu". Ei ollut vikakoodeja ja auto toimi moitteettomasti.

Akunkengät olen puhdistanut liittyen tuohon starttiongelmaan.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3020
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja SS »

10tkm on niin pitkä väli että eiköhän se jo olisi täysin ummessa jos siellä vielä pönttö olisi, normaali polttoväli kun on satoja kilometrejä. Jos ei arvotkaan muutu, niin eiköhän se ole poistettu. Voisiko olla ettei pönttöä ole poistettu softasta, mutta on vaan irrotettu mekaanisesti? Eropaineen kyllä pitäisi olla lähempänä nollaa jos anturit on paikoillaan ja kunnossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

myllymik
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Jep, noin tietysti, että mekaanisesti poistettu. Muutenhan se olisi täysin tukossa. Kumminhan päin tuo "välimatka viime poltosta" oikein pitäisi ajatella, kun op-com lukema on 330tkm? Voihan se olla, että se on poistettu jo 10tkm:ssä?

Anyway, eiköhän se ole poistettu, kun auto kulkee ja kulutus on 4.2-4.6l/100km riippuen ajosta.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ne akunkengät ei putsaamalla parane, startin jälkeen muutaman minuutin jälkee kokeilee et lämpeneekö.

myllymik
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Ihan käden lämpöinen on sekä + että -. Ei sen kuumempi. 13.6V on latausjännite, mutta suoraan laturilta, jos pääsis helposti mittaamaan niin näkis paljonko matkalle jää.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kannattaa mitata tosiaan laturilta myös ja sitten vielä laturin +-navan ja akun +-navan väliltä ja sama mittaus laturin rungosta akun miinusnapaan. 13,6 on hieman alakanttiin, kyllä sen 14 volttiin pitäisi nousta ja laturin pitäisi antaa luokkaa 14,4, volttia.

Tarkistin vanhasta OP-Comin logituksestani mikä sen DPF:n edellisen polton lukeman otsikko on, ja se on "Dist. Since Last DPF Regeneration (Distance)" ja omassa logissani se lähti viiden kilsan koeajolla 510:sta ja päättyi 515:iin (autolla oli ajettu yli 300 tkm tuolloin). Eli kyse on siitä paljonko edellisen polton jälkeen on ajettu. Jos siis siellä lukee 330 tkm ja autolla ajettu mittarin mukaan 340 tkm, niin tarkistaisin vielä mitä OP-Com kertoo auton mittarilukemaksi (Odometer Value). Nimittäin ainakaan itselläni matkamittarin lukeman ja OP-Comin lukeman välillä on muutaman prosentin ero.

Epäilisin meinaan että autossa ei ole tehtaalta koko DPF:ää ollutkaan ja siksi tuo etäisyys edellisestä poltosta vastaa suunnilleen auton kilsamäärää.

Jos suodatin olisi poistettu vain fyysisesti mutta ei softasta, niin sen softan pitäisi silti tehdä siihen turha poltto noin 1000 km välein, jolloin uskoisin että se km-laskuri nollautuu. Eli näillä tiedoin uskoisin että joko DPF:ää ei ole koskaan ollutkaan, tai sitten se on poistettu sekä fyysisesti että softasta. Molemmissa skenaarioissa ei siis tarvitsisi hiukkasloukusta huolehtia enempää.

myllymik
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Kiitoksia kommenteista. Katsoin senkin lukeman opcommilla ja oli about 346tkm eli hiukan enemmän kuin mittarissa.

Onko tuohon maadoitukseen taikka + johdon vetoon kukaan tehnyt ohjeen/mallin tynkää DIY ratkaisusta? Linkki olis hyvä, jos on. Ei se toki mitään tähtitiedettä ole.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3360
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

myllymik kirjoitti:
To Elo 15, 2019 11:05
Onko tuohon maadoitukseen taikka + johdon vetoon kukaan tehnyt ohjeen/mallin tynkää DIY ratkaisusta? Linkki olis hyvä, jos on. Ei se toki mitään tähtitiedettä ole.
Kaapeli katkaistaan ihan akunkengän puristusholkin juuresta. Näin kaapeli lyhenee mahdollisimman vähän. Löysää on kyllä ihan riittävästi tähän.
Seuraavaksi akunkenkään porataan yläpuolelta suoraan holkin keskikohdasta 7 mm reikä. Ensin pienemmällä terällä. Näin kengän holkki putsautuu sisältä puhtaaksi. Kannattaa vielä edestakaisin "hoonata" tuolla 7 mm terällä.

Sitten katkaistuun kaapeliin pujotellaan sopiva kutistesukka ja kuoritaan kaapeli niin pitkästi että johdinsäikeet ulottuvat poratun kaapelikengän reiän läpi sinne kengän tasapintaan asti. Jos kaapeli ei meinaa mahtua, voi porattua reikää vielä suurentaa 7,5/8 mm terällä

Seuraavaksi juotetaan kaapeli kiini akunkenkään. Riittävästi tinaa ja kunnon "toholla". Kuumailmapuhaltimen tai kolvin lämpö ei oikein riitä. Lopuksi kutistetaan kutistesukka suojaksi.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

myllymik
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Hieno juttu, kiitoksia. Laturi tosiaan antaa 14.3V ja kun akun +kenkää "vääntelin" niin akulle tulikin jo 13.9V.

Pitää lähteä akkukenkä kauppaan :)

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3360
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

myllymik kirjoitti:
To Elo 15, 2019 14:28
Hieno juttu, kiitoksia. Laturi tosiaan antaa 14.3V ja kun akun +kenkää "vääntelin" niin akulle tulikin jo 13.9V.

Pitää lähteä akkukenkä kauppaan :)
Hetkinen....siis miksi akkukenkäkauppaan :?:
Eikö nyt ollut vain huono kosketus akun navassa. Onko akunkenkä murtunut eikä puristu kunnolla?

Tuossa minun kertomassani tapauksessa kaapelin liitos akunkengän puristusholkkiin on löysä, ja silloin akunkenkää ei tarvitse uusia vaan liitetään vain uudestaan juottamalla.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3360
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tetammi kirjoitti:
Ke Elo 14, 2019 21:16
Ja opcomilla pitäis onnistuu pakkopoltto, auto sit huutaa ja käryy niin suorituspaikka ja aika sen mukaan :mrgreen:
Miten poltto onnistuu TTiD eli DTR koneeseen jos OpCom palikka on versio 1.39 ja softa 8/2010 (China Clone)?
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: z19dt hiukkassuodatin / OPCOM-arvot

Viesti Kirjoittaja AZP »

myllymik kirjoitti:
To Elo 15, 2019 11:05
Kiitoksia kommenteista. Katsoin senkin lukeman opcommilla ja oli about 346tkm eli hiukan enemmän kuin mittarissa.

Onko tuohon maadoitukseen taikka + johdon vetoon kukaan tehnyt ohjeen/mallin tynkää DIY ratkaisusta? Linkki olis hyvä, jos on. Ei se toki mitään tähtitiedettä ole.
Tossa yks tynkä kuvien kera:

viewtopic.php?f=15&t=131105&start=92

Vastaa Viestiin