1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Taas on auton alla möyritty.

Otin turbolta lähtevän ahtoputken pois, näytti ehjältä mutta yllättävän löysä oli IC:n päästä ja klemmarin kiristysjäljet kovin vinot. Paluun puoleiset letkut ovat vielä paikallaan mutta käsikopelo-silmämääräisyystarkistukset eivät tuottaneet negatiivista löydöstä. Yritin virittää fillarin sisäkumia intercoolerin sisäänmenoon, että olisi lyönyt painetta kehiin muttei siitä mitään tullut.

Moottorin akun puoleisessa kulmassa olevan pylpyrän (EGR?) C-kirjaimen muotoinen letku (oikeastaan ] - muotoinen) on kovin löysällä toisesta päästä. Tämä on VNT:n säätöletku?

Hiukkasloukulle menevissä putkissa oli jäljellä enää jämä räjähtäneestä letkusta. Laitoin Gatesin 8mm multifuel-letkun siihen klemmarein. Tämä selittää ajossa kuullun äänen, joka vastasi polkupyörän renkaan puhkeamista (kuulemma) ja suhistamisen. Mahtaako olla DPF tukossa?

Haistan, että tässä on edessä EGR+DPF+softamuutokset ja imusarjan läpät ovat vähän horot nekin - säpinää oli havaittavissa kun brake cleaneria suihkutti moottorin käydessä. Mutta jos saisi 30tkm alle ennen imusarjasta murehtimista, niin menisi muutakin samalla.

Seuraavaksi letkut takaisin ja OpCommia odottamaan postilaatikon ääreen, josko koodit olisivat sen avulla muisto vain ja DPFfän saisi poltettua puhtaaksi, vai pitääkö sinnekin laittaa jokin uuninpuhdistin kuten ilmeisesti toisinaan ahtimen pakopuolellekin laitetaan. Erikoisia nämä dieselmoottorit.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Dpffään ei uunimpuhdistusaineita laiteta. Vaggilaisen BXE moottorien tubon putsasin hyvällä menestyksellä. Eikös op-comilla saa pakotettua hiukkaspolton alkamaan? Tarvittaessa tankkiin dpf cleaner lisäaine ja pakkopoltto op-comilla.

Prkl. Automaattinen tekstinsyöttö. Vaikeaa tämä kirjoittaminen.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Ei tullut postikusti. Huomtohistoriaa on luettuna. Ahtoputkisarja tuohon on 100tkm sitten jo vaihdettu joten vuotamattomuus ei ole mahdottomuus. EGR on vaihdettu 20tkm sitten. Päivän puhdetyönä on nyt ahtoputken takaisin ripustaminen ja mikäli aika riittää, MAP sekä EGR antureiden tarkastelu. Kaipa tuossa MAF myös lienee, edelleen outoja nämä dieselit. Lukkopellissä oleva magneettisolenoidi näyttää myös epäilyttävältä ja liittimessäkin on sähköteippiä, mutta karstan poiston lisäksi taitaa olla mahdottomuus tehdä kauhean fiksuja johtopäätöksiä ilman Opcommin apuja.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

No jotakin tuli tehtyä.

Tarkkailin turbolta magneettiventtiilille menevää ohutta letkua, irroitin venttiilin päästä, puhaltelin ja imuttelin voimien takaa turbolle menevästä letkusta. Ei tapahtunut mitään. Ei siis ainakaan vuoda. En tajunnut koittaa miten solenoidin päästä kävisi, olisiko suu täynnä öljyistä skeidaa vai ei. Yritin keksiä, saako jostakin tutkittua ahtimen VNT-mekanismin toimintaa, mutta en löytänyt järkevää lähestymissuuntaa ainakaan toistaiseksi. Vinkkejä otetaan vastaan.

Siivosin MAP-anturin, yksi sana riittää, hyi. Erikoismaininta putkelle, joka esti torx-hylsyn käyttämisen, paha mieli väärän työkalun käyttämisestä tuli mutta 4mm kuusiokoloavain mahtui ja sopi irroittamatta näitä moottorin takaa kiertäviä putkia/letkuja jotka oli nähtävästi varustettu kertakäyttöklemmareilla. EGR:ää en kerennyt availemaan johtuen tämän putken arvontaan käytetystä ajasta.

Sitten se mielenkiintoisin juttu. Keräsin nurkista roskat ja samalla katse osui tarkemmin DPF:n paineanturin letkun maallisiin jäännöksiin. Näyttää siltä, että tuosta ei ole kyllä pitkään aikaan mennyt mikään ilma läpi. Näin ollen paine-eron aistiminenkin jäänee haaveeksi, sitten DPF:n tyhjentäminen, seuraa DPF:n tukkeutuminen, seuraa ko. letkunpätkän räjähtäminen hemmettiin kun pakokaasun paine kasvaa ja suhina on itse asiassa pakokaasua, joka karkaa anturin putkiyhteen kautta. Käy järkeen? Toki jokin alkusyy letkun tukkeentumisellekin voi olla kilometrien lisäksi.

Kuva
Kuva

DPF:n puoli putkiyhteestä on varmaankin tyhjentynyt paineen myötä, epäilys jää nyt siitä että anturin päässä voi vielä olla erinäisiä tukoksia. Täytynee vielä kerran irroittaa tuo väliletku ja yrittää puhallella paineilmaa moottoritilan päädystä. Saattaahan tuo anturikin olla finito. Letkunpätkän osanumeroa arvostaisin, jos sellaista löytyy.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Pääsen kotiin sunnuntai iltana, niin voin katsella sen osanumeron jos joku ei kerkeä ensin.

Tarina on ehkä mennyt seuraavalla tavalla? Dpf tukossa ja pakokaasu on antanut liiallisen imusarjan paineen, joka herjaa liiallisena turbon paineena. Jos egr olisi jäänyt auki niin, että päästää pakopaineita imupuolelle.

Ottaisin ehkä sen dpffän irti lähempään tarkisteluun. Tarvittaessa pesettää n. 300-450€, uusi tai tyhjennys.

Ei nää dieselit mitään ihmeellisiä ole. 😅
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

https://nemigaparts.com/cat_spares/epc/ ... 0000/4775/

Ton linkin takaa voi kurkata. Ei se näytä numeroa tolle letkulle, että tulisiko putken mukana mahdollisesti. Kyllä siihen käy varmasti mikä tahansa letku, joka ei pahasti vääristä painetta, eli ei liian löysää, mutta ei saisi varmaan mutkalle mennä. Onhan noita varmaan kyllä purettunakin jonkun verran.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Ei ollut OpComista sateentekijäksi. Luulin että asensin väärin, mutta olisi pitänyt opiskella enemmän. 9-5 ei saa juuri mitään irti Ooppelin vehkeestä, esim ajoneuvokohtaiset funktiot jäävät saamatta vaikka moottorikoodin tunnistaakin. Mm. DPF poltto jää tekemättömäksi kuten myös kaikki anturoinnit, mikä ei hirveästi auta troubleshoottingia.

Kävin ihan itsekin ajamassa. Veto loppuu ihan täysin 3100 kierrokseen ja automaattipotilasta ei saa siitä yli millään. Jahka lapikkaan nostaa kaasulta, meno on "parempaa" alakierroksilla, mutta en voi väittää turbon ujellustakaan kuulleeni, vaan aika nokivasarameiningillä mennään. Lievään alamäkeen sain lootan lentämään 90 km/h ja ylämäissä meinasi itku tulla. Yritin nimittäin tällä saada sitä kuuluisaa automaattipolttoa aikaan, mutta mutta.

Vikakoodit sai luettua ja nollattua, mutta P1901 (A) ja P2279 (6) siihen jäi, joista 1901 ilmeni melkein heti.

Saattaa olla, että riipaisen puhelun merkkispesialistille huomenna ja kenties jotakin muutakin. Puikkohitsi olisi mutta ei Tiggiä, niin ei kehtaa itsekään alkaa tuota pönttöä rälläköimään ja tutkimaan auttaako.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja petrisa »

RokRoland kirjoitti:
Ti Joulu 31, 2019 00:49
Ei ollut OpComista sateentekijäksi. Luulin että asensin väärin, mutta olisi pitänyt opiskella enemmän. 9-5 ei saa juuri mitään irti Ooppelin vehkeestä, esim ajoneuvokohtaiset funktiot jäävät saamatta vaikka moottorikoodin tunnistaakin. Mm. DPF poltto jää tekemättömäksi kuten myös kaikki anturoinnit, mikä ei hirveästi auta troubleshoottingia.
No sen olisin voinut kertoa jo etukäteen, että näin tulee käymään.
OpComista ei ole oikein karkeasti sanottuna mihinkään 9-5 kanssa. Sitävastoin ng9-3:een pelaa hyvin. Niin Opel kun se on, paukkukoon Pakarit miten paljon vaan :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

petrisa kirjoitti:
Ti Joulu 31, 2019 09:22
RokRoland kirjoitti:
Ti Joulu 31, 2019 00:49
Ei ollut OpComista sateentekijäksi.
OpComista ei ole oikein karkeasti sanottuna mihinkään 9-5 kanssa. Sitävastoin ng9-3:een pelaa hyvin:
Paljon on vettä virrannut Volgassa siitä kun näitä paini viimeksi, tein päässäni yhteyden että sama moottori niin pitäähän sitä samat jipot toimia. Mutta asiaan!

Vanhassa 9-3 jippo tukkoisan pakoputken selvittämiseksi oli, DP irti turbolta ja testaamaan. Onko mitään syytä, ettei samaa voisi nyt ajatella?
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Siivosin EGRän ja olihan siinä nokea. Imusarjan ja EGR:n kohtaamispaikassa oli sen sijaan öljyistä jankkia aivan järjettömästi. Puhalsin myös läpi DPF:n paineanturilta lähtevästä letkusta ja sain avoimesta EGR:stä ilmat takaisin naamalleni. Ainakin yhde on ehjä.

Nollasin koodit ja kävin koeajolla. Moottori kylmänä oli niin karua menoa, että pelkäsin jo moottorin mekaanisen kunnon puolesta, mutta jatkoin kuitenkin kun ajattelin tukkoisen pakoputken tekevän pahojaan. Heti koneen lämmettyä laittoi taas vikakoodit P1901 ja päätin kääntyä kotiin. Paluumatkalla veto kuitenkin parani ja jatkoin. Yhtään enempää polkaistessa laittaa P2279 päälle. Tarkkailin koodeja ja kerran väläytti P0234, mutta vain kerran.

Spekulointina, nyt jossakin on siis ihan oikea imuvuoto, tai sitten öljytöhnä pilasi MAP-anturin ja DPF on tukossa. Jompi kumpi kahdesta ekasta aiheuttaa 2279, viimeinen 1901 ja yhdessä tukkoisen menon. Ehkä on jo aika soittaa spesialistille, konstit käyvät vähiin kun ei ole tapana heittää antureita sokkona kehiin.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Ota se etuputki DP.stä auki ja kokeile miten kulkee, niinku tuossa edellä neuvottiin. Sillä selviää onko dpf tukossa ja ilmavuodotkaan ei sitä haittaa. Tarkista välillä, ettei moottoriöljy ole lisääntynyt, koska sitten on karua menoa, kun se starttaa moottoriöljyllä. :lol:
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Auto on ollut huollossa Tamperelaisella spesialistilla. DPF oli tukossa. Asia ei ole enää ongelma.

Imuvuotoa ei löytynyt kuin vasta imusarjasta. Läppä, tai läppäakseli, tai läpivienti, tai muu sellainen puhaltelee imusarjasta ahtopaineet ns. hevon kuuseen, tai oikeammin moottoritilaan. Selittääpä öljyisyyden. Nyt siis ohjelmassa imusarjan pöydälle otto ja tulppaus. Samalla tulee vesipumppu ja nokkapää, kun 70tkm on ajettu vanhalla. Menee kuitenkin vähällä lisätyöllä tuossa. Tai no, kaikki on suhteellista.

Tuntuupa sitä kaikenlaista harmia löytyvän TiDistäkin siinä missä TTiD:stä. Tulevalla viikolla pitäisi kuitenkin saada futaava Saabi taas alle.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Hyvä kun vaiva selvisi. Eipähän tulppauksen jälkeen ole imusarja vaivoja enään. Itse tulppaisin egrrän, jaJos ei ohjelmallisesti halua poistaa, niin pienemmällä reiällä olevalla levyllä ainakin. Ei ole kyllä päivääkään harmittanut Ttidn softaus ja egr tulppaus.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kylläpä se imusarja mönjäytyy joka diisselistä, jos EGR on toiminnassa.
Näköjään neobrossilla on tarjolla parannettu imusarja juurikin DTH-koneeseen ->
https://www.neobrothers.co.uk/uprated-h ... 0000-p.asp

Eski
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9 TiDS vikakoodeilla P2279, P0234, P1901

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Nyt viikkoja tiellä ja kaikki pelaa. Kertauksena todetut viat:

- DPF anturin letku tukossa ja räjähtänyt, korjasin itse
- DPF itsessään tukossa
- Imusarjan läppä irronnut ja matkalla kohti imuventtiileitä, täältä oli iso imu/ahtovuoto

Viimeinen ongelma ilmeni myös todella likaisena koneena. Asian ratkaisemiseksi tehtiin seuraavat toimenpiteet:

- DPF "lopullinen ratkaisu"
- EGR "lopullinen ratkaisu" (ennakoivaa huoltoa)
- Imusarjan irroitus, putsaus, läppien poisto ja läpivientien tulppaus
- Softaan tarvittavat muutokset ja Stage 1 samalla
- Nokkapääremontti sis. jakohihna, vesipumppu, apulaitehihna, kaikki mitä siihen kuuluu (kun imusarjassa asti kerran oltiin)
- Öljynvaihto tehtiin lisäksi.

Hintaahan tuolle tuli, luokassa pari tonnia. No, nyt pitäisi olla kaikki heikot kohdat eliminoitu ja pelkkä stagetus + nokkapääremppa olisivat olleet aika kalliit sinänsä. Meininki on todella paljon pirteämpää softauksen myötä, jopa turhankin reteästi laatikko heittää pienempää sisään mutta ei auta valittaa.
Eski kirjoitti:
Ma Tammi 13, 2020 10:40
Kylläpä se imusarja mönjäytyy joka diisselistä, jos EGR on toiminnassa.
Niin, tässä tapahtumaketjussa jäi auki se, että oliko läpän irtoamisella, DPF:n tukkeutumisella, anturin letkun tukkoon menolla ja imusarjan karstaisuudella jokin keskinäinen yhteys vai oliko kaikki vain sattumaa. Osittaisia yhteyksiä selvästi on, kuten tukkonainen DPF -> järkyttävä paine letkuun.
Vastaa Viestiin