Vakkarilla huojuu

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Pukkaako tuplaturbo automaagi kutosta silmään jo 80 vauhdissa? Ykkös turbollisessa kutosen saa päälle vasta 100 vauhtiin.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja SS »

Jep, tuntuu pyrkivän pitämään kierrokset 1500 paikkeilla jos vaan välityksiä riittää. Kutonen saisi olla motariajoon hieman pidempi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Edelleen huojuu egr off softalla ja ehkä jopa ravistelee, kun ei ole vastapainetta. Samalla tavalla loppuu, kuten aiemmin jo kuvasin.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joonatan kirjoitti:
Ma Heinä 06, 2020 20:53
Pukkaako tuplaturbo automaagi kutosta silmään jo 80 vauhdissa? Ykkös turbollisessa kutosen saa päälle vasta 100 vauhtiin.
Kyllä näin on TTiD:n kanssa.
Johtunee siitä että näissä on eri välitykset. TTiD:ssä tiheämmät. Kun TTiD:ssä 6-vaihteella noin (riippuu hiukan rengaskoosta) 53 km/h@1000 rpm niin TiD:ssä 64 km/h. Sama suhde myös muilla vaihteilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkan tuohon edelliseen liittyen esimerkikisi välytyssuhde vs tehot/huippunopeus.

Yksiturboisessa on luvattu huippunopeus 20 km/h alhaisempi kuin kakosisahdetussa (eli luokkaa 200 km/h vs 220 km/h) näin vakiona.
Kun katsoo vakion teho/vääntökäyrää niin yksiturboisessa se lähtee jyrkkään laskuun jo karvan alle 4000 rpm (n. 3900 kohdalla). Siksi kai välitys on oltava "pitkä". Sitä vastoin kaksoisahdetussa tehot/väännöt jatkuvat aina 4500 rpm:n saakka. Näin ollen siinä voi olla harvempi välitys, kun kone kiertää.

Tuosta luulisin tuon eron johtuvan.

ps Sitten softattuna molemmissa tehot ja väännöt nousee, mutta käyrien muoto pysyy edelleen aika lailla saman mallisina kuin vakioissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja SS »

TTiD perävälityshän taisi 2011 pidentyä kulutuslukemien parantamiseksi.

Tuo huojunta muuten ilmenee mulla enempi 2000rpm paikkeilla silloin kun on melkolailla tasamaata.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja aero »

OT:
petrisa kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 09:13
Kun TTiD:ssä 6-vaihteella noin (riippuu hiukan rengaskoosta) 53 km/h@1000 rpm niin TiD:ssä 64 km/h. Sama suhde myös muilla vaihteilla.
petrisa kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 09:29
Yksiturboisessa on luvattu huippunopeus 20 km/h alhaisempi kuin kakosisahdetussa (eli luokkaa 200 km/h vs 220 km/h) näin vakiona.
Kun katsoo vakion teho/vääntökäyrää niin yksiturboisessa se lähtee jyrkkään laskuun jo karvan alle 4000 rpm (n. 3900 kohdalla). Siksi kai välitys on oltava "pitkä". Sitä vastoin kaksoisahdetussa tehot/väännöt jatkuvat aina 4500 rpm:n saakka. Näin ollen siinä voi olla harvempi välitys, kun kone kiertää.
Tuplaturbossa on enempi voimaa, siitä tullee huippunopeusero. Aika paljon korkeemmalla se meinaan varvaa huippunsa noilla välityksillä. Heitetyillä vauhdeilla 200/64=3,125 eli 3125rpm TiDS ja 220/53=4,15 eli 4150rpm TTiD. Toistepäin laskettuna 3,9*64=249,6 ja 4,5*53=238,5 eli tehokäyrän taittovaiheessa TiDS:llä (3900rpm) olisi kymppi enempi vauhtia kuin TTiD:llä (4500rpm).

Ei sillä että olis jotain käytännön merkitystä, kuulostaa vaan niin rankalta tuo välitysero että piti laskea esiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo on mielenkiintoista tutkia ja laskeskella.

Tuossa yksiturboisessa noilla n. 3125 rpm on hevosvoimia jo liki maksimit eli sellaiset 146...147 hv. Kun tehot eivät tuosta enää juuri nouse, niin eipä sitten oikein huippunopeuskaan.
Kun tämä yksiturboinen lastutetaan, niin tehokäyrä nousee vielä 3500 rpm saakka (n. 190 hv). Riippuu tietenkin vähän lastusta mutta noilla seutuville. Teoriassa tuo tehonlisäys 150 hv -> 190 hv nostaa huippunopeutta 200 km/h -> 216 km/h. Tuolla nopeudella kierroksia olisi 3380 rpm. Vastaavasti lastulla hevosvoimia on ehkä karvan alle se 190 noilla kierroksilla, joten näin teoriassa huippunopeuden voi sanoa olevan 215 km/h.

Jo aiemmin olin laskenut teoreettisen huippunopuden lastutetulle TTiD:lle niin se olisi n. 232 km/h. Tämä kone jaksaa kiertää 4500 rpm saakka lastullakin ihan maksimitehoilla. Tuolla 232 km/h kone kiertää 4380 rpm, mutta kun tehot ei nouse niin veto loppuu tähän kierrokseen ja niin huiputkin.

ps
Otin nuo välitykset WIS:stä ja ne pitänee paikaansa (automaateille).
Huippunopeudet taisin ottaa Autodatasta.
Tämän sivun http://www.zeperfs.com/en/match4254-1282-1468.htm
mukaan huiput olisivat järjestäin suuremmat, mutta ilmeisesti maunaaleille :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, siinä kohtaa kun täysi löyly tarvitaan vastusten voittamiseen, ei ilman lisälöylyä vauhti nouse.

Muistikuva sanoo, että mun yksiturbo manuaaliaskilla olisi kutosella kiertänyt ~1500rpm 80km/h vauhdissa - tuo tekee saman 53km/h @ 1krpm kuin mitä tuplaturbo-diesel-automaatille olet saanut. Tuon yksturbomanuaalin (2009) tehokäyrä alkaa laskea ~4100rpm, joka osuisi 217km/h lukemaan, eli jonnekin 200-215 välille osunee tuonkin reaalihuiput.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakkarilla huojuu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
To Heinä 09, 2020 12:44

Muistikuva sanoo, että mun yksiturbo manuaaliaskilla olisi kutosella kiertänyt ~1500rpm 80km/h vauhdissa - tuo tekee saman 53km/h @ 1krpm kuin mitä tuplaturbo-diesel-automaatille olet saanut.
Pitää paikkaansa.
WIS keroo että DTH koneelle manuaalina 6 vaihteella n. 53 km/h @ 1000 rpm. DT:lle vastaavasti n. 56 km/h.

Käsittämättömän pitkä on tuo välitys DTH:lle automaattina 8O
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin