1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Minäkin aloin dieselikuskiksi, vaikka monet sen kalleudesta varoittelivat.

Viikon päivät on ollut MY2010 9-5 1.9TiDS farmari automaatilla. Joo, minäkin ihmettelin että pitäisi kai olla 2009, mutta 2010 piti kuulemma vuodeksi valita, jotta huoltolaite suostui yhteistyöhön, ja MY2010 lukee myös manuaalin takakannessa.

No mutta, emäntä lähti käymään Seinäjoella, soitti perään ja valitti laiskuudesta (auton), cruisen toimittomuudesta ja ihmetteli merkillistä säiliön kuvaa mittaristossa - kieltämättä, näyttäähän se moottorin kuva hieman samalta kuin Renaultin lasinpesunesteen merkkivalo.

Lauantai kun oli, lähetin Motonetille, ja Motomaatin monimerkkitesteri antoi ylläolevat koodit.

Ajankohta tänä vuonna huomioiden olisi suotavaa keksiä joitakin ratkaisuvaihtoehtoja melko nopsaan. Haulla löytyi sellaisia, että boost control valve voisi aiheuttaa moista ikävyyttä, kuten myös MAP. tai MAF, tai ahtoletkujen vuodot.

Kaikki hyvät neuvot vikakohteesta otetaan vastaan. Lisäkysymyksenä, nollautuuko tuosta vikakoodit akun kengän irroituksella, kun Motomaatilla ei onnistunut? Opcommi pitää näköjään dieselin omistajan ostaa, mutta sellaista tuskin tämän vuoden puolella enää mistään saa.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3195
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ensimmäinen viittaa EGR vikaan, toinen yliahtamiseen ja kolmas DPF suodattimeen.

Se onkin mielenkiintoista, että mitä tekemistä näillä on toistensa kanssa. Mahtoikohan noista osa olla vanhoja ja vain muistissa. Ei taida oikein Mätänetin testerit erotella vikakoodeja mitkä ovat aktiivisia (present) ja mitkä tallennettuja (stored). Tässä mielessä OpCom olisi "kova juttu".

Kuitenkin tuo yliahtaminen johtaa taatusti tehottumuuteen, kun auto laitetaan rajoitetulle teholle. Parasta olisi ehdottomasti saada vikakoodit nollattua ja sitten katsoa mitä ehkä ilmestyy uudelleen.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9488
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja AZP »

Farkku-OG-femmaa tehtiin vielä sedania myöhemmin ja niitä valmistui myös MY2010:nä, kun NG-femmasta ei tullut heti farkkua markkinoille. Ihan viimeisiä OG-femmoja siis sulla alla.

Mun WIS sanoo noista koodeista MY2010 OG-Femmalle näin:

P2279: Mass Air Flow, Lower Than Expected
P0234: ei löydy mitään
(P0243 olisi sitten "Boost Pressure To High" (sic))
P1901: Exhaust Particle Filter Pressure Sensor, Front Hose Loose or Blocked
P1901: No Bus Data From DICE

Multa löytyisi Turusta ylimääräisenä OP-Com. Sen saa jouluksi kun tulee hakemaan :wink:

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3195
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tiedäpä näistä kahdesta ensimmäisestä miten nyt ovat. Kuitenkin GM:n ja tarkemmin Opeleista nämä löytyy kyllä juuri noilla mainitsemillani määritteillä.

Kannattaisi tosiaan sillä OpCommilla tarkistaa. Se toimii varmasti ja luotettavasti CAN väyläisissä Saabeissa. Tämän jälkeen sitten syvempään tarkasteluun.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

AZP kirjoitti:
Su Joulu 22, 2019 14:09
Multa löytyisi Turusta ylimääräisenä OP-Com. Sen saa jouluksi kun tulee hakemaan :wink:
Tämän kyllä ostan hinnan ollessa jotenkin tavanmukainen, mutta voi tulla turhan pitkä reissu lähteä varta vasten joten jos ei tiedossa ole laitteelle kyytiä edes Huittisiin asti, niin voisi olla poikaa laittaa postilla tms Sastamalaan.

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Ahtopaineongelmat on usein alipaineletkujen vuotoja, mutta voihan se ahtopaineensäädinkin olla. Jos tässä on vnt ahdin, niin vnt mekanismin karstoittuminen on mahdollista myös, mutta ekana koodit lukuun. Muistaisin, että Z17Dth opelin vnt aukeaa alipainetta vähentämällä, joten alipainevuoto tekee yliahtamista. Toimisiko 19Dth samalla tavalla? Eikös Tids ole dth?
Saab 9-3 Sport Sedan aut. Ttid +200hp. Vm. 2008 Tämmöinen
keskinen84 (a) gmail.com

RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Joulu 22, 2019 22:50
Ahtopaineongelmat on usein alipaineletkujen vuotoja, mutta voihan se ahtopaineensäädinkin olla. Jos tässä on vnt ahdin, niin vnt mekanismin karstoittuminen on mahdollista myös, mutta ekana koodit lukuun. Muistaisin, että Z17Dth opelin vnt aukeaa alipainetta vähentämällä, joten alipainevuoto tekee yliahtamista. Toimisiko 19Dth samalla tavalla? Eikös Tids ole dth?
Z19DTH on moottorikoodi parhaan ymmärrykseni mukaan.

Mittaroidun ilman vuoto ja liika ahto sopisivat tuolla selityksellä yhteen. Ooppelisivustolta löytyi jokin karu selitys siitä kuinka imuvuoto pilaisi DPFfänkin. Toivotaan että tästä ei ole kyse.

Onko dieselissä hyviä paikkoja paineistaa imusarjaa vuodon etsintä mielessä? Bensakoneen ohjeita on kyllä tiedossa.

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Täällä tismalleen samat koodit poistuivat turbolta coolerille menevän letkun uusimisella. Viimeisessä mutkassa ennen cooleria sisäpuolelta murtunut ja ahdot katos sieltä osittain taivaalle. Antaa immusta koodin, yliahtamisesta jonka vuoksi tiputtaa tehoja sekä dpf:n etusensorista. Tukkii täten dpf:n normaalia nopeammin kun seokset aivan mettässä.

Mikäli pääset regeneroimaan dpf:ää paikoillaan niin hehkut kannattaa tsekata, että ovat kunnossa, muutoin ei itsellä ainakaan suostunut sigun viiruun sitä tekemään.

Puolasta tilasin ebayn kautta ahtoletkun, mistä hintaa jäi posteineen n. 90e. Marmorilla muistaakseni noin 290e. Väliaikainen rane letkun korjaukseen jessellä ja välttelin kaasupohjassa kiihdyttelyä.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3195
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuota vain ihmettelen, että miten voi antaa vikakoodin yliahtamisesta, jos ahtoputkessa vuoto :roll: .
Käsittääkseni ahdot eivät nouse tavoitelluksi ja vastaamaan ilmamassaa. Ilmamassahan kyllä nousee. Vastaavasti DPF ongelma syntyy siitä, kun ilmaa menee koneeseen liian vähän vs. polttoainesyöttö.

Se ei kai nyt ole varmaa, että mitä vikakoodeja ja millä tulkinnalla siellä on ollut, kun niitä ei ole luettu Tech:llä tai OpComm:lla. Kuitenkin tuolla ahtovuodolla saa aikaan selvän epäbalanssin ilmamassan ja ahtopaineen kesken, mikä johtanee rajoitettuun tilaan. Myöskin DPF vika ja sen suojelu tuolla rajoituksella.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

No potilas tuli myöhään eilen kotiin ja kerkisin tänään sen verran, että ajoin rampeille. Moottorin suojalevyä en ehtinyt irroittamaan.

Ihan valtava suhina kuuluu moottorin takaa ja alta. Etupuolelle ei juuri mitään kuulu, mutta jo kuskin kynnyskotelon paikkeilla tyhjäkäynnilläkin niin kova suhina että eiköhän siellä ole joko letkumutka tai välijäähdytin sökönä. Pitää löytää aikaa tutkimukselle kun kiire helpottaa.

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

"Kuitenkin tuolla ahtovuodolla saa aikaan selvän epäbalanssin ilmamassan ja ahtopaineen kesken, mikä johtanee rajoitettuun tilaan" - juurikin tätä tarkoitin. Lambda liekö vielä muuttujana yhtälössä.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3195
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Su Joulu 22, 2019 14:09
Farkku-OG-femmaa tehtiin vielä sedania myöhemmin ja niitä valmistui myös MY2010:nä, kun NG-femmasta ei tullut heti farkkua markkinoille. Ihan viimeisiä OG-femmoja siis sulla alla.

Mun WIS sanoo noista koodeista MY2010 OG-Femmalle näin:

P2279: Mass Air Flow, Lower Than Expected
P0234: ei löydy mitään
(P0243 olisi sitten "Boost Pressure To High" (sic))
P1901: Exhaust Particle Filter Pressure Sensor, Front Hose Loose or Blocked
P1901: No Bus Data From DICE

Multa löytyisi Turusta ylimääräisenä OP-Com. Sen saa jouluksi kun tulee hakemaan :wink:
Vastaavasti tämän mukaan ilmamassa olisi liian alhainen ja ahtopaine liian korkea.
Tämähän taas voisi tarkoittaa imuvuotoa. Lähinnä ilmamassamittarin jälkeen ennen ahdinta. Yhtälailla tässäkin tapauksessa ilma/polttoaineseos menee pieleen ja seurauksena jonkinasteinen vikatila. Nykyiset dieselit ovat tarkkoja näistä, jotta päästöt ovat kohdillaan.

Toisaalta myös ilmamassa alenee mikäli EGR on rikki ja vuotaa (on auki) tai imuputkesta lähes irti. Ilman ahtamista esim. tyhjäkäynnillä saattaa hyvinkin aiheuttaa suhisevaa ääntä kun imee ilmaa. Ahtamisen aikana sitten taas puskee ilmaa ulos. Joka tapauksessa aina optimaalinen ilma/polttoaine on pielessä. ECU osaa laskea tavoitellun ilmamassan, kun se kompensoi sen itse ohjaamansa EGR:n avautuman mukaan. Nyt mitattu ilmamassa ei täsmää lähellekkään mikäli on vuoto tai EGR rikki. Vastaavasti myös tämä näkyy ahto/imuputken painemittauksessa.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Jonenii
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

RokRoland kirjoitti:
Su Joulu 22, 2019 16:58
AZP kirjoitti:
Su Joulu 22, 2019 14:09
Multa löytyisi Turusta ylimääräisenä OP-Com. Sen saa jouluksi kun tulee hakemaan :wink:
Tämän kyllä ostan hinnan ollessa jotenkin tavanmukainen, mutta voi tulla turhan pitkä reissu lähteä varta vasten joten jos ei tiedossa ole laitteelle kyytiä edes Huittisiin asti, niin voisi olla poikaa laittaa postilla tms Sastamalaan.
Jos vielä tarvetta niin olen tulossa 25.12 Turusta Tampereelle ja kulkeutuu kyllä jos tulet jostakin matkan varrelta hakemaan.
9-3 -99 RE85
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Jonenii kirjoitti:
Ma Joulu 23, 2019 18:26
RokRoland kirjoitti:
Su Joulu 22, 2019 16:58
AZP kirjoitti:
Su Joulu 22, 2019 14:09
Multa löytyisi Turusta ylimääräisenä OP-Com. Sen saa jouluksi kun tulee hakemaan :wink:
Tämän kyllä ostan hinnan ollessa jotenkin tavanmukainen, mutta voi tulla turhan pitkä reissu lähteä varta vasten joten jos ei tiedossa ole laitteelle kyytiä edes Huittisiin asti, niin voisi olla poikaa laittaa postilla tms Sastamalaan.
Jos vielä tarvetta niin olen tulossa 25.12 Turusta Tampereelle ja kulkeutuu kyllä jos tulet jostakin matkan varrelta hakemaan.
Kiitos tarjouksesta! Luulen että meni postiin jo, jos ei mennyt niin olen käytännössä 12-tien varrella joten tämä käy jos saatte keskenänne sumplittua asian.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9488
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, meni postiin jo päivällä. Toivottavasti saapuu jo perjantaina, tosin nykyään nyt ei voi laskea mitää Postin varaan.

Vastaa Viestiin