1.9/2.0 TTiD erot

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Arvon raati. Onko näissä DTR koneissa muuta eroa kuin sylinteritilavuus?

1.9 TTiD koneessa minulla oli käytössä täälläkin paljon väännetty 0w-40 öljyt. 2.0 TTiD taas on käytetty pääasiassa dexos 2 5w-30 öljyä.

Onko jokin muuttunut vai siirrynkö 2.0 TTiD koneen kanssa myös 0w-40 öljylaatuun?
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja tetammi »

2.0TTiD on varmaa ng9-5?

Eiks se ole ihan eri kuin toi Fiat pohjane 1.9...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

tetammi kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 12:44
2.0TTiD on varmaa ng9-5?

Eiks se ole ihan eri kuin toi Fiat pohjane 1.9...
Kyllä, allekirjoituksen ng9-5

Fiat pohjainen ja tietääkseni 1.9 seuraaja tuo on.

Ainakin EGR kotelo on sama ja kärsii 1.9 ttid kaltoin kovettuvasta ö-pohjan o-renkaasta ja ahtoletkun/-putken halkeamasta.
Jakopään osista en ole varma ovatko aivan samat, mutta hehkut ovat ainakin painetunnistimella ja tämän myötä törkeän hintaiset 9-3 hehkuihin verrattuna :lol:
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Käsittääkseni tämä öljy 5W-30 vs 0W-40 liittyi pikkuahtimen voiteluun, jolloin tämä vaatisi jälkimmäisen.
Onko 2.0TTiD:ssä samat ahtimet?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

petrisa kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 15:13
Käsittääkseni tämä öljy 5W-30 vs 0W-40 liittyi pikkuahtimen voiteluun, jolloin tämä vaatisi jälkimmäisen.
Onko 2.0TTiD:ssä samat ahtimet?
9-3 turbon varaosanumero 59215256
9-5 osanumero taas on 55562590

Eli jos ei muuta, niin osanumero on ainakin vaihtunut :D
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei ne ehkä samanlaiset ole, koska Maptunilta saa 9-3 twinturboa mutta näyttää vastaavasti tyhjää 9-5 kohdalle.
Tuon perusteella siis olisi eri ahdinpaketti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja AZP »

NG-femman 2.0 dieseli on GM:n jatkojalostama versio 1.9 JTD:stä, eli kyllä ne sukua on. Mutta eri kehitysversio ja varmasti tehty muitakin muutoksia kuin porattu ylikokoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Nyt huoltokirjaan kurkkasin. Meinaako nämä kolme allamainittua täppää, että kunhan jokin näistä täyttyy niin hyvä, vai olisiko parempi että kaikki allamainitut kolme kohtaa täyttyy?

GM-LL-A-025 ( )
GM-LL-B-025 ( )
Dexos 2 ( )

Dexos 2 näyttäisi täyttävän nämä kaikki yllämainitut ehdot.

Motonetin sivulta 5w-30 Dexos 2 tuoteseloste,

"Synteettinen 5W30 moottoriöljy erityisesti GM:n autoihin kuten Chevrolet, Daewoo, Opel ja Saab. Täyttää vaatimukset ACEA C3 (aiemmin A3/B4), API SN/CF, GM-LL-A-025, GM-LL-B-025, MB 229.51, VW 502.00, 505.00, 505.01
Pakkaus on joko "GM" tai "Saab"-tuotemerkillä, tuote sama."
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG9-5 2.0 T(T)iD:n öljysuositus WIS:issä:

TiD: dieselmoottori A20DTH/LBS Long Life -moottoriöljy 0W-30, 0W-40, 5W-
30, 5W-40, joka täyttää Dexos 2 -laatuvaatimuksen.

TTiD: dieselmoottori A20DTR/LBY Long Life -moottoriöljy 0W-40 täyttää
laatuvaatimukset GM-LL-B-025.


NG9-3 1.9T(T)iD:n öljysuositus WIS:issä:

TiD: dieselmoottori Z19DT, Z19DTH Long Life -moottoriöljy 0W-30, 0W-40, 5W-
30 tai 5W-40, joka täyttää GM-LL-B-025 -laatuvaatimukset.

TTiD: dieselmoottori, Z19DTR Long Life -moottoriöljy 0W-40, joka täyttää
laatuvaatimuksen GM-LL-B-025.

Eli ei noissa öljysuosituksissa ole mitään eroa TTiD:n osalta. Se saattaa vielä olla se tekijä, joka kovettaa sen "öljypumpun" O-renkaan :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainakin Mobilin mukaan Dexos2 korvaa nuo vanhat GM-LL-luokitukset:
Dexos2TM on vaatimuksena kaikissa 2010 vuosimallin uusissa GM/Opel/Vauxhall/Chevrolet -mallien diesel- ja bensiinimoottoreissa. GM/Opelin suosituksen mukaan dexos2TM-spesifikaatio on taaksepäin yhteensopiva vanhempien GM/Opel-spesifikaatioiden kanssa (GM-LL-A-025 & GM-B-LL-025).
Lähde: https://www.mobil.com/fi-FI/Passenger-V ... ula-G-5W30

Esimerkiksi TB Diamond Plus 0W40 öljystä löytyy tuo Dexos2 hyväksyntä, GM-LL -luokituksilla olevaa 0W40 -öljyä ei taida suomessa olla enää myynnissä.

Sikäli mielenkiintoista että tuo WIS ohje nuo kuitenkin näemmä erottelee NG9-5 kohdalla...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

SS kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 22:54
Ainakin Mobilin mukaan Dexos2 korvaa nuo vanhat GM-LL-luokitukset:
Dexos2TM on vaatimuksena kaikissa 2010 vuosimallin uusissa GM/Opel/Vauxhall/Chevrolet -mallien diesel- ja bensiinimoottoreissa. GM/Opelin suosituksen mukaan dexos2TM-spesifikaatio on taaksepäin yhteensopiva vanhempien GM/Opel-spesifikaatioiden kanssa (GM-LL-A-025 & GM-B-LL-025).
Lähde: https://www.mobil.com/fi-FI/Passenger-V ... ula-G-5W30

Esimerkiksi TB Diamond Plus 0W40 öljystä löytyy tuo Dexos2 hyväksyntä, GM-LL -luokituksilla olevaa 0W40 -öljyä ei taida suomessa olla enää myynnissä.

Sikäli mielenkiintoista että tuo WIS ohje nuo kuitenkin näemmä erottelee NG9-5 kohdalla...
Juuri näin. Dexos 2 korvaa GM konsernin aikaisemman gm-ll luokitukset. Eli GM-B-LL-025 käy näihin dieseleihin, jos sattuu löytymään. Itselläni Teboilin 0-40 Dexos2 käytössä.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1.9/2.0 TTiD erot

Viesti Kirjoittaja SS »

Muun sälän mukana tilasin testiksi kannun tätä:
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... 0-93165386

Sikäli mielenkiintoista ettei kannusta löydy Dexos2 tai GM-LL -hyväksyntiä. Voi toki olla että on kustannussyistä jätetty GM:n luokitukset hakematta. Tekstien perusteella on vähätuhkaista ja nimenomaan TTiD koneelle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin