TTID jakopään huolto
TTID jakopään huolto
En äkkiseltään löytänyt ttid:n jakopään remonttiin topicia enkä ole hommaa ennen tehnyt, joten olisi muutama kysymys:
Minkä merkkistä remmiä/vesipumppu kannatta laittaa? Tarviiko jotain erikoistyökaluja, lukitus tjms?
Moniurahihna samalla vaihtoon niin siihen sama kysymys. Ja mitä rullia menee samalla vaihtoon?
Ja tietenkin, jos joku homman tehnyt voisi laittaa pienen ohjeen asiasta niin olisin tyytyväinen...
Kiitos
Minkä merkkistä remmiä/vesipumppu kannatta laittaa? Tarviiko jotain erikoistyökaluja, lukitus tjms?
Moniurahihna samalla vaihtoon niin siihen sama kysymys. Ja mitä rullia menee samalla vaihtoon?
Ja tietenkin, jos joku homman tehnyt voisi laittaa pienen ohjeen asiasta niin olisin tyytyväinen...
Kiitos
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: TTID jakopään huolto
Kannattaa aluksi vilkaista vesipumpputopikki jos aihe ei jo ole tuttu: viewtopic.php?f=48&t=131667
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTID jakopään huolto
Aihe tuttu, siksi vaihtoon neuvoja kyselen, kun edellisestä toimenpiteestä on kulunut 100tkm.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: TTID jakopään huolto
Orkkisosilla on 3v takuu, joten itse olen suosinut niitä. Merkkihuollon noin 500e remonttitarjous on myös ollut riittävän houkutteleva ratkaisu. Motonetissä on väitetty olevan tarjolla joku parempi vesipumppu, mutta siitä ei ole kokemuksia. 100K on varsin suositeltava huoltoväli, mutta käyttöremmiä rissoineen ei ole pakko vaihtaa joka kerta...
Eski
Eski
Re: TTID jakopään huolto
Itse olen käyttänyt Gatesin sarjoja, eikä niistä ole mitään huonoa sanottavaa, laatutuotteita ovat.
TTiD:hen tilasin nuo sarjat:
https://spareto.fi/tuotteet/kp35623xs-1 ... hihnasarja
https://spareto.fi/tuotteet/k026pk1395- ... hihnasarja
Vaihto WIS:in ohjeiden mukaan, kenttäolosuhteissa ensikertalainenkin vaihtaa nuo helposti tuntiin -pariin. Hyvälle tuntipalkalle pääsee jos ja kun pelkkä jakohihnasetin vaihto osineen maksaa 500e. Vaihtotyö on helppo ja työskentelytilaa on noissa vajaasylinterisissä oikein hyvin.
Tuossa moniurahihnasarjasssa lukee jostain syystä että lähetys neljässä viikossa, itselleni molemmat saapuivat samassa paketissa alle viikossa.
Edit. Wis ohjeistaa lukitsemaan kampiakselin erikoistyökalulla, en itse sitä lukinnut, pitää vaan katsoa että merkit tulevat kohdalleen, eikä kampiakseli pääse pyörähtämään (omassani ei päässyt, ja onhan tosiaan hihnassa ja hammashihnapyörissä merkit joiden pitää täsmätä). Akunkenkää en irroittanut turhan vuoksi, ja moottorin ylätuen kun irroittaa, niin kannattaa merkitä vaikka mustalla tussilla missä kohdassa se oli.
Kannattaa WIS:istä katsoa etukäteen mitä työkaluja tarvitset, ja muutenkin lukea vaihtoproseduuri muutamaan kertaan.
TTiD:hen tilasin nuo sarjat:
https://spareto.fi/tuotteet/kp35623xs-1 ... hihnasarja
https://spareto.fi/tuotteet/k026pk1395- ... hihnasarja
Vaihto WIS:in ohjeiden mukaan, kenttäolosuhteissa ensikertalainenkin vaihtaa nuo helposti tuntiin -pariin. Hyvälle tuntipalkalle pääsee jos ja kun pelkkä jakohihnasetin vaihto osineen maksaa 500e. Vaihtotyö on helppo ja työskentelytilaa on noissa vajaasylinterisissä oikein hyvin.
Tuossa moniurahihnasarjasssa lukee jostain syystä että lähetys neljässä viikossa, itselleni molemmat saapuivat samassa paketissa alle viikossa.
Edit. Wis ohjeistaa lukitsemaan kampiakselin erikoistyökalulla, en itse sitä lukinnut, pitää vaan katsoa että merkit tulevat kohdalleen, eikä kampiakseli pääse pyörähtämään (omassani ei päässyt, ja onhan tosiaan hihnassa ja hammashihnapyörissä merkit joiden pitää täsmätä). Akunkenkää en irroittanut turhan vuoksi, ja moottorin ylätuen kun irroittaa, niin kannattaa merkitä vaikka mustalla tussilla missä kohdassa se oli.
Kannattaa WIS:istä katsoa etukäteen mitä työkaluja tarvitset, ja muutenkin lukea vaihtoproseduuri muutamaan kertaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTID jakopään huolto
Kiitos, kun viitsit valaista asian suhteen. Kaikki perustyökalut löytyvät tallista, mutta tuota lukitustyökalua jäin miettimään.
Näillä ohjeilla tilailen gatesin sarjat, enkä murehdi lukitustyökalun perään.
Näillä ohjeilla tilailen gatesin sarjat, enkä murehdi lukitustyökalun perään.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: TTID jakopään huolto
Eipä mitään, meidän (tai oikeammin vaimon) kolkkiin vaihdoin noi joskus 1,5 vuotta sitten niin ei ole enää ihan tuoreessa muistissa miten homma meni. Mutta ei siinä mitään ongelmia ollut missään vaiheessa. Moottorin jakopään puolta tunkkasin hallitunkilla (jossa suojana tietty kumikiekko nostokouran päällä) sen verran ettei moottori tullut alaspäin koneen yläkiinnikettä irroittaessa.
Ja sen vanhan jakohihnan kiristimen lukitsin muistaakseni 4mm:n poranterällä (tai 5:n tai jopa 6:n, en muista mikä se koko olikaan, joku noista ).
Ota vanha moniurahihna talteen, ja pidä sitä ajossa mukana, sekä 15mm:n lenkkiavainta niin saat moniurahihnan vaihdettua tienpäälläkin jos sattuu hajoamaan. Vanhat moniurahihnan rullat ja kiristinkin saattavat olla tarpeen jatkossa. Jakopään rojut heitin suosiolla roskikseen.
Edit. Gatesin setin mukana tulleessa vesipumpussa tuli mukana metallitiiviste, ainakin vaimon kolkissa olivat tiivistepinnat täysin puhtaat ja hapettumattomat, joten en laittanut mitään tasotiivisteliimaa sinne turhan vuoksi, rievulla kuivaus jäähdytysnesteestä riitti.
Ja sen vanhan jakohihnan kiristimen lukitsin muistaakseni 4mm:n poranterällä (tai 5:n tai jopa 6:n, en muista mikä se koko olikaan, joku noista ).
Ota vanha moniurahihna talteen, ja pidä sitä ajossa mukana, sekä 15mm:n lenkkiavainta niin saat moniurahihnan vaihdettua tienpäälläkin jos sattuu hajoamaan. Vanhat moniurahihnan rullat ja kiristinkin saattavat olla tarpeen jatkossa. Jakopään rojut heitin suosiolla roskikseen.
Edit. Gatesin setin mukana tulleessa vesipumpussa tuli mukana metallitiiviste, ainakin vaimon kolkissa olivat tiivistepinnat täysin puhtaat ja hapettumattomat, joten en laittanut mitään tasotiivisteliimaa sinne turhan vuoksi, rievulla kuivaus jäähdytysnesteestä riitti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTID jakopään huolto
Niin ja kannattaa muuten merkitä valkoisella maalitussilla se moottorin yläkiinnikkeen paikka ennen sen irroitusta, ja jakopään hammaspyörien merkit, niitä on aika mahdoton nähdä siellä lokasuojan sisäpuolella työskennellessä.
Jos saat kampiakselin, nokka-akselien, ja vielä korkeapainepumpunkin hammaspyörien merkit kohdalleen suhteessa hihnan merkkeihin, ja niin että kaikki hihnan "löysä" on kiristäjällä, niin silloin et voi onnistua laittamaan jakoa väärin.
Vaimon kolkissa oli valtuutetussa huollossa piirrelty omituisia merkkejä valkoisella tussilla hihnaan ja hihnapyöriin kun ei oltu ymmärretty kääntää kampiakselia oikeaan merkkiinsä,( eli olikohan about klo 7 tjmsp.). Jako oli kuitenkin jollain säkällä saatu silti oikein vaikkei mikään hihnan merkki täsmännyt hihnan merkkeihin, ja korkeapainepumppu oli väärässä asennossa (tuolla ei ole merkitystä koska pumpun ajoitus tapahtuu asentoanturin ohjaamana, mutta vikatilassa varmaan väärin ajoitettu pumppu ei toimi kuten kuuluu?).
Siis helppo homma tuon jakopään vaihto on, mutta pitää vaan lukea ohjeet WIS:istä, ja tehdä juuri kuten neuvotaan!
Jos saat kampiakselin, nokka-akselien, ja vielä korkeapainepumpunkin hammaspyörien merkit kohdalleen suhteessa hihnan merkkeihin, ja niin että kaikki hihnan "löysä" on kiristäjällä, niin silloin et voi onnistua laittamaan jakoa väärin.
Vaimon kolkissa oli valtuutetussa huollossa piirrelty omituisia merkkejä valkoisella tussilla hihnaan ja hihnapyöriin kun ei oltu ymmärretty kääntää kampiakselia oikeaan merkkiinsä,( eli olikohan about klo 7 tjmsp.). Jako oli kuitenkin jollain säkällä saatu silti oikein vaikkei mikään hihnan merkki täsmännyt hihnan merkkeihin, ja korkeapainepumppu oli väärässä asennossa (tuolla ei ole merkitystä koska pumpun ajoitus tapahtuu asentoanturin ohjaamana, mutta vikatilassa varmaan väärin ajoitettu pumppu ei toimi kuten kuuluu?).
Siis helppo homma tuon jakopään vaihto on, mutta pitää vaan lukea ohjeet WIS:istä, ja tehdä juuri kuten neuvotaan!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTID jakopään huolto
Jos jakopäärempan tekee omin pikku kätösin räntäsateessa pihalla tunnissa, niin helppohan tuo on ainakin kerran kesässä tarkistaa onko vesipumppu alkanut vuotamaan tai vaihtaa tuollainen satasen osasarja samantien paikalleen
Eski
Eski
Re: TTID jakopään huolto
Mikäs Eskillä nyt mättää? Alfa Romeoissahan on noita about vastaavia Fiatin Dieseleitä käytetty ties kuinka kauan, ja pian 20 vuoden ajan olen lukenut ainoastaan hyviä kokemuksia Gatesin hihnoista ja vesipumpuista joita niissä ollaan käytetty.
Kauanko sitten jakopääremppaan pitäisi mennä, kokonainen iltako? Kyllä se on tuossa tunnin ja kahden välissä se aika mikä siihen kuluu kun on hankittu työkalut valmiiksi, ja on opiskeltu valmiiksi mitä pitää tehdä ja miten.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTID jakopään huolto
Se on se Suomen kesäillan räntäsade, sama kuin meillä muillakin
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: TTID jakopään huolto
No, vituttaahan se kun on justiinsa maksanut 500e tuollaisesta tunnin hommasta ja 100e osista
Eski
Eski
Re: TTID jakopään huolto
Arvostan tätä ironiaa!!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTID jakopään huolto
Kaiken vinoilun keskeltä en löytänyt mainintaa nokkien lukitustyökalusta. Virallinen jousikuormitettu työkalu helpottaa asiaa mutta esim. poranterä hoitaa saman asian. Koko muistaakseni 9,5 tai 10mm.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).